Zotacs RTX 5000-kort får säkerhetsljus för strömkontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

hur ett ljus förhindrar att ett kort startar är jag lite förvånad över

Jo det är såhär:

Sitter inte kontakten korrekt, antänder en gnista så att ljuset tänds(det så kallade säkerthetsljuset), varpå ljuset eldar upp grafikkortet och därmed förhindrar uppstart av grafikkortet.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

hur ett ljus förhindrar att ett kort startar är jag lite förvånad över

Skrivet av DevilsDad:

Jag tror frågetecknet snarare var riktat mot meningsbyggnaden. Hur kan ett säkerhetsljus förhindra kortet från att starta?

Aha 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jo det är såhär:

Sitter inte kontakten korrekt, antänder en gnista så att ljuset tänds(det så kallade säkerthetsljuset), varpå ljuset eldar upp grafikkortet och därmed förhindrar uppstart av grafikkortet.

Den funktionen fanns ju redan från början, i alla fall på 4090 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Grafikkorten startar inte om strömkontakten inte är korrekt ansluten.

Läs hela artikeln här

Det har redan Gigabyte och Galax haft i flera generationer, jag gillar det personligen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nvidia har ju gjort det (även på senare exemplar av 4000-serien som du nämnde) och skulle bli förvånad om Zotac inte gjort det med tanke på att kontakterna lär kosta lika mycket.

Baserad på texten tror jag istället att artikelförfattaren missförstått och tror att kontakten på PCB-sidan alltid heter 12VHPWR och att 12V-2x6 bara rör kontakterna på kabeln. Detta är dock felaktigt. Tvärt om är oftast byte av kontakt till 12V-2x6 på GPU-sidan (om det tidigare använde 12VHPWR) det enda som krävs för att uppgradera ett ATX 3.0-nätagg till ATX 3.1.

Att Sveriges största tekniksida inte har koll på 12VHPWR vs 12V-2x6 verkar ju konstigt. Dock har bytet av standard varit väldigt förvirrande för många.

Ditt påstående att " Tvärt om är oftast byte av kontakt till 12V-2x6 på GPU-sidan (om det tidigare använde 12VHPWR) det enda som krävs för att uppgradera ett ATX 3.0-nätagg till ATX 3.1" inte korrekt. Det går inte att uppgradera ATX 3.0 till 3.1 utan att byta PCB headern på PSU sidan.

"So, if you have a PSU with a native 12VHPWR PCB header on its modular board, you don’t get the benefits of the new connector. The same goes for your graphics card, of course. In other words, you can do nothing about it if your hardware uses 12VHPWR PCB headers unless you have good soldering skills."

Detta citat är hämtat från Hardwarebusters där man kan läsa mer om de mer djupgående tekniska detaljerna:
https://hwbusters.com/psus/will-my-atx-v3-0-psu-or-my-gpu-be-...
https://hwbusters.com/psus/atx-v3-1-pcie-cem-5-1-are-official...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Att Sveriges största tekniksida inte har koll på 12VHPWR vs 12V-2x6 verkar ju konstigt. Dock har bytet av standard varit väldigt förvirrande för många.

Ditt påstående att " Tvärt om är oftast byte av kontakt till 12V-2x6 på GPU-sidan (om det tidigare använde 12VHPWR) det enda som krävs för att uppgradera ett ATX 3.0-nätagg till ATX 3.1" inte korrekt. Det går inte att uppgradera ATX 3.0 till 3.1 utan att byta PCB headern på PSU sidan.

"So, if you have a PSU with a native 12VHPWR PCB header on its modular board, you don’t get the benefits of the new connector. The same goes for your graphics card, of course. In other words, you can do nothing about it if your hardware uses 12VHPWR PCB headers unless you have good soldering skills."

Detta citat är hämtat från Hardwarebusters där man kan läsa mer om de mer djupgående tekniska detaljerna:
https://hwbusters.com/psus/will-my-atx-v3-0-psu-or-my-gpu-be-...
https://hwbusters.com/psus/atx-v3-1-pcie-cem-5-1-are-official...

Zotacs uttalande nämner 12VHPWR så förmodligen rörde det till det hela.

"PSU-sidan" skulle det stå. Det följer visserligen naturligt av resten av meningen, men ska justera det så att det inte uppstår missuppfattningar. Tack!

Ja, eftersom det bara är fysiska skillnader på kontakterna (längd på pinnar) så stämmer det att man inte får den fulla vinsten av bytet av kontakt. Jag skulle dock vara väldigt förvånad om Zotac verkligen kör med de gamla 12VHPWR-kontakterna då dessa gissningsvis inte tillverkas längre. Det går ju som tur är att se fysiskt på dem, så det visar sig nog när vi får se de första recensionerna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det medföljer mjukvara som man måst installera som ger liknande symbol som i bilarna när man glömmer sätta på sig säkerhetsbältet så ska den börja blinka och tjuta samtidigt som tjutet blir högre och högre desto längre du glömmer kontakten till GPU:n

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Är det här någon rikemans funktion på din kyl som jag är för fattig för att förstå? Har aldrig hört talas om kylskåp som piper.

Min kyl piper om dem står öppen i mer än 3.minuter och frysen går på kylan (för varmt så börjar den pipa om dörren är öppen).

De är väll 6 år nu och är inte några lyx maskiner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det med extra ”förstärkt” bygge.. varför? Ska man ut o kriga med kortet?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Tja kan väl i teorin minska "sag" antar jag?
Finns förstås ett moment 22: ju tyngre, desto mer hänger det...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Kan också ge längre livslängd med bättre skyddade komponenter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Gigabytes kort fick väl problem med att dom sprack vid PCI-E kontakten då det var för tunt material där.
Hellre för starkt än för svagt. Dock vill man inte betala flera tusenlappar extra för det såklart.

Korten är så tunga nuförtiden att det krävs bra förstärkning och anti-sag stöd för att dom inte ska böjas sönder med tiden.

Permalänk
Medlem

GN lagd upp en rolig video om de olika 5xxx serie kort med intressanta rubricering, som “military Grade” structure. Eller the “power of a circle”

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

HAde gärna sett en modell (främst 5070) med hederlig 6pin eller 8pin (x2 osv).

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det hade också kunnat vara ett alternativ att bygga en ordentlig koppling. Kanske?

Visa signatur

NES.