Acers Steam Deck-konkurrent får jätteskärm

Permalänk
Melding Plague

Acers Steam Deck-konkurrent får jätteskärm

Jättemaskinen kommer med en 11 tum stor skärm och prislapp på runt 14 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16GB minne att dela på för VRAM och RAM, känns som en dead on arrival produkt. Skulle behöva minst 24GB, helst 32GB.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

16GB minne att dela på för VRAM och RAM, känns som en dead on arrival produkt. Skulle behöva minst 24GB, helst 32GB.

Hastigheten brukar vara viktigare än mängden när det kommer till iGPU och den har iaf 7500MT/s. Men blir intressant att se lite tester hur den beter sig.

Permalänk
Medlem

Känns som att man har missat memot vad syftet med dessa handhållna konsoler är…

Om jag har de pengarna att lägga så är det bättre att lägga 10.000 på en speldator som jag strömmar lokalt till min Steamdeck jag köper för resterande del av pengarna

DOA iaf för min del även om jag gillar idén med en större skärm

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Kan bara hålla med. Ständigt problem med T.ex lenovo legion go med 16gb. mycket synd. hoppas det är utbytbart för dom som får för sig att köpa en.

Permalänk
Medlem

Well synd bara att dom inte kör med nya AMD chippen, något säger mig att nya cpuerna med 40 beräkningsenheter skulle kunna ta dessa typer av enheter till nästa steg!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan man kalla det konkurrent när den kostar dubbelt så mycket som dyraste modellen av Steam Deck? Någonstans måste man ju dra en gräns, annars är ju den här konsolen från Denver för 225 kr också en Steam Deck-konkurrent.

Acers värstingmaskin har en målgrupp som Valve inte har visat något större intresse av att locka till sig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan man kalla det konkurrent när den kostar dubbelt så mycket som dyraste modellen av Steam Deck? Någonstans måste man ju dra en gräns, annars är ju den här konsolen från Denver för 225 kr också en Steam Deck-konkurrent.

Acers värstingmaskin har en målgrupp som Valve inte har visat något större intresse av att locka till sig.

Sjuk value på den Denver, 200 spel!
Minns när man var en liten grabb och köpte piratade gameboyspel på Mallorca. Då kunde man få en kassett med 50 games in one!
Men så var det typ Super Tetris, Mega Tetris, Ultra Tetris, och alla vara bara vanliga Tetris...

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Den största konkurrenten till samtliga av dessa åbäken är den mobiltelefon jag redan äger... 🤔
Finns det verkligen någon framtid för handhållna X86-datorer när du redan idag kan emulera Windows och spela cyberpunk på senaste Snapdragon? Nog krävs det kanske mer prestanda än så och bättre optimering i emulatorerna. Men tänker ändå att det inte är jättelångt bort innan X86 blir obsolet om man ser till energieffektivitet/värmeutveckling osv för den här sortens enheter? Har å andra sidan inte följt utvecklingen för X86 vad gäller mobila kretsar direkt, men ändå. Tänker på Apples M4 som utpresterar Ryzen 7 7800X3D i singeltrådprestanda bland annat och till en bråkdel av effektförbrukningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den största konkurrenten till samtliga av dessa åbäken är den mobiltelefon jag redan äger... 🤔
Finns det verkligen någon framtid för handhållna X86-datorer när du redan idag kan emulera Windows och spela cyberpunk på senaste Snapdragon? Nog krävs det kanske mer prestanda än så och bättre optimering i emulatorerna. Men tänker ändå att det inte är jättelångt bort innan X86 blir obsolet om man ser till energieffektivitet/värmeutveckling osv för den här sortens enheter? Har å andra sidan inte följt utvecklingen för X86 vad gäller mobila kretsar direkt, men ändå. Tänker på Apples M4 som utpresterar Ryzen 7 7800X3D i singeltrådprestanda bland annat och till en bråkdel av effektförbrukningen.

Sett till enbart CPU så kan man väl argumentera för att det redan är obsolet ur det perspektivet.

Vad gäller spel i nuläget (utöver lite emuleringsproblem) så är väl själva kruxet istället grafikprestanda.

Alla hatar ju tydligen PCIe på konsumentenheter, så man får bara integrerad grafik att välja på, och då antingen högst medioker grafikprestanda eller då M1/2/3/4 Max eller liknande monsterkrets med helt onödigt mycket CPU för att få grafikprestandan uppskalad, och till ett helt galet pris om man egentligen inte ville ha ett sådant monster.

I just en sån här enhet kanske det funkar ändå, även om jag inte är sådär helt övertygad om just Qualcomms grafiklösning än så länge. Det är väl egentligen primärt Apple som man vill jämföra med just nu, och de kör ju sitt eget race.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gäsp... grejen med dessa produkter är väl att de ska vara prisvärda och smidiga att ta med sig?

Men kanske finns en marknad i andra länder där de är trångbodda och inte har plats med en gaminglaptop?

För den här är ju för stor för att vara portabel...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tokig storlek!
Har svårt att se hur den här slår en vanlig laptop med handkontroll

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tokig storlek!

Är själv otroligt taggad på något i stil med dom nya Asus plattorna som visades igår! hade utan tvekan varit intresserad av en typ 13-15" platta med riktigt kompentent hårdvara där man kan haka på kontroller på sidorna och använda i sängen eller när man är ute på vift

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Gäsp... grejen med dessa produkter är väl att de ska vara prisvärda och smidiga att ta med sig?

Men kanske finns en marknad i andra länder där de är trångbodda och inte har plats med en gaminglaptop?

För den här är ju för stor för att vara portabel...

Ja, PC-spel, hud osv är ju avsedda för normalstor skärm? Jag tycker det är jobbigt nog att orientera mig i Windows på en laptop. En handhållen pryl ska ju vara plug n play. Snart kommer Switch 2 dessutom. Jag gav typ 4k för min laptop för flera år sen med 10 th gen i5 och GTX 1660 ti. Visst... Den låter som ett tröskverk men ändå. Det är ju knappast så att integrerad grafik rår på 1660 ti.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Söderbäck:

Tokig storlek!

Det borde den väl göra? Speciellt med steam OS?
Idag behöver jag egentligen ingen dator hemma om jag inte ska spela. Så ska man ersätta en spel-laptop så är väl detta närmsta? Sen håller jag med om att specs inte är de roligaste. Speciellt om man hade velat köra den i "dockat" läge mot en tv.

Permalänk
Medlem

För stor! Mitt största problem med dagens steam deck är att den är för stor och tung.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vid vilken storlek räknas det som handhållen och ej, jag menar jag kan ju ta burken under ena armen och skärmen under den andra

stavfel
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheMadPanda:

Det borde den väl göra? Speciellt med steam OS?

I dont see why tho.
Då har jag ändå en steamdeck (utöver stationära + laptop med geforce now).

Skrivet av TheMadPanda:

Idag behöver jag egentligen ingen dator hemma om jag inte ska spela. Så ska man ersätta en spel-laptop så är väl detta närmsta? Sen håller jag med om att specs inte är de roligaste. Speciellt om man hade velat köra den i "dockat" läge mot en tv.

Problemet här är att den antagligen är för stor och tung att hålla i handen med kontroll mer än ett kort tag. Det är en stor pjäs.
Det kanske inte gäller alla - men min subjektiva uppfattning är att det skulle gälla ganska många. Redan steamdeck är bra stor ;).
Större än det begränsar positionerna man pallar hålla konsolen i om man inte är bra storväxt.
Så den ser ut att vara bäst att ställa den på en yta och köra med handkontroll.
En laptop kan samma sak.

Mindre relevanta faktorer:
[edit: dem strök jag ;). De spelade mindre roll till varför jag inte tror det här funkar riktigt)

Jag tror inte laptops är lösningen på allt. Förstå mig rätt ;). Men alltså storleken... jag tror inte den kommer gillas som handhållen konsol.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Söderbäck:

I dont see why tho.
Då har jag ändå en steamdeck (utöver stationära + laptop med geforce now).

Problemet här är att den antagligen är för stor och tung att hålla i handen med kontroll mer än ett kort tag. Det är en stor pjäs.
Det kanske inte gäller precis alla - men antagligen ganska många. Steamdeck är egentligen lite för stor. Större än det begränsar positionerna man pallar hålla konsolen i om man inte är bra storväxt.
Så den ser ut att vara bäst att ställa den på en yta och köra med handkontroll.
En laptop kan samma sak.

Mindre relevanta faktorer:
Du kan köra arch med steam även på en laptop om du vill.
Man får också ett större utbud av komponenter med en laptop. Upp eller ner i grafik/CPUprestanda. Separat grafikkort om så önskas. Du kan välja skärmstorlek och minnesmängd - and all that. För utbudet av laptops är rätt stort.

Dessutom får du en enhet med inbyggt tangentbord så att det går att ha till mer än spel om man så önskar. En bättre variant av 2 in one än bara en touchplatta för 2 in one.

Jag tror inte laptops är lösningen på allt. Förstå mig rätt ;). Men alltså storleken... jag tror inte den kommer gillas som handhållen konsol.

Jämför med iPad så är den helt plötsligt inte så galen. Visst ha den i handen och köra med är nog inget man gör. Men gick väl att koppla loss handkontrollen och köra som skärm? Och jämför man med en iPad Pro så är priset inte så lågt ifrån eller galet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheMadPanda:

Jämför med iPad så är den helt plötsligt inte så galen. Visst ha den i handen och köra med är nog inget man gör. Men gick väl att koppla loss handkontrollen och köra som skärm? Och jämför man med en iPad Pro så är priset inte så lågt ifrån eller galet.

Ja du har ju rätt kring ipaden! Blir totalvikten inklusive kontrollerna på sidan inte högre än en ipad så kan det här funka. Mer skärmyta än steamdeck lär vara omtyckt. Tror nog en hel del kan rättfärdiga priset också.

Den ser bara så väldans mycket tjockare ut än en ipad - med högre strömförbrukning, mer batteri och mer kylning än en ipad. Plus kontroller då. Den ser inte ut att att vara handheld-storlek riktigt. Det är här jag tror storleken blir jobbig.
Så i nuvarande utförande är jag fortsatt skeptisk till en OK handheld upplevelse.

Men. Ja. Man kan strunta i handheld-grejen och istället ställa den på ett bord om den inte är så bra som handheld. Löstagbara handkontroller - yes.
Och det är precis här som en vanlig laptop blir en lika bra ersättare. Eller en bättre sådan kanske till och med. Man kan välja minnesmängd, skärmstorlek och allt det där. Man kan också själv välja favorithandkontroll.

Men det är bara vad jag tror såklart.
Ska bli intressant att höra 1 - recensioner. Och 2 - hur den används några månader in och inte bara efter några timmars testande.

Edit:
Kanske blir det så att med större skärm så kan man låta den vila i knät mer. Större skärm sätter lägre krav på att hålla den rätt framör snoken. Har kanske underskattat någon sådan effekt. Who knows!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns som att man har missat memot vad syftet med dessa handhållna konsoler är…

Lite så. Valve fattade ett gott beslut när Steam Deck lanserades för 500 dollar. Dyrt men fortfarande flera hundra dollar billigare än en vanlig bärbar speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja, PC-spel, hud osv är ju avsedda för normalstor skärm? Jag tycker det är jobbigt nog att orientera mig i Windows på en laptop. En handhållen pryl ska ju vara plug n play. Snart kommer Switch 2 dessutom. Jag gav typ 4k för min laptop för flera år sen med 10 th gen i5 och GTX 1660 ti. Visst... Den låter som ett tröskverk men ändå. Det är ju knappast så att integrerad grafik rår på 1660 ti.

Ser verkligen fram emot Switch 2 då min Switch OLED samlar damm de senaste året

Hoppas på Gamecube emulator denna gången!

Haft fantastiskt kul med de gamla klassiska N64 titlarna innan den började damma.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kör den steam os eller windows? Hade gärna sett en 11tums steam deck. Inser i kommentarerna att jag är den enda som tycker detta är en hit.

Permalänk
Medlem

Vikten bör bli ett problem är min gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Lite så. Valve fattade ett gott beslut när Steam Deck lanserades för 500 dollar. Dyrt men fortfarande flera hundra dollar billigare än en vanlig bärbar speldator.

Om jag inte minns fel så sålde/säljer de SD med förlust, de hoppas väl på att ta igen det på spelförsäljningen. Andra tillverkare har inte den lyxen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om jag inte minns fel så sålde/säljer de SD med förlust, de hoppas väl på att ta igen det på spelförsäljningen. Andra tillverkare har inte den lyxen.

Sant, men de första alternativen till Steam Deck låg inte så mycket högre i pris än de dyrare varianterna av Steam Deck. Som exempel såldes Rog Ally för 699 dollar, den jämförbara Steam Deck-modellen med 512 GB SSD kostade 649 dollar. Ally hade även en bättre skärm. Sett till prestanda är det liksom däromkring som man tycker att det är ok att de ligger. Men snackar vi om 1100-1200 dollar är vi på samma nivå som riktigt kompetenta speldatorer.

Permalänk
Medlem

Tänk så avlånga kontrollers men ändå inte utrymme för någon Touch pad.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Steam deck. Tycker den funkar helt ok med storlek, Vikt, osv. (Batteri tiden finns ju lite att önska..) Men ska man trycka i ett större batteri så börjar den bli för tung. Med större skärm blir den klumpig!? Och man kan ju då lika gärna köra på laptop med en spelkontroll istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well synd bara att dom inte kör med nya AMD chippen, något säger mig att nya cpuerna med 40 beräkningsenheter skulle kunna ta dessa typer av enheter till nästa steg!

Håller med. Känns sjukt att släppa en produkt Q2 2025 utan att använda de nya cpuerna. Vem kommer köpa den här?!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Håller med. Känns sjukt att släppa en produkt Q2 2025 utan att använda de nya cpuerna. Vem kommer köpa den här?!

Ja visserligen vet vi inte riktigt än när dom nya cpuerna kommer i stor skala, kan helt enkelt vara som så att dom kommer först efter sommaren, men känns oavsätt som en extremt intressant produkt men med helt fel cpu.

Visa signatur

here we go!