Robust 4GB USB-minne (industriellt)

Permalänk
Medlem

Robust 4GB USB-minne (industriellt)

Hej

Funderar på om någon har tips på 4GB USB-minnen av bra kvalité, de får hemskt gärna inte vara extremt dyra heller.

Anledningen till 4GB gränsen är att jag ska använda på jobbet och många äldre maskiner kan vara lite tjuriga av legacy-skäl och har man då bara 4GB stickor slipper man hålla reda på var det fungerar och inte.
Vi pratar inte PC utan formsprutningsmaskiner alltså.

Det bör vara bra kvalité, både mekaniskt och elektroniskt, det är tråkigt om de dör och man förlorar massa inställningsfiler (backup är givetvis det enda rätta, men jag vet hur verkligheten ser ut och hur ofta gubbar i fabrik gör backup ).

Det borde vara någon mer på swec som jobbar inom industrin så tänker att det säkert finns någon med tips

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Vi kör kingston minnen.

Dock inte som slutlig lagring utan backuperna slängs åven upp på servern som backup på backuppinnen.

Vi byter väl usbpinne sådär en gång om året eller nått i förebyggande syfte för har haft stickor som dött innom ett år trots att de ska va badass industrial grade stuff iaf på pappret...

Man ska absolut inte förlita sig på en usbpinne som backup alla usbpinnar är extremt opålitliga enligt min erfarenhet och vips en dag kan de va tomma utan anledning.

Bästa är om ni kan koppla upp maskinen direkt mot en server som tar backuper dagligen över nätverk om möjligt mer pålitligt än gubbar med usbpinnar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Och ni använder 4GB minnen?

Att koppla upp gamla maskiner är inte aktuellt då det skulle bli oerhört kostsamt till liten nytta och jag har fortfarande behov av 4GB stickor för statusrapporter osv om styrningen kraschar.

Framför allt letar jag efter just 4GB stickor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Är det inte så att begränsningen är fat32? Där ni ej får ha fil större än 4GB. Det innebär att du kan ta vilket USB minne som helst och portionera en partion på högst 4GB och formatera den till fat32.

Angående industri USB minne så säljs de på bla Elfa, om de är så mycket bättre vet jag ej. Men de kostar betydligt mer. https://www.elfa.se/sv/industriellt-usb-minne-56n-4gb-usb-gra... observera restorder = väldigt lång leveranstid. Jag gissar de flesta köper en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att koppla upp gamla maskiner är inte aktuellt då det skulle bli oerhört kostsamt till liten nytta och jag har fortfarande behov av 4GB stickor för statusrapporter osv om styrningen kraschar.

Vad är anledningen till att det måste vara just 4GB? Är det enheterna som inte kan använda mer än så? Om så är fallet borde det funka att köpa större minnen men att bara lägga upp en 4GB-partition. Vet inte hur det ser ut på USB-minnesmarknaden nu, men det kanske kan vara en prismässig fördel att kunna välja minnen som är => 4GB än just bara == 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det inte så att begränsningen är fat32? Där ni ej får ha fil större än 4GB. Det innebär att du kan ta vilket USB minne som helst och portionera en partion på högst 4GB och formatera den till fat32.

Angående industri USB minne så säljs de på bla Elfa, om de är så mycket bättre vet jag ej. Men de kostar betydligt mer. https://www.elfa.se/sv/industriellt-usb-minne-56n-4gb-usb-gra...

Skrivet av iDEOT:

Vad är anledningen till att det måste vara just 4GB? Är det enheterna som inte kan använda mer än så? Om så är fallet borde det funka att köpa större minnen men att bara lägga upp en 4GB-partition. Vet inte hur det ser ut på USB-minnesmarknaden nu, men det kanske kan vara en prismässig fördel att kunna välja minnen som är => 4GB än just bara == 4GB

Jag är inte helt säker på den verkliga anledningen, jag fick rekommendationen av tillverkaren för länge sedan att använda just 4GB stickor, då fick jag två rejäla i metall och en blev snodd och nu står jag med en värd sin vikt i guld 😅

I och med att det är industriprylar med hemmakokta OS så kan det vara kinkigt.

Kan ju ta nått smäck liggandes och prova hur det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lysande, nu tar det bara 4-6 arbetsveckor att bestämma sig för vilken modell

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Tror de flesta är under 2Gb t.om är kinkiga med sin usbport på vissa maskiner. Vi har en maskin som trashat hela styrsystemet för att nån plugga in sin mp3 spelare i den för sådär 20 år sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du löser inte problemet med att skaffa lite bättre usb- minnen tyvärr. Det enda som kommer ske att du kanske har tur att dom håller lite längre men dom kommer fallera och dom kommer tappas bort eller bli stulna.
Ni borde jobba på hur man gör ordentlig backup istället där det inte gör något om usb- minnet går sönder eller försvinner.
Om gubbarna i maskinerna inte vill/kan får ni väl utse någon prod-tekniker eller liknande roll som får det ansvaret istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du löser inte problemet med att skaffa lite bättre usb- minnen tyvärr. Det enda som kommer ske att du kanske har tur att dom håller lite längre men dom kommer fallera och dom kommer tappas bort eller bli stulna.
Ni borde jobba på hur man gör ordentlig backup istället där det inte gör något om usb- minnet går sönder eller försvinner.
Om gubbarna i maskinerna inte vill/kan får ni väl utse någon prod-tekniker eller liknande roll som får det ansvaret istället.

Mitt problem är att jag vill hitta några schyssta USB stickor, hur backup bör fungera vet jag redan - det är inte det huvudsakliga problemet. Backup löser inte mitt problem att jag har för få fräscha stickor.

Om stickor försvinner eller går sönder får gubbarna mata in sina parametrar för hand igen och lösa problemet själva, världen går inte under.

Jag har stickor som snurrat runt ute i maskinerna i tiotals år som fungerar, andra dör utan anledning.
Att köpa anständig kvalité från början gör att de förhoppningsvis lever lite längre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Mitt problem är att jag vill hitta några schyssta USB stickor, hur backup bör fungera vet jag redan - det är inte det huvudsakliga problemet. Backup löser inte mitt problem att jag har för få fräscha stickor.

Om stickor försvinner eller går sönder får gubbarna mata in sina parametrar för hand igen och lösa problemet själva, världen går inte under.

Jag har stickor som snurrat runt ute i maskinerna i tiotals år som fungerar, andra dör utan anledning.
Att köpa anständig kvalité från början gör att de förhoppningsvis lever lite längre.

Usbminnen är generellt alltid gjorda av bottenskrapet av minneschip som är för dåliga för att monteras på en ssd typ.

Sen kanske man inte ska köpa aliexpresskvalitet men håller man sig till de kända märkena så får man iaf ett som troligen håller till garantin gått ut iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Usbminnen är generellt alltid gjorda av bottenskrapet av minneschip som är för dåliga för att monteras på en ssd typ.

Sen kanske man inte ska köpa aliexpresskvalitet men håller man sig till de kända märkena så får man iaf ett som troligen håller till garantin gått ut iaf.

Köper inte det helt o håller på industriprylar, livslängden säger något annat, det är extremt sällan flashlagring går sönder i maskinerna om man räknar hur många år de står o snurrar. Jag kan ju lätt få ihop fem hundra års drift med maskiner som har olika typer av flashminnen och under över tio år på nuvarande jobbet jag bytt kanske ett flashminne i en maskin (ett CF kort), då är det prylar i industrimiljö som står på 24/7 och lever i en bra bit över 20år teknisk livslängd. Hade det varit samma saker som konsumentprylar har jag svårt o se möjligheten.

Visa signatur