Pico 4 PCVR Virtual desktop med nätverksaddapter

Permalänk

Pico 4 PCVR Virtual desktop med nätverksaddapter

Tjenare, har sett lite videos på att folk har kunnat koppla nätverksadapter till Pico 4 och kört via kabel istället för trådlöst. Hade lite diverse saker hemma för att se om det skulle funka men jag får de inte till att fungera. Börjar med att länka diverse saker som jag har...
Link sladd
Nätverksadapter
Sedan kommer vi till det som jag tror är boven då jag går från adapter till adapter men iaf..
USB-C Hona till Hona adapter
USB-A till USB-C

Så det är alltså Pico4 > Link sladd > USB-A till USB-C > USB-C Hona hona > Nätverksadapter > Router

Hade redan majoriteten av sakerna hemma som används till annat i vanliga fall så det senaste inköpet va usb-c hona-hona adaptern. Det blir ju en jäkla drös med adapters och det funkar inte så man kanske bara ska bita i de sura äpplet och köpa en USB-A - USB-C hona-hona direkt istället. Kan ju vara så att något av dessa saker jag har inte stöder allt som behövs.

Nätverkskortet funkar utan problem om man kopplar det direkt i Pico4 men då har jag inte tillgång till laddning. Link kabeln borde ju vara kapabel till att känna igen nätverksadaptern? Likaväl USB-A till USB-C adaptern. Så kan det vara så enkelt att USB-C hona-hona som jag införskaffade mig inte stöder det som den behöver göra?

Ber om ursäkt för rörigt inlägg >.<

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker göra?
PCVR ?
Link kabeln ska in i din dator inte i router.

Virtual desktop?
Det används för att koppla trådlöst till din PC och på så sätt spela PCVR trådlöst.
Här är det viktigt att din dator anslutas med sladd till routern

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vad är det du försöker göra?
PCVR ?
Link kabeln ska in i din dator inte i router.

Virtual desktop?
Det används för att koppla trådlöst till din PC och på så sätt spela PCVR trådlöst.
Här är det viktigt att din dator anslutas med sladd till routern

Det jag försöker göra är att koppla nätverksadaptern via link sladden till routern då ska alltså virtual desktop se pico 4 på nätverket och därav bli av med latency lag på trådlöst nät. Då jag har ganska mycket uppkopplat på min router trådlöst så blir det lagg till och från.

Vet inte om de va en fråga men alltså PCVR är när man kopplar upp sig till datorn och kör spel via t.ex steam. Det fungerar bra med link sladden in i datorn men då det är betydligt klarare bild via virtual desktop så vill ja få det att funka.

Virtual desktop ja, så hela meningen är ju egentligen att "lura" virtual desktop att pico 4 är anslutet trådlöst men det är via ethernet sladd.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper dig, men jag testade nyss att köra trådat ethernet från min Pico 4 och med Virtual Desktop fungerade det ok.

Använde en usb-c adapter jag hade liggande här hemma - j5create JCA374 - och kopplade ethernet från via den in i en av switcharna i hemmanätet.

Pico 4 -> adapter -> ethernet -> switch -> VR dator

Tyckte inte att det fungerade märkbart mycket bättre eller sämre än trådlöst och det var lite klumpigt med adaptern hängandes från headsetet.

När jag ändå var på testhumör provade jag att köra Pico 4:an både trådat och trådlöst genom en wireguard-tunnel. Kopplade upp headsetet till en liten rese-router som styr all WAN-trafik genom en tunnel och då blev det en hel del lagg (men det "fungerade"). Kanske går det att fippla med inställningarna i Virtual Desktop och trimma in det att fungera lite bättre, men det får bli en annan gång.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har ni en wifi6 router och ett dedikerat 5ghz nätverk åt pico 4 ska det inte vara några problem.
Lägg alla andra enheter på 2,4ghz.
Se till att sätta 5ghz på 80Mhz och leta en såpass ledig kanal som möjlig och inte auto som ofta är default.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Vet inte om detta hjälper dig, men jag testade nyss att köra trådat ethernet från min Pico 4 och med Virtual Desktop fungerade det ok.

Använde en usb-c adapter jag hade liggande här hemma - j5create JCA374 - och kopplade ethernet från via den in i en av switcharna i hemmanätet.

Pico 4 -> adapter -> ethernet -> switch -> VR dator

Tyckte inte att det fungerade märkbart mycket bättre eller sämre än trådlöst och det var lite klumpigt med adaptern hängandes från headsetet.

När jag ändå var på testhumör provade jag att köra Pico 4:an både trådat och trådlöst genom en wireguard-tunnel. Kopplade upp headsetet till en liten rese-router som styr all WAN-trafik genom en tunnel och då blev det en hel del lagg (men det "fungerade"). Kanske går det att fippla med inställningarna i Virtual Desktop och trimma in det att fungera lite bättre, men det får bli en annan gång.

Jag har testat koppla nätverksadaptern direkt in i pico 4 och det fungerar felfritt, Men för att slippa "klumpen" och samtidigt kunna ladda ville jag använda link kabeln som jag redan har som en förlängare ner till golvet. Det ska fungera lika som trådlöst bara bättre latency, då jag har mycket på mitt trådlösa här hemma så blir det lätt störningar och lagg. Men det känns som om att någon av sakerna jag använder mig utav inte stödjer all sorts data fram och tillbaka och känner därför inte igen nätverksadaptern.

Skrivet av Molotov:

Har ni en wifi6 router och ett dedikerat 5ghz nätverk åt pico 4 ska det inte vara några problem.
Lägg alla andra enheter på 2,4ghz.
Se till att sätta 5ghz på 80Mhz och leta en såpass ledig kanal som möjlig och inte auto som ofta är default.

Har tyvärr bara en Wifi 5 router med diverse utspridda trådlösa enheter, totalt är det 10 enheter som bråkar om bandbredden på det trådlösa när allt används, är det bara runt 3-4 enheter så fungerar det ganska smärtfritt. Har beställt hem en till adapter för att se om det kan lösa mitt problem, annars får man väl ta o byta ut routern ändå. Den har några år på nacken ändå så

Permalänk

Hej!
Jag har börjat spela pc VR spel med min pico 4. Jag ansluter alltså pico till min dator. En del spel fungerar utmärkt medan det blir problem med en del andra spel. Problemet är att jag inte får "helbild". Det blir en liten fyrkant istället där jag ser bilden.
Vad kan detta bero på?