Senaste Windows 11-uppdateringen installeras nu automatiskt

Permalänk
Melding Plague

Senaste Windows 11-uppdateringen installeras nu automatiskt

24H2-uppdateringarna rullas ut till Home- och Pro-användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick 24H2 utrullad till jobbdatorn direkt efter jul. Jag blev lite förvånad då stora företag inte direkt brukar vara snabba att hoppa på nya versioner och tidigare år har IT väntat typ ett år med att rulla ut sådant.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Litar man inte på att MS följer "pausa"-knappen så blockera gärna med regnyckel eller GPO

Permalänk
Medlem

"Min dator" -> "Den här datorn"

Permalänk
Medlem

Den har inte uppdaterats automagiskt för mig än iaf, ligger kvar som valbart. Får dra pilla runt i settings om man kan inaktivera uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Skönt man slipper det här möget. Har vandrat mellan Windows 10 och Windows 11, home/pro/ltsc versionerna. Oavsett vilket man sitter med så har man ingen kontroll längre över sin egen dator.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Fick 24H2 utrullad till jobbdatorn direkt efter jul. Jag blev lite förvånad då stora företag inte direkt brukar vara snabba att hoppa på nya versioner och tidigare år har IT väntat typ ett år med att rulla ut sådant.

Samma här också på jobbdatorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har 24h2 på ett par laptops, men trodde den var installerad på mina desktops osså men när ja kollat runt så hade den backat till 3 på några burkar så just nu är det 3 på huvedburken så vi får la se

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Kör det på 3st stationära hemma nu. Ena hade en WD-disk som var känd att strula ihop med 24H2 men en firmwareuppdatering löste det. En av burkarna är precis i lägsta spannet att klara sig. En i7 8700

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Men det var ju typiskt. Precis när jag läst det här så går jag till inställningarna och ser att 24h2 håller på att installeras...
Det är ju verkligen inte en bra idé att dom tvingar på folk en uppdatering som har så pass många kända problem.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Men det var ju typiskt. Precis när jag läst det här så går jag till inställningarna och ser att 24h2 håller på att installeras...
Det är ju verkligen inte en bra idé att dom tvingar på folk en uppdatering som har så pass många kända problem.

Håller med om det. Laddade ner Dashboard nu snabbt och ska patcha mina två WD m.2 diskar nu innan den får för sig att det är min tur. Ville verkligen vänta med denna i månader men ändå få vanliga uppdateringar på 23h2.

Edit: Hade WD Black 850 och 850X så fanns ingen uppdatering till mina, så nu kan Windows göra som den vill. Eller kanske lika bra att uppdatera med en gång, när man själv har kontroll.
Om 24h2 bråkar för mig så blir det nog Windows 10 istället till oktober.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Vart automatiskt 24H2 när jag installerade Windows 11 nyligen på min nybyggda rigg.

Och ingenting strular och jag slipper bry mig om att en stor uppdatering finns.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad tycker folket om recall featuren som skulle implementeras i 24H2?

Finns videos som antyder på att det är spyware eftersom det använder AI för att ta en bild av din skärm för att sedan spara dessa uppgifter. För att du ska snabbt kunna komma tillbaka till det du höll på med när du startar upp din dator. Det har dock visats att det tagit skärmbilder av folks banknummer och andra privata saker.

Finns video på det här https://youtu.be/HMi6UaO1In4

Jag själv kommer att disable denna feature.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har 24h2 på ett par laptops, men trodde den var installerad på mina desktops osså men när ja kollat runt så hade den backat till 3 på några burkar så just nu är det 3 på huvedburken så vi får la se

Samma här, förutom då omvänt.
24H2 blev installerat på min stationära före jul, varvid jag förväntade mig att det även skulle komma på min laptop då komponenterna inte är så olika. Men nej, inte ett försök ens på laptopen.

Min stationära har:
Ryzen 5 5600G, 32 GB Ram, 512 GB SSD och en 4 TB HDD

Laptopen HP Victus:
Ryzen 5 5600H, 32 BG Ram, 1024 GB SSD
Radeon RX6500M

Den stora skillnaden i hårdvara är att laptopen har RX6500M, 5600G och 5600H är i princip samma kisel.
Däremot så har HP sen 24H2 släppt två UEFI/BIOS uppdateringar som blivit installerade då jag "trodde" det var hindret.

Men men, 24H2 kommer väl in till slut

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Samma här, förutom då omvänt.
24H2 blev installerat på min stationära före jul, varvid jag förväntade mig att det även skulle komma på min laptop då komponenterna inte är så olika. Men nej, inte ett försök ens på laptopen.

Min stationära har:
Ryzen 5 5600G, 32 GB Ram, 512 GB SSD och en 4 TB HDD

Laptopen HP Victus:
Ryzen 5 5600H, 32 BG Ram, 1024 GB SSD
Radeon RX6500M

Den stora skillnaden i hårdvara är att laptopen har RX6500M, 5600G och 5600H är i princip samma kisel.
Däremot så har HP sen 24H2 släppt två UEFI/BIOS uppdateringar som blivit installerade då jag "trodde" det var hindret.

Men men, 24H2 kommer väl in till slut

Går alltid att manuellt installera också om man vill. Det har jag gjort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Alla som arbetar har självklart inga som helst invändningar om att en installation kan påbörjas precis när som helst kanske även en omstart och sedan en blåskärm.

Står någon där och håller en presentation framför publik, kanske livesänt på tv. Så bevisar en sådan blåskärm att den är duktig och den vet vad den håller på med.

Permalänk
Medlem

och folk undrar varför man bytt till linux…. jösses

Permalänk
Medlem

För mig har den uppdaterats automatiskt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Litar man inte på att MS följer "pausa"-knappen så blockera gärna med regnyckel eller GPO

Skrivet av Phiphler:

"Min dator" -> "Den här datorn"

Skrivet av HoboCop:

Skönt man slipper det här möget. Har vandrat mellan Windows 10 och Windows 11, home/pro/ltsc versionerna. Oavsett vilket man sitter med så har man ingen kontroll längre över sin egen dator.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla som arbetar har självklart inga som helst invändningar om att en installation kan påbörjas precis när som helst kanske även en omstart och sedan en blåskärm.

Står någon där och håller en presentation framför publik, kanske livesänt på tv. Så bevisar en sådan blåskärm att man är duktig och man vet vad man håller på med.

Skrivet av Hansar:

Håller med dig @Hansar ! Bra sagt.
Jag kör själv W11 24H2.

Men de ovanför dig, man blir så trött på "gnället".
Om allt är så skit med W kör Linux eller något annat då, så trött på dessa kommentarer...

Permalänk
Medlem

Jag hade valmöjligheten att installera 24h2 länge men gjorde det aldrig, nu har den försvunnit från windows update och den har inte installerat sig själv heller, märkligt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Står någon där och håller en presentation framför publik, kanske livesänt på tv. Så bevisar en sådan blåskärm att den är duktig och den vet vad den håller på med.

Såna här stora uppdateringar så får man upp på skärmen i stil med att en ny version har installerat och att man får välja när omstarten ska ske när den görs via Windows update. Den startar inte om automatiskt direkt efter installationen från Windows Update.

Skrivet av Beijing:

För mig har den uppdaterats automatiskt idag.

<Uppladdad bildlänk>

Det där är inte vad som nyheten handlar om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerat det när det kom att manuellt starta det via windows update. Har inte haft några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går alltid att manuellt installera också om man vill. Det har jag gjort

Jag vet

Tar ändå och väntar, tänker lite stil med "om allt varit kompatibelt så hade det kommit in".
Däremot så kommer jag inte på vad som inte är kompatibelt

Skrivet av Fj8:

Finns videos som antyder på att det är spyware eftersom det använder AI för att ta en bild av din skärm för att sedan spara dessa uppgifter. För att du ska snabbt kunna komma tillbaka till det du höll på med när du startar upp din dator. Det har dock visats att det tagit skärmbilder av folks banknummer och andra privata saker.

Är inte ens säkert att Recall är tillgängligt som standard, då det är rätt moderna systemkrav. Speciellt dom två översta:

Minsta systemkrav:

• A Copilot+ PC that meets the Secured-core standard

• 40 TOPs NPU (neural processing unit)

• 16 GB RAM

• 8 logical processors

• 256 GB storage capacity

I slutet av november så var Recall endast tillgängligt på PC med Qualcomm CPU

Sen den youtube videon du länkar till är en MAC fan, så givetvis sägs inget om hur det egentligen hanteras på PC'n. Speciellt som det som tas upp är från tidigare, alltså inte den utrullning som nu sker.
Samtidigt så skall man alltid vara försiktig när man misstänker att det finns en risk.

Microsoft har en artikel om just Recall som säger emot det mesta i videon
Sekretess och kontroll över din Tillbakablick-upplevelse

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Håller med dig @Hansar ! Bra sagt.
Jag kör själv W11 24H2.

Men de ovanför dig, man blir så trött på "gnället".
Om allt är så skit med W kör Linux eller något annat då, så trött på dessa kommentarer...

När det gäller företagsdatorer så är man rätt låst när det gäller programvaran, speciellt om det är CAD eller liknande. Visst där har börjat att komma en del på Linux, men ännu inget som jag vet har samma funktionalitet.

Skillnaden är även att Windows har man betalat för och då bör ha rätt att gnälla om det uppenbart sätter krokben för en.
linux är för det mesta gratis, samt att dom flesta vet vad dom ger sg in på. Säger inte att Linux är fel, bara att det inte är till för alla!

Har själv varit med om att bli av med arbete i ett CAD-system där vi körde mot en databas på servern (PDM/PLM) när MS tvingade in en uppdatering med omstart utan förvrning. Samtidigt så sparade jag in ett projekt som sträckte sig över flera månader -> Dang, allt arbete var förlorat. Värst var ändå att hela databasen gick åt skogen.
Okej, vi fick tillbaka det mesta, men det gav oss en veckas arbete att återställa. Samt en massa arbete att verifiera status.

Så om man nu skall kommentera ifrån andra sidan "Skit i oss som anser oss ha rätt i att gnälla, det berör ändå inte andra, förutom då Mickrosoft!".

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fj8:

Första implementationen var minst sagt problematisk, är väl lite säkrare sen de började kryptera datat men jag är minst sagt tveksam.
Som tur är verkar den funktionen inte ens finnas på min dator, behöver man kanske co-pilot för det?

Drog hem 24h2 för några dagar sen, mer än att volymjusteringen bara låter om man faktiskt ändrad volymen (i.e gör inget ljud om volymen är samma som innan) har jag inte direkt något att klaga på.

Var lite nojjig över alla kända fel, men ingen av de som listas påverkar mig, och det verkar gå framåt på att fixa felen: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/release-health/stat...

Var det här tänkt att vara en major update? Än så länge har jag bara märkt två saker som är annorlunda, ljudet när man kopplar in USB och phone link som jag inte ens tycker om.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag vet

Tar ändå och väntar, tänker lite stil med "om allt varit kompatibelt så hade det kommit in".
Däremot så kommer jag inte på vad som inte är kompatibelt

Är inte ens säkert att Recall är tillgängligt som standard, då det är rätt moderna systemkrav. Speciellt dom två översta:

Minsta systemkrav:

• A Copilot+ PC that meets the Secured-core standard

• 40 TOPs NPU (neural processing unit)

• 16 GB RAM

• 8 logical processors

• 256 GB storage capacity

I slutet av november så var Recall endast tillgängligt på PC med Qualcomm CPU

Sen den youtube videon du länkar till är en MAC fan, så givetvis sägs inget om hur det egentligen hanteras på PC'n. Speciellt som det som tas upp är från tidigare, alltså inte den utrullning som nu sker.
Samtidigt så skall man alltid vara försiktig när man misstänker att det finns en risk.

Microsoft har en artikel om just Recall som säger emot det mesta i videon
Sekretess och kontroll över din Tillbakablick-upplevelse

Tack för denna infon! Väldigt välbeskrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

När det gäller företagsdatorer så är man rätt låst när det gäller programvaran, speciellt om det är CAD eller liknande. Visst där har börjat att komma en del på Linux, men ännu inget som jag vet har samma funktionalitet.

Skillnaden är även att Windows har man betalat för och då bör ha rätt att gnälla om det uppenbart sätter krokben för en.
linux är för det mesta gratis, samt att dom flesta vet vad dom ger sg in på. Säger inte att Linux är fel, bara att det inte är till för alla!

Har själv varit med om att bli av med arbete i ett CAD-system där vi körde mot en databas på servern (PDM/PLM) när MS tvingade in en uppdatering med omstart utan förvrning. Samtidigt så sparade jag in ett projekt som sträckte sig över flera månader -> Dang, allt arbete var förlorat. Värst var ändå att hela databasen gick åt skogen.
Okej, vi fick tillbaka det mesta, men det gav oss en veckas arbete att återställa. Samt en massa arbete att verifiera status.

Så om man nu skall kommentera ifrån andra sidan "Skit i oss som anser oss ha rätt i att gnälla, det berör ändå inte andra, förutom då Mickrosoft!".

håller med , var fast i win rätt länge men fick alternativet att köra mac på jobbet, funkar i alla fall för mig vansinnigt mycket bättre, har aldrig dator strul. Men många kollegor kör win fortfarande å råkar utför diverse forced reboot patchar etc mitt i arbetstiden… Sen har man bara rätt config i intune/wsus m.m så går det fixa. Meeen ja då ska den ju va rätt också, sen så är många klanskaft som fått varningar i 4 veckor och väljer att skjuta upp å skjuta upp sen tillslut tvångsinstallerar den…. Men om man nu säger hemma pc/gaming sektor… tycker microsoft sätt att på riktigt stuva ned feature updates i halsen på användare är anskrämligt,, och dessutom ai ai ai inbakat i win… gissa vars den insamlade datan där tar vägen…

Sen är mac inte perfekt å funkar inte för alla.. detsamma gäller linux, men med Linux är det jag som bestämmer vad som ska hända.. jag måste inte aktivt skriva egna skit skript som blockar/tar bort skit jag inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Kört sen de kom på Gamingburken, mina jobb Laptops pluss VM inga problem alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Skulle aldrig i mitt liv byta till Linux.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200