Svenska Truecaller blir mer kompetent på Iphone

Permalänk
Melding Plague

Svenska Truecaller blir mer kompetent på Iphone

Får till slut viktig funktion som har funnits länge på Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Truecaller använde jag tidigare och installerade även på farsans telefon. Men sen började de kopiera telefonnummer från varandra och dela med sig osv osv. Kom massa popups om "tillåt detta och detta" som inte har med själva grundfunktionaliteten att göra så jag avinstallerade det för många år sen både för mig och farsan.

Nån som använder idag och vet om det blivit bra eller om det är samma "skit".

Själva grejen att den visade vem som ringde var ju smidig och funkade generellt väldigt bra men det finns ju inbyggt i vissa telefoner från fabrik ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag vet flera med Samsungmobiler som har Truecaller som default. De har ej gjort något den var aktiverat direkt. Dessa får inga konstiga popups, reklam eller något. Det var Hiya som de hade fick jag veta i tråden.

Bortsett från säkerhetsaspekten så bra app. För många idag missbrukar telefon.
Att ringa till folk under arbetstid och fråga om de vill köpa lotter, sockar, skänka pengar etc vill jag nästan kalla för ofredande om det pågår systematisk. Med truecaller så blir störandemomentet mindre och det går säkert ställa in ljudlös från de som är markerade försäljare.

Permalänk
Medlem

Truecaller var bra till en början, sen blev det en massa märkliga requests om behörigheter (Android) och reklam mer eller mindre överallt. Gick över till "180" istället för många år sedan och har inte ångrat mig en enda gång

Oklart om TC fortfarande är samma skit som när jag lämnade dock.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Kom igen böyz, finns det verkligen inget bättre att skriva om än truecaller (wtf?!)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Truecaller använde jag tidigare och installerade även på farsans telefon. Men sen började de kopiera telefonnummer från varandra och dela med sig osv osv. Kom massa popups om "tillåt detta och detta" som inte har med själva grundfunktionaliteten att göra så jag avinstallerade det för många år sen både för mig och farsan.

Nån som använder idag och vet om det blivit bra eller om det är samma "skit".

Själva grejen att den visade vem som ringde var ju smidig och funkade generellt väldigt bra men det finns ju inbyggt i vissa telefoner från fabrik ändå.

Hela idén med den typen av appar är väl att de "stjäl" din kontaktlista och laddar upp den till en server så att andra kan ta del av den, precis som du tar del av andras för att få reda på vem det är som ringer när numret inte finns i din kontaktlista.

iPhone har väl generellt sett bättre skydd mot att appar stjäl känsliga uppgifter än Android. Tror t ex man kan välja att bara dela delar av kontaktlistan med en app. Men det kanske går på Android också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Hela idén med den typen av appar är väl att de "stjäl" din kontaktlista och laddar upp den till en server så att andra kan ta del av den, precis som du tar del av andras för att få reda på vem det är som ringer när numret inte finns i din kontaktlista.

iPhone har väl generellt sett bättre skydd mot att appar stjäl känsliga uppgifter än Android. Tror t ex man kan välja att bara dela delar av kontaktlistan med en app. Men det kanske går på Android också.

Det är ju den biten som är skrämmande enligt mig. Och som jag då skippade. Jag köper om man plockar från diverse siter online. Man kan söka upp mig där också. Men det finns ju dolda nummer i kontaktlistorna osv som kanske inte bör spridas öppet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju den biten som är skrämmande enligt mig. Och som jag då skippade. Jag köper om man plockar från diverse siter online. Man kan söka upp mig där också. Men det finns ju dolda nummer i kontaktlistorna osv som kanske inte bör spridas öppet.

Håller helt med. Det har bland annat varit snack om att folk med skyddad identitet (för att deras ex stalkar dem eller att de fått en dödsdom från Iran för att ha sagt någonting) går att hitta med såna appar. Vet inte om de löst det sedan dess.

Permalänk
Medlem

Har nog kollat för mycket på TV för läste rubriken som "Svenska Truckers" först...

Permalänk
Medlem

Fungerar den live-funktionen i gratis versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Om någonting är gratis...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hur skiljer sig truecaller från den inbyggda funktionen som finns i ios och android, och som varnar för säljare osv?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

39kr/månaden för att få det bekräftat att alla samtal är försäljare eller spam
Man svarar ju ändå inte på okända nummer

Permalänk
Medlem

Körde truecaller för många år sedan men blev galen på reklamen och hur tungdrivet det var för vilket sorts app det är.

Har kört HIYA i flera år nu och är otroligt nöjd. Minimalistiskt, rent och bättre på alla sätt och vis imo.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Fungerar den live-funktionen i gratis versionen?

Nej, 39kr/mån.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hade de även kunnat spela in och spara mina samtal så hade jag gärna betalat. Blev en annan app istället och även om det är en scammer som ringer så går det alldeles utmärkt att säga"Fuck You, and have a very nice day " till dem. Blev ett sådant svar till en som ringde till mig från" The blockchain company"😁

Permalänk
Medlem

Går inte att ha Truecaller som är huvudsponsor till ens rival AIK

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur skiljer sig truecaller från den inbyggda funktionen som finns i ios och android, och som varnar för säljare osv?

Finns det inbyggt i iOS? Aldrig sett iOS varna för säljare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Truecaller har idag runt 2,6 miljoner prenumeranter runt om i världen. Tjänsten fungerar i många länder men är populärast i Indien.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jag svarar på de flesta samtal som kommer, är ju enkelt att lägga på och sedan eventuellt lägga på blockeringslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Det gör jag. Det är dumt att inte svara, jag har hittat en hel del tappade saker som jag sedan ringt ägaren. Hade inte ägaren svarat så hade ägaren inte fått tillbaka det hen tappat för att ta upp ett exempel. Ett annat är myndigheter mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gör jag. Det är dumt att inte svara, jag har hittat en hel del tappade saker som jag sedan ringt ägaren. Hade inte ägaren svarat så hade ägaren inte fått tillbaka det hen tappat för att ta upp ett exempel. Ett annat är myndigheter mm

Myndigheter som ringer från nummer som man inte kan ringa tillbaka till är ett otyg dock... Det borde vara förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Myndigheter som ringer från nummer som man inte kan ringa tillbaka till är ett otyg dock... Det borde vara förbjudet.

Nu syftade jag både på dolt, men även där ett nummer visas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu syftade jag både på dolt, men även där ett nummer visas

Jag menar både och. Bara för att ett nummer visas betyder det inte att det går att ringa till det. Dolda nummer går förstås inte att ringa till.

Permalänk
Medlem

Jag har samma erfarenhet som andra i tråden av upselling och så vidare, och gillade inte heller riktigt idén att Truecaller skulle få tillgång till så mycket om vilka som ringer mig och så vidare. Denna apple-lösning låter ju ur den aspekten något bättre i alla fall.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet flera med Samsungmobiler som har Truecaller som default. De har ej gjort något den var aktiverat direkt. Dessa får inga konstiga popups, reklam eller något.

Det är inte Truecaller, utan en konkurrerande tjänst från Hiya, som Samsung samarbetat med i ett antal år nu.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Haha håller med. Svarar inte på oväntade okända nummer..
Jag har endast jobbtelefon och INGEN på vårt företag ringer först om det är något jobbrelaterat. Mail/team/slack är i princip det enda som används. I vissa fall får man ett teams/slack samtal på telefonen och då ser man ju att det är jobbrelaterat.
Så ringer någon när man inte väntar på ett samtal så är det i 99% av fallen försäljare och/eller scam.

Dessutom: även om det handlar om en tjänst/produkt som jag skulle vara intresserad av; inte fn vill jag höra om/beställa den via telefon.

Det jag efterlyser är en möjlighet att blockera nummer baserat på landskod.
T.ex. får jag ibland samtal från Belgien (vårt företag är inte aktivt i Belgien) som jag antar är spam. Hade varit trevligt om samtal från Belgien helt enkelt inte kopplades fram - så telefonen nekar dem direkt. Möjlighet att lägga in undantag borde vara möjligt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av kode:

Jag har samma erfarenhet som andra i tråden av upselling och så vidare, och gillade inte heller riktigt idén att Truecaller skulle få tillgång till så mycket om vilka som ringer mig och så vidare. Denna apple-lösning låter ju ur den aspekten något bättre i alla fall.

Det är inte Truecaller, utan en konkurrerande tjänst från Hiya, som Samsung samarbetat med i ett antal år nu.

Tack för informationen. Jag själv har inte tjänsten utan enbart har sett andra och sett hört att de gillar den.

Telefon är till för viktiga och brådskande ärende som måste tas direkt. Att folk idag har svårt att förstå att en fråga om man vill köpa lotter m.m inte räknas dit. Absolut inte om man aldrig någonsin har haft kontakt med dem innan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

TC kanske har trevliga funktioner men jag tog bort mitt nummer för display hos alla söktjänster på min operatörs hemsida för flera år sen, har sen typ 5 år tillbaka aldrig haft spamsamtal/meddelanden överhuvudtaget.

Dessutom gick appen och blev totalt skit så det var skönt att slippa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Kom igen böyz, finns det verkligen inget bättre att skriva om än truecaller (wtf?!)

Tycker det är intressant ut teknologiskt aspekt.

Tex så rootade jag min Iphone 4 just av denna anledning. Intressant att veta att knappt något har hänt på 15 år hos apple.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt