Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

(håller dock med om att 4070 och 4070S är lite speciella. Vanligen ersätter Super/refreshen ursprungskortet men det skedde ju faktiskt inte här)

Samma med 2060 super och vanliga 2060 . Det gjorde att 3060 inte såg så bra ut på papper även om 12 GB gjort att kortet fått upprättelse efteråt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Samma med 2060 super och vanliga 2060 . Det gjorde att 3060 inte såg så bra ut på papper även om 12 GB gjort att kortet fått upprättelse efteråt .

Ja. Alltid dessa undantag som hindrar saker och ting från att vara fullt logiska. Störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det sade man om 4000 serien också, gissar den säljer likvärdigt 😊

Du kan ju kolla prestandaindex på 3080 vs 4080. Där har du en 35-40% ökning i 4K, RÅ-prestanda. 4080 vs 5080 kommer inte ha ett sådant gigantiskt hopp.

40xx serien "floppade" aldrig. Hatet mot denna serien grundar sig i priset & tillgängligheten, inte prestandan. Det är prestandaökning likt TITAN X korten eller 1080Ti vs 1080 korten.

EDIT:

Vill inte trampa på halva forumets tår; MEN: Ni verkar vara helt sålda på att 50xx serien kommer vara så jäkla bra. Men snälla forska lite mer. Lite sunt förnuft & att titta på hårdvarusiffrorna är ett klart tecken på att serien inte är så bra som Nvidia försöker få det att verka.

https://www.youtube.com/watch?v=KbjhsBWp_YM

Mer o mer dyker upp på nätet gällande Nvidias claims som tex 5070 vs 4090, att 5070 skulle vara bättre. Jag kan inte tänka mig att det stannar där, BORTSETT från 5090 som FAKTISKT har mycket bättre siffror/stats på sin hårdvara.

En relevant kommentar från youtube: *So, that's like saying that they make a 4-cylinder car's exhaust sound like it has 16 cylinders, but it still runs like a little 4-banger.*

Edit2:

Kan inte ens tänka mig att 4080/90 priserna kommer sjunka så avsevärt. Enda som stoppar köp 40xx köp, är när nvidia slutar tillverka 40xx

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gurkburk92:

Mer o mer dyker upp på nätet gällande Nvidias claims som tex 5070 vs 4090, att 5070 skulle vara bättre. Jag kan inte tänka mig att det stannar där, BORTSETT från 5090 som FAKTISKT har mycket bättre siffror/stats på sin hårdvara.

Det är ju uppenbar BS, tror inte så många på SweC går på det, iaf inte de som är aktiva på forumet.
5070 är "lika snabbt" som 4090 när 5070 använder 4x FG, dvs råprestandan kan vara omkring 50% (2x FG mot 4x FG och samma FPS i slutändan).
Sen är 5000-serien bättre på Optical Flow-accelerering, så råprestandan kan nog vara en aning lägre ändå medan den når "samma FPS" som 4090.

Eftersom 50% av 4090 placerar oss kring RTX 3080 i prestandaindex (och under RTX 4070S) så säger ju detta i princip ingenting om kortets prestanda, bara att multi-frame gen funkar.
Snabbare än 3080 lär det ju åtminstone vara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Det är väl självklart att prestandaökningen är ungefär densamma för gaming och 3d-rendering om du slår av alla funktioner som gör så att spel presterar bättre, sen om man tycker allt sånt är fejk eller inte kan inte jag avgöra eftersom jag inte spelar.

Hade du sagt att det var så det skulle jämföras från början så hade vi varit överens, diskussionen om prestandaökningen är någon procent mer eller mindre i spel och 3d-rendering om man enbart får räkna på core speed är helt meningslös.

Men bra att du är tydlig med vad du menar nu så vi kan vara överens, en prestandaökning runt 20-30% var vad som sagts överallt innan du postade bilden på graferna.

Nu har jag inte direkt testat Blender med och utan RT, men jag renderade rätt mycket på en M2 Max innan, bytte sedan ut den till en M3 Max som har just RT kärnor och min renderingstid gick ned markant kontra den lilla prestandaskillnaden det faktiskt var mellan M2 Max och M3 Max beroende på hur många ljusstuds jag använde mig av i Blender.

Nu kommer det ju te sig olika beroende på vad du renderar osv men för mig var det markant skillnad och jag förväntar mig att 5090 är bättre än 4090 med mer än 25% i just renderingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju uppenbar BS, tror inte så många på SweC går på det, iaf inte de som är aktiva på forumet.
5070 är "lika snabbt" som 4090 när 5070 använder 4x FG, dvs råprestandan kan vara omkring 50% (2x FG mot 4x FG och samma FPS i slutändan).
Sen är 5000-serien bättre på Optical Flow-accelerering, så råprestandan kan nog vara en aning lägre ändå medan den når "samma FPS" som 4090.

Eftersom 50% av 4090 placerar oss kring RTX 3080 i prestandaindex (och under RTX 4070S) så säger ju detta i princip ingenting om kortets prestanda, bara att multi-frame gen funkar.
Snabbare än 3080 lär det ju åtminstone vara.

Absolut.

Kan ju bara tala för mig själv, men blir mer o mer sugen på uppgradera från min 4080 till 4090 helt ärligt. Men verkar som att ingen butik fyller på hyllorna med 4090 längre, så priserna hålls uppe :/ Men Raster prestanda ryktas vara 10% högre på 5080 jämfört med 4090.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu har jag inte direkt testat Blender med och utan RT, men jag renderade rätt mycket på en M2 Max innan, bytte sedan ut den till en M3 Max som har just RT kärnor och min renderingstid gick ned markant kontra den lilla prestandaskillnaden det faktiskt var mellan M2 Max och M3 Max beroende på hur många ljusstuds jag använde mig av i Blender.

Nu kommer det ju te sig olika beroende på vad du renderar osv men för mig var det markant skillnad och jag förväntar mig att 5090 är bättre än 4090 med mer än 25% i just renderingar.

Precis som skärmdumpen jag postade tidigare från Redshift-benchmarken visar så blev det 22,54% snabbare med RT på ett 4090 i en scen som anses prestera ok med RT i Redshift, det är bara gå in på Redshift-forumet och kolla benchmark-tråden där alla typer av datorer testats både med och utan RT, samtliga M1-M4 macar finns där med ifall du vill ha siffror.

Med Cycles så kan man lätt få upp till 50% prestandaboost med RT, det är ingen hemlighet.

Vet inte riktigt vad det är du försöker komma fram till?

kass grammatik
Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Absolut.

Kan ju bara tala för mig själv, men blir mer o mer sugen på uppgradera från min 4080 till 4090 helt ärligt. Men verkar som att ingen butik fyller på hyllorna med 4090 längre, så priserna hålls uppe :/ Men Raster prestanda ryktas vara 10% högre på 5080 jämfört med 4090.

Alla 4000 serien slutade produceras i november

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Finns det fler i forumet som gillar sociala medier? Jäklar vad mycket misinformation det sprids.

Överallt tros det att RTX 4000 serien inte kommer få DLSS 4. Medans det i själva verket får alla förbättringar gällande nya AI modellen gentemot gamla CNN baserade modellen. Det som är exklusivt till 5000 serien är multi framegeneration.

Nog för att folk är lata och jag skyller nog på nvidia och hur de marknadsfört DLSS 4 men holy moley vad många som inte verkar förstå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gött med ett 5070 som presterar som en 4090. Blir att köpa minst ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du kan ju kolla prestandaindex på 3080 vs 4080. Där har du en 35-40% ökning i 4K, RÅ-prestanda. 4080 vs 5080 kommer inte ha ett sådant gigantiskt hopp.

40xx serien "floppade" aldrig. Hatet mot denna serien grundar sig i priset & tillgängligheten, inte prestandan. Det är prestandaökning likt TITAN X korten eller 1080Ti vs 1080 korten.

EDIT:

Vill inte trampa på halva forumets tår; MEN: Ni verkar vara helt sålda på att 50xx serien kommer vara så jäkla bra. Men snälla forska lite mer. Lite sunt förnuft & att titta på hårdvarusiffrorna är ett klart tecken på att serien inte är så bra som Nvidia försöker få det att verka.

https://www.youtube.com/watch?v=KbjhsBWp_YM

En relevant kommentar från youtube: *So, that's like saying that they make a 4-cylinder car's exhaust sound like it has 16 cylinders, but it still runs like a little 4-banger.*

Edit2:

Kan inte ens tänka mig att 4080/90 priserna kommer sjunka så avsevärt. Enda som stoppar köp 40xx köp, är när nvidia slutar tillverka 40xx

Jensen gör det ganska tydligt under presenteringen att det bara är möjligt med Ai. Multi rendering verkar ju vara the real deal eftersom i linus tech tips so fick han personligen jämföra dlss 3 fg mot dlss 4 fg 4090 respektiv 5090. Och resultaten var en fördubbling i FPS vilket är helt sjukt. Så att 5070 kan ha samma performance som 4090 även när båda utnyttjar dlss samt fg är inte alls osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kommer tyvärr inte vara sanning i råprestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Kommer tyvärr inte vara sanning i råprestanda...

Precis. Du blir bunden till Ai tramset i varenda spel. Du kommer ändå märka av ghosting det sa sa linus att han märkte ganska direkt. FG är artificiella frames och inte ren rasterasation vilket dom som kommer köpa 5070 inte fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Gæller ju enbart det spel som stødjer DLSS 4.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Finns det fler i forumet som gillar sociala medier? Jäklar vad mycket misinformation det sprids.

Överallt tros det att RTX 4000 serien inte kommer få DLSS 4. Medans det i själva verket får alla förbättringar gällande nya AI modellen gentemot gamla CNN baserade modellen. Det som är exklusivt till 5000 serien är multi framegeneration.

Nog för att folk är lata och jag skyller nog på nvidia och hur de marknadsfört DLSS 4 men holy moley vad många som inte verkar förstå.

Verkar vara du som är oinformerad. Det är ju multi rendering som kommer göra en större skillnad. 4000 serien blir fortfarande kvar med fg x2 menads nya har upp till x8. Det som blir förbättat för 4000 serien är mindre ghosting och lite klarar bild kvalitet. Det står exakt vad som erbjuds för 4000 serien på deras hemsida. Det är enbart ett smakprov, något mer än så finns det inte att hurra över. Nvidia skulle aldrig ge sina kunder anledning att stanna kvar på den tidigare generationen, det misstaget har dom redan begått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzyk:

Verkar vara du som är oinformerad. Det är ju multi rendering som kommer göra en större skillnad. 4000 serien blir fortfarande kvar med fg x2 menads nya har upp till x8. Det som blir förbättat för 4000 serien är mindre ghosting och lite klarar bild kvalitet. Det står exakt vad som erbjuds för 4000 serien på deras hemsida. Det är enbart ett smakprov, något mer än så finns det inte att hurra över. Nvidia skulle aldrig ge sina kunder anledning att stanna kvar på den tidigare generationen, det misstaget har dom redan begått.

Allt som påstås i det du citerar stämmer ju... Det är bara att du verkar tycka att uppdaterad frame gen är den största skillnaden. Personligen ser jag mycket mer fram emot att testa de nya transformer-baserade DLSS SR och DLSS RR.

Och du har fel med att det är x8, det är upp till 3 genererade bilder per renderad bild, vilket blir x4.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Allt som påstås i det du citerar stämmer ju... Det är bara att du verkar tycka att uppdaterad frame gen är den största skillnaden. Personligen ser jag mycket mer fram emot att testa de nya transformer-baserade DLSS SR och DLSS RR.

Och du har fel med att det är x8, det är upp till 3 genererade bilder per renderad bild, vilket blir x4.

Jag med, hype. På Sr och rr!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja det känns som folk har fel tänkt.
Om nu nya reflex 2+ warp är så bra som det sägs så får man <25ms input latency med mfg

25ms motsvarar 40 fps. 16.6ms var den gyllene standarden för måååånga år sedan.

25ms är skitkasst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det presterar snarare som ett halvt 4090 om man läser mellan raderna.

Resten är ren fejk och det kommer kännas.

Det skulle inte förvåna mig om man får en säck på köpet som man kan ha över huvudet medans Jensen knullar en i röven. Ursäkta språket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fel av mig jag blandade ihop de med Nvidias anspråk om x8 förbättring mot x2 fg. Man blir ju snurrig av all jävla information dom senaste dagarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det presterar snarare som ett halvt 4090 om man läser mellan raderna.

Resten är ren fejk och det kommer kännas.

Det skulle inte förvåna mig om man får en säck på köpet som man kan ha över huvudet medans Jensen knullar en i röven. Ursäkta språket.

Om inte annat så kommer de kännas när du spelar att det blir väldigt långsamt även fast du har 100fps i 4k. Det blir väldigt tungt för fg att göra nya frames av tomma luften när det grafikkort kämpar med att hålla över 15 fps. Så har det iallafal sett ut tidigare. Vi får helt enkelt se.

Jag är glad att jag inte köpte 4090 iallafal 😁 Folk kan ju inte bli sura över att dom blir "knullade i röven" av Jensen vid det här laget. Man köper väl inte 90 kort och förväntar sig att det ska vara värt när nästa generation är bara bakom hörnet. Han gjorde ju exakt samma sak med 2080 ti och folk blir lika förvånad varje gång! Då får man faktiskt skylla dig själv!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzyk:

Om inte annat så kommer de kännas när du spelar att det blir väldigt långsamt även fast du har 100fps i 4k. Det blir väldigt tungt för fg att göra nya frames av tomma luften när det grafikkort kämpar med att hålla över 15 fps. Så har det iallafal sett ut tidigare. Vi får helt enkelt se.

Det är inte för att det blir tungt, utan helt enkelt för att de interpolerade bildrutorna inte tar någon som helst hänsyn till mus/tangentbord. Vanligtvis så är ju en frame (i extremt grova drag) att läsa in input från mus/tangentbord/kontroller, kolla vad som behöver ändras sedan föregående frame, rendera en ny bild med all den informationen, och visa den.
Med 4x FG får bara var fjärde bild någon ny info om mus/tangentbord/kontroller (läsa in input, kolla ändringar, rendera, interpolera, interpolera, interpolera och först sedan läsa in input osv igen).

Så startar du med 25 fps och kommer upp till nära 100 så kommer din input latency var ungefär samma som vid 25 fps, antagligen en aning värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

25ms motsvarar 40 fps. 16.6ms var den gyllene standarden för måååånga år sedan.

25ms är skitkasst.

Det är ju från native 40ms...
Edit
sen pratar du renderings tid och inte input latency

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är inte för att det blir tungt, utan helt enkelt för att de interpolerade bildrutorna inte tar någon som helst hänsyn till mus/tangentbord. Vanligtvis så är ju en frame (i extremt grova drag) att läsa in input från mus/tangentbord/kontroller, kolla vad som behöver ändras sedan föregående frame, rendera en ny bild med all den informationen, och visa den.
Med 4x FG får bara var fjärde bild någon ny info om mus/tangentbord/kontroller (läsa in input, kolla ändringar, rendera, interpolera, interpolera, interpolera och först sedan läsa in input osv igen).

Så startar du med 25 fps och kommer upp till nära 100 så kommer din input latency var ungefär samma som vid 25 fps, antagligen en aning värre.

I praktiken så är det ju som att skarva ihop gameplay med film. Du kan bara interagera med spelet en fjärdedel av tiden, eller vad det nu är. Resten av tiden så tittar du bara på en film som har genererats av AI, som du har noll möjlighet att påverka som spelare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det är ju från native 40ms...
Edit
sen pratar du renderings tid och inte input latency

Visuell feedback från Input är ganska hårt kopplat till renderings tiden efter som man kollar input, transformerar game state utifrån ny input, skickar nya renderingkommandon baserat på det nya game state. T.ex om vapnet avfyras, man svänger, hoppar,.etc.

Det är så man mäter input lag normalt, från musklick till reaktion på skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Visuell feedback från Input är ganska hårt kopplat till renderings tiden efter som man kollar input, transformerar game state utifrån ny input, skickar nya renderingkommandon baserat på det nya game state. T.ex om vapnet avfyras, man svänger, hoppar,.etc.

Det är så man mäter input lag normalt, från musklick till reaktion på skärmen.

Ja men de visar ju skillnaden...
40 native
Dlss+FG 65
Dlss+fg+reflex =24ms eller något...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

OBS! Troligtvis fake men det har börjat komma ut lite prestandatest videos på YouTube.
Återigen förmodligen fake.

Kanalen har även andra jämförelser, men det är ingen större skillnad i prestanda, beror så klart på spel också.

Den kanalen har laddat upp såna fake-benchmarks i flera år nu. Jag skulle rekommendera att inte sprida länkar till deras videor eftersom det är vad de tjänar pengar på.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av lindahlj:

Mmm... och ett 6070 som kommer att prestera som ett 5090 och ett 7070 som kommer att prestera som ett 6090...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den kanalen har laddat upp såna fake-benchmarks i flera år nu. Jag skulle rekommendera att inte sprida länkar till deras videor eftersom det är vad de tjänar pengar på.

Misstänkte det, vet du vad jag tar bort den
Tack för heads up!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Ja men de visar ju skillnaden...
40 native
Dlss+FG 65
Dlss+fg+reflex =24ms eller något...

24 låter väldigt lite... Men man kan ju köra native+reflex och få det bästa resultatet också. Noll mening att köra native utan reflex.

Visa signatur