Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag fått ett dåligt intrycka av Win 11 redan från början är först och främst kraven. Rätta mig ifall jag har fel nu, men krav på att uppgradera överhuvudtaget, på hårdvara och MS-konto är sakerna som irriterar mig mest. Jag bryr mig inte om ifall det går att göra några obskyra inställningar för att kunna kringgå sånt, eller kanske rent av tvingas använda tredjeparts för att uppnå samma sak. Det här är saker jag själv ska kunna välja, inte Microsoft.

En annan stor sak som irriterar mig är att Win har förändrats ifrån att vara ett lokalt OS på min dator, till MS fönster in i mitt privatliv. Jag vill inte ha ett krav på inloggning, jag vill inte ha reklam i mailen, jag vill inte ha ett konstant flöde av "skräpnytt" rakt in i burken. Jag vill inte dela med mig information om mig själv eller mina användardata, surfvanor, köphistorik och Fan och hans monster till MS varje gång jag startar min PC. Vill de ha sådant, vill de visa reklam, vill de visa "intressanta klipp och nyhetsartiklar" från deras "samarbetspartners" (läs: alla som betalar) så kan de fan fråga först i alla fall.

Jag vill att Win, eller vilket OS som helst ska vara på MINA villkor, inte deras. Win är produkten, inte jag

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har tyvärr W11 och jäklar vad handikappad man blir.
Saknar verkligen windows 7 och i viss mån 10.

Ja alltså, vad fan har de gjort med högerklickmenyn för det första? En ny menu med en knapp så man kan öppna den gamla? Och den nya går att stänga av?
Tillför den nya någonting, bortsett från att den är i vägen för den gamla menyn som funkade alldeles utmärkt?

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som inte kan köra Windows 11. Väntar fortfarande att Microsoft ska backa, vilket jag tror att de måste göra till slut. Annars lär ett bli vilda västern säkerhetsmässigt på miljontals datorer världen över.

Alternativet för mig blir Linux. Har absolut inget behov av nyare hårdvara i dagsläget och vill inte bidra med elektronikskrot i onödan. Den lilla gaming jag åtnjuter, gör jag på min konsoler så min PC behöver inte vara bättre än att den kan spela upp 4K-video.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

För att få gamla menyn:

Right-click the Start button and choose Windows Terminal.

Copy the command from below, paste it into Windows Terminal Window, and press enter.

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Restart File Explorer or your computer for the changes to take effect.

You would see the Legacy Right Click Context menu by default.

Källa: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Om man vill uppdatera säkerheten på internet med krav på TPM 2.0 och secure boot med Win 11 så är det ju bra. Men att göra kravet tvingande innebär att vi sänker standarden på internet eftersom inkompatibla datorer inte kommer bytas ut på ett bra tag. Ett bra tag då de står utanför säkerhetsuppdateringar helt. Alla har inte råd, eller kompetensen för att inse vad som behöver göras.
Summa summarum, standarden på cybersäkerhet på nätet kommer drastiskt att förvärras efter oktober i år. Tack Microsoft för det!

Antar att du inte är utvecklare? Det krävs tid och resurser att stödja gammal programvara. Det är vanligt att gammal hårdvara eller mjukvara tillslut får stöd av uppdateringar. Samma gäller mobiler också. Det finns inte tid och resurser att ha utvecklare designerade för olika OS, det kanske hade funnits om man kan anställa folk för det men då måste du betala för det i en form av återkommande kostnad.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jamen tacka fan för det. Är man så jävla korkad man kopplar någonting rakt mot internet så är det väl klart det skiter sig.
Men frågan är ju varför folk sprider sån supervinklad skrämseltaktik som Aphex länkade till?
Har dom aktier i MS eller är det bara Whiteknightande?

Det är väl bara bra att man upplyser brister i gamla system?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säger man A får man säga B.

Belyste just detta tjat om Windows 10 LTSC i samtliga trådar om Windows 10 här har vi beviset! Fick en massa påhopp! Vad är det med folk som tror alla bara kan skaffa LTSC? Vad lever ni i för verklighet?

Skrivet av Dinkefing:

Hur många på Swec tror du har tillgång till LTSC-versioner av Windows? Jag tror det är mer än genomsnittet då många här som läser swec jobbar inom företag med tillgång till LTSC-versioner men det är ändå en väldigt liten minoritet.

Hur man gör ligger på första sidan om man googlar win 10 ltsc
Knappast otillgängligt till den som vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Är det "fin hårdvara" om man har <4 gb ram, <1 Ghz CPU med mindre än 2 kärnor, BIOS istället för UEFI, ingen TPM 2.0 modul, grafikkort som är 10 år gammalt etc.?

Har en Zbook som har i7 6:e generationen , på 32 GB och har något cad kompatibelkort ifrån Nvidia. Den kallar jag fin hårdvara.
Men windows 11 stödjer den ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jag är en av de som inte kan köra Windows 11. Väntar fortfarande att Microsoft ska backa, vilket jag tror att de måste göra till slut. Annars lär ett bli vilda västern säkerhetsmässigt på miljontals datorer världen över.

Tyvärr tror jag inte de kommer backa. Du kan nog manuellt installera Windows 11 om du vill, efter att du använt Rufus programmet för att ta bort de officiella kraven, eller har du en CPU som är äldre än 15 år?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kommer köra med W10 tills det inte uppdateras längre. Har W11 på jobbet och de har inte vart annat än konstiga problem med våra nya CAD burkar...de gamla med W10 var det inga som helst problem med under alla år vi hade dem. Förutom att hårdvaran inte längre räckte till då.

Så privat byter jag till W11 när jag måste. Inte en sekund innan dess. Gjorde likadant med W7 förövrigt. Oj så många W8 och 10 problem man slapp där spel krånglade för folk osv men jag som satt på W7 kunde glatt spela utan problem...

Hade W11 erbjudit något annat än ologiska ändringar i gränssnittet hade jag kanske bytt tidigare. Men nu blir det liksom bara bök utan att jag får något för mödan. Litar inte för en sekund på att det kommer fungera att bara uppgradera heller så jag måste ju blåsa datorn och börja om från ruta ett också.

Nej tack. Uppgraderar inte för jag vill. Utan för jag måste mot slutet av året. För jag lär inte bygga en helt ny burk innan dess. Vid nybygge hade jag ju valt W11, men främst pga jag vet att W10 är på väg ut.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

önskar jag kunde uppgradera sekundära burken men har inte hårdvaran till det. får se när jag orkar ta itu med att installera nån linux.distro på den. men har så dålig koll på linux och dåliga erfarenheter från när jag provat. så det tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kommer köra med W10 tills det inte uppdateras längre. Har W11 på jobbet och de har inte vart annat än konstiga problem med våra nya CAD burkar...de gamla med W10 var det inga som helst problem med under alla år vi hade dem. Förutom att hårdvaran inte längre räckte till då.

Vad är det för problem ni haft?

Skrivet av Omega5509:

önskar jag kunde uppgradera sekundära burken men har inte hårdvaran till det. får se när jag orkar ta itu med att installera nån linux.distro på den. men har så dålig koll på linux och dåliga erfarenheter från när jag provat. så det tar emot.

Om du vill så kan du göra det, även om MS inte stödjer ditt system officiellt. Man skapar en Windows 11 installationsprogram på ett USB-minne med hjälp av ett program som heter Rufus och i det programmet får du val om du vill ta bort de officiella systemkraven, då kan du installera (och/eller uppgradera) Windows 11 från Windows 10. Om du inte vill köra med Linux eller köpa nytt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hur stabilt är det om man använder någon av metoderna för att kringgå systemkraven? Har MS täppt till detta så man typ inte får uppdateringar via Windows update på en sån installation?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Nyhet/Mjukvara 2024-12-03 05:30

Microsoft publicerar guide till Windows 11 på äldre datorer
https://www.sweclockers.com/nyhet/40185-microsoft-publicerar-...

AH tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur stabilt är det om man använder någon av metoderna för att kringgå systemkraven? Har MS täppt till detta så man typ inte får uppdateringar via Windows update på en sån installation?

Jag kör med Windows 11 på flera enheter som inte har officiellt stöd. Du får säkerhetsuppdateringar varje månad, det enda du själv måste installera är den stora xxH2 versionen som kommer 1 gång per år, den får man inte via Windows Update om man inte har officiellt stöd. Annars har det varit stabilt för mig och inte märkt av några stora problem. Kör med Insider Beta kanalen på en av datorerna som inte har officiellt stöd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kör med Windows 11 på flera enheter som inte har officiellt stöd. Du får säkerhetsuppdateringar varje månad, det enda du själv måste installera är den stora xxH2 versionen som kommer 1 gång per år, den får man inte via Windows Update om man inte har officiellt stöd. Annars har det varit stabilt för mig och inte märkt av några stora problem. Kör med Insider Beta kanalen på en av datorerna som inte har officiellt stöd.

Kan man installera de stora uppdateringarna manuellt ovanpå befintlig installation eller måste man installera om hela systemet med ny ISO?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kan man installera de stora uppdateringarna manuellt ovanpå befintlig installation eller måste man installera om hela systemet med ny ISO?

Går att installera ovanpå. Först fixar man ett USB-minne med Rufus programmet så man tar bort systemkraven och sedan startar man installationen från USB-minnet med Windows igång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du vill så kan du göra det, även om MS inte stödjer ditt system officiellt. Man skapar en Windows 11 installationsprogram på ett USB-minne med hjälp av ett program som heter Rufus och i det programmet får du val om du vill ta bort de officiella systemkraven, då kan du installera (och/eller uppgradera) Windows 11 från Windows 10. Om du inte vill köra med Linux eller köpa nytt

Japp läst om rufus för att kringgå. men vad jag läst så slutar windows update fungera efter senaste stora uppdatering på o-supportad hårdvara. vet inte om det känns så bra att sitta på win11 utan säkerhetsuppdateringar framöver heller. och har inte lust med handpåläggningar flera gånger om året.

Får du ändå säkerhetsuppdateringar efter senaste stora uppdateringen? många på internet som klagar på att säkerhetsuppdateringar slutar fungera. ?

testat ubuntu i omgångar. det har för mig varit problem med gui't. fildelning och nätverk gick inte att aktivera/ändra i gui't. bugg såklart men väldigt omständigt att googla och editera en config fil på obskyrt ställe. program som inte fungerar även fast man installerat genom pakethanteraren. mer googlande och massa copy-paste i terminalen. massa småproblem i program jag försökte köra(säkerligen programutvecklarnas fel) som kräver en hel del googlande och copy pastande.
Saker som "bara fungerar" i windows krävde googlande och terminalarbete.
users/groups verkar fungera på lite annorlunda sätt när jag ska sätta upp fildelning med befintliga användare. men det är bara kunskap jag inte har än.
remote desktop var ointuitivt att använda som windowsanvändare. gick inte remote-logga in till samma användare som är inloggad lokalt. så fick köra en användare lokalt för vissa tjänster som skulle köras. sen en annan användare för att jobba mot remote.
Det var även sjukt krångligt att få igång med massa blackscreens. googlande och terminalarbete för att få det att fungera, såklart.
Vet inte om windows har nån svartmagi med rdp för att få så bra visuell prestanda med windows till windows rdp. rdp och vnc mot ubuntu presterade skitdåligt. med en känsla av extrem låg uppdatering och laggig känsla. som att jobba i sirap.

Det går säkert att få det bra. men det är väldigt tungrott som windowsanvändande. van vid ett gui som bara funkar. till ubuntu som verkar ha det där för att ha något att titta på mellan terminal-rundorna.
Men det verkar kräva väldigt mycket googlande och terminal-copy paste för att använda ubuntu.
Jag har tänkt att flytta över sekundär-datorns uppgifter till en lite "server" framöver. men kommer inte hinna med det innan win10 helt slutar uppdateras.
Då kommer jag köra proxmox så jag slipper hämta datorn när jag blir utlåst eller brickar systemet pga okunnighet.
Kan även köra ett separat os för att experimentera på och lära mig med.

vill ha så lite handpåläggning som möjligt. nuverande windows-setup har fungerat utan minsta problem i många år.

Det är ju bara en fråga om tid och kunskap för att få det att fungera såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Konstiga problem med text som försvinner när man skriver texter i Outlook och Word men även sett det ske inne i inventor när man ska fylla i text i vissa fält tex. Dvs du skriver och det blir bara blankt, den helt plötsligt dyker texten upp, eller delar av den och ibland blir det artefakter i texten så man inte kunde se vad man skrev.

Texten i Outlook "laggar" man skriver och vissa bokstäver dyker inte upp när jag skriver utan blir ett hack mitt i skrivandet

Skärmar som flimrat och lite andra konstiga beteenden med skärmarna

Finns nog mycket mer men det var saker jag på rak arm kom på för jag har personligen stött på alla dessa under längre tid innan de till slut verkar ha försvunnit. Många landade typ i att IT helt enkelt fick vänta och hoppas att uppdateringar från Microsoft fixade problemen för de kunde inte hitta några fel.

W11 var inte nytt när vi bytte förövrigt. Datorerna är ca 1,5 år gamla bara. Så jag har valt att hålla en armlängds avstånd till W11. Var skeptisk innan av ren princip för Microsoft har ju inte den bästa historiken. Men det blev ju inte bättre när vi också mycket riktigt stötte på problem trots att W11 vid detta laget bör vara väldigt moget.

Var det allvarliga problem? Nej, alla kunde jobba. Men det var diverse irritationsmoment.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Något spikat datum för W12? Drömmen vore om det gick att göra en custom installation direkt från Ms. Man bockar i det man vill ha. Antingen vid nedladdningen eller vid installation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3285mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

W11 24H2 har ju blivit känt som fasen iaf, för vara en av de sämsta uppdateringar på länge

Som vanligt så ser jag ingen anledning att byta från W10 som är stabilt och bra, behöver inte nya "features" som kommer i w11 så ingen mening att byta.

Får väl se om 1-2 år kanske man tvingas byta om ex nya Nvidia features enbart fungerar på w11 eller liknande etc. Återstår att se

Permalänk
Medlem

Ang. små utmaningar med Windows 11. Någon som vet om "undo" numera är globalt över samtliga "File Explorer"-fönster?

Råkade skapa en genväg av misstag igår och tryckte ctrl+z som vanligt, men då raderade Windows 11 ett 50-tal filer från SharePoint för mig istället som jag flyttat tidigare i ett helt annat fönster.

Känner inte att Windows 10 betedde sig på det sättet.

Brukar normalt svära över att Excel har likande koppling mellan alla öppna dokument, men det gick som tur är konfigurera bort. Numera även det svårare i Windows 11, då det är svårare att ha specifika startparametrar i startmenyn (excel.exe /x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

W11 24H2 har ju blivit känt som fasen iaf, för vara en av de sämsta uppdateringar på länge

Som vanligt så ser jag ingen anledning att byta från W10 som är stabilt och bra, behöver inte nya "features" som kommer i w11 så ingen mening att byta.

Får väl se om 1-2 år kanske man tvingas byta om ex nya Nvidia features enbart fungerar på w11 eller liknande etc. Återstår att se

Frågan är vad risken är för en vanlig användare att inte längre få säkerhetsuppdateringar. Kan ett 3:e part antivirus täcka upp för en del av det? Kommer Windows defender fortfarande få uppdateringar? Vi får väl se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är vad risken är för en vanlig användare att inte längre få säkerhetsuppdateringar. Kan ett 3:e part antivirus täcka upp för en del av det? Kommer Windows defender fortfarande få uppdateringar? Vi får väl se

Svarar på min egen fråga. Verkar som defender kommer fortsätta få uppdateringar fram till 2028

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2024/10/31/how-to....

Kanske bara sitter kvar på W10 och hoppas på det bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Japp läst om rufus för att kringgå. men vad jag läst så slutar windows update fungera efter senaste stora uppdatering på o-supportad hårdvara. vet inte om det känns så bra att sitta på win11 utan säkerhetsuppdateringar framöver heller. och har inte lust med handpåläggningar flera gånger om året.

Får du ändå säkerhetsuppdateringar efter senaste stora uppdateringen? många på internet som klagar på att säkerhetsuppdateringar slutar fungera. ?

Som jag skrev tidigare i tråden, så är det bara den stora uppdateringen, alltså XXH2 som man måste installera manuellt (går att göra en uppgradering via att skapa ett USB-minne via Rufus och sedan starta installationsprogrammet i Windows), du får säkerhetsuppdateringar och allt annat via Windows Update. Det är 1 gång per år du behöver göra en handpåläggning.

Skrivet av Knotvillage:

Något spikat datum för W12? Drömmen vore om det gick att göra en custom installation direkt från Ms. Man bockar i det man vill ha. Antingen vid nedladdningen eller vid installation.

Nej, W12 har inte annonserats av MS alls, allt är spekulationer/rykten än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer att installera någon form av linux under 2025. Sedan får man ta beslut efter hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Tack för förklaringen och förtydligandet! Och visade mer tydligt för alla här på Sweclockers att det är viktigt att hålla sin hårdvara up to date. Sitta på 8 (och äldre) år gammal CPU är inte logiskt och vettigt ifall man vill vara ute på internet och köra modern programvara oavsett ifall den fungerar bra. En gammal bil som fungerar men saknar bilbälte för den kom ut när bilbälte inte var krav, skulle den köras på allmän väg av en logiskt och rationell person idag? Nej, antagligen inte, även om den fungerar och är laglig att köra. Samma sak gäller CPUer som är gamla. Det är helt okej att leka med sin gammal hårdvara och mjukvara lokalt hemma men ge den inte Internet-access och förvänta dig inte att du ska få köra allt nytt som kommer ut till datorer! Sitt på gamla OS och gör vad du vill, gör det bara utan Internet-access.

Rent principiellt kan jag hålla med men vad har du för rätt att tvinga på folk något, är det lagkrav att ha "kondom" när man går ut på internet? Låt folk få göra vad dom vill det har du inget att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Rent principiellt kan jag hålla med men vad har du för rätt att tvinga på folk något, är det lagkrav att ha "kondom" när man går ut på internet? Låt folk få göra vad dom vill det har du inget att göra med.

Som jag skrev så är gränsdragningen inte lätt. jag har inte rätt att tvinga någon göra något. Det vill jag inte ha heller, men jag vill ha folk på Internet som inte medvetet gör val som ökar risken för oss andra. Att man har ett skydd innan man går ut på Internet anser jag vara rätt. Vi använder bilvärlden igen som jämförelse; jag förmodar att alla jag möter ute i trafiken har körkort för fordonet dom kör samt har inte alkohol eller andra droger i kroppen, pillar inte med mobiltelefonen eller letar efter godiset och är därmed uppmärksamma på trafiken runtomkring en. Nu vet jag att då inte är fallet 10 gånger av 10. men jag räknar med det och reglerna för att vistas ute på gatorna är skrivna åt det hållet. Jag vill ha något liknande för Internet, för det är alla som vägrar patcha sina Windows-burkar eller kör med Windows 7 än idag och har den ute på Internet, som hjälper till att svarta ner Internet och ger dessa fula fiskar möjligheter som skulle vara svårare ifall alla satt med patchade burkar.

Nej, jag personligen har inte med det att göra i sak, men den dagen när vårt elnät går ner eller tunnelbanan stannar eller Swish ligger nere i dagar pga en hackerattack där hackarna använt ett nät av vanliga människors opatchade gamla datorer i attacken blir det allas ensak. Även din. Jag hoppas då för din egna morals skull åtminstone, att du inte då sitter med en opatchad Windows-dator på Internet.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

Drag and drop av filer funkar klart sämre.

Inställningar är betydligt nerdumbat från kontroll panelen och är väldigt irriterande

stör mig faktiskt mest på urduma ui val som att jag måste göra fler klick eller välja extra under menyer för att göra standard saker i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Drömmen vore om det gick att göra en custom installation direkt från Ms. Man bockar i det man vill ha. Antingen vid nedladdningen eller vid installation.

Mer troligt att Microsoft begränsar/låser ned Windows ännu mer i framtiden. Min spåkula säger mig att Windows 12 blir främst online (tänk ChromeOS) för konsumenter.

Idag finns Microsoft Deployment Toolkit (MDT), men utan officiell support för Windows 11.

Själv använder jag Deployment Image Servicing and Management (DISM) för att piffa till mina egna ISO-filer.

Annars är det nog NTLite som är närmast vad du söker:
https://www.ntlite.com/