Senaste Windows 11-uppdateringen installeras nu automatiskt

Permalänk
Medlem

Alla hyllar Linux, men har en laptop jag inte använt på flera år och startade den för att installera lite saker. Inget funkade! Och uppgradera version gick inte heller så fick installera om hela datorn. Ubuntu, hade två eller tre versioner gammalt.

Så nä, gräset är inte grönare.

(Sen kanske det går att lösa i Linux om man är doktor i Linux system samt har onödigt mycket fritid? Men för en normal användare som bara vill ha ett klick? Nepp)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kört sen de kom på Gamingburken, mina jobb Laptops pluss VM inga problem alls.

Jag ligger fortfarande på 23H2 och har inte fått 24H2 än.

Tycker mig ha läst gång på gång att något/några spel har problem med 24H2 vilket gjort mig glad att det inte installerats än. Dock innehöll väl 24H2 ordentliga förbättringar för AMD prollar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Håller med dig @Hansar ! Bra sagt.
Jag kör själv W11 24H2.

Men de ovanför dig, man blir så trött på "gnället".
Om allt är så skit med W kör Linux eller något annat då, så trött på dessa kommentarer...

Det finns en anledning till gnället också, och att en del faktiskt har gått över. Problemet ligger för många i att microsoft bestämmer över din dator. Dom bestämmer vilka appar du ska ha, hur dom ska användas och till vad. Dom vet helt enkelt bättre än dig som användare. För att inte dra upp den gamla skåpsmaten att dom gärna vill veta vad du gör så informationen kan säljas. Att inte kunna tacka nej till en uppdatering, till AI funktionen som av misstag samlar bankkortsnummer och annat känsligt igenom fotografering, att sannolikt mängder med information om dig och din användning av datorn skickas direkt till dom. Det finns gott om anledningar att gnälla, även för dom som inte använder Windows. Åsikter om friheterna som företaget tar sig är ju närmast ett samhällsproblem då det påverkar så många.

Visa signatur

Linux EndeavourOS

Permalänk
Medlem

Stannar nog kvar på 23H2 tills ”End of Support”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

håller med , var fast i win rätt länge men fick alternativet att köra mac på jobbet, funkar i alla fall för mig vansinnigt mycket bättre, har aldrig dator strul. Men många kollegor kör win fortfarande å råkar utför diverse forced reboot patchar etc mitt i arbetstiden… Sen har man bara rätt config i intune/wsus m.m så går det fixa. Meeen ja då ska den ju va rätt också, sen så är många klanskaft som fått varningar i 4 veckor och väljer att skjuta upp å skjuta upp sen tillslut tvångsinstallerar den…. Men om man nu säger hemma pc/gaming sektor… tycker microsoft sätt att på riktigt stuva ned feature updates i halsen på användare är anskrämligt,, och dessutom ai ai ai inbakat i win… gissa vars den insamlade datan där tar vägen…

Sen är mac inte perfekt å funkar inte för alla.. detsamma gäller linux, men med Linux är det jag som bestämmer vad som ska hända.. jag måste inte aktivt skriva egna skit skript som blockar/tar bort skit jag inte vill ha.

Ärligt talat, innan datorn tvångsuppdaterar har du fått massvis av varningar och påminnelser som du valt att strunta i . Att skylla det på Windows eller Microsoft är bara fånigt. Företag kan därutöver själva helt styra hur, vad och när de vill uppdatera sina klienter. Om din jobbdator mot förmodan tvångsomstartar ofta och utan förvarningar så är det företagets IT-avdelning som har ställt in det så.
Jag vet inte, men jag ser inget "anskrämligt" med att Microsoft uppdaterar min Windowsinstallation. Jag känner inte till några normala programvaror som aldrig uppdateras. Har väldigt svårt att se vad som skulle vara konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Skönt man slipper det här möget. Har vandrat mellan Windows 10 och Windows 11, home/pro/ltsc versionerna. Oavsett vilket man sitter med så har man ingen kontroll längre över sin egen dator.

Benägen att hålla med. Automatiska uppdateringar är vidrigt.
Helt plötsligt slutar något fungera och man vet inte varför.

Permalänk
Medlem

Trodde inte jag skulle få den uppdateringen efter som min cpu inte är godkänd av Microsoft

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Byggde precis en ny dator och fick då 24H2 när jag installerade Windows 11, har lite konstiga problem i spel som jag inte haft tidigare, specifikt när jag tabbar ut från spel och tillbaka så kan upplösningen på spelet ändras och allt ser lite knasigt ut. Kan dock vara något med de nya komponenterna också.

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av NormySan:

Byggde precis en ny dator och fick då 24H2 när jag installerade Windows 11, har lite konstiga problem i spel som jag inte haft tidigare, specifikt när jag tabbar ut från spel och tillbaka så kan upplösningen på spelet ändras och allt ser lite knasigt ut. Kan dock vara något med de nya komponenterna också.

Kolla image scaling och max frame rate under nvidia settings.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Typiskt, var tvungen installera om min bärbara och kändes inte som någon idé att lägga in Win10 igen.

Har testat 23H2 och 24H2 och upplevde den senare som något seg i interaktionen så tanken var att lägga in 23H2.