Permalänk
Medlem

Jag hade förr en äldre variant av den här, Millberget.
Den var billig men armstöden gick ju inte att ta bort eftersom det var de som höll ryggen på plats.

Och nu en sån här, Markus

Markus är väl något dyrare, men kanske relativt billig jämfört med andra stolar.

Dock skulle jag inte rekommendera markus då armstöden är fasta och ofta kommer i vägen när man är nära skrivbordet.
Rygg stödet är dessutom inte fantastiskt, det är ok men jag skulle lägga pengarna på en stol som är mer genomtänkt trots högre pris.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

<Uppladdad bildlänk>

Herman Miller Aeron som jag är väldigt nöjd med. Köpte demoex i nyskick för 5000 för ca ett år sen

Väldigt sugen på en sån här! Hade också velat hittat ett demoex eller begagnad, för de kostar sate

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Har en Fractal design refine, och den är okey å så. Meeen. Om man ställer in den så man är bakåtlutad och dynan är längst fram, för slapp sittning så får man bortdomnade lår efter ett tag. Typ som när man sitter för länge på toastolen.

annars rätt nice, men sjukt irriterande för priset man betalade.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

KAB Controller i läder

Men jag behöver antingen köpa en ny stol eller restaurera. Vet inte exakt hur gammal den då jag inte är första ägaren men säkert 25 år vid detta laget. Har själv haft den i cirka 15 år. Mekaniken fungerar fortfarande helt felfritt men lädret har inte fått någon lädervård så det har gått sönder. Lite sugen på en HÅG Capisco.

Typo
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det blev en ergonomisk och hög kontorsstol från Savo. Nypris tror jag var 8-9 000, men jag köpte den för en bråkdel från ett företag som sålde ut sina (nästan nya) kontorsmöbler. Armstöden var dessvärre i hårdplast, så jag kompletterade med gelékuddar utformade för just armstöd. Med lite tålamod finner man många guldklimpar på andrahandsmarknaden!

Permalänk
Medlem

Har en SecretLab Titan som jag haft i 6 år snart. Väldigt nöjd med komfort och kvalitet så blir nog en likadan fast nya revisionen när det är dags för ny om några år.

Kör en IKEA Markus på jobbet och den är helt ok. Skönt med nätet i ryggen på den varma sommardagar även om det hade varit trevligt att kunna ställa in armstöden.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Ergonomisk kontorsstol.

Eftersom jag inte brukar ta kurvor i hög fart när jag sitter stilla framför datorn utsätts jag inte för några laterala krafter som kräver ett bucket seat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Kontot avslutas

Är alldeles för snål för att betala flera tusenlappar på en kontorsstol, så jag kör en sliten gammal köksstol istället.

Bild för inspiration.

Permalänk
Medlem

Växlar mellan Kinnarps Synchrone 8000 (hög rygg, nackstöd, blått tyg) och RH Logic 4 (lika men blått skinn). Den senare knarrar i ryggstödet men är ju egentligen "exklusivare" - bägge 25 år gamla men fortfarande fräscha (sånär som knarret). Ställbara kvalitetsstolar med många år kvar 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk

Jag jobbar hemifrån 3 dagar i veckan och satsade på en Kinnarps 8 plus, dyr i inköp men värd varje krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prklinteractive:

Är alldeles för snål för att betala flera tusenlappar på en kontorsstol, så jag kör en sliten gammal köksstol istället.

Bild för inspiration.

<Uppladdad bildlänk>

Ohhh, aaj - antingen sitter Du bara en kort stund om dagen eller så byt - Din rygg, nacke och hela kropp kommer tacka även för en begagnad ställbar stol som inte måste kosta många tusenlappar - true story 😉

Visa signatur

Permalänk

För nio år sedan fick jag, som ny gamer, en Ikea Markus. Den har funkat bra men är inte världens skönaste nu när jag både pluggar och spelar vid datorn. Jag ser fram emot min leverans av denna: https://www.inet.se/produkt/6337012/corsair-tc100-relaxed-sva... som jag fick till ett riktigt bra pris!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av ErikLtz:

Ohhh, aaj - antingen sitter Du bara en kort stund om dagen eller så byt - Din rygg, nacke och hela kropp kommer tacka även för en begagnad ställbar stol som inte måste kosta många tusenlappar - true story 😉

Äsch det är inte hela världen. Smärta är en del av att bli gammal.

När jag drev min firma aktivt i ca 2-3 år körde jag 16 timmars pass på den här skönheten.

Nu har jag vanligt dagsjobb istället men sitter väl kanske ändå en hel del på denna…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jobbar hemifrån och tröttnade på stolar som slits ut med några års mellanrum, skaffade i fjol en KAB Executive och gissar att det är den sista stolen jag äger om inte nåt oförutsett händer.https://www.sono.se/media/mf_webp/png/media/catalog/product/cache/9613617b2f994a5da2b3fc04cb92bcde/4/9/495478_1.webp

Kan bara hålla med!

Köpte 2016 en KAB 24h operatörsstol som fortfarande är så där mumsigt go att sitta i.
Har väl skrapat ihop några timmars sömn i den genom åren...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Köpte en https://www.inet.se/produkt/6611443/thunderx3-xtc-mesh-svart
Sitter väldigt bra! Gick från en gammal DXRacer King.
Gud vilken ventilation, kommer sitta skönt i sommar!

Permalänk
Medlem

Kör en vanlig trästol. Försöker sitta med upprätt rygg enligt biomekaniska regler.

Permalänk

Bäddsoffa i utbäddat läge är min gamingstol. Jag ligger tillbakalutad med tre huvudkuddar bakom skuldrorna/nacken och har trådlöst tangentbord i knät.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Eftersom alla stolar går sönder lätt så blev det en Jysk Billum den här gången då den var på 50% rabatt och har nog överlevt ett år snart, kikade in och den är på samma rabatt just nu igen

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Köksstol från Mio. Min kontorsstol är dock av bra kvalité men fan vad obekväm ergonomiska stolar är.....

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av prklinteractive:

Äsch det är inte hela världen. Smärta är en del av att bli gammal.

När jag drev min firma aktivt i ca 2-3 år körde jag 16 timmars pass på den här skönheten.

Nu har jag vanligt dagsjobb istället men sitter väl kanske ändå en hel del på denna…

Anar ironi 😉 Hade själv en envis far som vid sitt gamla fina mahogny-skrivbord hade en lika gammal fin men icke justerbar stol som matchade tavlan av Ludolf Backhuysen i original på kontoret. Men han fick ont och lånade en Kinnarps av mig för att se om smärtan i ländryggen minskade. Sen... tja, inge kul slut "trots bättre stol" 😑

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Eftersom alla stolar går sönder lätt så blev det en Jysk Billum den här gången då den var på 50% rabatt och har nog överlevt ett år snart, kikade in och den är på samma rabatt just nu igen

Nej det gör de inte.

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Köpte en https://www.inet.se/produkt/6611443/thunderx3-xtc-mesh-svart
Sitter väldigt bra! Gick från en gammal DXRacer King.
Gud vilken ventilation, kommer sitta skönt i sommar!

Hade en liknande på en tidigare arbetsplats och tyckte verkligen om den lilla ”kudden” i svanken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En riktig Kinnarps kontorsstol. Går att ställa in perfekt, enda negativa är att min låsfunktion för ryggstödet släpper efter 5års användning.

Permalänk
Medlem

Kinnarps 8000 synchrone. Rätt gammal modell. Såg datumstämpeln under stolen när jag tog hem den. Tillverkad 1999.
Det som gick sönder rätt fort var hjulen. Plasten bokstavligen talat smulade sönder men de köpte jag rätt snabbt nya så den rullade fint igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Kört billigare Ikeastolar i massvis av år, dock med ett år då jag hade en noblechairs (hade fått årets gaming stol här på sweclockers när dom gjorde sånt) men det va nog bland de sämsta köpet jag gjort någonsin, otroligt dålig kvalité (ena armstödet gick bokstavligen av) men riktigt bra support däremot.

Kör dock nu sen ca 2-3 tillbaka en kinnarps 6000 med ca 20 år på nscken som jag köpte begagnad för 800kr! Helt sjukt vilken skillnad det är på stol och stol, allt från Ikea eller gaming stolar likt noblechairs kan slänga sig i väggen!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sitter i en KAB Director som jag köpte begagnad för 5000kr för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Har kört Håg Capisco i många år nu och är toppennöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Då det gäller att regera med stil på jobbet så duger bara den här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

KAB Controller i läder
<Uppladdad bildlänk>

Men jag behöver antingen köpa en ny stol eller restaurera. Vet inte exakt hur gammal den då jag inte är första ägaren men säkert 25 år vid detta laget. Har själv haft den i cirka 15 år. Mekaniken fungerar fortfarande helt felfritt men lädret har inte fått någon lädervård så det har gått sönder. Lite sugen på att HÅG Capisco.

Jag kontaktade holmek.se för några år sedan och fick hjälp att komma i kontakt med säljare som tog hem en klädsel åt mig. Var lite pill att byta men helt klart värt det.

Mitt bidrag till tråden är att KAB är dyrt i inköp om man inte hittar dem på begagnatmarknaden men ett självklart val.
De som gått från kinastolar till Kinnarps har ett lika stort steg till att göra när de går till KAB.

Permalänk
Medlem

Gammal kontorsstol

Kör med en gammal kontorsstol utan armstöd. Bakåt-lutad som sakta glider bakåt - innan jag måste resa upp den och spänna ryggstödet. Rätt så nöjd

Tillägg
Fick den begagnad från ett företag för 50 kr som fasade ut en del av verksamheten och med där tillhörande stolar.