Senaste Windows 11-uppdateringen installeras nu automatiskt

Permalänk
Medlem

Alla hyllar Linux, men har en laptop jag inte använt på flera år och startade den för att installera lite saker. Inget funkade! Och uppgradera version gick inte heller så fick installera om hela datorn. Ubuntu, hade två eller tre versioner gammalt.

Så nä, gräset är inte grönare.

(Sen kanske det går att lösa i Linux om man är doktor i Linux system samt har onödigt mycket fritid? Men för en normal användare som bara vill ha ett klick? Nepp)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kört sen de kom på Gamingburken, mina jobb Laptops pluss VM inga problem alls.

Jag ligger fortfarande på 23H2 och har inte fått 24H2 än.

Tycker mig ha läst gång på gång att något/några spel har problem med 24H2 vilket gjort mig glad att det inte installerats än. Dock innehöll väl 24H2 ordentliga förbättringar för AMD prollar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Håller med dig @Hansar ! Bra sagt.
Jag kör själv W11 24H2.

Men de ovanför dig, man blir så trött på "gnället".
Om allt är så skit med W kör Linux eller något annat då, så trött på dessa kommentarer...

Det finns en anledning till gnället också, och att en del faktiskt har gått över. Problemet ligger för många i att microsoft bestämmer över din dator. Dom bestämmer vilka appar du ska ha, hur dom ska användas och till vad. Dom vet helt enkelt bättre än dig som användare. För att inte dra upp den gamla skåpsmaten att dom gärna vill veta vad du gör så informationen kan säljas. Att inte kunna tacka nej till en uppdatering, till AI funktionen som av misstag samlar bankkortsnummer och annat känsligt igenom fotografering, att sannolikt mängder med information om dig och din användning av datorn skickas direkt till dom. Det finns gott om anledningar att gnälla, även för dom som inte använder Windows. Åsikter om friheterna som företaget tar sig är ju närmast ett samhällsproblem då det påverkar så många.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Medlem

Stannar nog kvar på 23H2 tills ”End of Support”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

håller med , var fast i win rätt länge men fick alternativet att köra mac på jobbet, funkar i alla fall för mig vansinnigt mycket bättre, har aldrig dator strul. Men många kollegor kör win fortfarande å råkar utför diverse forced reboot patchar etc mitt i arbetstiden… Sen har man bara rätt config i intune/wsus m.m så går det fixa. Meeen ja då ska den ju va rätt också, sen så är många klanskaft som fått varningar i 4 veckor och väljer att skjuta upp å skjuta upp sen tillslut tvångsinstallerar den…. Men om man nu säger hemma pc/gaming sektor… tycker microsoft sätt att på riktigt stuva ned feature updates i halsen på användare är anskrämligt,, och dessutom ai ai ai inbakat i win… gissa vars den insamlade datan där tar vägen…

Sen är mac inte perfekt å funkar inte för alla.. detsamma gäller linux, men med Linux är det jag som bestämmer vad som ska hända.. jag måste inte aktivt skriva egna skit skript som blockar/tar bort skit jag inte vill ha.

Ärligt talat, innan datorn tvångsuppdaterar har du fått massvis av varningar och påminnelser som du valt att strunta i . Att skylla det på Windows eller Microsoft är bara fånigt. Företag kan därutöver själva helt styra hur, vad och när de vill uppdatera sina klienter. Om din jobbdator mot förmodan tvångsomstartar ofta och utan förvarningar så är det företagets IT-avdelning som har ställt in det så.
Jag vet inte, men jag ser inget "anskrämligt" med att Microsoft uppdaterar min Windowsinstallation. Jag känner inte till några normala programvaror som aldrig uppdateras. Har väldigt svårt att se vad som skulle vara konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Skönt man slipper det här möget. Har vandrat mellan Windows 10 och Windows 11, home/pro/ltsc versionerna. Oavsett vilket man sitter med så har man ingen kontroll längre över sin egen dator.

Benägen att hålla med. Automatiska uppdateringar är vidrigt.
Helt plötsligt slutar något fungera och man vet inte varför.

Permalänk
Medlem

Trodde inte jag skulle få den uppdateringen efter som min cpu inte är godkänd av Microsoft

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Byggde precis en ny dator och fick då 24H2 när jag installerade Windows 11, har lite konstiga problem i spel som jag inte haft tidigare, specifikt när jag tabbar ut från spel och tillbaka så kan upplösningen på spelet ändras och allt ser lite knasigt ut. Kan dock vara något med de nya komponenterna också.

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av NormySan:

Byggde precis en ny dator och fick då 24H2 när jag installerade Windows 11, har lite konstiga problem i spel som jag inte haft tidigare, specifikt när jag tabbar ut från spel och tillbaka så kan upplösningen på spelet ändras och allt ser lite knasigt ut. Kan dock vara något med de nya komponenterna också.

Kolla image scaling och max frame rate under nvidia settings.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Typiskt, var tvungen installera om min bärbara och kändes inte som någon idé att lägga in Win10 igen.

Har testat 23H2 och 24H2 och upplevde den senare som något seg i interaktionen så tanken var att lägga in 23H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Vad ska man ha där? Har samma problem

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Trodde inte jag skulle få den uppdateringen efter som min cpu inte är godkänd av Microsoft
<Uppladdad bildlänk>

Det där var ju intressant! Du har inte uppdaterat själv via Media Creation Tool (och Rufus)? För jag har inte fått Windows Update att göra en uppdatering av den stora uppdateringen XXH2 på icke officiella datorer. Så detta var ju intressant. Har alltid behövt gå via Rufus och ta bort systemkravet innan och sen göra in-place upgrade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack Microsoft, sista knuffen är kommen.

Det räcker med att jag behöver utstå bristfällig SCCM/Intune-uppsättning och -konfiguration i yrkeslivet.

Windows är bra, men Microsoft tar aktivt beslut och driver igenom saker som minskar kontroll och inflytande över något som ägs av dig i fråga.

Vilket innebär att de får sälla sig till skaran med bolag i skamvrån för att de ej respekterar grundläggande äganderätt och integritet, tillsammans med Google och Meta.

Att resonera utifrån att person ej har något att dölja, är bara ignorant och betyder oftast bara att personen ej har fått uppleva en integritetskränkning som påverkar denna i tillräckligt stor utsträckning.

Lyckligtvis kommer tekniken snart skydda även de som väljer att blunda för saker som är uppenbart skadliga för en själv eller vår större gemenskap. Om integritetspositiva krafter får driva utveckling inom dessa områden.

Tills dess önskar jag er det absolut bästa i att stanna kvar hos en gisslantagare som har begränsat intresse i ert digitala välmående, det digitala stockholmssyndromet äntrar rummet.

Permalänk
Medlem

Men va fan, jag som precis har omformaterat min dator tillbaks till 23H2 som kommer det här skräpet

Permalänk
Medlem

Eller så sätter man sitt internet som "metered" så slipper man uppdateringar för alltid

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk är skeptiska och vad folk tycker är så integritetskränkande. Vi har kört Windows Update i säkert 30 år nu. Dom första 20 åren klagade ingen. Men nu är det ungefär som att det blir poppulärt att ha en negativ inställning utan att någon vet varför!

Det är väll jättebra att vi får nya funktioner och täppta säkerhetshål så diskret som möjligt. Jag vill inte pilla med detta utan det får gärna sköta sig utan att jag märker det.

Och startar datorn om så får gärna det mesta komma upp precis som det var innan med flikar på Webläsaren, Excel, Adobe, Spotify, Onedrive etc. Något jag tyckt funkat bättre och bättre senare år vid omstarter. Även denna grej tillexempel där uppdateringen bara körs i bakgrunden utan att man behöver klicka någonstans tycker jag är superbra.

Sen går denna process bara snabbare och snabbare för varje ny generation SSD och CPU med. För 10 år sedan tog det ganska lång tid och då kunde det vara lite irriterande ibland om det tog 20 minuter för datorn att komma tillbaka och excel/webbflikar inte öppnade av sig själv igen efter datorn startas.

Nu tar även dom största uppdateringarna endast någon minut vid omstart och allt kommer upp igen, så det är knappt märkbart längre på så sätt. Tycker faktiskt Windows Update bara blir bättre och smidigare med åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Ärligt talat, innan datorn tvångsuppdaterar har du fått massvis av varningar och påminnelser som du valt att strunta i . Att skylla det på Windows eller Microsoft är bara fånigt. Företag kan därutöver själva helt styra hur, vad och när de vill uppdatera sina klienter. Om din jobbdator mot förmodan tvångsomstartar ofta och utan förvarningar så är det företagets IT-avdelning som har ställt in det så.
Jag vet inte, men jag ser inget "anskrämligt" med att Microsoft uppdaterar min Windowsinstallation. Jag känner inte till några normala programvaror som aldrig uppdateras. Har väldigt svårt att se vad som skulle vara konstigt med det.

Precis så är det, tänkte kommentera något liknande.
Hur Microsoft eller vår lokala IT avdelning än gör så är det fel. Windows är ett gigantiskt operativsystem med många potentiella säkerhetshål som de arbetar konstant med att täppa till, tvingar de inte på en uppdatering med omstart så är operativsystemet öppet för en potentiell attack och då får de skit för det också.
"Vi" (som i majoriteten av användarna) har bevisat gång på gång att vi håller inte uppdateringarna i schack om vi ska bestämma över dem själva.

Som Conqvistadoren så blir man varnad upprepade gånger innan den påtvingar en omstart, man har bara sig själv att skylla om man blir av med något väsentligt arbete. Man bör spara regelbundet oavsett ifall man skulle få en krasch eller strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Hade ett dussin ytterligare programvaruuppdateringar via winget, så det kan vara värt att köra efteråt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Ärligt talat så har det nte alltid varit så att man får en massa varningar och påminnelser!

@Hanser svarade på mitt inlägg #20731863 , där händelsen jag skrev om fck mig arg som en bålgeting.
Det hände för ca: 8-år sedan och till saken hör att vi såg till att uppdateringar installerades dagligen på både arbetsstationer och server.
Okej, vi kunde fördröja dom över dagen på arbetsstationerna av praktiska skäl, som att man var mitt inne i ett arbete och inte ville bli bruten.
På servern hade vi satt att uppdatering skulle ske efter kl: 21, därefter så följdes det av backup enligt schema. Servern kontrollerades även dagligen (vardagar) så att allt var okej. Framförallt att backup var körd, men då kontrollerade man ändå resten.

Under det året så råkade vi ut för ett antal direkt tvingande uppdateringar, där vi var gång förlorade arbete, normalt en timma eller två, förutom det jag beskrev där återställningen tog runt en vecka och ovanpå det all verifiering.

Är inte emot olika uppdateringar, ser uppriktigt dom som en nödvändighet för att hålla systemet säkert.
Däremot är jag emot tvingande uppdateringar som kommer utan varning, samt tysta uppdateringar som ändrar utan min vetskap.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Hade den redan men fick den igen i någon slags repair-version

Permalänk
Medlem
Skrivet av cissikatt:

Hade den redan men fick den igen i någon slags repair-version

Repair-version? Menar du att du gjort en repair på Windowset oh då fått den?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag förstår inte varför folk är skeptiska och vad folk tycker är så integritetskränkande. Vi har kört Windows Update i säkert 30 år nu. Dom första 20 åren klagade ingen. Men nu är det ungefär som att det blir poppulärt att ha en negativ inställning utan att någon vet varför!

Det är väll jättebra att vi får nya funktioner och täppta säkerhetshål så diskret som möjligt. Jag vill inte pilla med detta utan det får gärna sköta sig utan att jag märker det.

Problemet är väl delvis att det sker automatiskt även om datorn håller på med något, men främst att funktioner tas bort. Exempelvis Wordpad, som är enda ordbehandlaren en av mina äldre släktingar behöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Vad ska man ha där? Har samma problem

Prova:
Image upscaling till off
Background application max frame rates till 30 fps
Max frame rates till off
Shader cache size till 10gb
Adjust desktop size and position till full screen

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ärligt talat så har det nte alltid varit så att man får en massa varningar och påminnelser!

@Hanser svarade på mitt inlägg #20731863 , där händelsen jag skrev om fck mig arg som en bålgeting.
Det hände för ca: 8-år sedan och till saken hör att vi såg till att uppdateringar installerades dagligen på både arbetsstationer och server.
Okej, vi kunde fördröja dom över dagen på arbetsstationerna av praktiska skäl, som att man var mitt inne i ett arbete och inte ville bli bruten.
På servern hade vi satt att uppdatering skulle ske efter kl: 21, därefter så följdes det av backup enligt schema. Servern kontrollerades även dagligen (vardagar) så att allt var okej. Framförallt att backup var körd, men då kontrollerade man ändå resten.

Under det året så råkade vi ut för ett antal direkt tvingande uppdateringar, där vi var gång förlorade arbete, normalt en timma eller två, förutom det jag beskrev där återställningen tog runt en vecka och ovanpå det all verifiering.

Är inte emot olika uppdateringar, ser uppriktigt dom som en nödvändighet för att hålla systemet säkert.
Däremot är jag emot tvingande uppdateringar som kommer utan varning, samt tysta uppdateringar som ändrar utan min vetskap.

Ok, men det här var ca 8 år sen säger du. Ser inte riktigt relevansen till dagens Windows Update. När jag började jobba en gång i tiden var man tvungen att klicka spara i Excel var 15:e minut för man visste aldrig när det skulle krascha. Det innebär inte att jag tycker Excel idag fungerar dåligt och är instabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Både Bildskalning och Max bildfrekvens är av i NVIDIAs kontrollpanel för mig, är det av de ska vara?

Edit: Såg ditt svar nu

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där var ju intressant! Du har inte uppdaterat själv via Media Creation Tool (och Rufus)? För jag har inte fått Windows Update att göra en uppdatering av den stora uppdateringen XXH2 på icke officiella datorer. Så detta var ju intressant. Har alltid behövt gå via Rufus och ta bort systemkravet innan och sen göra in-place upgrade.

Nix det är Windows uppdatering själv som har sopat in den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Nix det är Windows uppdatering själv som har sopat in den.

Väldigt intressant. Så har MS inte gjort med 23H2 eller tidigare versioner

Visa signatur

Permalänk

Lite skeptisk till detta. De datorer som jag gjort en nyinstallation av 24H2 på har fungerat utan problem. Men att uppdatera 23H2 till 24H2 har varit desto värre. Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att endast 25% gått smidigt att uppdatera medan en övervägande majoritet har sprungit på någon form av drivrutinsfel som krävt manuell handpåläggning. Det finns också en del datorer som fortfarande inte kunnat uppdatera, trots att det gått månader sedan de blev erbjudna uppdateringen. Så, baserat på min erfarenhet de senaste månaderna med relativt många datorer som uppdateras (via mitt jobb) är jag skeptisk till hur detta ska gå.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felthragar:

Lite skeptisk till detta. De datorer som jag gjort en nyinstallation av 24H2 på har fungerat utan problem. Men att uppdatera 23H2 till 24H2 har varit desto värre. Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att endast 25% gått smidigt att uppdatera medan en övervägande majoritet har sprungit på någon form av drivrutinsfel som krävt manuell handpåläggning. Det finns också en del datorer som fortfarande inte kunnat uppdatera, trots att det gått månader sedan de blev erbjudna uppdateringen. Så, baserat på min erfarenhet de senaste månaderna med relativt många datorer som uppdateras (via mitt jobb) är jag skeptisk till hur detta ska gå.

Jasså? Intressant. Jag har inte haft problem med 24H2, varken de som uppgraderas från 23H2 till 24H2 eller de som jag gjort clean install. Hur har du märkt av dessa drivrutinsfel?

Visa signatur

Permalänk

26 år utan problem

Hej.
Jag har kört Windows sedan 1998 och har aldrig någonsin haft några problem med uppdateringar och att något skulle krångla med dem. Från Windows 95 fram till nuvarande Windows 11.

Bo