Permalänk
Medlem

Mystiskt rör i badrummet

Jag har undrat över detta i flera år och nu vågar jag äntligen fråga.

I badrummet har jag ett rör i ”bakändan” av duschutrymmet. Det sitter övertäckt med en plastkåpa. Röret leder ner i golvet och iväg till okänd ort.

Vad är detta? Varför sitter det där?

Bild kan ordnas vid behov, men jag behöver ta en tupplur och sen träna innan jag gör det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

1. Ja bild behövs nog, gärna närbild + överblick
2. Bor du i lägenhet eller villa ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

FRA som avlyssnar ditt skithus?

Nej men bor du i lägenhet så kanske det är ett så kallat skvallerrör - alltså ett sätt att se om det skulle läcka inne i väggen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Fota på avstånd men även nära. Helt omöjligt att säga utan bilder på din beskrivning

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

I badrummet har jag ett rör i ”bakändan” av duschutrymmet. Det sitter övertäckt med en plastkåpa. Röret leder ner i golvet och iväg till okänd ort.

Bild kan ordnas vid behov, men jag behöver ta en tupplur och sen träna innan jag gör det.

Skvallerrör eller bara fördraget rör för något elektriskt som sedan pluggats

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Avloppsrör till gammalt bortmonterat badkar. Eller FRA-röret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Charles Finley:

Avloppsrör till gammalt bortmonterat badkar. Eller FRA-röret.

Försvarets Rör-Anstalt alltså, den analoga föregångaren.

Men ett ganska vanligt okynnesrör att ha i badrummet på nyare byggen, är det som installeras för den händelse att du skulle vilja installera en tvättmaskin. Då kan man bara kasta ner avloppsslangen i det röret och vara färdig.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Försvarets Rör-Anstalt alltså, den analoga föregångaren.

De hade bara lov att avlyssna rörpost.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En lätt doft av avlopp kanske avslöjar vad det är?

Permalänk
Medlem

Kan vara avlopp för tvättmaskin.
Finns det vattenrörskopplingar och eluttag intill på väggen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som något avlopps rör för tvättmaskin, handfat eller liknande.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Detta, ser ut som avloppet som är pluggat.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Är huset byggt på 70-talet så kanske det var för en bidé. Av någon anledning blev det jättepoppis att spola stinkbitarna med en sån just då.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Det luktar avlopp för att du inte skall rota i det. Du är avlyssnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som ett vattenlås för anslutning till tvättmaskin. Den delen som har rött i sig kan man antagligen ta bort och istället sätta dit ett rör för vattnet från tvättmaskinen. Tar du bort vattenlåset så har du avloppsrör under och därav en viss arom

Permalänk
Medlem

Tror att toan är ombyggd för att få plats med Dusch nu men tidigare har det nog varit badkar eller tidigare vask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Kan vara avlopp för tvättmaskin.
Finns det vattenrörskopplingar och eluttag intill på väggen .

Det finns någon form av vattenrörskoppling. Tillsammans med badkaret har den konspirerat att ta mig av daga. Eluttag finns dock inte.

När ni nämner handfat och liknande noterar jag att rördiametern ser ut att vara samma som till handfatet. Så det har kanske varit rövdusch eller handfat där tidigare?

Någon nämnde vattenlås och den vita mojängen verkar fungera just som ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det luktar avlopp för att du inte skall rota i det. Du är avlyssnad.

Säpo och FRA spelar in mina greatest shits?

Permalänk
Medlem

Kan det månne vara en fispipa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kan det månne vara en fispipa?

Jag provade fisa i röret. Hände inget. Vet inte vad jag förväntade mig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kanske fungerar åt andra hållet?

https://www.mitti.se/nyheter/sprangning-blev-mystisk-bajskano...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var tur. En traditionell fispipa börjar joddla Skotska folkvisor med felstämd säckpipa när dom blir fesna på och det är ganska obehagligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hade tidigare ett liknande rör. Jag misstänker att våra rör kan ha varit ihopkopplade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Tror att toan är ombyggd för att få plats med Dusch nu men tidigare har det nog varit badkar eller tidigare vask.

Låter som någon slags makalös manick.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli rörigt.
Tur man inte är fisförnäm med tanke på allt skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu är jag ingen rörmokare men den ser alldeles för klumpig ut för att bara vara en plugg.
Så mina amatörvvskunskaper gissar det är en vakumventil för avloppet, mao den öppnar när du spolar toaletten så den inte ska suga tomt alla vattenlås i närheten.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!