Permalänk
Medlem

Datorn stängs av under spelande

Tjena, jag har under en längre tid haft problem med att min dator stängs av under spelande. Detta är på alla spel, jag har återställt datorn och gjort felsökningar på systemfiler och hårdvara. Men inget fel har visats, är det någon som vet vad orsaken kan vara?

Mina specs på datorn:

CPU - I9-14900KF
CPU kylare - Corsair iCUE H115i RGB ELITE - Black - CPU Vattenk
GPU - GeForce RTX 4080 Super TUF Gaming 16GB
Moderkort - Z790-H https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z790...
PSU - MSI MPG A850G PCIE5 Strömförsörjning - 850 Watt
RAM - G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 - D

Tack på förhand

Mvh

Albin

Permalänk
Medlem

vad är det för chassi och vad har du för temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

vad är det för chassi och vad har du för temps?

Jag har chassi NZXT H9 Flow ATX Mid Tower Case
Tepms är normala inget som går över 70 grader

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet sedan felen med Intels 13 och 14 gen cpu:er uppdagades? Om inte kanske cpu:n har degraderats.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet sedan felen med Intels 13 och 14 gen cpu:er uppdagades? Om inte kanske cpu:n har degraderats.

Har senaste versionen av Bios.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ordna en annan PSU.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Beriskriv gärna lite mer nogrant vad du menar med "stänger av sig"

För dör bara datorn pang bom utan någon n förvarning som om man brutit strömmen så är det gännerellt antingen extrem överhettning på något eller att något trippar överlastskydd i nätagget

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Albin06:

jag har återställt datorn och gjort felsökningar på systemfiler och hårdvara. Men inget fel har visats, är det någon som vet vad orsaken

På vilket sätt har du felsökt hårdvara? Har du felsökt RAM-minne ett och ett och i olika slottar? Testat annan PSU? Av det du beskriver känns det som de mest troliga felen, jag skulle också sätta hela min street cred på att det är hårdvarurelaterat. Så mjukvaran kan man släppa helt. Jag tror mest på PSU i allt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

På vilket sätt har du felsökt hårdvara? Har du felsökt RAM-minne ett och ett och i olika slottar? Testat annan PSU? Av det du beskriver känns det som de mest troliga felen, jag skulle också sätta hela min street cred på att det är hårdvarurelaterat. Så mjukvaran kan man släppa helt. Jag tror mest på PSU i allt det här.

Har köpt nya ram minne och testat alla slots samt kört memtest86 och inget fel där. Har inte testat en annan PSU.
När jag spelar så stängs datorn av med svart skärm direkt ( ingen blå skärm ) sen startas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Har köpt nya ram minne och testat alla slots samt kört memtest86 och inget fel där. Har inte testat en annan PSU.
När jag spelar så stängs datorn av med svart skärm direkt ( ingen blå skärm ) sen startas om.

PSU

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Skulle kunna vara instabil CPU clock/vcore. Har du överklockat den idag? Är coresen synkade i bios? Finns tydligen ett problem att vid osynkade cores kan en core dra iväg i boost med instabil vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Har haft samma fel och i mitt fall med dessa symptom så var PSUn deffekt. så kolla om du kan hitta en annan PSU och prova med.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Skulle kunna vara instabil CPU clock/vcore. Har du överklockat den idag? Är coresen synkade i bios? Finns tydligen ett problem att vid osynkade cores kan en core dra iväg i boost med instabil vcore.

Har inte över klockat något på min dator. Men ska testa ny psu

Permalänk
Skrivet av Albin06:

Tjena, jag har under en längre tid haft problem med att min dator stängs av under spelande. Detta är på alla spel, jag har återställt datorn och gjort felsökningar på systemfiler och hårdvara. Men inget fel har visats, är det någon som vet vad orsaken kan vara?

Mina specs på datorn:

CPU - I9-14900KF
CPU kylare - Corsair iCUE H115i RGB ELITE - Black - CPU Vattenk
GPU - GeForce RTX 4080 Super TUF Gaming 16GB
Moderkort - Z790-H https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z790...
PSU - MSI MPG A850G PCIE5 Strömförsörjning - 850 Watt
RAM - G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 - D

Tack på förhand

Mvh

Albin

Hur har du gjort med drivrutiner ,cipset, bios, Direkt från nividia. Dom tre som du skall ha.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Så fort jag startar vilket spel som helst så blir det reboot. Har bytt PSU men det hjälpte inte. Nyinstallation av windows men det hjälpte inte heller.. hittar inte orsaken :/

Visa signatur

i9 9900k | Captain Pro 240 | Z390 Aorus Elite | Trident Z 4133MHz 2X 8GB | Zotac 3080 Trinity OC | RM1000e | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Jag har precis samma problem. Så fort jag startar vilket spel som helst så blir det reboot. Har bytt PSU men det hjälpte inte. Nyinstallation av windows men det hjälpte inte heller.. hittar inte orsaken :/

Kolla i BIOS att synch all cores är ibockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hur har du gjort med drivrutiner ,cipset, bios, Direkt från nividia. Dom tre som du skall ha.

Har laddat ner alla senaste drivrutiner om det är vad du menade..

Permalänk
Medlem

Låter som GPU inte får tillräckligt med kräm under spikar, kolla att du anslutit strömförsörjning till GPU helt korrekt och att CPU-ström är korrekt ansluten. För CPU, kolla i manualen, 2.1.6. Har du anslutit två separata 8-pinnars (EPS12V (CPU) 4+4 pin på PSU)? Är GPU ansluten till PSUs PCIe 16 pin?

Manual PSU
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/psu/MPGA1000G_A850G_...

Manual Mobo
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1700/ROG_STRIX_Z790-...

Förtydligande av anslutningar
Permalänk
Skrivet av Albin06:

Har laddat ner alla senaste drivrutiner om det är vad du menade..

chipset?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Något strul med nätagg gissar jag också. Alternativt felkopplat någon sladd från nätagg.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Låter som GPU inte får tillräckligt med kräm under spikar, kolla att du anslutit strömförsörjning till GPU helt korrekt och att CPU-ström är korrekt ansluten. För CPU, kolla i manualen, 2.1.6. Har du anslutit två separata 8-pinnars (EPS12V (CPU) 4+4 pin på PSU)? Är GPU ansluten till PSUs PCIe 16 pin?

Manual PSU
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/psu/MPGA1000G_A850G_...

Manual Mobo
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1700/ROG_STRIX_Z790-...

GPU är kopplad till PSUs PCIe 16 pin. Men CPU var bara kopplad till en 8 pinnars power på moderkortet, är nu två stycken. Hoppas att det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

GPU är kopplad till PSUs PCIe 16 pin. Men CPU var bara kopplad till en 8 pinnars power på moderkortet, är nu två stycken. Hoppas att det löser problemet.

Krashade nästan 5 minuter efter att jag startade spelet...

Permalänk
Skrivet av Albin06:

Kör du med alla 3x8 pin och inte någon ostabil adapter till GPUn?

Permalänk
Medlem

Du kan testa att underklocka grafikkortet och se om det hjälper. Kolla även ifall det ligger någon slags överklock på processorn i BIOS. Vissa tillverkare gillar att defaulta till sin egen "XTREME AI OC" som drar ofantliga mängder ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodan7000:

Kör du med alla 3x8 pin och inte någon ostabil adapter till GPUn?

Kör en 16 pin single kabel 600W till GPU

Permalänk
Medlem

Råkar inte vara som så att det klickar till när datorn startar om?

Har själv haft mer eller mindre samma problem (fast va i vissa spel för mig som va tyngre på gpun) och för mig försvann problemet helt när jag bytte ut mitt corsair sf750 mot ett äldre GS800.

Så gissar på att det är spikar från gpun som trippar PSUn att slå ifrån.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin06:

Sätt tdp på cpu i bios till 125W, se till att du har Intel default som val i settings.

Skaffa msi afterburner och sätt power limit till 70%
Håller allt nu? Isåfall är det over current trip protection som slagit ifrån på psu.
Testa öka Power limit på gpu till 100%
Fortfarande ok?
Njut av livet igen. Bör kanske köra en undervolt så du får ner effekten men mer FPS.

Crashar? Ladda ned occt och kör olika tester för systemet.

Skrivet av norrby89:

Råkar inte vara som så att det klickar till när datorn startar om?

Har själv haft mer eller mindre samma problem (fast va i vissa spel för mig som va tyngre på gpun) och för mig försvann problemet helt när jag bytte ut mitt corsair sf750 mot ett äldre GS800.

Så gissar på att det är spikar från gpun som trippar PSUn att slå ifrån.

Detta skulle mycket väl vara felet, dock är msi kvalitets agg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

MSI och Corsairs nätagg byggs i samma lokaler så det är nog mest branding som skiljer dem åt.
Om det innebär kvalité eller ej får någon annan svara på..

Jag hade börjat med att försöka verifiera vilken komponent som är problemet genom att sänka effekten på en komponent i taget och se om problemet kvarstår.

Ingen har nämnt det tidigare men är det inte den här CPU-modellen som det var skriverier om för några månader sen att dem hade ett fel i algoritmerna för strömtillförsel och grillade sig själva?

Har du köpt allting nytt eller begagnat, kanske värt att stresstesta din CPU ordentligt så du vet att det inte är den som är problemet.

Efter att ha testat detta så hade jag bytt nätagg.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Ingen har nämnt det tidigare men är det inte den här CPU-modellen som det var skriverier om för några månader sen att dem hade ett fel i algoritmerna för strömtillförsel och grillade sig själva?

Jo.

Skrivet av shugge:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25