Var femte jobbannons är falsk eller aldrig fylld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Du får gärna berätta mer hur en LAS blir av med sitt jobb, för jag håller med tidigare kommentar.

Som tidigare chef så kan jag bekräfta att det går alldeles utmärkt. Problemet är konflikträdda chefer som hellre låter hela team lida av en anställd som är fel person på fel plats.

Bortsett från "omorganisation/arbetsbrist" som redan svarats så kan man även "bygga case" om hur en anställd underpresterar/missköter sig och eftersom ingen (inte ens jag ) är perfekt så går det utmärkt med vem som helst. Sen sätter man sig ner med personen och tar "jobbiga samtal". De som har lite driv säger upp sig själva efter ett par sådana samtal, resterande återstår att komma överens om hur stor pengapåsen ska vara för att de ska säga upp sig själva. Och ja, detta sker även hos stat/kommun/region.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det är i stort sett "omöjligt" att sparka någon utan att få ta en enorm strid med facken, förutsatt att det finns en facklig organisation/representant då vilket nästan alla större bolag har.

Har du förhandlat med facket någon gång? Nej, det är sällan några större strider utan rätt trevligt med fikabröd och gott kaffe.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Har några gånger hört "vi skapar en tjänst till dig och behöver då lägga ut en annons överallt för att vi har en policy som kräver det"

Inte bara policy, utan är även vara lagkrav inom kommun och region

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Privata företag kan ju faktiskt göra precis som de vill.
Inom den offentliga sektorn måste jobben däremot annonseras officiellt (och det räcker inte med en Post-It-lapp på anslagstavlan i entrén) …

Det där med post-it lapp är inget ovanligt för myndigheter. Har själv varit med om en sån, fast i en tjänst mer "på golvet".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Inte bara policy, utan är även vara lagkrav inom kommun och region

Chefstillförordnanden gäller dessutom begränsad tid (tre år t.ex.), så efter tre år annonseras de ut även om personen på tjänsten mer än gärna fortsätter (och därmed också gör det i nästan alla fall). Kul för de som söker tjänsterna och tror att de hittat en intressant roll att söka...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tonii:

Ett problem orsakat av arbetsgivare och arbetsgivarorganisationerna som inte vill kompensera den personal som redan är på plats. Man ser hellre att dom byter jobb och så får alla andra som är kvar jobba lite mer medan dom tränar upp någon ny i ett halvår eller längre.

Detta har varit den kollektiva erfarenhet för folk i min umgängeskrets; har flera vänner som bytt arbetsgivare 5+ gånger senaste fyra åren, och på så vis ökat sin lön långt över vad tidigare arbetsgivare var villig att betala vid tillfället. Det som gör saken roligare är att tidigare arbetsgivare sedan har kontaktat dem och kunnat erbjuda en högre lön vid nyanställning, än vad de kunde få vid den mer klassiska löneförhandlingen.

Kan man inte tävla i direkt lön för att behålla kompetens, då får man leta andra vägar. Vet att en vän bad om att få ett gäng interna utbildningar vid tillfälle, men nekades dessa, och då gick personen helt enkelt över till en annan firma som kunde erbjuda motsvarande utvecklingsmöjligheter – även om lönen inte var högre. Lön är inte allt, ibland vill man bara få möjlighet att utvecklas inom sitt yrke också.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har du förhandlat med facket någon gång? Nej, det är sällan några större strider utan rätt trevligt med fikabröd och gott kaffe.

Självklart är det så, facket är ju gjort för- och till för dem som inte gillar att jobba hårt utan hellre vill jobba lagom och ta en lång fika och dra fötterna efter sig utan att riskera att få sparken.

Med strid menade jag inte att det skulle vara slagsmål, utan att det kan ta mycket tid innan man kommer till något som alla är överrens om. De fackliga får ju likt kommunalanställda pengar oavsett hur lång tid något tar (=ineffektivt) så de gynnas ju inte av att komma till en lösning snabbt. Som du säger, de gillar att fika och dricka gott kaffe mer än att vara effektiva och jobba.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Privata företag kan ju faktiskt göra precis som de vill.
Inom den offentliga sektorn måste jobben däremot annonseras officiellt (och det räcker inte med en Post-It-lapp på anslagstavlan i entrén) …

Fast det stämmer ju inte alls. De måste* annonseras.

*om det inte är en tjänst med kortare varaktighet, eller om organisationen internrekryterar, eller om de väljer att direktrekrytera på basis att tjänsten kräver "specifika kompetenser".

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Som tidigare chef så kan jag bekräfta att det går alldeles utmärkt. Problemet är konflikträdda chefer som hellre låter hela team lida av en anställd som är fel person på fel plats.

Bortsett från "omorganisation/arbetsbrist" som redan svarats så kan man även "bygga case" om hur en anställd underpresterar/missköter sig och eftersom ingen (inte ens jag ) är perfekt så går det utmärkt med vem som helst. Sen sätter man sig ner med personen och tar "jobbiga samtal". De som har lite driv säger upp sig själva efter ett par sådana samtal, resterande återstår att komma överens om hur stor pengapåsen ska vara för att de ska säga upp sig själva. Och ja, detta sker även hos stat/kommun/region.

Detta är nog vanligare än de flesta tror. Regler om omplaceringar etc kommer man runt rätt enkelt med att göra det mer obekvämt vilket gör att den anställde blir mer motiverad att ta de där månadslönerna för att avsluta sin egen anställning. Reglerna kan jag förstå skapar hinder för arbetsgivare ibland men glöm inte varför de finns till att börja med. Om vi tar anställningsskydd för givet kanske vi blir av med det en dag och det gynnar ingen anställd. Det är ett tecken på hur bra vi har det idag när facket har mer med medlemsförsäkringar och grupprabatter att göra än något annat för att försöka hålla sig relevanta, jag tror ändå det finns ett syfte att värna om balansen i detta systemet.

Sen håller jag inte med dig riktigt utan det kan lika gärna vara chefen som är fel person på fel plats, jag har upplevt både och som arbetare. En chef som utövar härskartekniker och inför tystnadskultur är ingen rolig upplevelse. Å andra sidan har jag varit omotiverad av andra anledningar i andra anställningar och hade kunnat vara mer ansvarsfull och sagt upp mig tidigare.

Angående artikeln så ställer jag mig också frågande, som flera andra i tråden, hur denna statistik framställts för att motverka dubbletter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Sen håller jag inte med dig riktigt utan det kan lika gärna vara chefen som är fel person på fel plats, jag har upplevt både och som arbetare.

Ja, det är inget motsatsförhållande, stött på många kassa chefer över åren. I det läget är det chefens chefs ansvar att se till att denna får utforska fantastiska möjligheter utanför nuvarande arbetsplats. Men som sagt många är konflikträdda (även höga chefer) och dåliga anställda på alla nivåer tillåts fortsätta alldeles för länge.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta arbetsgivare som inte har det ekonomisk dåligt vill anställa rätt person till rätt pris.
Jag vet flera företag som betalar rekryterare dyrt för att leta upp kandidater precis samtidigt som de säger upp folk. Det handlar förenklat om att man idag ska prestera(dra in pengar till företaget) annars åker man.
Dessa företag har ofta i praktiken inget minimum eller maximum antal anställda, presterar alla superbra och ej är på kontoret så skulle de kunna ha 10 000st anställda. Och det finns samtidigt heller inga problem att lägga ner allt, då de ej själva har något som måste vara i drift utan då minskar ner antalet kunder.

*edit*
Det är inte alls roligt att bli uppsagd från ett företag under prövotiden och samtidigt höra att de letar som bara tusen efter folk, kanske har rekryterings bonus åt alla som hittar en intressant kandidat.
Men arbetsmarknaden idag handlar som sagt mycket om att prestera.

Så att en tjänst redan finns. Då tänker jag mer på klassiska jobb och dessa brukar väl inte annonseras så mycket om ifall det ej finns ett jobb?

*edit2*
Det stora problemet jag anser på arbetsmarknaden idag är att folk byter jobb konstant för då får de upp lönen. De byter alltså inte ens för att de vill byta arbetsuppgifter. Detta leder till en drös problem när folk konstant ska ta över andras uppgifter.

Arbetsköparna får skylla sig själva. Om jag på 5 år kan få upp min lön med 20 000 istället för att få 2-4% per år så kommer jag ju göra det. Att det sen skapar ett sjukt incitament att byta jobb hela tiden är en sak. På det företag jag jobbar på är det en lyckad rekrytering om personer stannar ett år.

Det är arbetsköparna och ingen annan som har skapat det system vi har idag. Om det är ett problem så får de rätta till det för inte fasen kommer gemene man fixa det.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Citat:

Rekryteringsföretag kan också använda spökjobb för att fylla sina kandidatbanker

Majoriteten av alla jobbannonser kräver att man skapar ett konto hos rekryteringsföretagen eller direkt hos arbetsgivaren för att ens kunna söka jobben. Och läser man villkoren så förstår man varför. När du söker ett jobb så ger du företaget rätt att dela uppgifterna med sina samarbetspartners, och även tillåta dessa partners att placeras sina egna cookies för datainsamling. Det är riktigt jävla sjukt att sånt här ens kan tillåtas. Men det genererar stora summor pengar utan någon som helst ansträngning, så varför skulle politiker vilja förbjuda det?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta har varit den kollektiva erfarenhet för folk i min umgängeskrets; har flera vänner som bytt arbetsgivare 5+ gånger senaste fyra åren, och på så vis ökat sin lön långt över vad tidigare arbetsgivare var villig att betala vid tillfället. Det som gör saken roligare är att tidigare arbetsgivare sedan har kontaktat dem och kunnat erbjuda en högre lön vid nyanställning, än vad de kunde få vid den mer klassiska löneförhandlingen.

Kan man inte tävla i direkt lön för att behålla kompetens, då får man leta andra vägar. Vet att en vän bad om att få ett gäng interna utbildningar vid tillfälle, men nekades dessa, och då gick personen helt enkelt över till en annan firma som kunde erbjuda motsvarande utvecklingsmöjligheter – även om lönen inte var högre. Lön är inte allt, ibland vill man bara få möjlighet att utvecklas inom sitt yrke också.

Men då går det väl lite extremt om man byter så ofta.

Håller med om att man kan vara tvungen att göra så. Men att byta så ofta så får man ju inte mycket gjort på bolaget. Där är ju typ 10% av tiden bara sätta sig in i systemen. På större bolag kan det vara upp till 50% av första året innan man är uppe i full fart.
Hade jag sett en sån vilja börja här hade jag sagt nej.
Skulle ta tid från mig att lära upp och få helt självständiga och långsitktigt inte få så mycket ut av det.
2-3 år ser jag mer rimlig tid, men det beror ju på bolag, har man 5-6 månader att få upp i fart så är det ännu svårare, i mitt team går det ändå på någon vecka eller två att vara uppe i någolunda bra fart.
Men då måste ju bolaget också se till att betala för att hålla kvar mig dessa 3 år man verkligen vill ha kvar personerna. Hade jag inte fått bra ökning så hade jag nog inte varit kvar nu dryga 4 år senare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Really! Jobb är egentligen bara ett betalt dagis för vuxna som behöver pushing i rätt riktning. visserligen aningens mer självständiga än små barn men beroende på person så behövs mer eller mindre styrning.

Huh..? Glömmde du en "/s"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Huh..? Glömmde du en "/s"?

Ja/Nej. men det var lite svårt att hålla sig allt för seriös som svar till din kommentar. Du tog ett halmstrå och byggde en stack med ditt resonemang på det jag kommenterat tidigare.
Finns det lata personer? ja. Är det personens fel att dom är kvar på en position där dom eventuellt förstör för sina kollegor? Nej. Det är ett ledningsproblem!
Nu kan det finnas en mängd orsaker till att folk underpresterar men om vi utgår från att dom slöar för att dom helt enkelt är som ett litet barn och "inte vill" så kan det ju vara så att dom faktiskt inte gör dom uppgifter som dom är ålagda att göra och då finns det faktiskt åtgärder som arbetsgivaren kan ta till där uppsägning är dit man kommer om problemet inte åtgärdas.

Sen får vi inte glömma att högpresterande människor har OTROLIGT svårt att förstå att normalpresterande inte kan prestera i samma takt som dom. Dom ser gärna ner på sina kollegor och tror att alla är lata jävlar som inte gör det dom ska fast dom egentligen presterar enligt norm men helt enkelt är överbelastade med uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta har varit den kollektiva erfarenhet för folk i min umgängeskrets; har flera vänner som bytt arbetsgivare 5+ gånger senaste fyra åren, och på så vis ökat sin lön långt över vad tidigare arbetsgivare var villig att betala vid tillfället.

Så är det nog, men jag som arbetsgivare hade aldrig anställt en person som bytt jobb 10 gånger på lika många år.

Skrivet av Yatagarasu:

Det som gör saken roligare är att tidigare arbetsgivare sedan har kontaktat dem och kunnat erbjuda en högre lön vid nyanställning, än vad de kunde få vid den mer klassiska löneförhandlingen.

Arbetsgivare generellt kan nog tänka sig att betala mer för att ha någon som provanställd istället för att tillsvidareanställa dem. Jag har förr fått frågan om jag kunde tänka mig 10 000 mer i lön per månad under provanställningen om jag frivilligt förlänger min provanställning, för företagen jag jobbat åt har tyckt att det var värt så mycket pengar att kunna säga upp folk när de ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Samma gäller ju omvänt, anställda som drar fötterna efter sig mer och mer för varje år de har haft samma anställning för de vet att tack vare sossarna och LAS kan de i stort sett inte bli sparkade under några som helst omständigheter. Likväl att anställda vet att de inte kan bli sparkade så de sitter hellre kvar på befintlig tjänst där de behöver jobba "lagom" hårt, men med sämre lön än om de bytar till en ny tjänst.

Stämmer inte alls överhuvudtaget utan är bara okunnigt från din sida eller den fackliga representant man fick tag på just då.

inom bygg kan man inte jobba hur långsamt som helst. Jag har sett och vart med om detta själv personligen. Vi hade en gubbe en kille som gjorde en tiondel jämfört med någon som jobbar i väldigt lugnt tempo. Vi fick ut en facklig representant som kollade upp jobbet som den här personen utförde och då visste dessutom den här personen om att det var så den dan men ökade inte tempo ens då. (Nu var jag inte med på vad det berodde på, folk kan ju vara sjuka, ha ont med mera)

Vi fick facket med oss, vi var överens om att den här personen fick gå.

Så det du påstår är verkligen inte sant bakåt.

Dessutom så har LAS försvagats så i dag får en arbetsgivare liten mer spelrum.

Bland annat detta "Saklig grund för uppsägning ändras till sakliga skäl." Jag rekommenderar därför att man helt enkelt läser på.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja/Nej. men det var lite svårt att hålla sig allt för seriös som svar till din kommentar. Du tog ett halmstrå och byggde en stack med ditt resonemang på det jag kommenterat tidigare.
Finns det lata personer? ja. Är det personens fel att dom är kvar på en position där dom eventuellt förstör för sina kollegor? Nej. Det är ett ledningsproblem!
Nu kan det finnas en mängd orsaker till att folk underpresterar men om vi utgår från att dom slöar för att dom helt enkelt är som ett litet barn och "inte vill" så kan det ju vara så att dom faktiskt inte gör dom uppgifter som dom är ålagda att göra och då finns det faktiskt åtgärder som arbetsgivaren kan ta till där uppsägning är dit man kommer om problemet inte åtgärdas.

Sen får vi inte glömma att högpresterande människor har OTROLIGT svårt att förstå att normalpresterande inte kan prestera i samma takt som dom. Dom ser gärna ner på sina kollegor och tror att alla är lata jävlar som inte gör det dom ska fast dom egentligen presterar enligt norm men helt enkelt är överbelastade med uppgifter.

Det var inte min kommentar du svarade på.
Men oavsett var detta ganska mycket antagande från ganska lite substans i kommentaren du svarade på.

Åtminstånne fint att se att din människosyn inte är så unken som jag tyckte det lät som i den första kommentaren jag svarade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det var inte min kommentar du svarade på.
Men oavsett var detta ganska mycket antagande från ganska lite substans i kommentaren du svarade på.

Åtminstånne fint att se att din människosyn inte är så unken som jag tyckte det lät som i den första kommentaren jag svarade på

Haha får be så mycket om ursäkt då jag antog att det vara samma som svarade som jag kommenterade på.
Så går det när man "bara ska dra iväg en snabb kommentar" medan man jobbar och är lite disträ 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Stämmer inte alls överhuvudtaget utan är bara okunnigt från din sida eller den fackliga representant man fick tag på just då.

inom bygg kan man inte jobba hur långsamt som helst. Jag har sett och vart med om detta själv personligen. Vi hade en gubbe en kille som gjorde en tiondel jämfört med någon som jobbar i väldigt lugnt tempo. Vi fick ut en facklig representant som kollade upp jobbet som den här personen utförde och då visste dessutom den här personen om att det var så den dan men ökade inte tempo ens då. (Nu var jag inte med på vad det berodde på, folk kan ju vara sjuka, ha ont med mera)

Vi fick facket med oss, vi var överens om att den här personen fick gå.

Så det du påstår är verkligen inte sant bakåt.

Dessutom så har LAS försvagats så i dag får en arbetsgivare liten mer spelrum.

Bland annat detta "Saklig grund för uppsägning ändras till sakliga skäl." Jag rekommenderar därför att man helt enkelt läser på.

Nä okej, du kan inte bokstavligen sitta 100% stilla och inte lyfta ett enda finger, då hamnar du under arbetsvägran och kan bli sparkad ganska så omgående. Det trodde jag var ganska underförstått, men tydligen behöver man vara extremt explicit här för vissa...

Vad jag menade var någon som bara jobbar kanske 25-50% så mycket som alla andra, denne kan enkelt fortsätta göra så år ut och år in och möjligtvis försöker företaget tillsammans med eventuellt fack sätta in några åtgärder som träff med kurator och psykolog etc., och har du själv koll på de fackliga reglerna så kan det fortgå ännu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nä okej, du kan inte bokstavligen sitta 100% stilla och inte lyfta ett enda finger, då hamnar du under arbetsvägran och kan bli sparkad ganska så omgående. Det trodde jag var ganska underförstått, men tydligen behöver man vara extremt explicit här för vissa...

Vad jag menade var någon som bara jobbar kanske 25-50% så mycket som alla andra, denne kan enkelt fortsätta göra så år ut och år in och möjligtvis försöker företaget tillsammans med eventuellt fack sätta in några åtgärder som träff med kurator och psykolog etc., och har du själv koll på de fackliga reglerna så kan det fortgå ännu längre.

Det är viktigt att vara övertydlig, dels så är en del arbetsgivare ganska dumma, sen har vi "högersidan som far med diverse argument för att paja hela skiten och får exakt allt låta som ett totalt fördärv trotts att dom själva sitter på framgångsrika bolag med mera med mera. Hur det nu fungerat att driva företag i trettio år men goda vinster utom kanske 2008 mitt i ett fördärv tja det är väl magi kanske.

Samma sida som gnäller på arbetslösa men själva bara vill anställa den absoluta eliten, dom där tre procenten av befolkningen men helst inte betala det just dom individerna är värda därför lobbar man och kör med massa retorik så att folk skall känna sig jäkligt glada för att man fått just det jobbet. (Eller är det arbetsgivaren som skall vara tacksam eller vad tycker du)

Alls det kan ju inte vara så utan alla företag borde ha som ren skyldighet att ha en anställd som är halt och minst en som lärs upp. Alternativt en plats där folk får rotera, allså nån med diverse men i livet.

men närå man vill upprätthålla en fasad där alla skall känna att man inte duger och aldrig räcker till så folk gå på det och jobbar skiten ur sig själva och är ögontjänarna som alltid ställer upp, man kör helt enkelt skiten ur folk som sen skall kastas på skräphögen. (har nån arbetsgivare ringt och tackat efteråt när nån blivit sjuk för gott för alla år man ställt upp) Efter det skall man gapa på som lata fuskare som vill leva "gott" på A-kassan (som i dag är väldigt mycket kortare än 300 dar snarare 200 dar får man) Försäkringskassan eller ekonomiskt bistånd där alla dom arbetslösa enbart existerar för att blåsa systemet.

Detta är ju en ekvation som inte går ihop det bör du själv fatta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Chefstillförordnanden gäller dessutom begränsad tid (tre år t.ex.), så efter tre år annonseras de ut även om personen på tjänsten mer än gärna fortsätter (och därmed också gör det i nästan alla fall). Kul för de som söker tjänsterna och tror att de hittat en intressant roll att söka...

Ja, precis. Chefstjänster, som faktiskt ska tillsättas, headhuntas ofta av tredje part. Nästan att har man inte blivit kontaktad, eller är väldigt bekant med vd etc, är det knappt värt att söka

Permalänk
Medlem

Du får gärna berätta mer hur en LAS blir av med sitt jobb, för jag håller med tidigare kommentar.

"En LAS", du menar dig själv då? Merparten av alla som jobbar, typ 99,9% omfattas av LAS. Att bli uppsagd pga arbetsbrist är inget ovanligt. Jag omfattas till 100% av LAS och jag har blivit uppsagd två gånger och klarat mig i många fler neddragningar.

Jag dessutom varit delägare i företag där vi sagt upp folk och får fackförhandla med samtliga fack som fanns representerade på arbetsplatsen. Inte speciellt kul, inte för att facken krånglade, utan för att vi var tvungna att säga upp folk. Själva fackförhandlingarna var inte så svåra; dels så brukar de flesta fackrepresentanter jag träffat på ha insikten om att företag måste överleva för att folk ska ha jobb och är man ärlig och spelar rent spel så är iaf min erfarenhet, om än begränsad, att det inte är några problem.

Att säga upp någon av personliga skäl lär vara svårare, men långt ifrån omöjligt vad jag förstått. Jag har hört om fall i min närhet där detta ska ha skett, men omständigheterna har inte varit klara för mig. Däremot vet jag ett fall där en kollega blev avskedad och fick gå på dagen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kanske dags att införa lagar och straffar emot detta. skriva man ut en tjänst måste den också tillsättas, anar åker man på böter i from av x antal gånger vad lönen skulle var för det jobbet som lagts ut.

Hur skulle det funka om man helt enkelt inte hittar rätt kandidat, eller att de ekonomiska förutsättningar ändras så man inte har råd att tillsätta tjänsten, eller att man ändrar inriktning och inte längre behöver anställa? Har du tänkt igenom din "smarta" "lösning"?

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Du vet att en normal person i Sverige, effektivt jobbar 50% på en dag. Detta är hur ackord är beräknande, och är man mer effektiv så kan man få upp timlönen.
Resten försvinner i prat, gångtid, toalett etc

Skrivet av Modellören:

Det är viktigt att vara övertydlig, dels så är en del arbetsgivare ganska dumma, sen har vi "högersidan som far med diverse argument för att paja hela skiten och får exakt allt låta som ett totalt fördärv trotts att dom själva sitter på framgångsrika bolag med mera med mera. Hur det nu fungerat att driva företag i trettio år men goda vinster utom kanske 2008 mitt i ett fördärv tja det är väl magi kanske.

Samma sida som gnäller på arbetslösa men själva bara vill anställa den absoluta eliten, dom där tre procenten av befolkningen men helst inte betala det just dom individerna är värda därför lobbar man och kör med massa retorik så att folk skall känna sig jäkligt glada för att man fått just det jobbet. (Eller är det arbetsgivaren som skall vara tacksam eller vad tycker du)

Alls det kan ju inte vara så utan alla företag borde ha som ren skyldighet att ha en anställd som är halt och minst en som lärs upp. Alternativt en plats där folk får rotera, allså nån med diverse men i livet.

men närå man vill upprätthålla en fasad där alla skall känna att man inte duger och aldrig räcker till så folk gå på det och jobbar skiten ur sig själva och är ögontjänarna som alltid ställer upp, man kör helt enkelt skiten ur folk som sen skall kastas på skräphögen. (har nån arbetsgivare ringt och tackat efteråt när nån blivit sjuk för gott för alla år man ställt upp) Efter det skall man gapa på som lata fuskare som vill leva "gott" på A-kassan (som i dag är väldigt mycket kortare än 300 dar snarare 200 dar får man) Försäkringskassan eller ekonomiskt bistånd där alla dom arbetslösa enbart existerar för att blåsa systemet.

Detta är ju en ekvation som inte går ihop det bör du själv fatta.

Otroligt bra och nyanserat svar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Okej, låt oss säga denna person saknar driv att söka nytt jobb och tar inte pengapåsen.

Omplacering ska ske vid arbetsbrist, jobbar du på ett större företag så finns det typ alltid något jobb under tiden man är påväg ut och det är företrädesrätt till återanställning.

Det vill säga att man ens lyckas skapa alla dessa omständigheter i ett "case" som du säger, det är flera steg där i mellan som håller den LAS anställda personen kvar.

Folk håller sig kvar om de orkar och vill. Till och med i USA, I din värd så skulle vi inte ha någon Joe Biden och Nancy Pelosi. Dåligt exempel kanske men roligaste exempel, finns ju svenska exempel på detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur skulle det funka om man helt enkelt inte hittar rätt kandidat, eller att de ekonomiska förutsättningar ändras så man inte har råd att tillsätta tjänsten, eller att man ändrar inriktning och inte längre behöver anställa? Har du tänkt igenom din "smarta" "lösning"?

Skulle nog lösa det någon typ of “strike” system. Det du säga kan vissligen hända men börja det sättas i system så ska man straffas.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Du är så duktig att du nu får bli "kliamigpårumpanansvarig" här är ett visitkort med din nya titel.
2 månader senare
"Hejsan, vi har sett att det inte finns behov av en "kliamigpårumpanansvarig" så vi får tyvärr låta dig gå då det inte finns andra lediga positioner att fylla här på företaget.

Klassisk fix

Detta ogiltigförklaras enkelt via LAS, så dit exempel funkar inte. Funkar bara om personen är okunnig om sina rättigheter eller orkar inte bry sig då den hittat något bättre jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du vet att en normal person i Sverige, effektivt jobbar 50% på en dag. Detta är hur ackord är beräknande, och är man mer effektiv så kan man få upp timlönen.
Resten försvinner i prat, gångtid, toalett etc

Otroligt bra och nyanserat svar

Det första ja det kan säkert vara möjligt på en del ställen och förr i tiden, vaktmästare förr sov ju i en skrubb halva dan men i dag är allt sånt borta.. men inte inom bygg i vart fall.

Du får gärna tala om vart i sådan fall för jag tar gärna ett sånt jobb rakt av. men har inte sett detta under mina 30 år inom bygg. Det har nämligen inte existerat nånsin. Därmed har det hänt att material inte levererats och att man fått vänta 2 timmar säg en gång vart femte år. Liknade det... jag har aldrig fått gå hem tidigare för att jag är färdig med nått jobb eller något, tidigare inför storhelg eller något. Det heter åk till kontoret och vänd på några plankor, sopa golvet. Eller kolla på nästa jobbets ritningar. Tvätta bilen , åk och hjälp Bengt en timme. Aldrig en krona i nån bonus som många andra brukar få. bygg är verkligen en snål bransch så du har fel 100%. i dag rekommenderar jag verkligen inte bygg om nån frågar mig om det är nått att satsa på mer än om man är skoltrött eller fick svårt att få jobb med nått annat.

Eller ja elektriker, och rörmokare (Som ofta går hem före kl 15 men det är dom värda kan man tycka, många är på jobbet före kl6.30 så att... att plocka material 0630 är inte ovanligt.) kanske men glöm inte bort att många utförda arbeten läggs inte på plats utan den större delen är på kontoret med planering, och beställning och material och hopplock med mera. Det beror på hur du observerat. har du nån statistik.

Det andra det fetade ja vi på arbetsmarknaden har ju ett givande och tagande (Arbetsgivaren nyttjar personal, vi får lön för att bli "använda") och jag brukar vända på begrepp och så väldigt. jag själv är ju äldre och utsatts ju lite för arbetsdiskriminering även om jag inte drabbats hårt för just detta än.

men i alla fall så är ju attityden den att vi som är arbetare skall bara ge ge och ge men det är otacksamt och lite dålig attityd omvänt. jag brukar säga varför vill du ha mig ? vad kan du ge dom som arbetar för ditt företag. varför skall jag jobba hos dig för ? inom bygg så har en del vart helt mållösa när jag märkte att man ställde väldigt många krav och att jag då kommer med ett enda motkrav.. En blev tyst av en enda fråga. Det som jag tycker ja passar in i det där med att ge och ta.
Om man tänker varför skall jag jobba där, vad kan du som företag ge tillbaka för med alla dom kraven så får man allt ge något tillbaka. En för några år sen var väldigt tuff. Misstag skulle man stå för själv på sin fritid (Misstag gör alla inom bygg i bland och ingår ju i bland utanför enns egen kontroll) OK sa jag bara då. Det kan jag ju gå med på men då skall jag ha del av vinsten med sa jag. Blir oftast helt tyst sådan gånger. itne ens ett nä men du kan få det här och det här... Blir bara noll och tyst och "dålig stämning"

Jag brukar vända på begrepp liknade.

Arbetlösa är lata = Arbetslösa har rätt till jobb.
Arbetare är bortskämda = Arbetgivare är bortskämda i det här landet.
Jobbet kräver att man är stresstålig = Är arbetsuppgifterna ogenomtänkta där man vräker på för mycket uppgifter på anställda så att dom ständigt har den där känsla att inte hinna med.

med mera med mera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge personen beter sig tillräckligt bra för att inte bli ett polis-ärende.

Finns sätt att komma runt LAS som jag känner väl till men kommer inte tipsa arbetsgivare hur det går till då det så klart kommer nyttjas. Det är ju det som ingår i "Arbetsgivare är lite dumma" och jag vill påstå inte så lite heller.

Folk tycks tro att arbetsgivare i allmänhet är smartare än andra men det är andra egenskaper som gör att folk driver eget. menar hur svårt är det ett läsa egentligen ganska lite text och få in i skallen vad det betyder. :DOH: :FACEPALM:

ja det var väl en liten hint men löser man den koden så får man fråga sig hur pålitlig som arbetsgivare man vill framstå som när ryktet går på byn.

Visa signatur