Permalänk
Medlem

Fästa kabel i taket

Hej,
Har blivit så trött på att koppla in och koppla ut min 15m hdmi kabel från datorn varje gång jag vill spela på tvn i vardagsrummet, så nu är det dags att dra en lång sladd längst väggen och taket och hade behövt lite hjälp.

Har köpt en 25m aktiv hdmi 2.1 kabel som jag ska dra och köpte den i vit så att den smälter in i det vita taket så man slipper dra lister där.
Tanken är då att dra lister endast på väggarna och sen dra kabeln i taket via en skåra eller vad det heter.

Bilder på skåran och taket;
https://ibb.co/YjVSMTn
https://ibb.co/tZRmCQc

Problemet är nu att jag inte vet hur jag ska fästa kabeln i skåran, då det är betong så kan jag inte spika eller så.
Har tänkt på dubbelhäftande tejp eller superlim, men undrar om det finns bättre sätt.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Helt vanlig kabelklammer funkar väl utmärkt i betong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Helt vanlig kabelklammer funkar väl utmärkt i betong?

Tänker du på en vanlig sån här?
https://www.clasohlson.com/se/Kabelklammer-7-10/p/36-7525

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har tänkt på dubbelhäftande tejp eller superlim, men undrar om det finns bättre sätt.

Jag skulle föreslå självhäftande kabelkanal och att gå utmed listerna istället.

Permalänk
Medlem

Lister/kanaler är ju det enklaste och snyggaste.
Skulle du använda klamrar så behöver du ju borra, samt om kabeln inte är styv nog så kommer den hänga ner mellan dem, vilket stör mig nog mer än att ha en kabelkanal i taket.

Tänk även på minsta böjradien ifall du har optisk kabel, onödigt att knäcka den för att man drar den i en för tight kurva.

Permalänk
Medlem

Självhäftande kabelkanal. Finns mjuk i vitt så de kommer knappt synas.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gått utmed väggen och inte mitt i taket om det inte var för en takmonterad projektor eller liknande eftersom du ändå har 25 meter att leka med.. Ser dock att du har någon kanal som går utmed väggen från tak till golv i bakgrunden.

Skulle dessutom använda mig av kabelkanal.

Du ser ut att ha lättbetong-element i taket vilket går alldeles utmärkt att spika, skruva, borra, plugga, till och med skära i med en multicutter/fein så alternativen är många. Olika beroende på miljöomständigheter och sammansättning hur poröst det är och om du behöver plugga för att skruva till exempel..

Har likadana element i taket här och har fäst kabelkanal mha skruv direkt i lättbetongen då punktbelastningen är relativt liten och betongen relativt ickeporös.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle föreslå självhäftande kabelkanal och att gå utmed listerna istället.

Skrivet av loefet:

Lister/kanaler är ju det enklaste och snyggaste.
Skulle du använda klamrar så behöver du ju borra, samt om kabeln inte är styv nog så kommer den hänga ner mellan dem, vilket stör mig nog mer än att ha en kabelkanal i taket.

Tänk även på minsta böjradien ifall du har optisk kabel, onödigt att knäcka den för att man drar den i en för tight kurva.

Problemet är att det inte finns någon rak vägg att dra en list på, vilket skulle innebära 3-4 extra böjningar av kabeln. Om man kör via skåran så är det rakt hela vägen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en sådan här typ https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kabelhantering/... och satt den i skåran om du vill.

Permalänk
Medlem

Ser att många rekommenderar en kabelkanal via skåran, det finns två problem med det.

Första problemet är att ytan inte är slät som man kan se på bilden, så vet inte hur bra det fäster.
Det andra problemet är att alla kabelkanaler är större än själva skåran, så det hade varit en bit som sticker ut från skåran, vilket är därför jag köpte en vit kabel så att den smälter in utan att behöva ha en kanal.

Och att dra en kanal via väggen istället är också svårt, då väggen inte är helt rak hela vägen så innebär det att jag måste böja kabeln 3-4 gånger för att komma hela vägen, vilket inte är så optimalt att göra med en optisk hdmi 2.1 kabel skulle jag tro.
Hade också önskat att det gick via väggen, för då hade jag kunnat köpa en svart sladd för 1500 kr istället för en vit som gick på 3200 kr

Permalänk
Medlem

Kabelklämma är sannolikt vägen att gå då:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Hamra för guds skull inte fel och träffa optiska kabeln bara...

Kan vara värt att se över vilken max böjradie som gäller för kabeln i hörn m.m. så du inte knäcker den optiska fibern.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Och att dra en kanal via väggen istället är också svårt, då väggen inte är helt rak hela vägen så innebär det att jag måste böja kabeln 3-4 gånger för att komma hela vägen, vilket inte är så optimalt att göra med en optisk hdmi 2.1 kabel skulle jag tro.

Nu vet jag inte vad din kabel kommer ifrån, men kollade på första google-träffen (Nördic) och deras AOC-kabel har en minimal böjradie på 20 mm, vilket är såpass litet att det inte kommer vara några problem att följa listerna någorlunda snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu vet jag inte vad din kabel kommer ifrån, men kollade på första google-träffen (Nördic) och deras AOC-kabel har en minimal böjradie på 20 mm, vilket är såpass litet att det inte kommer vara några problem att följa listerna någorlunda snyggt.

Nu förstår jag inte riktigt vad 20 mm böjradie innebär, men det är fyra stycken 90 graders vinklar längst väggen som man behöver ta sig förbi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Nu förstår jag inte riktigt vad 20 mm böjradie innebär, men det är fyra stycken 90 graders vinklar längst väggen som man behöver ta sig förbi

Rita en cirkel med en diameter på 4 cm, så snävt får man böja. Böjer man tightare så finns risk att man knäcker fibrerna i kabeln.

Skrivet av qwertylol1:

Första problemet är att ytan inte är slät som man kan se på bilden, så vet inte hur bra det fäster.
Det andra problemet är att alla kabelkanaler är större än själva skåran, så det hade varit en bit som sticker ut från skåran, vilket är därför jag köpte en vit kabel så att den smälter in utan att behöva ha en kanal.

Det brukar vara en skumtejp på kabelkanaler vilket gör att de brukar fästa bra på sådan yta, det är ju inte mycket vikt det gäller. Tvätta bara rent ordentligt innan så det inte är fettigt.
Att den sticker ut något är väl lika irriterande som att det idag buktar inåt, eller rättare sagt man kanske stör sig på det i ett par veckor, sedan smälter det bara in i omgivningen och inget man tänker på. Men köp minsta som precis passar kabeln så blir den kanske inte så stor.

Om du inte vill ha en kanal så finns ju (så länge kabeln passar i skåran): https://www.clasohlson.com/se/Kabelkanal/p/32-5814

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kabeln går att vira runt en pinne som är 40 mm tjock.

En 25 cl läskburk är 53 mm, håll en sån i hörnet så får du en uppfattning om hur böjen kommer bli om kabeln är 6,5 mm i diameter.

Permalänk
Medlem

Letti eller tkk I skåran kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Smältlim.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har haft dålig erfarenhet av kabelkanalers dubbelhäftande tejp som jag köpt på Kjell eller Claes. Dessa har jag kompletterat med att använda Gorilla dubbelhäftande tejp (som finns i en "skummig" variant som fäster bra på den typen av yta) vart 10 centimeter.
Finns ju ingen anledning att dubbeltejpa med Gorilla hela vägen.

Finns ifs kabelkanaler i fackhandeln som har dubbelhäftande tejp som sitter som f*n, men varför komplicera till det och försöka handla där när du kan köra på vilken kanal som helst och lite Gorilla tejp.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Smältlim.

Brukar släppa tyvärr I målad puts

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag har haft dålig erfarenhet av kabelkanalers dubbelhäftande tejp som jag köpt på Kjell eller Claes. Dessa har jag kompletterat med att använda Gorilla dubbelhäftande tejp (som finns i en "skummig" variant som fäster bra på den typen av yta) vart 10 centimeter.

Finns ifs kabelkanaler i fackhandeln som har dubbelhäftande tejp som sitter som f*n, men varför komplicera till det och försöka handla där när du kan köra på vilken kanal som helst och lite Gorilla tejp.

Schneiders kabel kanal rev bort hela min målade vägg när jag skulle drag om... Så finns undantag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Skrivet av Swedishchef_90:

Schneiders kabel kanal rev bort hela min målade vägg när jag skulle drag om... Så finns undantag

Japps håller med, men Schneiders kanaler säljs (såldes inte när jag handlade) på Kjell och Claes, därav min kommentar med Gorilla tejp.

Tror som många andra att kanal i skåran i taket blir bäst lösning för TS och att det handlar om att se till att den sitter ordentligt

Tror dock att det blir enklare att ta bort det ifall det är ditsatt med en bit Gorilla tejp vart 10 cm eller så jmf med erfarenheten att dra sönder underlaget. Att ta bort när det är fäst med Gorilla tejp så drar man in fiske lina eller liknande mellan kanalen och taket och så drar man längst med - då lossnar kanalen och man kan gå in och "sudda" bort Gorilla tejpen eller köra med ett label off medel för att få bort resterna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Japps håller med, men Schneiders kanaler säljs (såldes inte när jag handlade) på Kjell och Claes, därav min kommentar med Gorilla tejp.

Tror som många andra att kanal i skåran i taket blir bäst lösning för TS och att det handlar om att se till att den sitter ordentligt

Tror dock att det blir enklare att ta bort det ifall det är ditsatt med en bit Gorilla tejp vart 10 cm eller så jmf med erfarenheten att dra sönder underlaget. Att ta bort när det är fäst med Gorilla tejp så drar man in fiske lina eller liknande mellan kanalen och taket och så drar man längst med - då lossnar kanalen och man kan gå in och "sudda" bort Gorilla tejpen eller köra med ett label off medel för att få bort resterna.

Mycket möjligt att det blir 😊 den där mjuka är annars helt okej klister på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lutar mot att dra längst väggen istället som ni föreslår, men detta är vad som är i vägen;
https://ibb.co/LCp8LVj

Kan jag böja kabeln längst med de vinklarna utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Lutar mot att dra längst väggen istället som ni föreslår, men detta är vad som är i vägen;

Så länge du inte böjer den snävare än specificerat från tillverkaren (vilket du inte har sagt något om ännu), för de 20 mm minsta böjningsradie är ett antagande på en kabel som kanske inte är samma som din.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

bra beslut, är själv målare och det blir aldrig snyggt senare efter diverse lampor och skit som hyresgäst velat runt med. Det är ju puts som orfa är otroligt poröst under det som ser ut att vara ett lager klassisk takfärg. så det kan ju bli mer skada än vad man tror när man därefter skall riva skiten eller om det visar sig vara stenhårt när man försöker spika och det inte går.. man jag själv hade nog satt limpistol och små punkter med avstånd precis så att det håller sig hängande. kanske 40 cm mellan eller mindre än så om det inte räcker.

men nä jag skulle kört med kabelkanal hur fult det än blir faktiskt. men det jag har nu dras på golvet faktiskt eller ovan golvlist. man vet att det är tillfälligt. om några månader sätter man väl nått annat bakom TVn ändå som man vill dra en nätkabel till. En NUC eller nått...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Lutar mot att dra längst väggen istället som ni föreslår,

Frågan är varför du ska vara uppe i taket? Det blir att klistra kanalen på tapeten eller innertaket, ytor som är mycket svårare att återställa om man vill byta eller ta bort kabelkanalen.

Skrivet av qwertylol1:

Enklast är nog att du klipper ut två pappersmallar ytterkurva/innerkurva. Om du använder en 25 cl-burk som mall så får du även med kabeltjockleken.

De svarta plupparna jag har ritat dit ska föreställa [självhäftande] kabelclips, som man fäster långt ifrån svängen och eventuellt en liten bit ut från väggen. Man låter den röda dragningen vara utanför kabelkanalen när den ska passera den detaljen så att kabeln får så mjuka böjar som möjligt.

Försvann en bit text vid ursprunglig redigering.
Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Böjer du mer än specifikationen tillåter så förstörs kabeln. man kan ofta böja betydligt mer men inget garanterar det. Det är samma med näverkskabel, Böj inte mer en så och dra inte i kabeln för hårt i onödan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är varför du ska vara uppe i taket? Det blir att klistra kanalen på tapeten eller innertaket, ytor som är mycket svårare att återställa om man vill byta eller ta bort kabelkanalen.
Enklast är nog att du klipper ut två pappersmallar ytterkurva/innerkurva. Om du använder en 25 cl-burk som mall så får du även med kabeltjockleken.
<Uppladdad bildlänk>
De svarta plupparna jag har ritat dit ska föreställa [självhäftande] kabelclips, som man fäster långt ifrån svängen och en. Man låter den röda dragningen vara utanför kabelkanalen när den ska passera den detaljen så att kabeln får så mjuka böjar som möjligt.

Uppskattar verkligen att du ritar för att få mig att förstå bättre

När du frågar vad jag ska i taket och göra, menar du att det är bättre att dra längst med golvlisten?
För det är i princip omöjligt där, det krockar med massa rör osv som går till elementen.

Det är antingen via skåran eller via väggen vid taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så länge du inte böjer den snävare än specificerat från tillverkaren (vilket du inte har sagt något om ännu), för de 20 mm minsta böjningsradie är ett antagande på en kabel som kanske inte är samma som din.

De kablar jag kollar på nämner tyvärr inte böjningsradie

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

menar du att det är bättre att dra längst med golvlisten?

Ur perspektivet att det är svårare att fästa och/eller återställa vägg/tak om du vill ta bort eller byta listen.

Skrivet av qwertylol1:

För det är i princip omöjligt där, det krockar med massa rör osv som går till elementen.

Ja du avgör själv vad du tycker är enklaste och bästa lösningen.

Skrivet av qwertylol1:

De kablar jag kollar på nämner tyvärr inte böjningsradie

Om kabeln är av något varumärke så går det antagligen att ta reda på, annars hos säljaren -- om det inte är typ Amazon? 😅