Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur många procent brukar man få av att överklocka? 25% mer effekt lär inte generera mer än max 10% prestanda, i så fall blir det ca 180% mer prestanda i 5090, i så fall är det väl ’nära’ dubbla prestandan. 180/200 = 90% av dubbel prestanda

På mitt 4070ti får jag ut 10% mer FPS med 320W effekt uttag mot normala 275W. Dock kör jag UV istället.
på 320W så är det 3170 (+450sih) på clock och + 1430ish på mem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Varför låtsas man att "AI frame generation" är nåt helt annat än bild interpolation som är universiellt hatat på TV apparater?
För mig låter det mest som att man försöker hitta nånting som den stora ytan av "AI" funktioner på chippen klarar av och sen kallar man det förbättringar.
Lite som när man försökte få FXAA att låta som ett likvärdigt alternativ till MSAA eller t.o.m. SSAA, men i verkligheten ser det ut som sk*t.
Och att kalla en extra interpolerad "frame" mellan riktiga för prestandaökning är ju snudd på bedrägeri.

Det skall bli riktigt intressant att se vad 5-serien egentligen kan göra utan mjukvarufuskande.
Klart är iaf. att 5090 kommer att vara rejält mycket snabbare än 5080, vilket såklart öppnar upp för en massa modeller mellan 80 och 90 serien.
Tror att vi rätt snart kommer att få ett 5080 super och lite beroende på hur AMD's nya serie kommer att prestera så kanske ett "TI" kort eller liknande.
Ett nerskalat GB202-300 kort med 384-bit's minnesbuss och ~20k cuda kärnor känns som givet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hmm… alltså ~80% ?

Nästan bättre att satsa på ett beg 4090 isåfall ?
Fast jag gillar FE-korten alltså…

Där har Nvidia lyckats alltså

sitter oxå på 3080 men har ett itx bygge där 4090 inte får plats tyvärr, annars hade jag satsat på ett sånt direkt
får se om man får tag i ett founders 5090 annars blir det ett 5080 sff ready

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför låtsas man att "AI frame generation" är nåt helt annat än bild interpolation som är universiellt hatat på TV apparater?

Anledningen att många hatar det på TV apparater är att dom vill ha 24fps. Det är nog inte riktigt jämförbart alltså.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

sitter oxå på 3080 men har ett itx bygge där 4090 inte får plats tyvärr, annars hade jag satsat på ett sånt direkt

4090 founders är väl sff ready?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För mig låter det mest som att man försöker hitta nånting som den stora ytan av "AI" funktioner på chippen klarar av och sen kallar man det förbättringar.
Lite som när man försökte få FXAA att låta som ett likvärdigt alternativ till MSAA eller t.o.m. SSAA, men i verkligheten ser det ut som sk*t.
Och att kalla en extra interpolerad "frame" mellan riktiga för prestandaökning är ju snudd på bedrägeri.

Det skall bli riktigt intressant att se vad 5-serien egentligen kan göra utan mjukvarufuskande.
Klart är iaf. att 5090 kommer att vara rejält mycket snabbare än 5080, vilket såklart öppnar upp för en massa modeller mellan 80 och 90 serien.
Tror att vi rätt snart kommer att få ett 5080 super och lite beroende på hur AMD's nya serie kommer att prestera så kanske ett "TI" kort eller liknande.
Ett nerskalat GB202-300 kort med 384-bit's minnesbuss och ~20k cuda kärnor känns som givet iaf.

Rörelsevektorerna gör att interpoleringen kan göras otroligt mycket bättre. Det är så alla moderna filmcodecs fungerar, keyframe och interpolering

det kan faktiskt fungera, men såklart finns det artefakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rörelsevektorerna gör att interpoleringen kan göras otroligt mycket bättre. Det är så alla moderna filmcodecs fungerar, keyframe och interpolering

det kan faktiskt fungera, men såklart finns det artefakter

Det är klart att det fungerar
Men att låtsas att en interpolerad bild är samma sak som en "riktig" bild är ju inte helt sanningsenligt.
Så jag är lite förvånad att nVidia hävdar prestandasiffror där >30% består av framfuskade bilder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Är det en relevant jämförelse här? När du kodar en film så har du ju redan tillgång till alla bildrutor, i högre kvalitet än vad slutresultatet kommer bli, och kan beräkna det effektivaste sättet att lagra skillnaden mellan bildrutorna.

Frame generation är ju helt annorlunda iom att det faktiskt skapar nya bildrutor, som aldrig sker i ett vanligt codec.
Däremot kan man förstås jämföra det med interpolering på en TV, typ TruMotion och liknande namn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Nivida rtx5090FE

Er det noen som vet når på dagen det åpnes for bestilling av RTX5090 FE kort på nivida sine sider?vet at det er 30 januar. Proshop.no åpner for bestilling av RTX5080,5090 etc 30Janaur kl 15.00. Men gjelder det også på Nivida sine egen sider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tror vi skjuter oss själva i foten om vi köper något av dom nya korten utan att både Nvidia och AMD har blivit ordentligt testade.
Samtidigt så är det som vanligt, dom som köper dom första korten får dom billigaste. Så.. blä.

Håller med. Recensionerna kommer rimligen ut innan korten släpps dock.

Din andra mening går till viss del att lösa genom att beställa kortet direkt men inte öppna det innan man är säker på sitt val, om inte tillräckligt djupa recensioner finns redan. Då kan man ju returnera det om man vill. Om man däremot tänkte vänta längre i hopp om att de släpper en 5080 med 24 GB VRAM så är det som du säger tyvärr risk att priset gått upp. Definitivt irriterande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Håller med. Recensionerna kommer rimligen ut innan korten släpps dock.

Releasen kommer garanterat att följa samma "regler" som alla andra större släpp numera.
D.v.s. du får bara se unboxings och en massa previews innan dagen D.
Strikta regler för vad som skall ske varje dag för att försöka dominera så mycket av nyhetscykeln man bara kan.
Sen släpps korten till försäljning samma dag som recensioner tillåts.
Och de recensioner som släpps på klockslaget (alla större siter/kanaler) kommer till 99% att vara med samma spel och tester.

Sjukt tråkigt men vi kommer inte att ha en mer komplett bild av den faktiska prestandan förrän korten hamnar i "allas" händer.
Brukar ta en vecka eller så efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Releasen kommer garanterat att följa samma "regler" som alla andra större släpp numera.
D.v.s. du får bara se unboxings och en massa previews innan dagen D.
Strikta regler för vad som skall ske varje dag för att försöka dominera så mycket av nyhetscykeln man bara kan.
Sen släpps korten till försäljning samma dag som recensioner tillåts.
Och de recensioner som släpps på klockslaget (alla större siter/kanaler) kommer till 99% att vara med samma spel och tester.

Sjukt tråkigt men vi kommer inte att ha en mer komplett bild av den faktiska prestandan förrän korten hamnar i "allas" händer.
Brukar ta en vecka eller så efter release.

Reviews brukar komma dagen innan release, inte samma dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur många procent brukar man få av att överklocka? 25% mer effekt lär inte generera mer än max 10% prestanda, i så fall blir det ca 180% mer prestanda i 5090, i så fall är det väl ’nära’ dubbla prestandan. 180/200 = 90% av dubbel prestanda

Tjaa...skulle kunna hålla med dig, men då är vi ju två som har fel.

Utifrån spec så borde det även varit större skillnad mellan 4080 och 4090. Men det stannade på 35% eller strax därunder (TPU får bara ut 28% t.ex.). Det är väldigt rimligt att anta att 5080->5090 är en större skillnad men att det skulle hoppa upp till 100% finns det inte riktigt nått som stödjer.

Permalänk
Medlem

Att tänka på med dagens tunga grafikkort.
https://youtu.be/uEdFTmOAT58?si=jAg1g7JxrrJLlE2p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Utifrån spec så borde det även varit större skillnad mellan 4080 och 4090. Men det stannade på 35% eller strax därunder. Det är väldigt rimligt att anta att 5080->5090 är en större skillnad men att det skulle hoppa upp till 100% finns det inte riktigt nått som stödjer.

I fallet med 4090 är det väl bland annat begränsat av VRAM-bandbredden som jag förstår det. Var ju någon som lödde dit den lite snabbare varianten av GDDR6X från ett av de andra korten på ett 4090 och fick ett fint prestandalyft.

Sedan finns det ju också en risk att vissa spel fortfarande är CPU-begränsade, även med 9800X3D.

Att 5090 inte kommer prestera 100% bättre än 5080 i spel kan vi dock vara hyfsat säkra på, precis som du säger. Däremot kan det finnas andra användningsområden där prestandan skalar mer linjärt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av cooldfs:

Det klart… jag har också ett SFF och varken chassit eller nätaggregatet kanske pallar 4090 av den anledningen.

För visst borde väl 4090 dra mer ström än 5080 ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Att tänka på med dagens tunga grafikkort.
https://youtu.be/uEdFTmOAT58?si=jAg1g7JxrrJLlE2p

Kollade inte hela men verkar som problemet är att folk spänner anti-sag stödet för hårt så kortet böjs uppåt
vilket är lika illa eller värre än utan stöd. Det ska bara stödja så kortet ligger plant. Riser är väl bra men funderar hur det blir med flytande metall som vissa kort verkar använda, kan det börja "rinna" bort när kortet sitter på sidan? (Vet inte själv bara undran).

Permalänk
Medlem

Tvekade lite men det släpps på min födelsedag så tar det som ett omen

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

I fallet med 4090 är det väl bland annat begränsat av VRAM-bandbredden som jag förstår det. Var ju någon som lödde dit den lite snabbare varianten av GDDR6X från ett av de andra korten på ett 4090 och fick ett fint prestandalyft.

Sedan finns det ju också en risk att vissa spel fortfarande är CPU-begränsade, även med 9800X3D.

Att 5090 inte kommer prestera 100% bättre än 5080 i spel kan vi dock vara hyfsat säkra på, precis som du säger. Däremot kan det finnas andra användningsområden där prestandan skalar mer linjärt.

Absolut. Vore en stor besvikelse om inte hoppet blir större denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Åtminstone enligt specifikationerna.

Skrivet av Myllerman:

Kollade inte hela men verkar som problemet är att folk spänner anti-sag stödet för hårt så kortet böjs uppåt
vilket är lika illa eller värre än utan stöd. Det ska bara stödja så kortet ligger plant. Riser är väl bra men funderar hur det blir med flytande metall som vissa kort verkar använda, kan det börja "rinna" bort när kortet sitter på sidan? (Vet inte själv bara undran).

Det diskuteras lite i kommentarerna och han som gjort videon verkar tycka att de fortfarande är ett problem. Om de är sämre än utan såg jag inte om han svarade på. Att köra en riser är ju inte alternativ för många dock, bara de som inte har andra instickskort och bara för de som inte bryr sig om att få PCI-E 5.0. Den sistnämnda standarden fungerar bara över korta avstånd utan redrivers på vägen.

Visa signatur

Permalänk

Det här med DLLS fattar jag inte att den är sån hajp eller är det något alla använder? Är ju bara om man vill driva upp FPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det här med DLLS fattar jag inte att den är sån hajp eller är det något alla använder? Är ju bara om man vill driva upp FPS.

Dlss kan användas för dlaa och man får den bästa kantutjämningen samt förlänger livet på sitt kort utan att oftast tappa något alls i bildkvalité (quality läget)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är väl iofs en rätt bra anledning.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Sedan sist jag byggde min dator så fanns inte problemet med grafikkort som hängde ner sig. Så de var ett tag sedan. Nu är de dags att uppgradera alltihopa och sedan dess jag byggde min dator så tycker jag mycket av datormarknaden är sämre. Sämre kvalitet och genomtänk. Snabba lösningar och billigt skit.

Men när de kommer till grafikkort så vet jag nästan inte vad jag ska säga. För mig som inte uppgraderar hela tiden så är de ett högpresterande kort som gäller och då blir de ju dom tyngre korten. Dom väger ju minst 2 kg. De är en enormt stor vikt om du har någon form att uppfattning om vikt. Prova att hålla 2 kg med en utsträckt arm en stund. Vekar inte mycket på kort sikt men de är en jävla plåga på längre sikt..
De säger ju sig själv hur de påverkar den strukturella egenskaperna på dagens skit lådor som vi stoppar saker i. inte alla lådor har sämre kvalitet så jag drar inte alla under samma kam.

Saken är den att ett så stort kort som tar upp 3-4 kortplatser är stor, tungt och blir deformerat med egenskaper som trasig inverkan. Hur motverkar man hängande grafikkort. Med stöd. Monterar man kort på sidan så tar man upp alla andra kortplatser som finns på moderkortet. Vilket är vansinne. Ja de fungerar ju om man inte ska ha något annat än moderkort, cpu, rammine och gpu. Men då betalar man mycket pengar för alla komponenter som moderkortet har som man inte använder. Så att montera gpu liggandes är en dålig lösning för att inte säg att de inte finns några riser pcie 5 kablar än. De finns endel tillverkare som har tänkt lite när de kommer till sina datorchassin och gpu stöd. Men dom har enligt mig så generellt dålig kvalitet på de mesta andra i sitt datorchassi att de inte ensa är värt att köpa. Att montera kortet hängandes som vissa tillverkare tillåter en att montera kan fungera men då har de vissa andra negativa konsekvenser. Att montera gpu traditionellt med stöd så lär man verkligen tänka på vad man sätter stödet. Att föredra är ju att ha ett stöd som tar upp hela grafikkortets höjd och inte bara ett stöd som håller kortet i ett hörn. Finns någon låda som kan erbjuda de från köp men annars lär man köpa till stöd som extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Sedan sist jag byggde min dator så fanns inte problemet med grafikkort som hängde ner sig. Så de var ett tag sedan. Nu är de dags att uppgradera alltihopa och sedan dess jag byggde min dator så tycker jag mycket av datormarknaden är sämre. Sämre kvalitet och genomtänk. Snabba lösningar och billigt skit.

Men när de kommer till grafikkort så vet jag nästan inte vad jag ska säga. För mig som inte uppgraderar hela tiden så är de ett högpresterande kort som gäller och då blir de ju dom tyngre korten. Dom väger ju minst 2 kg. De är en enormt stor vikt om du har någon form att uppfattning om vikt. Prova att hålla 2 kg med en utsträckt arm en stund. Vekar inte mycket på kort sikt men de är en jävla plåga på längre sikt..
De säger ju sig själv hur de påverkar den strukturella egenskaperna på dagens skit lådor som vi stoppar saker i. inte alla lådor har sämre kvalitet så jag drar inte alla under samma kam.

Saken är den att ett så stort kort som tar upp 3-4 kortplatser är stor, tungt och blir deformerat med egenskaper som trasig inverkan. Hur motverkar man hängande grafikkort. Med stöd. Monterar man kort på sidan så tar man upp alla andra kortplatser som finns på moderkortet. Vilket är vansinne. Ja de fungerar ju om man inte ska ha något annat än moderkort, cpu, rammine och gpu. Men då betalar man mycket pengar för alla komponenter som moderkortet har som man inte använder. Så att montera gpu liggandes är en dålig lösning för att inte säg att de inte finns några riser pcie 5 kablar än. De finns endel tillverkare som har tänkt lite när de kommer till sina datorchassin och gpu stöd. Men dom har enligt mig så generellt dålig kvalitet på de mesta andra i sitt datorchassi att de inte ensa är värt att köpa. Att montera kortet hängandes som vissa tillverkare tillåter en att montera kan fungera men då har de vissa andra negativa konsekvenser. Att montera gpu traditionellt med stöd så lär man verkligen tänka på vad man sätter stödet. Att föredra är ju att ha ett stöd som tar upp hela grafikkortets höjd och inte bara ett stöd som håller kortet i ett hörn. Finns någon låda som kan erbjuda de från köp men annars lär man köpa till stöd som extra.

Det finns ju stöd man monterar I moderkortet...
https://www.inet.se/produkt/5413085/lian-li-grafikkortshallar...

Visa signatur

Permalänk

Brukar det vara lång väntan på Riserkablar vid nya generationer? Än finns ju bara G4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Utifrån spec så borde det även varit större skillnad mellan 4080 och 4090. Men det stannade på 35% eller strax därunder (TPU får bara ut 28% t.ex.). Det är väldigt rimligt att anta att 5080->5090 är en större skillnad men att det skulle hoppa upp till 100% finns det inte riktigt nått som stödjer.

Jag tror alltså inte att man kommer få se exakt dubbla bildfrekvensen i spel, men beräkningskapacitet och bandbredd är verkligen där uppe och nosar. Vi får se!

5070 (och ti) verkar vara mer gpu för pengarna jämfört med 5080 också konstigt nog. Just 5080 känns artificiellt begränsad

Permalänk
Viking

Kan inte bara vara jag som tycker att 5080 väldigt mycket liknar det 4080 12GB som läcktes innan lanseringen av 40-serien. Men som tack vare hatstormen döptes om till 4070 Ti. Den här generationen är NVidia smarta nog att inte släppa ett 5080 24GB samtidigt, så nu är det inga som klagar i samma utsträckning.
Men ganska tydligt att de "tvingar" konsumenter att köpa det bästa iom. att 5090 har över dubbelt så många kärnor, vilket är sjukt.
Köper man något sämre än 5090 ser det ut att bli en ganska trista prestandaökningar. Också därför de valde ett lägre msrp för 5080 än när 4080 lanserades.

Annars hade den lilla ökningen på 15% för 5080 passat perfekt som ett 5070 Ti.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det klart… jag har också ett SFF och varken chassit eller nätaggregatet kanske pallar 4090 av den anledningen.

5090 ska dra typ 50-100w mer vid spel, men beror ju på om man kör med fuskframes eller ej, kör man fuskframes drar den mindre, dom rekommenderar ju 1000w agg för 5090 och 850w till 5080 så ja det kommer kräva mer kräm
får se vad recensionerna säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den där för sig själv som håller upp kort som väger 2kg är bara skit. Den kan fungera om du kompletterar en till gpu hållare på motsatt sida