NAS, snurrande diskar och ljudvolym

Permalänk
Medlem

NAS, snurrande diskar och ljudvolym

Jag funderar på att köpa mig ett NAS.

Jag skulle helst ha en med 4 diskar kring 8 TB per disk som kan fungera i RAID5.
Ha SSD för detta äter ett alltför stort hål i min plånbok som överväger snurrdiskar.
Den lägre hastigheten är inte ett stort problem då jag kommer ansluta NAS:et med 2.5 GBps så även de långsammaste snurrdiskar verkar kunna komma upp i det i en RAID5. Söktiden är inte så viktig heller för det jag ska göra (backup etc).

Det jag funderarar över är ljudvolymen. Kommer dett låta mycket?
Jag har tittat på på WD red plus-diskar på 5400 rpm.
Någon som har erfarenhet? Eller ska jag välja andra diskar?

Även tips på RAID som är tyst (och i övrigt bra) uppskattas. Krav är minst 2.5 GBps koppling, 4 diskar, gärna även plats för M2.
Vill helst inte lägga ut en förmögenhet men kan väl tänka mig upp till 8kish för NAS utan diskar om det behövs.

Permalänk
Medlem

4 snurrdiskar låter mycket och har dessutom ett ganska drygt och oregelbundet ljud om man arbetar från dem. Absolut inget jag skulle ha bredvid mig om jag inte absolut måste.

En är inte så tyst heller, men behöver du verkligen 4st diskar?

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology NAS med 5st WD RED och jag har den placerad i en garderob där jag isolerat en hylla med lite ljuddämpande material runt om för att inte få en resonanslåda. När den jobbar så uppfattar jag den som relativt störande så därför ville jag inte ha den ute fritt på kontoret. Nu i garderoben så hörs den inte alls.

Det är ingen hög pitch på ljudet men det låter lite som att någon håller på och maler kaffe med oregelbundet varvtal och använder en kudde som dämpning. Plus det faktum att när man kör RAID över alla diskarna så låter samtliga konstant i otakt.

La till en beskrivning av ljudet.
Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

4 diskar i RAID5 är billigare än 2 diskar i RAID1, men med 4 diskar får du (minst) följande nackdelar jämfört med 2:

• NASen blir dyrare och/eller sämre uppgraderingsbarhet

• Mer högljudd

• Drar mer ström

• Större risk för dataförlust

Prestanda är kanske något sämre i de flesta fall, men det är nog ganska marginellt på ett 2.5 Gbps-nätverk såvida du inte har något väldigt speciellt användningsområde.

Jag skulle köpt 2 st 24 TB-diskar i din situation och köra speglat (eller schemalagda kopieringar från den ena till den andra, lite beroende på vad du prioriterar). Iom att det blir mer strömsnålt (dvs värme är ett mindre problem) kanske du även kan hitta någon bättre plats för den där ljudet spelar mindre roll (t ex en garderob, klädkammare, köksskåp eller liknande)?

Undvik diskar gjorda för "enterprise", t ex Seagate IronWolf är bättre än Seagate Exos vad gäller ljudvolym (såvitt jag vet). Man kan även ställa in diskarna att köra lite tystare (röra läs/skriv-huvudet långsammare).

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har den placerad i en garderob där jag isolerat en hylla med lite ljuddämpande material runt om

Som jämförelse förpassades min till garaget. Den står visserligen helt odämpat på en ganska ranglig hylla på en ranglig vägg, men man hör brummandet utomhus när man står vid den väggen.. Inte högt, men det är där.

Citat:

Undvik diskar gjorda för "enterprise", t ex Seagate IronWolf är bättre än Seagate Exos vad gäller ljudvolym (såvitt jag vet).

Jag bytte mina diskar från WD red till Ironwolf och Ironwolf Pro löpande senaste åren. Ironwolf är konsekvent mycket mer högljudda än WD Red. Jag läste att de var mer högljudda men blev väldigt förvånad hur extremt det verkligen var i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att typ alla andra konsumentdiskar är tystare än Seagate.

För ljudnivå skulle jag rekommendera WD, gärna kanske 5400RPM. De har haft bättre livslängd för mig med än Seagate.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Min erfarenhet är att typ alla andra konsumentdiskar är tystare än Seagate.

För ljudnivå skulle jag rekommendera WD, gärna kanske 5400RPM. De har haft bättre livslängd för mig med än Seagate.

håller med, dödat så jäkla många seagate diskar i nas och servar medans mina wd diskar har klarat sig år efter år.
(wd red och Purple)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

WD Red är rätt tysta av sig, du bör ta dom med helium och CRM.
Jag kör 5st i min nuvarande och det enda jag eg hör är om det blir resonans i Nasen.
Qnap eller Asustor är absolut vad jag skulle rekommendera.
Qnap har modeller med ZFS, Asustor har mest bang for the buck med AS3304T.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Finns ett antal sätt att dämpa ljudet från en NAS.
Soundproofing a Synology NAS
Jag använde några av tipsen där och personligen upplever jag min NAS423+ mycket tystare.
(Isolate drives from enclosure & Isolate enclosure from surface)

Permalänk
Medlem

Ljud:

Jag sitter med 6st 18TB EXOS diskar i en DS1821xs+ 2 meter ifrån mig och titt som tätt så kan jag störa mig på ljudet när den (nasen) får "fnatt". Men vid normal drift så får jag istället flashbacks till en svunnen tid av modem och 486:or hehe...

Jag jobbar med ljud (redigering) men jag har 2st stora genelec högtalare riktade rakt in öronen på vardera sida av bordet så när jag redigerar så hör jag inte nasen alls. Majoriteten av tiden så jobbar jag med 3d och 2d så då är ljudet från hårddiskarna/nasen inget problematiskt alls.

Om du vill ha en tyst nas så är ju RPM:en väldigt viktig men jag kan tyvärr inte rekommendera annat än va andra i tråden säger. Gå på 5400 om du inte är ute efter hög MB/s.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3