Sociala medier lovar krafttag mot näthat i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du tänker nog på den väldigt konstigt rapporterade incidenten där någon repostade en pride färgad swastika? Det konstiga med den nyheten är det finns inga nyheter om påföljd mer än att någon råkade stå och filma hos honom när polisen kom ute i byn.
nyheten rapporterades av Fox News, kanon credibility!

Men efter 2022 då det inträffade så finns inga domar rapporterade

Nja, eftersom Reuters rapporterade 2024 så misstog jag det för en annan incident, men om vi ändå ska snacka fake News så kan vi väl bryta ner det:

En man blir arresterad för att ha retweetat en bild.

Blev han det eller är det fake news?
Mjo, men han blev ju faktiskt arresterad för det, även om man senare släppte åtalet just för att det verkar handla om två poliser som agerat ”oproportionerligt” även om de faktiskt höll sig enligt vad lagen anger.

Det enda som egentligen är fake news är ju att hela historien är så bisarr att den inte ens borde skett från början - samtidigt, om du kollar det jag skrev ovan så är mitt problem inte med något annat än att den lagtexten ger ett sånt ofantligt utrymme att man kan (och återigen - har) arrestera människor för något så löjligt som en retweet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det blir svårt att överensstämma med nazism idag. Bortsett från främlingsfientligheten så var nazisterna faktisk väldigt vänsterriktat med dagens mått mätt

Beror nog lite på var man tittar, samt från vilket håll.

Rasism var centralt, tron på övermänniska och sin egna högre ras. Som ex.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Kommer polisen för att man uttryckt något som inte är ett brott är det dags att fly landet till en demokrati.

Bryter man inte mot lagen, då har polisen inget skäl att knacka på.
Skulle det ske, då kan dom beroende på situation (om det är i en gråzon, som ex.) även råka ut för tjänstefel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, eftersom Reuters rapporterade 2024 så misstog jag det för en annan incident, men om vi ändå ska snacka fake News så kan vi väl bryta ner det:

En man blir arresterad för att ha retweetat en bild.

Blev han det eller är det fake news?
Mjo, men han blev ju faktiskt arresterad för det, även om man senare släppte åtalet just för att det verkar handla om två poliser som agerat ”oproportionerligt” även om de faktiskt höll sig enligt vad lagen anger.

Det enda som egentligen är fake news är ju att hela historien är så bisarr att den inte ens borde skett från början - samtidigt, om du kollar det jag skrev ovan så är mitt problem inte med något annat än att den lagtexten ger ett sånt ofantligt utrymme att man kan (och återigen - har) arrestera människor för något så löjligt som en retweet

"A statement from Hampshire Constabulary said: 'When officers arrived they were prevented from entering the address to discuss a potential resolution to the matter.

'As a result, officers felt it was necessary to arrest a man at the scene so they could interview him in relation to the alleged offence.'

But Mr Miller subsequently place himself between the officers and the veteran, telling police: 'You arrest him, you’ve got to come through me.' "

Åter igen inte allt med i hela sitt context...
kanske inte bästa källan men åtminstone verkar det vara hela flödet
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11066477/Veteran-arr...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om den gör det ska den såklart kallas nazism. Dock verkar allt till höger om mitten numera få epitetet nazism bara för att vänstern ogillar det...

Inte bra att urlaka begrepp på det viset.

Kanske att någon triggas till att svara med nazist, på alla konstiga glåpord som en del brukar komma med.

Men visst håller jag med! Det skall inte användas utan skäl, samma gäller att någotsånär okej bruk av språk utan att falla till påhittade ord (tänkte här gett exempel, men nej... vill inte återge ett enda).

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Att hata yttrandefrihet är nazism.

Att ha full kontroll av media kan nog vara en del av ideologin, men att anse yttrandefrihet vara att man fritt får kränka, hänga ut, hota m.m. är totalt fel... Icke okej!
Man skall värna varandra. även dom man inte känner, i princip "behandla andra, som du själv vill bli behandlad".

Visa signatur

--

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Att ha full kontroll av media kan nog vara en del av ideologin, men att anse yttrandefrihet vara att man fritt får kränka, hänga ut, hota m.m. är totalt fel... Icke okej!
Man skall värna varandra. även dom man inte känner, i princip "behandla andra, som du själv vill bli behandlad".

Fast det går ju inte. Jag vill bli behandlad som en svensk som hör hemma i Sverige, men om jag behandlar en somalie som jag tycker hör hemma i Somalia, blir jag stämplad som rasist.

Såna här inskränkningar i yttrandefriheten slår alltid bara åt ett håll och det är mot oss nationalister...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Beror nog lite på var man tittar, samt från vilket håll.

Rasism var centralt, tron på övermänniska och sin egna högre ras. Som ex.

Skillnad på partiprogram och ideologi såklart också, vilken del menar man när man säger nazist idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pool333:

Fast det går ju inte. Jag vill bli behandlad som en svensk som hör hemma i Sverige, men om jag behandlar en somalie som jag tycker hör hemma i Somalia, blir jag stämplad som rasist.

Såna här inskränkningar i yttrandefriheten slår alltid bara åt ett håll och det är mot oss nationalister...

Detta är ju hela problemet, du katogeriserar folk mot etnicitet istället för att alla människor är lika och att folk är idioter oavsett ursprung.

Bemöter du folk öppet och välkomnade så lovar jag dig att de kommer få en annan syn på livet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Detta är ju hela problemet, du katogeriserar folk mot etnicitet istället för att alla människor är lika och att folk är idioter oavsett ursprung.

Bemöter du folk öppet och välkomnade så lovar jag dig att de kommer få en annan syn på livet

Spelar ingen roll vad jag tycker och vad du tycker. Jag ska få uttrycka mina åsikter oavsett vad du tycker om det. Med såna här inskränkningar går inte det, och det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pool333:

Såna här inskränkningar i yttrandefriheten slår alltid bara åt ett håll och det är på oss nationalister...

Om då Somaliern känner sig som Svensk, då har du givetvis kränkt den personen. För hur kan du egentligen veta vad en annan människa känner och tycker.
Speciellt om den personen är född i Sverige och har hela sin uppväxt här. Eller kanske är adopterad som litet barn.

Så måste fråga, varför tog du just Somalier som exempel? Hade det inte räckt med en Ryss, Grönländare, Amerikan eller en från Venezuela som exempel, då dom finns på samma avstånd.

Bor var felaktigt yttryck, Finns är mer rät när det gäller avstånd....
Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pool333:

Spelar ingen roll vad jag tycker och vad du tycker. Jag ska få uttrycka mina åsikter oavsett vad du tycker om det. Med såna här inskränkningar går inte det, och det är det som är problemet.

Det är för du tror yttrandefrihet är att du skall kunna vara hatisk mot individ/ folkgrupp pga en eller ett par människor.
Forskning visar integrering och välkomnade minskar problem i samhället, konstigt va?

Varför skulle en person från ett annat land behandlas annorlunda? Du bör behandla alla likvärdigt så kommer världen bli bättre och mindre hatisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om då Somaliern känner sig som Svensk, då har du givetvis kränkt den personen. För hur kan du egentligen veta vad en annan människa känner och tycker.
Speciellt om den personen är född i Sverige och har hela sin uppväxt här. Eller kanske är adopterad som litet barn.

Så måste fråga, varför tog du just Somalier som exempel? Hade det inte räckt med en Ryss, Grönländare, Amerikan eller en från Venezuela som exempel, då dom bor på samma avstånd.

Han är ju registrerad idag så uppenbart någon som inte vågar vara sig själv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnad på partiprogram och ideologi såklart också, vilken del menar man när man säger nazist idag

Givetvis!

Gäller ju även uppträdande/handling.

Ett partiprogram säger inte allt, handling, motioner och val som görs, kommer alltid närmare sanningen.
Samma gäller om någon säger sig tycka om en viss ideologi, det är ändå personens uppträdande och handling som avgör.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Han är ju registrerad idag så uppenbart någon som inte vågar vara sig själv...

Antar att det är vad som brukar kallas för påverkan

Har vi tur så är det en vatnik

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antar att det är vad som brukar kallas för påverkan

Har vi tur så är det en vatnik

Haha mycket möjligt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Så måste fråga, varför tog du just Somalier som exempel? Hade det inte räckt med en Ryss, Grönländare, Amerikan eller en från Venezuela som exempel, då dom bor på samma avstånd.

Det är för du tror yttrandefrihet är att du skall kunna vara hatisk mot individ/ folkgrupp pga en eller ett par människor.
Forskning visar integrering och välkomnade minskar problem i samhället, konstigt va?

Varför skulle en person från ett annat land behandlas annorlunda? Du bör behandla alla likvärdigt så kommer världen bli bättre och mindre hatisk.

Att kränka någon är en del av yttrandefriheten. Ni t ex kränker mig nu och det måste ni få göra utan att det ska bli olagligt eller klassas som "hat".

Att värna om sitt land och sitt folk är för mig lika självklart som det verkar vara en självklarhet för er att betrakta det som något fult. En dag kommer pendeln att svänga, och de åsikter som ni idag ser som självklara kan komma att censureras.

Aldrig någonsin har den sida som censurerat sina politiska motståndare stått på rätt sida av historien

Permalänk

Varför jag ser detta som ett problem är för att folk med en enstaka kontroversiell åsikt blir utesluten från samhället trots att annars övrigt vara en hyvens person, denne person hamnar senare in i en ekokammare genom en mindre populär social plattform som bara totalt förstör personen till något denne hade annars aldrig blivit om man bara inte tillät överkänsligt lättkränkta personer styra den dominanta plattformens policys.

En stark bidragande faktor till varför just Trump blev folkvald var just detta, folk som blev uteslutna från ett populärt socialt kommunikationssystem och sedan känner sig för att "hämnas" genom att göra allt denne sociala gemenskap står för till fiende.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pool333:

Att kränka någon är en del av yttrandefriheten. Ni t ex kränker mig nu och det måste ni få göra utan att det ska bli olagligt eller klassas som "hat".

Att värna om sitt land och sitt folk är för mig lika självklart som det verkar vara en självklarhet för er att betrakta det som något fult. En dag kommer pendeln att svänga, och de åsikter som ni idag ser som självklara kan komma att censureras.

Aldrig någonsin har den sida som censurerat sina politiska motståndare stått på rätt sida av historien

Vi har inte kränkt dig då vi inte har angrippit dig personligen. Att kränka är inte en del i yttrandefrihet i Europa. Det är en del av USAs syn, och vi ser ju hur väl det samhället mår.

Men att behandla folk efter sin etnicitet är tydligt hatisk, och är inte en del av yttrandefrihet.
Självklart kan pendeln svänga och regler ändras, precis som historien visar.

Och inte ett enda historiskt land har inte censurerat? Finns ju hur mycket som helst av det. Kan du ens nämna ett land?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Varför jag ser detta som ett problem är för att folk med en enstaka kontroversiell åsikt blir utesluten från samhället trots att annars övrigt vara en hyvens person, denne person hamnar senare in i en ekokammare genom en mindre populär social plattform som bara totalt förstör personen till något denne hade annars aldrig blivit om man bara inte tillät överkänsligt lättkränkta personer styra den dominanta plattformens policys.

En stark bidragande faktor till varför just Trump blev folkvald var just detta, folk som blev uteslutna från ett populärt socialt kommunikationssystem och sedan känner sig för att "hämnas" genom att göra allt denne sociala gemenskap står för till fiende.

Allt handlar om att folk inte kan uttrycka sig, då folks ordförråd sjunker och idag så är dina åsikter fast online.
tidigare stod du i en skogsdunge med en utklädnad och pratade av dig

Visa signatur

Permalänk

Allt handlar om att folk inte kan uttrycka sig, då folks ordförråd sjunker och idag så är dina åsikter fast online.
tidigare stod du i en skogsdunge med en utklädnad och pratade av dig

Väldigt många kan uttrycka sig sakligt och väl, bara det kan uppfattas som kontroversiellt eftersom en norm säger det inte är acceptabelt utan behovet av att ifrågasätta situationen.

Det är är anledningen till samhället kan från ingenstans splittras.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Väldigt många kan uttrycka sig sakligt och väl, bara det kan uppfattas som kontroversiellt eftersom en norm säger det inte är acceptabelt utan behovet av att ifrågasätta situationen.

Det är är anledningen till samhället kan från ingenstans splittras.

Nej det är de inte, de flesta generaliserar och/eller drar hatiska narrativ in.
Oftast med falsk/felaktig fakta.

Detta gäller båda sidor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I en demokrati får man säga & tycka vad som helst man vill.

Nord Korea kallar sig demokratisk republik, lika sant som när EU kallar sig demokratisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

I en demokrati får man säga & tycka vad som helst man vill.

Nord Korea kallar sig demokratisk republik, lika sant som när EU kallar sig demokratisk.

Nej, man får inte säga vad som helst i en demokrati. Man får till exempel inte hota någon till livet.

Nej, Nordkorea är inte lika demokratiskt som EU. Den jämförelsen tyder bara på en obefintlig världsuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Nej, man får inte säga vad som helst i en demokrati. Man får till exempel inte hota någon till livet.

Nej, Nordkorea är inte lika demokratiskt som EU. Den jämförelsen tyder bara på en obefintlig världsuppfattning.

I Soviet ekade det i matbutikerna
I Nord Korea drygar de ut med gräs & ibland på vissa ställen har det hänt med människa.
EU är på väg att regulera in i förordningarna att det skall vara insekter i mat & andra förtäringsprodukter.

Redan där kan man ta tempen.

Men ja jag överdrev lite där, de är 50% som Nord Korea.

Permalänk

Det du säger om UK är dock fake news... De som arresterades är folk som spred hat och eldade på upploppen? Annars får du gärna visa en pålitlig källa

Har du hört talas om Sam Melia? Han blev slängd i finkan efter att ha satt upp klistermärken. Rasistiska sådana, ja, men fortfarande bara klistermärken. På dem stod det: “We will be a minority in our homeland by 2066” och “Mass immigration is white genocide”.

Ska det vara olagligt att yttra ovannämnda saker? Helt sjukt. Så länge det inte är hot om våld så förstår jag inte hur man kan vara för att göra det olagligt att ha en åsikt som är främlingsfientlig/rasistisk/emot invandring. Då har vi inte längre yttrandefrihet.

https://freespeechunion.org/free-speech-concerns-raised-after...

https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-68448867

Permalänk
Medlem

Bra. Det är skrämmande hur mycket Russofobi, Sinofobi, och Islamofobi det har varit på Internet de senaste åren.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

I Soviet ekade det i matbutikerna
I Nord Korea drygar de ut med gräs & ibland på vissa ställen har det hänt med människa.
EU är på väg att regulera in i förordningarna att det skall vara insekter i mat & andra förtäringsprodukter.

Redan där kan man ta tempen.

Men ja jag överdrev lite där, de är 50% som Nord Korea.

Visa en källa som bekräftar att EU är på väg att besluta om att mat i EU skall innehålla insekter.

Permalänk
Medlem

"A statement from Hampshire Constabulary said: 'When officers arrived they were prevented from entering the address to discuss a potential resolution to the matter.

'As a result, officers felt it was necessary to arrest a man at the scene so they could interview him in relation to the alleged offence.'

But Mr Miller subsequently place himself between the officers and the veteran, telling police: 'You arrest him, you’ve got to come through me.' "

Åter igen inte allt med i hela sitt context...
kanske inte bästa källan men åtminstone verkar det vara hela flödet
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11066477/Veteran-arr...

Snyggt, tack

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

The United States invents, China imitates… and Europe regulates!

EUs regleringar är stor del av anledningen till att EU är ett mycket bättre ställe att leva i än USA och Kina.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x