Permalänk
Hedersmedlem

Räkna på elavtal

Jag tänkte räkna på vad olika typer av elavtal skulle kosta mig totalt. Vi bor i elområde 4.
Vi upplever att vi inte har så stora möjligheter att ändra vårt förbrukningsmönster för el då vi tex inte har någon elbil och vi har inte heller solceller på huset. Frågan är om det ändå är fördelaktigt att välja timpris, eller om man ska välja ett rörligt pris. Det kanske till och med är fördelaktigt att binda priset.

Är det någon som gjort en sån här uträkning redan?
Jag har data för vår förbrukning för det senaste året på 15-min basis. Jag ser att man kan hämta ut viss data från NordPol, men jag verkar inte kunna få hela året. Någon som vet var man kan få tag på data?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den stora vinsten med timpris är väl om man kan flytta de stora förbrukningstopparna till lågpristider. Har man inte elbil så är det matlagning (spis, ugn), varmvatten, tvätt (särskilt torktumling) och disk som sannolikt är de stora förbrukarna som man kan flytta på i viss mån. Har man uppvärmning där el är helt (direktverkande) eller delvis (värmepump) en faktor kanske man kan styra uppvärmningen till att jobba hårdare när elen är billig och låta det bli lite kallare när elen är dyr.

Enklast är det förstås om en eller flera i hushållet jobbar hemma eller har annan aktivitet som gör att man är hemma heltid eller mestadels. Då kan man göra vissa saker tidigt på dagen som drar mer el, i stället för sen eftermiddag och kväll när det oftast är som dyrast. Kanske tvätta och diska på natten, även om det är lite mer riskfyllt ur brandrisksynpunkt (men med flera bra brandvarnare och bra brandsläckningsutrustning redo nära, så kan det gå).

Men förmodligen är det mer fördelaktigt att inte ha timpris. Kan man inte justera sin användning nämnvärt lär det vara mer fördelaktigt att slippa de extrema topparna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den stora vinsten med timpris är väl om man kan flytta de stora förbrukningstopparna till lågpristider. Har man inte elbil så är det matlagning (spis, ugn), varmvatten, tvätt (särskilt torktumling) och disk som sannolikt är de stora förbrukarna som man kan flytta på i viss mån. Har man uppvärmning där el är helt (direktverkande) eller delvis (värmepump) en faktor kanske man kan styra uppvärmningen till att jobba hårdare när elen är billig och låta det bli lite kallare när elen är dyr.

Enklast är det förstås om en eller flera i hushållet jobbar hemma eller har annan aktivitet som gör att man är hemma heltid eller mestadels. Då kan man göra vissa saker tidigt på dagen som drar mer el, i stället för sen eftermiddag och kväll när det oftast är som dyrast. Kanske tvätta och diska på natten, även om det är lite mer riskfyllt ur brandrisksynpunkt (men med flera bra brandvarnare och bra brandsläckningsutrustning redo nära, så kan det gå).

Men förmodligen är det mer fördelaktigt att inte ha timpris. Kan man inte justera sin användning nämnvärt lär det vara mer fördelaktigt att slippa de extrema topparna.

8-11 och 16-19 är vad som Svenska kraftnät har definierat som höglast timmar då är elpriset som allra dyrast. Även från 11-16 så oftast inte speciellt mycket billigare blir först efter 19 som elpriset sjunker.

Alla som bor i lägenhet bör skippa timpris är inte värt det då man sällan kan styra om förbrukning för att det ska vara värt det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, precis. Vi har fjärrvärme, så varken värme eller varmvatten drar el.
Men skulle gärna räkna på detta. Om det verkligen finns en vinst som vi skulle kunna ta hem med lite jobb så kan jag tänka mig att vi kan försöka.

Jag uppskattar era tips, men skulle vilja sätta mig ner och räkna på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om man kan flytta stora förbrukare så är skillnaden i timmpris vs rörligt inte så stor. Man kan spara några kronor om man försöker men risken är stor att man förlorar mer på det.
Rörligt är uträknat på vad kostnaden + skatt + vinst är för elbolaget under perioden och delas ut över alla kunder som delar den poolen. Så man smetar bort spotpriset, finns mer att tjäna att hitta ett elbolag där man hamnar i en bättre pool.

Vi fick lägre pris att byta elbolag även fast på ytan de skulle vara samma, för poolen mäniskor i det elbolaget var mer hus som verkade bättre på att som grupp dra el på billigare timmar.

För att spotpris ska vara vettigt så ska det vara många peak timmar och många låg timmar. När man har en peaktimme eller två på 300öre och annars är priset 30 öre ex moms så blir i praktiken elen i slutet av månaden typ 35öre/kwh innan moms och avgifter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tänkte räkna på vad olika typer av elavtal skulle kosta mig totalt. Vi bor i elområde 4.
Vi upplever att vi inte har så stora möjligheter att ändra vårt förbrukningsmönster för el då vi tex inte har någon elbil och vi har inte heller solceller på huset. Frågan är om det ändå är fördelaktigt att välja timpris, eller om man ska välja ett rörligt pris. Det kanske till och med är fördelaktigt att binda priset.

Jag har data för vår förbrukning för det senaste året på 15-min basis. Jag ser att man kan hämta ut viss data från NordPol, men jag verkar inte kunna få hela året. Någon som vet var man kan få tag på data?

Rörligt pris är alltid billigast i längden, timpris kan också vara fördelaktigt vs om du har egen tvättmaskin/torktumlare, lagar mat på nätterna med typ ugn o spis..men långt ifrån alla har möjlighet att välja timpris

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad dec elräkning landar på. Kompis hade skaffat fast pris för dec-jan till 100öre kWh.
Jag har rörligt avtal och det landa på 97 öre kWh för dec. Låter inte som polarn tjänade så mycket på byta till fast pris…

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, precis. Vi har fjärrvärme, så varken värme eller varmvatten drar el.
Men skulle gärna räkna på detta. Om det verkligen finns en vinst som vi skulle kunna ta hem med lite jobb så kan jag tänka mig att vi kan försöka.

Jag uppskattar era tips, men skulle vilja sätta mig ner och räkna på det.

gå in på compricer och kolla..har jag alltid gjort och byter elhandelsbolag 1ggr om året (har kW/h rabatt samt betalar 0 kr i fast avgift)..för det är dyrt att bli trogen kund, jag har haft rörligt pris i över 20 år, min kW/h förbrukning per månad är i snitt 73 kW/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ska bli spännande att se vad dec elräkning landar på. Kompis hade skaffat fast pris för dec-jan till 100öre kWh.
Jag har rörligt avtal och det landa på 97 öre kWh för dec. Låter inte som polarn tjänade så mycket på byta till fast pris…

har också rörligt 89 öre kWh för dec

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

har också rörligt 89 öre kWh för dec

Jag är i elområde 3, du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men förlorade inte nämnvärt heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men förlorade inte nämnvärt heller.

Vi får se vad januari landar på, ska väl bli lägre än i dec iaf så skillnaden kan nog bli större…

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte någon som inte har elbil att ha timpris. Det är inte värt "stressen" och att man inte kan tvätta eller laga mat när man vill för att spara någon enstaka 100-lapp, i bästa fall.
Ni har också fjärrvärme så ännu en sak som jag tycker talar emot att man ska välja timpris.

Permalänk
Hedersmedlem

Återigen tack för alla tips.

Nu har jag bra data för min förbrukning, så jag tänkte att jag kunde jämföra den faktiska kostnaden för olika typer av avtal istället för att gissa om det ena eller andra är bättre. Undrar fortfarande om någon vet var man kan få data från elbörsen som sträcker sig till början av 2024.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Återigen tack för alla tips.

Nu har jag bra data för min förbrukning, så jag tänkte att jag kunde jämföra den faktiska kostnaden för olika typer av avtal istället för att gissa om det ena eller andra är bättre. Undrar fortfarande om någon vet var man kan få data från elbörsen som sträcker sig till början av 2024.

https://timpriskollen.se/kalkylator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är i elområde 3, du?

4

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur stort är boendet? Såg att ni hade fjärrvärme. Jag sitter i en lägenhet med 2200 kWh per år. Enligt vattenfall är det ca 3600 - 4000 kr i fasta avgifter, Resterande är förbrukad el. Jag betalar ca 1 500 per kvartal. På en faktura är avgifterna ca 950 kr och resterande är förbrukad el. För att få en dubbelt så dyr räkning skulle jag behöva förbruka över 6 000 kWh eller få ett pris på över 8 kr kWh året runt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hur stort är boendet? Såg att ni hade fjärrvärme. Jag sitter i en lägenhet med 2200 kWh per år. Enligt vattenfall är det ca 3600 - 4000 kr i fasta avgifter, Resterande är förbrukad el. Jag betalar ca 1 500 per kvartal. På en faktura är avgifterna ca 950 kr och resterande är förbrukad el. För att få en dubbelt så dyr räkning skulle jag behöva förbruka över 6 000 kWh eller få ett pris på över 8 kr kWh året runt.

Vissa har det bra 😅

Sitter i en lägenhet med direktverkande el, i omr.3. (förort utanför centrala Sthlm).
Iofs hyfsat stor och med LVP.

Har sista 2 åren lyckats sänka årsförbrukningen från 12.000kWh, till förra årets 9.685kWh.
Har endast ett element igång under vintern, i grabbens rum. Men det har varit lika alla år.

Senaste fakturan, för december, är på 2500kr…
Förbrukning, rörlig del = 168kr.
Sedan det nya påhittet, Medelspotpris = 789kr.
Och ett annat nytt påfund, Fast påslag a’ 5 öre = 54kr.

Resten är skatter och avgifter för överföring etc…

Frågan är om det öht skulle vara lönsamt att ens räkna på rörligt…