Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hade en Ikea Markus i över tio år säkert, fortfarande nästan som ny. Förstår inte alls vad folk sysslar med som har sönder en på något år... Numera går den som gäststol.

I vart fall var det dags för en uppgradering och har nu en Secretlabs Titan. Rejält bekvämare att sitta i även om dynan är mycket styvare än Markusen, men jag känner att det är mycket bättre för hållningen och komforten.

Här brukar stolarna gå sönder, i svetsfogen under sittdynan:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har en inte särskilt använd miller aeron (nya modellen) som jag funderar på att höra mig av med då den inte passar mina ryggissues.

Tänker nog köpa en KAB sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Det är väldigt mycket marknadsundersökningar här på SWEC. Säljs informationen? Får vi betalt?

Sidan fortsätter drivas, duger då för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Vilket lyxåk! Läderarmstöd är nog det enda jag saknar på min Aeron (Remastered). Plasten känns inte direkt premium på en annars ganska dyr stol.

Minns jag rätt är det inte jättedyrt att byta i efterhand.

Permalänk
Medlem

Sitter på en IKEA JÄRVFJÄLLET sedan 3 år tillbaka. Väldigt nöjd men armstöden är väldigt hårda. Har någon tips på hur man kan underlätta för detta?

Permalänk
Medlem

Bara Kinnarps 6000/8000 eller Plus 6/8 här, vi har två som vi köpte på Kinnarps egen outlet och två jag fått ta hem från jobbet.
Nån av dem är typ 20 år gammal och är fortfarande fräsch och bra i mekaniken. Den har inte tygklädsel då utan grått fuskläder av något slag, så den håller sig fräsch

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har en Noblechairs Icon (tror jag). Ren och skär dynga. Blir antagligen någon Kinnarps när jag har pengar över att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har en Noblechairs Icon (tror jag). Ren och skär dynga. Blir antagligen någon Kinnarps när jag har pengar över att byta.

Jag satt på en Noblechairs Hero ett bra tag. Klart sämre än SecretLabs, vilket är förvånande då jag var övertygad om att båda stolarna tillverkades i samma kinesiska fabrik a lá white label bullshit.

Gav upp och införskaffade en äkta HM aeron, bästa stolen jag har haft by far. Liten, nätt men ändå så otroligt bra för ryggen och hållningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fick tag på en använd Kinnarps i bra skick, endast att den knakar, för 1200kr ifall jag inte minns fel, något år sedan nu. Inget märkvärdigt men skön, till skillnad från i princip alla andra stolar jag haft. Hade faktiskt en annan skönare Kinnarps gratis från ett jobb men den gick sönder.

Permalänk
Medlem

Saker man kan vara säker på här på Sweclockers när det snackas datorstolar...

Nån säger äsch det duger med IKEA Markus eller Järvfjället.

Kinnarps, Kinnarps, Kinnarps och så Kinnarps, sa jag Kinnarps?

Malmstolen och Hågen dyker upp och Herman Miller och så några showoffs som stoltserar med kungen KAB Executive som få har råd med!

Bland gamingstolar brukar Secret labs framhållas...

Osså dom som totalt fördömer gamingstolar som djävulens påfund... 😂

Det är väl en bra sammanställning!😛😁

Slutsats är du fattig köp begagnat eller en IKEA stol, vill du maxa ergonomin för trötta ryggar köp en Herman, vill du slöa framför datorn köp en Secret Labs eller KAB om du har råd eller om du är en kontorsmänniska som utför arbete men som vill gamea ibland köp en Kinnarps...🤣

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Kinnarps, kunde inte använda IKEA Markus för skärmarna slocknade för den alstrade så mycket el

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem

Jag måste ändå förorda en mer asketisk livsstil. Livet är ändå ett lidande så varför spendera tusenlappar på att leva en lögn? Själv kör jag på en IKEA Kullaberg utan krusiduller

Den är höj och sänkbar. Mer funktioner än så behövs inte. Möjligen skulle den ha en något mjukare sits. För att baksidan ska orka i mer än en halvtimme kör jag med en sittdyna för utestolar, även den från IKEA. Billigaste modell. Lagom hårt för att man ska få kroppsliga signaler om att behöva resa sig emellanåt. Sitta för länge är ändå inte bra!

Permalänk
Medlem

Sitter på en Ikea Markus som jag köpte för jätte längesen. Har tänkt länge på att köpa en ny stol, men kan inte bestämma mig för vilken man ska köpa.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

<Uppladdad bildlänk>

Den här stolen som jag hittade i en container.

Skrivet av taliz:

För tillfället en köksstol i trä, vid köksbordet.
Sitter där och jobbar i nya lgh för jag har där ett gigantiskt panoramafönster med milsvid utsikt, och känner att jag behöver ljuset.
Till våren blir det nog flytt till kontorsrummet. Till sommaren ut på takterrassen.

Skrivet av Arvet:

Jag måste ändå förorda en mer asketisk livsstil. Livet är ändå ett lidande så varför spendera tusenlappar på att leva en lögn? Själv kör jag på en IKEA Kullaberg utan krusiduller

<Uppladdad bildlänk>

Den är höj och sänkbar. Mer funktioner än så behövs inte. Möjligen skulle den ha en något mjukare sits. För att baksidan ska orka i mer än en halvtimme kör jag med en sittdyna för utestolar, även den från IKEA. Billigaste modell. Lagom hårt för att man ska få kroppsliga signaler om att behöva resa sig emellanåt. Sitta för länge är ändå inte bra!

Lyfter ett varningens finger att sitta för länge på såna där köks-trästolar. Skrev hela min D-uppsats på en sån, då jag skulle sälja lägenheten i samma veva och inredaren från mäklarfirman hävdade bestämt att kontorsstolar inte fick finnas i lägenheten utan endast vita trästolar.

Hade ont i ryggen i nästan ett år efteråt 😶

Visa signatur

---

Permalänk

Herman Miller Aeron köpt på sommarrea via deras "gaming" sida. Bästa köpet på väldigt länge. Aldrig mer Ikea stol. Haft kinnarps före det men detta är en annan liga.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Gjorde lite research förut, Malmstolen eller Herman Miller Aeron (Osäker på alla modeller) är väl de två som folk ofta nämner i den högre prisklassen. Gillar båda två kör Malmstolen själv

Permalänk
Medlem

Kör med en ganska exakt 25 år gammal RH-Logic som köptes ny 1999 för 3000:-. Den har alla tänkbara finesser man kan tänkas behöva, t.ex justerbar luftkudde för svanken, som varit extremt välgörande för ryggen. Sitsen börjar dock bli ganska infist och hård, så avdomnad röv förekommer numera efter en heldag i den. Har provat några av dessa "gaminstolar" men tycker att ingen av dem lever upp till komforten som min gamla RH gett under alla dessa år.