Du kanske inte klagade, men det lät som det där och då när jag läste ditt inlägg Kanske skulle ha skrivit "klagat" istället (att sätta ordet inom kaninöron).
Ubuntu desktop vill ha 4GB? Verkligen? jag har inte kört Ubuntu på flera år, men idag kör jag Manjaro, både Gnome och XFCE, de använder ~800MB och ~500MB respektive. Däremot drar minnesanvändningen iväg när OSet börjar cacha program i minnet för att slippa läsa från disk (Däremot kastar Linux bort denna cachning om minnet behövs till andra mer högprioriterade ändamål).
Det är ganska roligt när program som Krita tar en sekund att starta i Linux i jämförelse mot typ ~6-20 sekunder i Windows (beroende på diskhastighet). Det låter kanske inte som en jättestor skillnad, men över 6x hastigheten märks. I Linux så hinner man knappt se programmets splash-screen oberoende av disk-hastighet.
Senast redigerat
Visa signatur
Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC
Ubuntu desktop vill ha 4GB? Verkligen? jag har inte kört Ubuntu på flera år, men idag kör jag Manjaro, både Gnome och XFCE, de använder ~800MB och ~500MB respektive.
För mig tar Ubuntu 24.04.1 LTS med Gnome ~700MB RAM efter uppstart. Med SweClockers i en flik i Chrome så förbrukas hela ~1,2GB RAM.
Kan förstå att 4GB rekommenderas för Ubuntu Desktop, men det är knappast ett krav.
Körs det virtuellt, så sägs 2GB RAM vara tillräckligt.
Sen går det alltid att köra LXQt eller XFCE om nu RAM skulle vara ett bekymmer. Tror att en äldre Lubuntu (32-bit) med LXQt tog ca 350MB RAM för mig i VirtualBox.