Tävla och vinn värstingdator!

Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, detta är standard och det är inget konstigt att du måste försäkra hela värdet och här är det upp till säljaren att betala extra för försäkring eftersom det är denna som gör potentiella claims.

Du har säkert rätt, men varför får man då inte tillbaka upp till det försäkrade värdet?

Om jag äger en Picasso och försäkrar den till 1 milj kr hos ett försäkringsbolag, den blir stulen, och den visade sig vara värd 1,2 milj så ersätter väl försäkringsbolaget en miljon och inte noll kr? Så tänker jag mig att det borde fungera iaf.

Permalänk
Medlem

Ālskling ār för Jag Fick en screenshot vad det visades på skārmen nār hen Fick datorn, alltså hens screenshot...
Ingen Fisk😅

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Werner:

Du har säkert rätt, men varför får man då inte tillbaka upp till det försäkrade värdet?

Om jag äger en Picasso och försäkrar den till 1 milj kr hos ett försäkringsbolag, den blir stulen, och den visade sig vara värd 1,2 milj så ersätter väl försäkringsbolaget en miljon och inte noll kr? Så tänker jag mig att det borde fungera iaf.

det skulle ju inte gynna postnords aktieägare om de på varje använd försäkring var tvungna att betala ut iaf maxvärdet på försäkringen istället för att kunna betala ut 0:- och hävda felaktigt försäkringsbelopp.

och med postnords "ryckte" har de troligen drivvis med försäkringsärenden i luften varje dag och troligen rätt många som inte var villiga att betala extra för att försäkra den där 500:- lappen över maxvärdet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sluta tjabba om 23:- och Picasso. Håll er till TS ämne annars blir det bara soppa av tråden...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig TS. Usch va hemskt sånt där är och den stress man känner.

Har däremot en fråga apropå detta med olika marknader. Nu var detta Tradera, som jag redan försöker undvika när det går, men ni som säger att Sweclockers Marknad är bättre förstår jag inte riktigt vad ni menar. Varför är Swec marknad bättre? Det är ju mindre skydd här som både säljare och köpare.

Permalänk
Medlem

JAG hade tagit ned annonsen på den andra datorn du fortfarande har uppe på tradera, och inte lägga upp några fler tills detta är löst.
För OM den skulle sälja och tradera bestämmer sig för att du ska betala tillbaks pengar till dom innan dom betalar ut pengarna till dig så kommer dom ta pengarna från den datorn.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det skulle ju inte gynna postnords aktieägare om de på varje använd försäkring var tvungna att betala ut iaf maxvärdet på försäkringen istället för att kunna betala ut 0:- och hävda felaktigt försäkringsbelopp.

och med postnords "ryckte" har de troligen drivvis med försäkringsärenden i luften varje dag och troligen rätt många som inte var villiga att betala extra för att försäkra den där 500:- lappen över maxvärdet.

Och utöver det så ersätter de inte ändå när det är försäkrat. Sålde magic-kort för ett år sedan varav två blev köpta av fransmän. Så ledes skulle korten skickas till Frankrike och frakten blir automatiskt korrekt utifrån försäljningspris och lämpligast fraktval inklusive försäkring för fulla priset. Vill minnas att korten kostade över 5000 kr styck uppemot 10 000 kr.

Båda kuverten som skickades samma dag från Sverige försvann i Frankrike. Postnord krävde då kvitto på försäljningen vilket inte finns då det är mellan privatpersoner. Dock finns det underlag från siten på att försäljningen ägt rum. Så skickar in det underlaget. Postnord hävdar då att de inte kan ersätta för jag måste bevisa vad jag faktiskt skickat. Hur man någon bevisa det i något sammanhang? inte ens en film på när man packar är ett bevis på vad man skickar.

Så Postnords försäkring är ett skämt även när man betalar för för att försäkra produkten man skickar. Jag började förbereda mig för strid med Postnord.

Sitens, där försäljningen skedde, support förstod inte alls vad Postnord höll på med utan menade att det utskrivna underlaget var nog och att Postnord måste hantera ärendet. Jag led som fan med köparna som ändå var trevliga och förstående.

Men så plötsligt efter 50 dagar eller så hörde den ena säljaren av sig och berättade att han plötsligt fått kortet levererat, jag hörde då av mig till den andra som efter några dagar även han fått kortet. Ärendet stängdes på Postnord men fy fan vilka clowner de är på Postnord.

Permalänk
Medlem

Om du kan visa att varan fungerade efter leverans så är inte saken längre ditt problem. Om jag inte missminner mig så är det i denna typen av fall mellan två privatpersoner upp till köparen att bevisa att produkten inte fungerade vid leverans.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Sluta tjabba om 23:- och Picasso. Håll er till TS ämne annars blir det bara soppa av tråden...

Om TS eventuellt inte får någon ersättning då han inte har försäkrat exakt 22 000, och Traderas/Postnords regler i det fallet, är väl en högst relevant frågeställning i sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Trolla?, jag har byggt åtskilja custom-vattenkylningsystem och inget har gått sönder av att det läckt kylarvatten. Vid nästan varje bygge har det läckt, ibland har man mer eller mindre dränkt hela moderkortet. Men visst finns väl folk som har mer otur då.

Ta inte illa upp men om du får det att läcka vid nästan varje bygge så vätska kommer på kompinenterna så gör du ju fler än ett fel.

Man kör ju alltid vattenslingan separat för att kolla så det inte är några fel. Skulle det vara någon trasig packning, dåligt åtdragen koppling så åtgärdar man det och testar igen. När allt fungerar monterar man inte kompinenterna. Men det är ju inte jättevanligt att det läcker speciellt inte i de mängder du beskriver om man nu inte har tummen nitt i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om du kan visa att varan fungerade efter leverans så är inte saken längre ditt problem. Om jag inte missminner mig så är det i denna typen av fall mellan två privatpersoner upp till köparen att bevisa att produkten inte fungerade vid leverans.

Problemet är inte köplagen i sig, utan Traderas s.k. köparskydd där de skapar ett eget litet rättssystem där de är samtliga instanser själva. Något som efter årsskiftet dessutom är tvingande för köpare att betala för även om de köper en dammsudd med lågt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Om TS eventuellt inte får någon ersättning då han inte har försäkrat exakt 22 000, och Traderas/Postnords regler i det fallet, är väl en högst relevant frågeställning i sammanhanget?

Vi kan nog utesluta att någon speditör ersätter att Tradera fattar beslut till köparens fördel trots att paketet kommit fram utan att vara demolerat. Skulle det i motsats mot vad trådstartaren påstår ha uppstått en intern skada på datorn kommer de ändå bara att säga att den var för dåligt packad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*§1.6 gäller här.*

Håll er till ämnet.
/Mod.

Nej, att svara på detta inlägg och säga "X är inte raderad" är inte heller okej.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Säkert folk som utnyttjar tradera på många sätt. Kanske någon monterade sin nya CPU och böjde pinnsen, och löste det med att köpa en på Tradera och hävda att den var trasig och skickade tillbaka sin trasiga CPU.

Jag skrev Moderkortet Han har försökt montera sin cpu. Men gjort det felaktigt och böjt alla pins på mob.
Tvingat i den med våld lol...

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
AsRock X870e Taichi
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du har inte missat att tradera kontaktat dig eller att du fått svara på dispyten? Står i traderas villkor att de lyssnar på båda parter och låter även säljaren bifoga materiell.

Det gör dem ej, Jag skickade in alla mina bilder och underlag. traderas beslut är slutgiltigt, Och jag vet fler som råkat ut för samma.
En kompis sålde en drönare, och på loggarna i den kunde man se köparen flugit den, och antagligen kraschat den.
Min kompis fick tillbaka en trasig drönare för 10 000 bara att skrota!!!

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
AsRock X870e Taichi
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Du är beviset för det jag skrev, nu blandar du ihop TS med någon som inte försäkrat sin telefon korrekt. Precis vad jag skrev, det blir en soppa när folk inte kan hålla sig till ämnet.
TS har aldrig nämnt något om försäkring...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du är beviset för det jag skrev, nu blandar du ihop TS med någon som inte försäkrat sin telefon korrekt. Precis vad jag skrev, det blir en soppa när folk inte kan hålla sig till ämnet.

Nej nej, det är högst relevant eftersom varken Tradera eller Postnord verkar återbetala något, eller tillämpa Traderas säljarskydd, om paketet inte är försäkrat till sitt fulla värde. Det kan göra att hela grejen spricker, annars hade man kanske kunnat åberopa säljarskyddet.

Missar jag något ber jag om om ursäkt, men jag hittar ingen info om det. Jag menar inte att vara OT, jag menar att peka på de detaljer som krävs för att Tradera ska hedra sitt säljarskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Hej! Min jämförelse med försäkringen till telefonen handlar om säljarskyddet. Tradera kan säga att säljaren inte uppfyllt alla punkter för att vara berättigad till säljarskyddet och därmed behöver stå för hela beloppet för återbetalningen.

Ursäkta att jag gjorde jämförelsen med telefonen, det kanske inte var relevant i sig utan hör till en egen tråd.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det går jättebra att besvara korkade grejer andra säger utan att börja kasta diverse smet på varandra, så ett inlägg som tillfälligt glömt av hur man gör och svar på det inlägget har raderats i enlighet med § 1.1 / 1.2.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du döpt kontakten Älsking<3 ? som visas på en av bilderna? Eller vad är det frågan om där? o.O

Kolla du på Tradera så är det en kvinna som budade hem datorn, hon kanske skickade till sin pojkvän? Sen har de skickat bilder mellan varandra, printscreenat och skickat till TS?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att med de 15% Tradera tar av försäljningen borde de kunna återbetala köparen (som, visserligen diskuterbart, betalat för köparskydd) utan att behöva pungslå säljaren. Dags att Tradera inför 5% säljarskydd också?

(Nu efter nyår är det väl obligatoriskt köparskydd, och precis som frakt är det väl något som säljaren delvis får stå för eftersom det påverkar hur folk budar; även om köparen betalar frakt är ju det något som inräknas i hur man budar, och om det nu alltid läggs på köparskydd driver det ner säljarens vinst ungefär lika mycket gissar jag)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Tradera hävdar i deras avtal (paragraf 6) att de har rätt att kräva återbetalning om genom deras tvistlösningssystem

Skrivet av RabieZ:

jag har inte ingått något avtal som förbinder mig att ge öppet köp en månad och låta köparen fibbla och ha grejerna skickade över halva sverige jultid och har ingen lust att betala för det.

TS, du anser dig alltså inte bunden av avtalet som länkades ovan? På vilken grund? Jag är lite tveksam till att du skulle kunna sälja via Tradera utan att gå med på deras avtal, men vad vet jag..

Villkoren tycks i princip säga ”Tradera bestämmer”. Är det ett oskäligt avtal enligt paragraf 36 avtalslagen? Jag tippar på att det inte är det eftersom den paragrafen tillämpas restriktivt, men det är upp till en domstol att avgöra.

Skrivet av ztenlund:

Problemet är inte köplagen i sig, utan Traderas s.k. köparskydd där de skapar ett eget litet rättssystem där de är samtliga instanser själva.

Detta. Köpet mellan TS och klantarslet är antagligen ett avtal och avtalet mellan TS och Tradera är ett annat avtal. Båda ska följas, vilket blir en bajsmacka, främst för TS.

Konsumentköplagar skyddar inte säljare. Köplagen och avtalslagen är dispositiva, om det nu skulle röra sig om ett och samma avtal som binder alla parterna.

Tyvärr är det eventuellt så att TS får kräva ersättning av klantarslet som spillde vatten i det som eventuellt hela tiden var TS dator. Skadeståndslagens andra kapitlet, första paragrafen. Gissa hur lätt det kommer bli.

I praktiken går det antagligen att obstruera sig ur att betala, men då får man nog räkna med att vaska Tradera-kontot. Vilket bör ses som en bonus.

Om Tradera är vettiga kommer de att ta hänsyn till vad TS har att säga och omvärdera ärendet. Mmmm.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad. Du sitter verkligen i klistret här eftersom du ingått avtal med Tradera oavsett vad köparen ställt till med. Med det sagt så skulle jag bestrida eventuella krav och avsluta pågående annonser på Tradera om jag vore i din sits.

Det ska sägas att alla dessa köpskydd-tjänster är lika dåliga när man är säljare. Jag sålde en tjänst en gång och fick betalt med PayPal. Trots att det handlade om en tjänst, där jag kunde bevisa att jag levererat tjänsten så förlorade jag för att köparen med ett enda meddelande hade skrivit "not received".

Säljer endast saker med Blockets tjänster eller Tradera där jag kan acceptera en totalförlust, tyvärr är det liksom verkligheten som blivit.

Permalänk
Medlem

Det är helt galet hur ensidiga Tradera, paypal, kanske blocket(?) osv är. Säljare är fucked o köpare gör vad dom vill.

Streamers har lite av det problemet med paypal. Folk donerar pengar sen claimar dom tillbaka o streamern får betala nån straffavgift.

Nä skulle endast handla face to face med folk. Kontant eller swish. O grejer för högre summor skulle jag inte handla av privatpersoner.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Jag hade kunnat förstå köparen om det hela hade uppdagats direkt när hen mottog varan, men 1 månad efteråt är ju helt orimligt. Lotteri när man köper begagnade delar, köparen drog en nitlott denna gång, att en privatperson som säljer något skulle bli skyldig till att bevilja ett återköp av en vara låter ju befängt.

Folk fattar inte detta, sen sitter de och budar upp varor till nära nypris.

När man köper begagnat så tar man en större risk och det måste återspeglas i priset. Men folk tror de gör klipp när de sparar några hundralappar på ett begagnat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Besvärligt när människor ska köpa saker de inte förstår sig på, har varit med där själv, men tidigare har det liksom räckt att bara lägga på dövörat. Men nu verkar Tradera ha ändrat hur saker funkar:

https://www.tradera.com/support/se/posts/traderas-koeparskydd...
https://www.tradera.com/support/se/posts/obligatoriskt-koepar...

Men värt att läsa det här också:

https://www.tradera.com/support/se/posts/koeparen-aer-inte-no...
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatper...

Vik dig inte. Så länge du inte driver verksamhet utan sålt detta som privatperson har du inte gjort något fel.

Japp Tradera har ändrat rutiner helt klart, nu är de inte på kundernas sida längre utan bara att tjäna/spara pengar som mest själva på kort sikt. Tyvärr när man använder sig av sådana tjänster där de skriver sig ha rätt till allt blablabla och man är emot ett så stort företag blir det svårt. Men då TS har fått ut pengarna så finns en chans, absolut inte vika sig.

Bara dra lärdom om att inte använda Tradera igen. (Eller Blocket, samma skit, och troligtvist alla andra marknader som blandar sig i handeln).

Jag har haft liknande problem en gång med Blocket, då de hade mina pengar hade jag ingen chans. Fast än Blockets försäkring, Shenkers försäkring, Rockers försäkring.. Varan hade gått sönder under frakt, var ok packat, men nej. Alla de här 'försäkringar' är bara lurendrejeri, aldrig de betalar ut något.

Skrivet av Mullvaden83:

Tradera låter ju som en bedragares våta dröm på villkor.
Allt till köparens fördel vad man än gör verkar det som.
Fy fan. Hur kan folk fortsätta stödja platformen?

Höga bud lockar. Jag kan inte säga att jag överlag förlorat på att använda Tradera, utan snarare kanske fått ett par tusen extra totalt än ifall jag hade sålt allt på eg. Swec. Men med både det jag läst på sista tid och hur jag själv blivit behandlat, även om det bara varit förlust av 200kr, skulle jag inte rekommendera det till någon både pga. risk och pricipiellt- jag har inga planer på att sälja där igen utan säljer hellre billigare exempelvis här ifall det skulle behövas. Eller kompispris till bekanta.

Permalänk
Medlem

Är inte det här ändå en rejäl förändring för Tradera?

Tidigare så har köparen mestadels fått skylla sig själv om man inte valt till köpskydd och något händer (eller man blir lurad rakt av), medans nu är det ofrivilligt och verkar i praktiken innebära någon form av "kunden har alltid rätt" garanti. Med andra ord så var det tidigare upp till köparen att kolla säljarens legitimitet genom annonsen, profilen, kontots ålder och framförallt tidigare omdömen. Nu spelar sånt inte lika stor roll längre.

Ändå en enorm förändring och ett rejält förfall av hur hela Tradera-marknaden fungerar i praktiken, eller? Fritt fram för bedragare att köpa saker utan att betala (eller åtminstone snabbt få pengarna tillbaka) och göra vinst hejvilt.

Tjusningen med Tradera och Sweclockers marknad har för mig varit elementet av tillit, rykte och omdömen. Att man kan se säljarens historik. Nu verkar det inte betyda mycket där längre. Om man som säljare kan ha hur bra omdömen som helst men ändå bli lurad av köpare som fuskar med Traderas köpskydd, ja då finns det ju inte mycket bra kvar med Tradera förutom att det är väletablerat. Legitima säljare som blir lurade lär väl sluta sälja där eller sätta hutlösa minimi-priser för att ta höjd för bedragarna. Inte hållbart i längden.

Lite sorgligt :/

Visa signatur

Tidigare nickad "Samwell"

Permalänk
Medlem

Det är en juridiskt snårigt detta, men grunden är att köplagen ska tillämpas (förvisso dispositiv, dvs den kan helt eller delvis avtalas bort). Det är dock viktigt att poängtera att om andra regler ska gälla för köpet måste dessa avtalas mellan säljare och köpare. Tradera är också rätt tydliga i sina användarvillkor att man inte är part i köpet.
Varan anses avlämnad när TS överlämnat den till speditör. Risken för varan övergår när den anses avlämnad.
Om köparen anser att varan är behäftad med fel så behöver han påvisa att det var så innan avlämnandet.

Det som gör det lite märkligt är att Tradera verkar anse att man kan agera domare över ett köpeavtal, och att TS är skyldig att följa deras utslag. Men ett sådant avtal gäller ju i så fall mellan TS och Tradera och inte själva köpet.
Det känns spontant mer som Tradera använder det som ett påtryckningsmedel. Många lär betala en faktura med hot om att den ska drivas in.

Jag skulle stå på mig mot Tradera och hänvisa till Köplagen. Bestrid fakturan. Om de skickar till Kronofogden så behöver man inte heller få panik utan då bestrider man skulden. KF driver inte in en skuld som inte fastställts, i detta fall av en domstol.
Man får inte heller en prick i registret förrän skulden fastställts och man vägrar betala.

Skulle Tradera få för sig att driva detta i en domstol så behöver TS inte heller få panik.
Eftersom beloppet som det tvistas om är under 29 400 SEK (halvt prisbasbelopp 2025) så räknas det som ett enkelt tvistemål, och skulle TS förlora det målet är han endast skyldig att betala 1 tim juridisk konsultation till motparten. Det är alltså ”riskfritt” att låta dem försöka driva in denna skulden så långt det bara går.

Jag skulle inte oroa mig så mycket för detta, även om jag förstår olustkänslan

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5
TV: Sony X95L 85” | Samsung S95D 55”
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått faktura ān men Jag hörde AV mig till dispytavd. På tradera med ārendet och vāntar svårt. Fortfarande står det såhār på mina sålda.https://imgur.com/a/p8hNkKr

Ang. att Jag ingått avtal nār Jag sāljer så har Jag ingenstans under försāljningen blivit informerat Eller godkānnt det hār köpskyddet som köparen skaffat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ār sākert rent lagligt så att Jag godkānnt genom att sālja på siten, men Jag kunde omöjligt vets villa villkor som skulle gālla vid eventually försāljning. Dessa villkor har lagts till efter min sista inblandning.
Vidare Hoppas Jag att mitt ārende inte går vidare med att tradera lāgger faktura hos mig då jag sjālv kontaktat och I kommit med underlay. Gör dem så āndå blir det till att bestrida fakturan så långt det går.

Visa signatur