Snabbkoll: AMD eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

mer pengar i plånboken och grafik som duger gott mer än väl

Med tanke på stt rt som grund blir allt mer vanligt så är det svårt att säga sådär.

Permalänk
Medlem

Är beroende av CUDA och har varit sen 2008 så det är 100% Nvidia. De få Radeon-kort jag testat genom åren har inte imponerat.

Kan däremot bli en AMD CPU i framtiden, men grafikkorten intresserar mig inte.

Permalänk
Medlem

Saknas alternativ för Intel. Det tror jag blir nästa för mig

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Fler spel använder sig av rt som grund och amd gör sig rätt dåligt då.

Vilka spel?
Jag kom på några som alltid har någon form av RT igång.

Skiljer typ 8% mellan 7900xtx och 4080 så skulle inte säga att det blir speciellt mycket mindre spelbart bara för att man väljer AMD.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns "det beror på" / "Vi får se" som val, eller liknande. Kan inte förutse så långt i framtiden, beror helt på läget då.

Permalänk
Medlem

Hahaha, 40% köper amd? ... right, typiskt sweclockers.

Permalänk
Medlem

8% efter 4080 i tester där alla utom ett kräver ett 4090 för spelbar fps. Lägg sen till att DLSS är mycket bättre än FSR och att AMD;s toppkort har RT-prestanda motsvarande ett 3080. Inte konstigt att folk väljer Nvidia. Gör man sen annat än spelar på kortet finns inte ens AMD med på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

8% efter 4080 i tester där alla utom ett kräver ett 4090 för spelbar fps. Lägg sen till att DLSS är mycket bättre än FSR och att AMD;s toppkort har RT-prestanda motsvarande ett 3080. Inte konstigt att folk väljer Nvidia. Gör man sen annat än spelar på kortet finns inte ens AMD med på kartan.

Mest lämpligt att jämföra korten i hög upplösning för att undvika flaskhalsar. Men visst, samma tester i 1440p ger +60fps och då skiljer det endast 5%.

4080 kostar ca 12% mer än 7900xtx.

Frågan var om en gpu från AMD var dålig i spel med obligatorisk RT. Det stämmer ju inte eftersom man får mer prestanda för pengarna med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Oväntat resultat såhär långt.

Folk är ju bara arg över Nvidias priser, tror inte de kommer välja amd.
Jag skulle gärna välja amd OM de släpper ett kort med duglig raytracing prestanda, jag är inte så imponerad över nvidias ”låtsas frames”, jag tar hellre 120 riktiga fps över 240 låtsas frames, men problemet är utvecklare använder dlss som en krycka i dagsläget så utan dlss och frame gen så bräcker man inte ens 60 fps i moderna titlar. Sorgligt men sant.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

För mig så har jag alltid valt Nvidia för att det är det jag alltid har kört med och känner mig bekväm med. Men nu vacklar jag en del då 7900 XT är på rea och presterar oerhört bra jämfört med nvidia-korten för det priset. Dock vill jag se lite tester på 5070 innan jag slår slag i saken, pga DLSS. Samtidigt så tror jag att FSR kommer att utvecklas rätt mycket framöver också.

Permalänk
Medlem

AMD är ju underdogs så de har fördel hos mig pga det, så är det hyfsat lika dem emellan landar det i regel på AMD. Dock vet jag ju inte om det blir ett nog stort hopp att gå till ett RX 9070 från ett 6900XT.

Inväntar tester på både AMDs och Nvidias nya oavsett innan jag väljer något. Köper aldrig dag ett heller. Utan det blir framåt sen vår eller ngt för jag orkar inte hysterin, sitta och hamra F5 osv. Utesluter absolut inte Nvidia om 9070 inte känns nog bra helt enkelt, utesluter aldrig något egentligen. Jag må luta mot AMD men är inte en av dem som letar med ljus och lykta för att rättfärdiga att undvika ena eller andra.

Intel faller lite på att de helt enkelt inte har något i den prestandaklassen jag är ute efter. Annars har jag inget emot dem.

Mest en villhöver uppgradering egentligen detta. Inte känt att mitt 6900XT inte räckt till ännu. Men brorsan får mina gamla grafikkort, och vet att mitt gamla 1080ti som han sitter med idag blir en rejäl uppgradering när han får mitt 6900XT. Gör det lite kul att uppgradera pga det också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Avstår att rösta. Man kan väl veta vad man ska välja innan man vet hur prestandan är?! Vet man det redan så spelar ju inte prestanda någon roll..

Permalänk
Medlem

Då jag inte av någon anledning behöver uppgradera för prestandan från mitt 3060 Ti, men hade jag ändå uppgraderat hade det varit för att komma undan Windows och gå till Linux på speldatorn, då är AMD det bättre valet som jag förstår det så svarade det. Saknar också deras mjukvara, tro det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Mest lämpligt att jämföra korten i hög upplösning för att undvika flaskhalsar. Men visst, samma tester i 1440p ger +60fps och då skiljer det endast 5%.

4080 kostar ca 12% mer än 7900xtx.

Frågan var om en gpu från AMD var dålig i spel med obligatorisk RT. Det stämmer ju inte eftersom man får mer prestanda för pengarna med AMD.

Fast om man skiter i vad korten kostar och endast vill ha de kraftfullaste, då har ju AMD inte en chans, de spelar inte ens i samma liga.

Skoda Fabia vs Porsche 911

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeSw:

Fast om man skiter i vad korten kostar och endast vill ha de kraftfullaste, då har ju AMD inte en chans, de spelar inte ens i samma liga.

Visst är det så, men det gäller omkring 1% enligt Steams siffror. Resterande köper inte det värsta/dyraste, så det är relevant för en rejäl minoritet.
Bara xx60-modellerna (1060-4060 inkl Ti-modeller) är 30 ggr så vanliga som 4090; räknar man även typ 1650, 1660, 3050 osv är skillnaden klart större.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Ja precis som på CPU sidan där AMD totalt dominerar, men när det kommer till konsument marknaden så är "de kraftfullaste" en så otroligt liten del av marknaden att den knappt är relevant.

kollar man allt annat än absolut topp korten (4090 som det ser ut just nu) så är det ganska jämnt och AMD är ofta det bättre valet sätt till FPS per krona.

Så allt beror på, självklart är en porsche 911 snabbare men ska du ha den till att pendla till jobbet och tillbaka lagligt så är den förmodligen sämre på nästan alla sätt och vis samtidigt som den är astronomiskt mycket dyrare!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör 90% Linux idag, då finns det tyvärr inga andra alternativ än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySwedishGuy:

Personligen kör man på nvidia pga stabilare drivers för vr. Önskar dock att AMD vart på samma nivå då nvidia är snåla med vramen.

Vad är det för problem som uppstår för dig? Har själv ett 5600XT och har aldrig haft några problem med drivrutiner för VR. Siktar åt AMD igen just pågrund av anledningen med VRAM då jag måste ha mycket mer än 6 och 8 GB.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av LHelge:

Kör 90% Linux idag, då finns det tyvärr inga andra alternativ än AMD.

Du får utveckla det resonemanget.

Jag kör Linux sedan många år tillbaka, har använt GPUer från Intel (både deras egna och PowerVR-derivat), AMD och Nvidia. Jag har haft betydligt mer huvudvärk med AMDs kerneldrivare än vad jag haft med Nvidias propreitära blob.

Rent filosofiskt föredrar jag att köra FOSS-drivrutiner som ligger i kerneln, men i praktiken är inte det vad som avgjort hur väl det fungerar när jag startar ett spel.

Diskussionen blir så klart en helt annan om du är kernelutvecklare eller kör på en mer exotisk processorarkitektur.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Intel?

Vad hände här? Varför saknas Intel som alternativ? Sweclockers har ju själva gort tester på ARC-korten så de borde ha koll på att det är ett alternativ?

Jag behöver inte byta grafikkort på ett tag men är ändå mest nyfiken på hur ett Intel B770 kommer prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej nvidia fungerar I Ubuntu så det stämmer ju inte... Finns väl även någon till dist de officiellt stödjer

Det finns fler aspekter än fungera/ej fungera i någon mening under Ubuntu. Dels licensmodell/om källkod är öppen eller ej. Dels den uppsjö av distributioner av linux. Det finns en anledning till Linus Torvalds uttalande:

Att använda Linux över tid har alltid varit en resa av att saker går sönder på olika sett vid uppdateringar. De perioder jag haft nvidia-grafikkort har lett till långt fler problem än under amd. Denna uppfattning är inte direkt unik för mig heller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lhugo:

Det finns fler aspekter än fungera/ej fungera i någon mening under Ubuntu. Dels licensmodell/om källkod är öppen eller ej. Dels den uppsjö av distributioner av linux. Det finns en anledning till Linus Torvalds uttalande:

https://www.youtube.com/watch?v=Q4SWxWIOVBM

Att använda Linux över tid har alltid varit en resa av att saker går sönder på olika sett vid uppdateringar. De perioder jag haft nvidia-grafikkort har lett till långt fler problem än under amd. Denna uppfattning är inte direkt unik för mig heller.

Det är 12 år sedan Torvalds sa det där, saker kan ibland förändras

NVIDIA Transitions Fully Towards Open-Source GPU Kernel Modules

Sen tycker jag det är helt kritiskt att separera bärbara från stationära här.

För bärbara: undviker laptops med Nvidia GPU som pesten om målet är att köra Linux på dem. Dual-GPU är nästan en garanti för strul (numera finns dock en "workaround" i form av att köra Windows11/WLS2 då Nvidias drivers tillåter HW-acceleration även när Linux kör under WSL2).

För stationära: trots allt gnäll om Nvidia är min erfarenhet ändå att deras GPUer har det mest heltäckande stödet med i praktiken feature-parity med Windows-drivaren. Nu kan det hjälpa rätt mycket att jag alltid använder Ubuntu LTS då Nvidias propretära drivare bara har officiellt stöd för relativt få distron. Ubuntu LTS är en av dessa (medan Ubuntu icke-LTS inte stöds officiellt).

Och utöver det: sedan mitten av 2024 har Nvidia nu öppna GPU-kernel moduler för deras aktuella GPUer (har för mig att det är från Turing och framåt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Vad är det för problem som uppstår för dig? Har själv ett 5600XT och har aldrig haft några problem med drivrutiner för VR. Siktar åt AMD igen just pågrund av anledningen med VRAM då jag måste ha mycket mer än 6 och 8 GB.

De har haft en hel del problem med 7000 serien med både frametime och shaders med mer.
Jag själv spelar typ enbart vrchat men även där har det haft problem med att videospelare inte fungerat i flera månader och att folk har upplevt buggar med mer.

Vart ca en månad sedan som jag frågade en hur hans upplevelse vart då han körde med 7900 xtx och han sa att de är en del buggar lite då och då vilket även är ca 2 år efter launch.

Jag har själv inte kört på amd sedan rx 480 8gb och kör i dagsläget med ett rtx 3060ti som jag troligtvis kommer att uppgradera till ett 5070ti eller 5080 väntar bara på lite benchmarks med mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySwedishGuy:

De har haft en hel del problem med 7000 serien med både frametime och shaders med mer.
Jag själv spelar typ enbart vrchat men även där har det haft problem med att videospelare inte fungerat i flera månader och att folk har upplevt buggar med mer.

Vart ca en månad sedan som jag frågade en hur hans upplevelse vart då han körde med 7900 xtx och han sa att de är en del buggar lite då och då vilket även är ca 2 år efter launch.

Jag har själv inte kört på amd sedan rx 480 8gb och kör i dagsläget med ett rtx 3060ti som jag troligtvis kommer att uppgradera till ett 5070ti eller 5080 väntar bara på lite benchmarks med mer.

Spelar själv också enbart VRChat i allafall i VR men har inte märkt nåt däremot så kanske det kan ha varit kortet som gjorde att video spelaren inte funkade i min hemvärld senaste gången jag var på, funkade för polaren som har ett Nvidia kort.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är 12 år sedan Torvalds sa det där, saker kan ibland förändras

NVIDIA Transitions Fully Towards Open-Source GPU Kernel Modules

Sen tycker jag det är helt kritiskt att separera bärbara från stationära här.

För bärbara: undviker laptops med Nvidia GPU som pesten om målet är att köra Linux på dem. Dual-GPU är nästan en garanti för strul (numera finns dock en "workaround" i form av att köra Windows11/WLS2 då Nvidias drivers tillåter HW-acceleration även när Linux kör under WSL2).

För stationära: trots allt gnäll om Nvidia är min erfarenhet ändå att deras GPUer har det mest heltäckande stödet med i praktiken feature-parity med Windows-drivaren. Nu kan det hjälpa rätt mycket att jag alltid använder Ubuntu LTS då Nvidias propretära drivare bara har officiellt stöd för relativt få distron. Ubuntu LTS är en av dessa (medan Ubuntu icke-LTS inte stöds officiellt).

Och utöver det: sedan mitten av 2024 har Nvidia nu öppna GPU-kernel moduler för deras aktuella GPUer (har för mig att det är från Turing och framåt).

Jo saker har förbättrats och nvidia går numer oftast att använda. Själv saknar jag erfarenhet av nvidia på senare LTS:er av Ubuntu. I Nixos som är min nuvarande instaööation på kraftfullare grafik har jag tedtat både AMD och nvidia. Där är min erfarenhet tydligt att saker hår sönder oftare med nvidia även på senare arkitektur.

Sen håller jag med om att det är föredömligt att de släppt viss källkod öppen. Om de håller upp detta över tid kan jag absolut tänka mig att revidera min ståndpunkt.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med Nvidia i Linux är prestandan i DX12 spel (vkd3d-proton) och att deras release cycle gör att det tar tid att fixa buggar, kan vara buggar som varit kända i ett halvår eller mer innan dom blir fixade.

AMD har en stor fördel eftersom deras kort har riktigt bra stöd i Mesa. Men klart AMD har buggar dom med... Dock fixas dom relativt fort pga att allt är open source.

Att Nvidia har open source drivrutiner ger ju inte speciellt mycket eftersom GL/Vulkan delen fortfarande är stängd.
Nvidia har t.ex precis fixat så framegen går att använda i Linux, dock funkar det sisådär...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Byggde ganska nyligen en ny dator och kände att AMD hade absolut bäst, Bang for bucks. Har Nvidia i gamla datorn men det är inte så höga krav på den. Vi får väl se om jag vinner på Lotto, annars kommer det nog ta 2-3 år innan jag skaffar nytt.

AMD
39 % 1832

Nvidia
61 % 2829

Permalänk
Medlem

Svarade tidigare AMD, men efter att ha sett Nvidias presentation är jag inte lika självsäker plötsligt, även om jag helst vill använda AMD av principiella skäl (och inte minst för att AMD glider lika fint som varm kniv i smör i Linux) men om 5080 slår 4090 och priset som påstås och AMD inte leverar bättre än min 7800XT så vete halen...
Men väntar på realistiska jämförelser så att man får reda på vad verkligheten säger.

Permalänk
Medlem

Väljer AMD.

Har ett RX 6800 och så länge NVIDIA fortsätter att envisas med 12 GB på mellanklasskortet så finns det inga alternativ.

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Varför finns inte Intel med som val?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic