Zotacs RTX 5000-kort får säkerhetsljus för strömkontakten

Permalänk
Melding Plague

Zotacs RTX 5000-kort får säkerhetsljus för strömkontakten

Grafikkorten startar inte om strömkontakten inte är korrekt ansluten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Kontot avslutas

Detta låter som en bra funktion.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

"ett säkerhetsljus som förhindrar att korten startar om kontakten inte är ordentligt ansluten."
?

Permalänk
Medlem

Bra funktion men herrejösses att det har kommit till det stadiet. Ett "göra det bästa av situationen"-fall

Permalänk
Medlem

Kan dom lägga till att den piper också som när man glömmer stänga kylen

Permalänk
Medlem

Vilken soppa det blivit av denna strömkontakt 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

"ett säkerhetsljus som förhindrar att korten startar om kontakten inte är ordentligt ansluten."
?

Du har möjligen inte nissat att 12vhpwr kontakten smält till höger och vänster?

Permalänk
Medlem

Jag har satt tempsensorer på min kontakt samt larm för max delta mellan PCIE input voltage och HVPWR voltage.
Så grymt trist och borde inte behövas.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag har satt tempsensorer på min kontakt samt larm för max delta mellan PCIE input voltage och HVPWR voltage.
Så grymt trist och borde inte behövas.

Intressant, vad använder du för program som larmar om PCIE->HVPWR voltage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

hur ett ljus förhindrar att ett kort startar är jag lite förvånad över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag tror frågetecknet snarare var riktat mot meningsbyggnaden. Hur kan ett säkerhetsljus förhindra kortet från att starta?

Permalänk
Medlem

"Säkerhetsljus för strömkontakten" som fortfarande är 12VHPWR låter ju helt galet.

Någon i branschen som har insikt i varför man inte bytt ut till uppdaterade PCB headern?
Vissa tillverkare började ju byta ut PCB headern redan på 4000-serien efter fiaskot & Steve på Gamers Nexus grillade ju kontakter så det stod härliga till.

För att vara helt tryggad behöver man ju en ATX 3.1 PSU som kommer med en uppdaterad PCB header, en 12V-2x6 kabel (som är samma som 12VHPWR men de flesta tillverkare har färgmärkt dessa så man ser att de är inkopplade) samt en GPU med uppdaterad PCB header. Kabeln är som sagt samma med färgmärkta kontakter & nu har man alltså kopplat på ett extra säkerhetsljus istället för att ha uppdaterat hela kalaset till nya standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Intressant, vad använder du för program som larmar om PCIE->HVPWR voltage?

Jag använder Aquasuite eftersom jag kör allt där. Men du kan övervaka via t.ex. HWiNFO, du kan sätta upp larm där också, men inte så säker på om den klarar av att sätta upp delta-larm.

Läs mer om det här:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/16niv32/decided_to_s...

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Någon i branschen som har insikt i varför man inte bytt ut till uppdaterade PCB headern?

Men det har man väl?
Tror de flesta grafikkort har 12V-2x6 redan nu. Nvidia har haft det på sina FE sen innan ATX 3.1 standarden var satt.

Jag har inte kollat Zotac-videon än (har inte möjlighet just nu) men det här är väl bara ett tillägg till den redan etablerade standarden:
De lär redan ha 12V-2x6 kontakten och när den inte får kontakt så tänds en lampa för att signallera det, så man fattar varför man inte får ström.
*edit*
Hoppas jag iallafall... Vem vet, de kanske krånglat till det mer än så?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

"Säkerhetsljus för strömkontakten" som fortfarande är 12VHPWR låter ju helt galet.

Vissa tillverkare började ju byta ut PCB headern redan på 4000-serien efter fiaskot & Steve på Gamers Nexus grillade ju kontakter så det stod härliga till.

För att vara helt tryggad behöver man ju en ATX 3.1 PSU som kommer med en uppdaterad PCB header, en 12V-2x6 kabel (som är samma som 12VHPWR men de flesta tillverkare har färgmärkt dessa så man ser att de är inkopplade) samt en GPU med uppdaterad PCB header. Kabeln är som sagt samma med färgmärkta kontakter & nu har man alltså kopplat på ett extra säkerhetsljus istället för att ha uppdaterat hela kalaset till nya standarden.

Problemet är nog snarare att detta är en otroligt dålig kontakt överlag och att man snarare borde slopat den helt istället för att försöka sminka grisen...

Sen känns detta som ett icke problem som dom försökt lösa med tanke på hur små PCB's nya grafikkort kan sitta på så är inte plats ett problem! förlänga PCBn med 2cm för att få plats med kontakter på 5090 hade inte direkt påverkat varken kylning eller kostnad direkt, alternativt bara ha kontakten helt separat monterad på kylaren och sen kablar lödda på PCBn.

Får hoppas innerligt att dom tar fram en standard för fysisk kontakt istället via moderkortet som en del av PCI-e standarden likt lösningarna asus och vem mer det nu va hade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Detta låter som en bra funktion.

En funktion som verkligen inte ska behövas...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men det har man väl?
Tror de flesta grafikkort har 12V-2x6 redan nu. Nvidia har haft det på sina FE sen innan ATX 3.1 standarden var satt.

Jag har inte kollat Zotac-videon än (har inte möjlighet just nu) men det här är väl bara ett tillägg till den redan etablerade standarden:
De lär redan ha 12V-2x6 kontakten och när den inte får kontakt så tänds en lampa för att signallera det, så man fattar varför man inte får ström.

Kanske bara är jag som missförstått & den faktiskt är uppdaterad då jag inte haft möjlighet att kolla någon video heller. Men Sweclockers skriver ju själva:

"Korten använder 12VHPWR-strömkontakter, vilka tidigare haft problem vid felkoppling. För att förebygga detta har Zotac utrustat korten med ett säkerhetsljus som förhindrar att korten startar om kontakten inte är ordentligt ansluten."

= Man kör på med gamla grejer & kopplar på extra säkerhetsljus + nån ny funktion som ska förhindra att ström inte kopplas på om kabeln inte sitter till 100%.

Zotac själva skriver:

"12VHPWR Enhancements

ZOTAC GAMING has given the power connector more attention with additional enhancements: a Safety Light that prevents the GPU from powering on if the cable is not fully seated, and 5u gold-plated connection pins to be more corrosion-resistant and provide better electrical conductivity."

Min fundering var alltså varför man kör vidare med en modifierad 12VHPWR istället för att bara rakt av byta istället för att dra upp en standard som förknippas med extrem negativitet efter fiaskot. Hade jag jobbat på någon marknadsavdelning hade jag inte velat se orden 12VHPWR någonstans.

Permalänk
Medlem

Ska det verkligen vara nödvändigt? Kontakten är ju tänkt att vara en efterföljare till den gamla dåliga 8-pinskontakten så då måste den ju vara bättre eller åtminstonne lika bra? Nähä... Man kan alltså göra en förbättrad kontakt som är en försämring? Åfan... Varför då? Jaha... det "sparar lite plats på kretskortet". OK... tur för alla tillverkare då att de sparar på detta. Eftersom kontakten är bra så lär ju inte kostnaden för RMA-ärenden äta upp den tänkta besparingen, eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kan dom lägga till att den piper också som när man glömmer stänga kylen

Är det här någon rikemans funktion på din kyl som jag är för fattig för att förstå? Har aldrig hört talas om kylskåp som piper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Nvidia har ju gjort det (även på senare exemplar av 4000-serien som du nämnde) och skulle bli förvånad om Zotac inte gjort det med tanke på att kontakterna lär kosta lika mycket.

Baserad på texten tror jag istället att artikelförfattaren missförstått och tror att kontakten på PCB-sidan alltid heter 12VHPWR och att 12V-2x6 bara rör kontakterna på kabeln. Detta är dock felaktigt. Tvärt om är oftast byte av kontakt till 12V-2x6 på PSU-sidan (om det tidigare använde 12VHPWR) det enda som krävs för att uppgradera ett ATX 3.0-nätagg till ATX 3.1.

Skrev GPU istället för PSU på ett ställe
Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Zotac känns som en otroligt underskattad tillverkare likt ASRock, ska helt klart kolla på Zotac kort vid nästa inköp av GPU

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är nog snarare att detta är en otroligt dålig kontakt överlag och att man snarare borde slopat den helt istället för att försöka sminka grisen...

Sen känns detta som ett icke problem som dom försökt lösa med tanke på hur små PCB's nya grafikkort kan sitta på så är inte plats ett problem! förlänga PCBn med 2cm för att få plats med kontakter på 5090 hade inte direkt påverkat varken kylning eller kostnad direkt, alternativt bara ha kontakten helt separat monterad på kylaren och sen kablar lödda på PCBn.

Får hoppas innerligt att dom tar fram en standard för fysisk kontakt istället via moderkortet som en del av PCI-e standarden likt lösningarna asus och vem mer det nu va hade.

Håller helt med dig. Finns flera bra videos om detta för den som är intresserad i djupdykning.

Min fundering var mest varför man kör på en lösning som låter som 12VHPWR modified istället för att byta. 12VHPWR är ju förknippat med mycket negativitet hur säker än denna modifering är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Kanske bara är jag som missförstått & den faktiskt är uppdaterad då jag inte haft möjlighet att kolla någon video heller. Men Sweclockers skriver ju själva:

Zotac själva skriver:

"12VHPWR Enhancements

ZOTAC GAMING has given the power connector more attention with additional enhancements: a Safety Light that prevents the GPU from powering on if the cable is not fully seated, and 5u gold-plated connection pins to be more corrosion-resistant and provide better electrical conductivity."

Japp såg också det, och det är verkligen förvirrande att de använder gamla beteckningen.
Börjar ju undra om de byggt nån egen "hitte-på" lösning istället...
Eller så är det bara marketing-teamen som tänt på och det är en 2x6 kontakt helt enkelt

(som nämnts i tråden så är det 12-pins kontakten i grafikkortet och i nätagget som behöver uppdateras med 2x6 kontakten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Min fundering var mest varför man kör på en lösning som låter som 12VHPWR modified istället för att byta. 12VHPWR är ju förknippat med mycket negativitet hur säker än denna modifering är.

Det tror jag inte att man gör. Tror bara att de räknar med att betydligt fler vet vad 12VHPWR är, men att många aldrig hört namnet 12V-2x6. PR-mässigt är ju inte det förstnämnda namnet nödvändigtvis någon höjdare dock, det håller jag med om.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Är det här någon rikemans funktion på din kyl som jag är för fattig för att förstå? Har aldrig hört talas om kylskåp som piper.

Hmm, frysar har väl gjort det i årtionen nu men även vissa kylskåp verkar ha den funktionen.
Blev lite osäker nu bara för det men rätt säker på att vårt gör det iaf
Dom fina kylskåpen skickar väl meddelande till mobilen när det lämnas öppet hehe. Dom har iaf kamera så man slipper öppna för att se vad som är inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Skrivet av Myllerman:

Hmm, frysar har väl gjort det i årtionen nu men även vissa kylskåp verkar ha den funktionen.
Blev lite osäker nu bara för det men rätt säker på att vårt gör det iaf
Dom fina kylskåpen skickar väl meddelande till mobilen när det lämnas öppet hehe. Dom har iaf kamera så man slipper öppna för att se vad som är inuti.

Mitt kylskåp piper om dörren är öppen för länge, kylskåpet inhandlades för 20år sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Strix 3090 kort som har denna funktion. Det har tre stycken 8-pin, och jag har vid några tillfällen inte tryckt in en av kontakterna riktigt. Då får jag ingen bild, samt att det lyser en lysdiod vid kontakten på grafikkortet.

En bra funktion helt klart.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Mitt kylskåp piper om dörren är öppen för länge, kylskåpet inhandlades för 20år sen.

Jag ser att du bor i rikemanskommun, så du har ju knappast ett hederligt knegarkylskåp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Jag ser att du bor i rikemanskommun, så du har ju knappast ett hederligt knegarkylskåp!

hahaha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jag har ett Asus Strix 3090 kort som har denna funktion. Det har tre stycken 8-pin, och jag har vid några tillfällen inte tryckt in en av kontakterna riktigt. Då får jag ingen bild, samt att det lyser en lysdiod vid kontakten på grafikkortet.

En bra funktion helt klart.

Förstår inte om det är någon skillnad med detta, jag antar väl att den lyser rött även ifall strömkabeln har kontakt men inte helt insatt. För problemet med 12VHPWR var väl med kort som hade pcie kabeln insatt / kontakt, startade och kortet fungerade men den var inte helt inne vilket orsakade problem.

Annars är det inte någon nyhet alls, graffikkort från över 10 år sedan har också små lampor som lyser vitt när de är inkopplade rätt (och vissa rött ner de bara får ström via pcie). Jag hatar t.o.m denna funktion på äldre kort då lampan inte stängs av ens vid S5, och har man transparent chassi så stör det under natten, man måste stänga av från strömbrytaren eller täcka över haha