RTX 5090 har 30 procent högre prestanda än 4090

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när embargot släpps för 5090 recensioner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är bara 50-serien som får nya "vision transformer (ViT)" tekniken för uppskalning i DLSS 4, tidigare modeller har inte rätt HW för att kunna hantera den tekniken i realtid och de fortsätter därför använda "convolutional neural networks (CNN)" för den delen.

Viktigast fördelen i ViT är att den tekniken ger information från hela bilden, vilket gör det möjligt att bättre återskapa effekter från t.ex. ljuskällor som kan vara långt från målet. Man får då också mer kontext i att återskapa objekt i sin helhet, något som de tidigare testerna verkar notera i sådant som att ghosting och återskapade av t.ex. text löses ännu bättre än i tidigare generationer.

Om man sätter likhetstecken mellan den teknik TV-apparater använder för att fixa 100 Hz med vad frame-generation använder för att räkna ut mellanliggande bilder måste ändå diskussionen förhoppningsvis ändå nått någon form av lägstanivå givet att detta är ett teknikform...

Är inte DLSS4 likt HDMI2.1? Alla tidigare funktioner är inbakade och de som funkar på äldre hårdvara fungerar även i den nya versionen på samma hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Betyder detta att ett nytt kort är helt ovidkommande för VR? Jag har tänkt köpa pc, men exklusivt för VR i så fall.

Beror på vad du har idag men om du skall köpa helt nytt från scratch så är min gissning att prestandavinsten i VR är ytterst marginell jämfört med att välja 4090. DLSS Framegen funkar ju som bekant inte i VR så det är 100% råprestanda som gäller.

Avvakta tester men hoppas inte på några mirakel. Kan bli en episk besvikelse för VR. Med det sagt så kommer det förstås fortfarande vara det bästa kortet om man har lyxen att kunna strössla pengar omkring sig

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Inaktiv

Känns en smula oärligt att inkludera multiframegen DLSS i deras primära jämförelser mellan korten, när ett av dom inte har 4x läget. DLSS bör vara på en egen jämförelse/graf. Är egentligen bara intresserad av prestandan för faktisk rendering och compute, inte med deras fejksminkfilter. Och där är sifforna inte alls lika häpnadsväckande.

Permalänk
Medlem

Var så sugen på att uppgradera mitt 3070 Ti till ett 5070 Ti.
Men, nu efter allt snack om "fake frames" etc. så slog jag till på ett 4080 Super istället.

Som sagt ovan, ska minst sagt bli väldigt intressant att se vad oberoende källor kan uppvisa för statistik i alla tester av 50-serien.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Är inte DLSS4 likt HDMI2.1? Alla tidigare funktioner är inbakade och de som funkar på äldre hårdvara fungerar även i den nya versionen på samma hårdvara

Nu har jag dålig koll på HDMI-standarden, men givet det du skriver på slutet så låter det som: "japp, så är det".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

30% med rt i 4k gör inte mycket

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hej allesammans!

Vill göra ett tydliggörande då många upptäckte att siffrorna i den här artikeln var felaktiga när den publicerades igår kväll. Källartikeln för den här nyheten uppdaterades med ny information efter att jag skrev klart den men innan den publicerades, vilket orsakade diffarna. Sorry för det! Men den har nu korrigerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Någon som har koll på när embargot släpps för 5090 recensioner?

Enligt LTT kommer de recensionerna nästa fredag, alltså den 24 februari.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thursday:

Enligt LTT kommer de recensionerna nästa fredag, alltså den 24 februari.

Januari* menar du?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 3070 idag och har gjort sen det släpptes. Och det har bara 8gb.. Hade 5070 haft iaf 16gb hade det blivit ett sånt. Men 12gb för ett grafikkort som släpps 2025.. nä. Och 5080 är för dyrt imo. Då kommer det nog luta mer åt ett amd-kort beroende på vad de kostar..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är bara 50-serien som får nya "vision transformer (ViT)" tekniken för uppskalning i DLSS 4, tidigare modeller har inte rätt HW för att kunna hantera den tekniken i realtid och de fortsätter därför använda "convolutional neural networks (CNN)" för den delen.

Jag har inte uppfattningen att så är fallet. Om man läser på nVidias DLSS4 presentation här så skriver man att "And on all GeForce RTX GPUs, DLSS games with Ray Reconstruction, Super Resolution, and DLAA can be upgraded to the new DLSS transformer model"

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Nu är det äntligen bara 2 veckor kvar, sedan kommer uppgraderingen 4090 > 5090 att förhoppningsvis gå att klicka hem. Ska vi gissa på att de säljerslut på en 2-4min i samtliga webbutiker i Sverige?

Gäller att vara på hugget om mn vill ha köpa ett!

Tror inte så många bryr sig om du ska köpa en 5090 hur många ggr du ens nämner det🤣

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leadc4ge:

Jag har inte uppfattningen att så är fallet. Om man läser på nVidias DLSS4 presentation här så skriver man att "And on all GeForce RTX GPUs, DLSS games with Ray Reconstruction, Super Resolution, and DLAA can be upgraded to the new DLSS transformer model"

Du har nog helt rätt!

Man säger faktiskt "all RTX-owners" i denna video. Samtidigt säger man också att ViT kräver ca 4x så mycket kraft från tensor-kärnorna samt att 50-serien har specifika optimeringar just för detta.

Så hur bra/dåligt detta fungerar pre 50-serien blir då rätt beroende av hur pass lastade tensor-kärnor var tidigare. Kvalitén på ViT verkar ju mycket lovande givet vad de som testat så här lågt sagt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av atschoo81:

Tror inte så många bryr sig om du ska köpa en 5090 hur många ggr du ens nämner det🤣

Det måste ju finns någon motvikt mot "det är så dyrt och jobbigt".

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har nog helt rätt!

Man säger faktiskt "all RTX-owners" i denna video. Samtidigt säger man också att ViT kräver ca 4x så mycket kraft från tensor-kärnorna samt att 50-serien har specifika optimeringar just för detta.

Så hur bra/dåligt detta fungerar pre 50-serien blir då rätt beroende av hur pass lastade tensor-kärnor var tidigare. Kvalitén på ViT verkar ju mycket lovande givet vad de som testat så här lågt sagt
https://youtu.be/qQn3bsPNTyI?t=201

Ja precis, vi får väl vänta och se hur bildkvalitet vs framerate vid uppskalning/super resolution kommer påverkas. Man säger att modellen kräver 4x mer compute at inference. Jag tolkar "at inference" som när modellen används lokalt. Men det betyder ju inte per automatik att DLSS4 vid uppskalning kommer vara långsammare än DLSS3 (på nuvarande kort) eftersom det beror på utnyttjandegrad av tensorkärnor i DLSS3, som du säger, men även huruvida det är möjligt att sänka modellens input/upplösning med bibehållen upplevd bildkvalitet. Jag upplever att det florerar mycket spekulationer som pekar på generell höjning av prestanda OCH bildkvalitet även på nuvarande kort och det är spännande tycker jag!

Edit: "compute" skall kanske inte med nödvändighet likställas med endast "arbete som utförs på en tensor-kärna" även om det kanske är troligt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Januari* menar du?

Det gör jag.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ja precis, vi får väl vänta och se hur bildkvalitet vs framerate kommer påverkas. Man säger att modellen kräver 4x mer compute at inference. Jag tolkar "at inference" som när modellen används lokalt. Men det betyder ju inte per automatik att DLSS4 kommer vara långsammare än DLSS3 (på nuvarande kort) eftersom det beror på utnyttjandegrad av tensorkärnor i DLSS3, som du säger, men även huruvida det är möjligt att sänka modellens input/upplösning med bibehållen upplevd bildkvalitet. Jag upplever att det florerar mycket spekulationer som pekar på generell höjning av prestanda OCH bildkvalitet även på nuvarande modeller och det är spännande tycker jag!

Edit: "compute" skall kanske inte med nödvändighet likställas med endast "arbete som utförs på en tensor-kärna" även om det kanske är troligt.

Som du säger är "inference" det som modellen gör när den inte tränar, dvs producerar output. Inference är mycket mindre krävande än träning såklart. Nu vet jag inte exakt hur deras modell fungerar men ViT alltså Vision Transformer kom ut 2020 https://arxiv.org/abs/2010.11929 så är inte direkt något nytt. Men det låter inte omöjligt att förbättra både prestanda och bildkvalitet. Till exempel är ju nya språkmodeller som tex Qwen2.5 ungefär hälften så stora som GPT-3 men presterar många många gånger bättre.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Känns som det var väldigt dumt av Nvidia att lägga Frame Gen under DLSS namnet för i varje tråd här läser man folk som tror att DLSS 3/4 betyder att man kör Frame Gen men så är det inte. Det är bara en av funktionerna som finns tillgängliga men du måste inte använda det.

Så nu har vi samma problem på HDMI och DLSS i varje tråd

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nu är det äntligen bara 2 veckor kvar, sedan kommer uppgraderingen 4090 > 5090 att förhoppningsvis gå att klicka hem. Ska vi gissa på att de säljerslut på en 2-4min i samtliga webbutiker i Sverige?

Gäller att vara på hugget om mn vill ha köpa ett!

Tror inte folk kommer springa benen av sig efter 5090. I vart fall inte 4090 ägare. Det kortet var lite av ett paradigmskifte. Den här uppgraderingen är mest dyrköpta algoritmer.

Men visst...det kommer ju fortfarande vara det bästa kortet på marknaden så sitter man på äldre kort och vill ha creme-de-la-creme så är det 5090 som gäller. Men det kostar ju på.

Allt...precis ALLT hänger på testresultat och slutpriset i Sverige. Jag tror personligen att det kommer vara trögt ut genom den svenska porten den här gången. Får se om scalpers resonerar annorlunda.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

hva er vitsen med en sånn artikkel?

Hva er vitsen med en sånn artikkel? å skrive en slik artikkel blir det samme som å skrive hvordan den nye BMW M3 2025 modellen er å kjøre ut i fra teknisk spesifikasjoner, inkludert i hvordan den er å sitte i. Enhver bør vell tenke seg om noen ganger. En må vente til de ekte testene kommer 30 jan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Allting utan strålspårning körs ju native 4k 100fps+ utan att ens svettas på 4090 så är man inte ute efter "strålspåringsprestandan" så vete tusan vad man ser i dom korten.

Precis min poäng, man köper strålar för stålar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man sätter likhetstecken mellan den teknik TV-apparater använder för att fixa 100 Hz med vad frame-generation använder för att räkna ut mellanliggande bilder måste ändå diskussionen förhoppningsvis ändå nått någon form av lägstanivå givet att detta är ett teknikform...

OP (@Kotan) får förtydliga, men jag tolkade det definitivt som han jämförde med det tekniska *steget* från vanlig TV till frame-genererad TV. Inte själva teknikerna.

Det är också mer logiskt, givet att väldigt få har tillgång till ett 50X0-kort och faktiskt kan jämföra resultatet.

Och om det är så, så är även jag skeptisk - för mig framstår det som att MFG har klart sämre förutsättningar att lyckas, eftersom det försöker gissa sig fram till en *okänd* frame.

TV-apparaterna hade ändå tillgång till två *kända* frames när de genererade mellanliggande bilder.

Men om det är helt bakom, kanske det är läge att upplysa oss okunniga isåfall?

Sist: Jag uppfattade din ton i citatet som mästrande - "lägstanivå givet att detta är ett teknikforum" - läge att redigera?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla gnäll, "MeEn RastRErinGSpresTanDan dåÅÅ"
För min egen del är bättre prestanda i RT och till mindre del DLSS högst relevant också utöver "råprestande" såklart.

Permalänk

Nu har även Komplett lagt ut 5080, ”Meddela mig”.

https://www.komplett.se/product/1318910/datorutrustning/dator...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3285mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Synd att det är frame generation, har testat det på mitt 4080 Super och känns onaturligt(vilket inte DLSS gör), blir ungefär som när man kör med hemsk Interpolering på tv.

När jag kör med fg och ligger över 70+ fps i 4k rendering så märker jag inte av det. Kör jag däremot max inställningar och RTX global illumination + reflections på högsta i wh darktide märker jag att det känns onaturligt. Kan också vara du är mer känslig för lag.

Men dom som provat 5090 i cyberpunk med path tracing, har inte sagt någonting om att det känns lagigt även fast 5090 inte tar sig över 30 fps i det spelet utan Ai. Så vi får se om MFG är the real G.

Permalänk
Medlem

Såg att Proshop lagt upp TUF 5090 för samma pris som FE på 27999:-

Är det "lanseringspris" på gång igen från Asus med TUF? Vi hade det ju senast med 4000 serien med. Inga andra 5090 har prissatts hos Proshop ännu, vilket kanske betyder att man fått förhandsinformation från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller delvis med, men vill ändå inflika:
För ~10-15 år sedan hände det saker så fort på grafiksidan i spel att grafikkorten, även toppkorten, inte riktigt hängde med. Kraven ökade för fort. Jag var själv en som uppgraderade varje generation för att det "behövdes" om man ville fortsätta köra med höga inställningar i hög fps.
Ett övre mellansegmentskort från 2010 hängde t.ex. inte alls med i höga inställningar i ett spel från 2015.

Dom senaste åren så har det dock stagnerat* som fan (med vissa undantag), så nu känner jag att man lätt kan hoppa en generation (eller två) utan att egentligen missa något. Skippade 3000-serien helt för mitt RTX 2080 Ti hängde med bra (och gör det fortfarande trots att det fyller 7 år till hösten - sitter i kombons dator som används dagligen), och jag lär skippa 5000-serien helt för mitt RTX 4090 har fortfarande inte blivit närheten av maxat utanför typ nichade Raytracing-ON scenarion i max grafik utan DLSS.

(*Brasklapp. Ja det händer saker fortfarande. RT och DLSS har lett till en stor förändring i spel, men RT är fortfarande nichat och relativt ovanligt och DLSS har snarare ökat livslängden på grafikkort vilket lett till minskat behov att uppgradera hela tiden.)

Sen är det ju alltid kul med nytt.

I dunno, när jag började sätta mig in i att bygga datorer var AMDs 6000-serie och Nvidias 500-serie det nyaste. Även under denna eran tyckte jag man klarade sig ganska bra med att uppgradera max varannan generation.

RT har jag svårt att se som så himmla nischat idag. Det finns och ger betydligt snyggare reflektioner i typ alla stora singleplayer spel. Det är en relevant del av varför jag vill uppgradera från ett 3060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

I dunno, när jag började sätta mig in i att bygga datorer var AMDs 6000-serie och Nvidias 500-serie det nyaste. Även under denna eran tyckte jag man klarade sig ganska bra med att uppgradera max varannan generation.

Så ungefär exakt samma period som mig, runt 2010-2011. (Första egenbyggda datorn innehöll ett HD 6870.)
Intressant hur olika perspektiv vi har, det är precis som att vi hade olika krav på vår hårdvara.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC för 18000kr nu eller vänta på 5090kr.

Skulle ni slagit till på det 4090 för 18k?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz