Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är väldigt enkelt för dig att uppgradera till 11:an även på osupportad CPU. Bara att skapa en Windows installationsprogram på ett USB minne med Rufus och välja att ta bort kravet på TPM, UEFI mm. Eller bara gör en clean install om din dator har UEFI stöd, TPM och stöd för Secure Boot. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean install.

Kommer man få full support med windows 11 och uppdateringar om man gör på det sättet?

**läste genom tråden nu och fick svaren**

Permalänk
Skrivet av klein:

Har en Zbook som har i7 6:e generationen , på 32 GB och har något cad kompatibelkort ifrån Nvidia. Den kallar jag fin hårdvara.
Men windows 11 stödjer den ej.

9 år gammal, tror nog den tjänat sin tid, det är ju evigheter i PC sammanhang. Nyare datorer har ju bättre skärmar (högre ljusstyrka, bättre färg, bättre kontrast, bättre antireflex behandling), processorer med dubbla enkeltrådsprestanda och fyrdubbla flertrådsprestanda, för att inte nämna grafikprestandan, batteritid, SSD hastighet, moderna portar med full hastighet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

9 år gammal, tror nog den tjänat sin tid, det är ju evigheter i PC sammanhang. Nyare datorer har ju bättre skärmar (högre ljusstyrka, bättre färg, bättre kontrast, bättre antireflex behandling), processorer med dubbla enkeltrådsprestanda och fyrdubbla flertrådsprestanda, för att inte nämna grafikprestandan, batteritid, SSD hastighet, moderna portar med full hastighet etc.

Jag har en liknande dator stationär med i7-6700k, 16gb ram, 1080grafik, ssd, 3 skärmar. Har helt enkelt inte råd att köpa nått nytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Behöver dock inte alls stämma om du kollar i mellansegmentet hos exempelvis Elgiganten.

Finns gott om nya datorer idag med både urusla skärmar samt kassa grafikkort. Väljer fortfarande min 6 år gamla Dell XPS 13 (2019) framför merparten av skräpet som säljs idag.

Sen går det inte att säga att en Intel-generation motsvarar ett exakt årtal, utan ofta lanseras hårdvaran något år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Absolut! Men helt ok maskin för mej som vill leka med virteualla maskiner och koda lite på hobby nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

De lever i en verklighet där man går vissa omvägar som förmodligen räknas som piratkopiering och därför inte ska diskuteras.

Utan att gå in på detaljer skulle man kunna göra ett rätt starkt case för att det är lagligt, trots att det lär bryta mot någon avtalspunkt.

I korta drag kan man säga att allting ligger öppet och använder verktyg (från Github dessutom) som förlitar sig på Microsofts servrar. Microsofts egna support har använt detta verktyg för att hjälpa kunder. De är alltså fullt medvetna om att detta existerar och att deras egna servrar används för att få det att funka.

Utöver det - kanske det viktigaste här - så har Microsoft struntat i det sedan Moses klev ner från berget. Då blir det svårt att se det på annat vis än att det hela tillåts av Microsoft, och de skulle sannolikt förlora om de försökte driva det rättsligt.

Jag menar, om du en dag upptäcker en uteliggare sovandes på din soffa kan du inte gärna vänta med att ringa polisen i 20 år. Faktum är att uteliggaren skulle få besittningsskydd långt innan det. Du kan inte gärna kräva honom på obetalda hyror heller. Sådana krav blir desto svårare om du varje dag lägger din nyckel under dörrmattan, väl medveten om att det är så han kommer in.

I det här fallet skulle jag faktiskt säga att det inte är piratkopiering, och jag är tämligen säker på att det argumentet även skulle hålla i rätten - både här hemma och i Amerikistan.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till W11 men önskar det var klart mindre bloated. Xbox, Game Pass, Office 365, OneDrive, Microsoftkonto m.m. trycks ner i halsen på en. Det är inte ett operativsystem där man själv får välja utan att behöva bråka. Begränsningarna i att anpassa startmenyn utan tredjepartsverktyg är också ett skämt.

Jag är inte nöjd, även om det finns detaljer som är bättre med så blir det förändringar man tvingas in i som förstör för en.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 2080 Super
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

För egen del försvann Windows som alternativ när Microsoft förstörde det exceptionellt lilla förtroende jag hade till företaget. Med årtionde av bloat, konto-integrering och säljande av användardata kom till slut sista spiken i kistan när de utannonserade att de skulle sluta supportera Windows Mixed Reality. (Detta gjorde strax efter att HP Reverb G2 slutade att säljas). Rövigt minst sagt.. Idag kör jag Linux till 98%, och den lilla del jag spelar VR bootar jag upp en liten Windows 10 partition med enbart WMR och Steam installerat. Hoppas kunna behålla det så i många år till för HP Reverb G2 är fortfarande ett fenomenalt bra VR-headset.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av autounattend.xml när jag gjort mina senaste Windows 11 installationer och där valt vilka appar som jag vill ha installerat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Jag har en liknande dator stationär med i7-6700k, 16gb ram, 1080grafik, ssd, 3 skärmar. Har helt enkelt inte råd att köpa nått nytt..

Då får man ta skeden i vacker hand och antingen leva utan säkerhetsåtgärder genom uppdateringar, eller införskaffa sig en billig sämre ny dator tills det att man har råd med adekvat utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Här har du en utförlig guide för hur du förbereder USB-minnet för Windows 11 med hjälp av Rufus:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Microsoft har aldrig officiellt marknadsfört Windows 10 som "sista versionen av windows" eller sagt det. Det är nyhetssajter och liknande som dragit den slutsatsen från en individuell persons uttalande

Representanter från Microsoft har faktiskt uttalat att Windows 10 skulle vara "den sista versionen" och att man därefter skulle jobba med uppdateringar snarare än uppgraderingar. Windows helt enkelt.

Fick själv höra det av en föreläsare från Microsoft på en it-mässa hösten 2015. Nämnde det till och med i ett inlägg här i forumet

Skrivet av PWx2:

Så sent som i förrgår var jag på ett företagsevent där en föreläsare från Microsoft glatt annonserade att Windows 10 är deras sista utrullning. Budskapet: Det kommer inga fler uppgraderingar, däremot massor av uppdateringar (läs Windows Update). Återstår att se om de kan hålla sitt löfte.

Med det sagt kan detta bero på allt från dålig kommunikation internt eller att Microsoft helt enkelt ändrat sin strategi. Varken förvånande eller konstigt 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Utan att gå in på detaljer skulle man kunna göra ett rätt starkt case för att det är lagligt, trots att det lär bryta mot någon avtalspunkt.

I korta drag kan man säga att allting ligger öppet och använder verktyg (från Github dessutom) som förlitar sig på Microsofts servrar. Microsofts egna support har använt detta verktyg för att hjälpa kunder. De är alltså fullt medvetna om att detta existerar och att deras egna servrar används för att få det att funka.

Utöver det - kanske det viktigaste här - så har Microsoft struntat i det sedan Moses klev ner från berget. Då blir det svårt att se det på annat vis än att det hela tillåts av Microsoft, och de skulle sannolikt förlora om de försökte driva det rättsligt.

I det här fallet skulle jag faktiskt säga att det inte är piratkopiering, och jag är tämligen säker på att det argumentet även skulle hålla i rätten - både här hemma och i Amerikistan.

Nja, det blir inte mindre piratkopiering bara för att Microsoft insett att de inte kan stoppa det utan att lägga mycket resurser på det eller helt enkelt inte tycker att det är värt det eftersom privatpersoner som köper Windows separat är en försvinnande liten del av kundbasen (och en större marknadsandel har i sig ett stort värde, även om inte alla betalar). På samma sätt är det fortfarande piratkopiering att ladda ner och patcha bort aktiveringen i Adobe Creative Suite trots att detta diskuteras öppet i sin helt egna subreddit. Sedan behöver man inte tycka att det är moraliskt fel, men det är fortfarande piratkopiering.

Att Microsofts API tillåter aktiveringen i detta fall är en bugg/sårbarhet i API:et, inget annat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag menar, om du en dag upptäcker en uteliggare sovandes på din soffa kan du inte gärna vänta med att ringa polisen i 20 år. Faktum är att uteliggaren skulle få besittningsskydd långt innan det. Du kan inte gärna kräva honom på obetalda hyror heller. Sådana krav blir desto svårare om du varje dag lägger din nyckel under dörrmattan, väl medveten om att det är så han kommer in.

Det är förstås bara spekulation från min sida, men jag undrar hur mycket de bryr sig om att det piratas för hemmaanvändning? Windows lär vara en nästan försumbar del av deras inkomstkällor, pengarna finns i backend, molnlösningar, osv.

Det finns också en del uppenbara fördelar med att inte vara för nitisk med det där. Kidsen som piratar Windows för att få en tusenlapp extra att lägga på grafikkortet i Fortnite-datorn kommer om några år vara ute i arbetslivet och ha önskemål om vilken plattform de vill jobba på. Det är i det läget klart fördelaktigt för Microsoft om de vant sig Windows istället för något annat alternativ.

Jfr. med Adobe, som faktiskt tackat piraterna för sin framgång. När Photoshop släpptes var det i stort sett det enda bildbehandlingsprogram som inte krävde dongles och var enkelt att piratkopiera. De som piratade Photoshop då bestämmer vilka program som köps in och används på reklambyråerna idag, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Värdelöst med de helt sjuka och totalt onödiga hårdvarukraven för Win11. Sustainability verkar inte vara ett av Microsofts mål då de tvingar fram en mass-skrotning av datorer genom detta.

Permalänk
Medlem

Anledningar till att jag inte tycker om windows 11
•Utseendet av skrivbordet är sämre
•Det "gick" inte att ändra storleken på taskbaren(aktivitetsfältet).
• Knappen för att stänga av alla bakgrundsappar är borttagen och det måste nu göras manuellt för varje app
•I filutforskaren behöver man alltid klicka på "visa mera" för att få upp alla alternativ
•Windows 11 är mer tvingande om att använda ett microsoft konto. (Vill inte använda oneDrive)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzin:

Anledningar till att jag inte tycker om windows 11
•Utseendet av skrivbordet är sämre
•Det "gick" inte att ändra storleken på taskbaren(aktivitetsfältet).
• Knappen för att stänga av alla bakgrundsappar är borttagen och det måste nu göras manuellt för varje app
•I filutforskaren behöver man alltid klicka på "visa mera" för att få upp alla alternativ
•Windows 11 är mer tvingande om att använda ett microsoft konto. (Vill inte använda oneDrive)

Du behöver inte använda OneDrive även om du använder Microsoft konto. Jag använder Microsoft konto men inte OneDrive. Har inte ens OneDrive installerat men kör med Microsoft konto
Vad är det i utforskaren som gör att du behöver gå in under visa mer? Jag öppnar den delen av högerklicksmenyn extremt sällan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du behöver inte använda OneDrive även om du använder Microsoft konto. Jag använder Microsoft konto men inte OneDrive. Har inte ens OneDrive installerat men kör med Microsoft konto
Vad är det i utforskaren som gör att du behöver gå in under visa mer? Jag öppnar den delen av högerklicksmenyn extremt sällan.

Anledningen till att jag använder högerklicksmenyn varierar men, det var inte det viktiga jag försökte framföra. Det jag vill uttrycka är att:

Det är jobbigare för mig som användare att behöva klicka flera gånger varje gång jag ska använda något i den menyn istället för att fortsätta ha win 10 menyn som inkluderar allting på en gång

PS: Tack jnsson. Det är skönt att höra om att det är möjligt att stänga av onedrive i win 11. Jag hade tidigare problem med det vilket var största anledningen till att jag bytte tillbaka till win 10

PS
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Synd att slänga fin hårdvara bara för microsoft sätter hårdvaru ribban högt med windows 11.

Japp min Thinkpad x270 med 7th gen kaby lake från 2016 fungerar finfint trots sin ålder hade varit sjukt slöseri att göra sig av med bara för ett storföretag har satt en arbiträr ribba. Visst prestandan är väl inte den bästa men perfekt att ha med sig överallt och att bara slösurfa på. Lätt att reparera är den också, känns väldigt robust och kommer förmodligen hålla i många år ytterligare. Kör dock Debian 12 på den med xfce. En stabil DE & dist till en stabil dator, passar som handen i handsken. Ser fram emot Debian 13 senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beige18:

Japp min Thinkpad x270 med 7th gen kaby lake från 2016 fungerar finfint trots sin ålder hade varit sjukt slöseri att göra sig av med bara för ett storföretag har satt en arbiträr ribba. Visst prestandan är väl inte den bästa men perfekt att ha med sig överallt och att bara slösurfa på. Lätt att reparera är den också, känns väldigt robust och kommer förmodligen hålla i många år ytterligare. Kör dock Debian 12 på den med xfce. En stabil DE & dist till en stabil dator, passar som handen i handsken. Ser fram emot Debian 13 senare i år.

Jag gav igår bort en imac ifrån 2009 innehöll första generationen i3 och 4 GB till den som ville ha den. Installerad den med mint... Perfekt dator för youtube och annat stream tittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzin:

Anledningen till att jag använder högerklicksmenyn varierar men, det var inte det viktiga jag försökte framföra. Det jag vill uttrycka är att:

Det är jobbigare för mig som användare att behöva klicka flera gånger varje gång jag ska använda något i den menyn istället för att fortsätta ha win 10 menyn som inkluderar allting på en gång

Fast jag tycket att den äldre menyn börjar bli väldigt rörig. Jag gillar den nya menyn

Skrivet av Razzin:

PS: Tack jnsson. Det är skönt att höra om att det är möjligt att stänga av onedrive i win 11. Jag hade tidigare problem med det vilket var största anledningen till att jag bytte tillbaka till win 10

Man har alltid kunnat avinstallera OneDrive, både i Windows 10 och 11. Bara att gå till installerade appar och avinstallera OneDrive som finns i listan som vilket annat installerat program

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzin:

Nej nej nej.. Eftersom det funkar för honom och han inte använder högerklicks-funktioner eller annat avancerat, så behöver ingen i hela världen det, eftersom han inte har något problem så betyder det att ingen i hela universum har något problem...........

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Jag gav igår bort en imac ifrån 2009 innehöll första generationen i3 och 4 GB till den som ville ha den. Installerad den med mint... Perfekt dator för youtube och annat stream tittade.

åh Mint var min första dist och resa in i Linuxvärlden, skriver detta från min andra laptop på Mint faktiskt. Har bara bra saker att säga om Mint. Härligt att gammal men fullt fungerande hårdvara kan få nytt liv på det sättet, tumme upp.

Försöker få farsan med sin gamla dator från 2009 att byta till Mint eftersom han inte heller kan uppgradera till 11 men det går trögt, han är van vid Windows och gillar inte förändringar. Men förändring kommer det ju ändå bli om vi trycker in 11 ändå eller skaffar en ny dator åt honom så vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beige18:

åh Mint var min första dist och resa in i Linuxvärlden, skriver detta från min andra laptop på Mint faktiskt. Har bara bra saker att säga om Mint. Härligt att gammal men fullt fungerande hårdvara kan få nytt liv på det sättet, tumme upp.

Försöker få farsan med sin gamla dator från 2009 att byta till Mint eftersom han inte heller kan uppgradera till 11 men det går trögt, han är van vid Windows och gillar inte förändringar. Men förändring kommer det ju ändå bli om vi trycker in 11 ändå eller skaffar en ny dator åt honom så vi får se.

Bruka köra med ubuntu , varför just blev mint på imacen beronde teknisk krångel med ubuntu, Jag ville bara göra ordning maskinen. Om det är mint eller ubuntu spela mindre roll. Ibland installera jag debian, om det är riktig enkla maskiner. Enda jag har svårt för är distar som kör rent gnome, där man helt ologisk sätt nå menuerna.

Hade en HP Mini ( extrem långsam dator med Intel Atom CPU ifrån 2010 ) , den körde jag in debian med väldig nerbantad X11. Den fungerade helt ok som internet radio och den laddade Firefox ganska snabbt när allt lullo var borta bort skalat. ( Se https://www.linux.se/sa-bygger-du-en-internet-radio-av-din-ga... )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Bruka köra med ubuntu , varför just blev mint på imacen beronde teknisk krångel med ubuntu, Jag ville bara göra ordning maskinen. Om det är mint eller ubuntu spela mindre roll. Ibland installera jag debian, om det är riktig enkla maskiner. Enda jag har svårt för är distar som kör rent gnome, där man helt ologisk sätt nå menuerna.

Hade en HP Mini ( extrem långsam dator med Intel Atom CPU ifrån 2010 ) , den körde jag in debian med väldig nerbantad X11. Den fungerade helt ok som internet radio och den laddade Firefox ganska snabbt när allt lullo var borta bort skalat. ( Se https://www.linux.se/sa-bygger-du-en-internet-radio-av-din-ga... )

Det går ju annars jättefint att bara installera en annan fönstermiljö, oavsett vilken distribution man valt. Som exempel kör jag cinnamon på kali linux, på en microsoft surface pro, för det var den DE som fungerade bäst med pennan och som kunde få till skalningen på ett bra sätt.

Barnen kan rita i mypaint och jag kan leka med annat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det går ju annars jättefint att bara installera en annan fönstermiljö, oavsett vilken distribution man valt. Som exempel kör jag cinnamon på kali linux, på en microsoft surface pro, för det var den DE som fungerade bäst med pennan och som kunde få till skalningen på ett bra sätt.

Barnen kan rita i mypaint och jag kan leka med annat.

Så är det! Men tro det är bra att man håller sej någon av dom stora distarna. Dock är AlmaLinux intressant, om den kom med annan skrivbordsmiljö. Man skyndar på lite långsammare dom distar som bygger på RHEL.

Permalänk
Skrivet av klein:

Så är det! Men tro det är bra att man håller sej någon av dom stora distarna. Dock är AlmaLinux intressant, om den kom med annan skrivbordsmiljö. Man skyndar på lite långsammare dom distar som bygger på RHEL.

Sant, men sen blir det också en jäkla kulturkrock när man ska uppgradera till aktuell version efter tio år och allt förändrats. Hellre då tätare inkrementella förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sant, men sen blir det också en jäkla kulturkrock när man ska uppgradera till aktuell version efter tio år och allt förändrats. Hellre då tätare inkrementella förändringar.

RHEL distarna har bara lite långsamare anvädning av nyare kernel. Kör fortfarande 5.x kernel. Det är stabila grejer. Men det linuxfolket skulle jobba. det är smidig sätt installera program på, det är lite fragmenterat idag...

Permalänk
Skrivet av klein:

RHEL distarna har bara lite långsamare anvädning av nyare kernel. Kör fortfarande 5.x kernel. Det är stabila grejer. Men det linuxfolket skulle jobba. det är smidig sätt installera program på, det är lite fragmenterat idag...

Vet inte riktigt vad du menar där: programinstallation (åtminstone happy-path för saker i systemets huvudrepo) har varit smidigare i Linux än i Windows sedan vi fick pakethanterare med automatisk hantering av beroenden för sisådär ett kvartssekel sedan. 🙂

Nej, den stora nackdelen med just RHEL är att det är ett av väldigt få operativsystem där en in place-uppgradering fortfarande är en tekniskt involverad och ganska läskig process även för en van användare. Detta har naturligtvis att göra med hur länge systemet stöds och att man ofta ligger kvar på antika programversioner om man kört en installation under hela dess livstid: det är inte bara kärnan som är gammal vid det laget, utan allt i huvudrepot. Vid det laget är det ofta enklare att börja om från noll på en ny dator.
Tar du istället Fedora, som av naturliga skäl är ganska lik RHEL i sitt upplägg, så är ju in-place-uppgradering i normala fall inte krångligare än en vanlig säkerhetsuppdatering. Men du hinner göra bortåt 20 sådana under en full RHEL-livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vet inte riktigt vad du menar där: programinstallation (åtminstone happy-path för saker i systemets huvudrepo) har varit smidigare i Linux än i Windows sedan vi fick pakethanterare med automatisk hantering av beroenden för sisådär ett kvartssekel sedan. 🙂

Nej, den stora nackdelen med just RHEL är att det är ett av väldigt få operativsystem där en in place-uppgradering fortfarande är en tekniskt involverad och ganska läskig process även för en van användare. Detta har naturligtvis att göra med hur länge systemet stöds och att man ofta ligger kvar på antika programversioner om man kört en installation under hela dess livstid: det är inte bara kärnan som är gammal vid det laget, utan allt i huvudrepot. Vid det laget är det ofta enklare att börja om från noll på en ny dator.
Tar du istället Fedora, som av naturliga skäl är ganska lik RHEL i sitt upplägg, så är ju in-place-uppgradering i normala fall inte krångligare än en vanlig säkerhetsuppdatering. Men du hinner göra bortåt 20 sådana under en full RHEL-livstid.

Under just RHEL. Men skall ta ner chrome för ubuntu, så är det inte alltid bara klicka på klicka .deb pakatet. En del distrubtera sin program via FLAT osv osv