Regeringen vill göra köp på Temu och Shein dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns garanterat annonser med CE-intyg och liknande som privatpersoner kan beställa på.

Företagare gör i regel inte mer än en privatperson kan göra.

Du missar min poäng.

De svenska företagen som säljer på den svenska marknaden är yttert ansvariga för produkterna.

Om något går fel med en produkt och de måste återta den, är de ersättningsskyldiga till sina kunder. Eventuellt kan de skicka vidare det kravet till sin leverantör och få ersättning från dem i sin tur, men oavsett vilket måste de ersätta sina kunder.

Så både konsumenter och samhället i stort kan hålla säljaren ansvarig och kräva åtgärder och ersättning för skadliga produkter.

Vid privatimport är konsumenten och samhället i praktiken rättslöst gentemot säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om nu regeringen menar allvar med att de vill skydda oss från alla livsfarliga produkter, så finns det bättre sätt än att beskatta, förbjuda eller bestraffa sina medborgare.

Du missar poängen. Det handlar inte om att straffa konsumenter.

Det handlar om att skydda konsumenter och samhället mot skadliga produkter, genom att säljaren ska ha ett ansvar gentemot oss. Som jag nu skrivit i flera inlägg finns ingen att hålla ansvarig vid privatimport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Du missar min poäng.

De svenska företagen som säljer på den svenska marknaden är yttert ansvariga för produkterna.

Om något går fel med en produkt och de måste åtarta den, är de ersättningsskyldiga till sina kunder. Eventuellt kan de skicka vidare det kravet till sin leverantör och få ersättning från dem i sin tur, men oavsett vilket måste de ersätta sina kunder.

Så både konsumenter och samhället i stort kan hålla säljaren ansvarig och kräva åtgärder och ersättning för skadliga produkter.

Vid privatimport är konsumenten och samhället i praktiken rättslöst gentemot säljaren.

Du missar som sagt betydelsen med din poäng.

Du kan inte lita mer på en random säljare på CDON än på en kinesisk sida. Myndigheterna har nästan ingen möjlighet att göra något åt de svenska småsäljarna i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Du missar poängen. Det handlar inte om att straffa konsumenter.

Det handlar om att skydda konsumenter och samhället mot skadliga produkter, genom att säljaren ska ha ett ansvar gentemot oss. Som jag nu skrivit i flera inlägg finns ingen att hålla ansvarig vid privatimport.

Jag förstår vad man vill åstadkomma, men samtidigt så är det en smått omöjlig uppgift.

Har tyvärr ingen insyn i hur inköpen ser ut hos Kjell&Co, Biltema, Clas Ohlson, Dollarstore, Rusta, Ö&B m.fl. Och visst får dessa företagen ta smällen om något "farligt" når slutkunden.

Men... det kommer alltid att dyka upp oseriösa aktörer på CDON.com, Elgiganten, Fyndiq och Tradera där mycket säljs helt okontrollerat till överpris (och privatimporterat från Kina).

Enligt mig har Sverige satt sig själv lite i skiten genom att ha bland den högsta skatten inom EU samt extra påslag i form av kemikalieskatt, copyswede etc. tillsammans med en smått värdelös valuta. Som grädde på moset har vi även kanske världen bästa(?) konsumentköplag.

Detta har gjort att "ingen" inom EU längre vill göra affärer (läs privatmarknaden) med Sverige, så jag är glad att Kina finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan inte lita mer på en random säljare på CDON än på en kinesisk sida. Myndigheterna har nästan ingen möjlighet att göra något åt de svenska småsäljarna i praktiken.

Du har helt rätt i att säljare på den enligt mig helt värdelösa marknadsplatsen CDON inte är ett dugg bättre än att privatimportera från Kina.

Jag handlar själv aldrig av sådana, så jag glömmer bort att de finns.

När jag hänvisar till företag som säljer på den svenska marknaden, så menar jag riktiga, seriösa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

vilket är en anledning till att reglera sådana skitsidor som CDON mer, inte att "jamen CDON finns så då måste vi tillåta import av vad som helst från Kina".

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Ni har alla fel.. Kommer jag att köpa från dessa sidor. Antagligen inte. Borde det förbjudas nej.

Oja kläder samt returer. Är inte vackert. Sett köpt prenumerera på + artiklar dvs aftonbladet/expressen/DN. Vackert är det inte. Öknar i Chile som brinner. Eller i Afrika.

Separera på två saker. Kläder kontra resten. Finns en del saker som är ok. Sedan har man inte köpt från temu eller shein borde man inte ta tal. Jag har inte gjort det inser dock att allt behöver inte vara skit. Kläder däremot skulle jag aldrig bära eller köpa.

Hat till China ok. Jag kan stå bakom ideologisk. Allt är inte skit. Den som tror det, varför tillverkar vi inte Schweiziska ur längre som är i bruk en masse. Systemskifte.

Problemet är inte China sidor. Utan vi har varit lata, arroganta och nonchalanta. Vi får betala nu. Kanske är rätt...

Permalänk
Medlem

Denna nyhet kom igår. Nu se det ut som att han får pengarna tillbaka och att tröjan säljstoppas. Men det visar ändå vad som kan hända om man köper från dessa sidor.
https://www.dagenshultsfred.se/nyheter/e/172622/mikael-fick-u...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Ni har alla fel.. Kommer jag att köpa från dessa sidor. Antagligen inte. Borde det förbjudas nej.

Oja kläder samt returer. Är inte vackert. Sett köpt prenumerera på + artiklar dvs aftonbladet/expressen/DN. Vackert är det inte. Öknar i Chile som brinner. Eller i Afrika.

Separera på två saker. Kläder kontra resten. Finns en del saker som är ok. Sedan har man inte köpt från temu eller shein borde man inte ta tal. Jag har inte gjort det inser dock att allt behöver inte vara skit. Kläder däremot skulle jag aldrig bära eller köpa.

Hat till China ok. Jag kan stå bakom ideologisk. Allt är inte skit. Den som tror det, varför tillverkar vi inte Schweiziska ur längre som är i bruk en masse. Systemskifte.

Problemet är inte China sidor. Utan vi har varit lata, arroganta och nonchalanta. Vi får betala nu. Kanske är rätt...

Vad är din poäng? Det är i princip omöjligt att följa ditt resonemang.

1. Du kommer sannolikt inte handla på Temu
2. Du liknar privatimport av kläder från kinas fabriker (med allt vad det innebär i mänskligt lidande) med prenummeration på svenaka tidningar?
3. Du vill kontrastera klädimport från övriga produkter som saluförs på Temu?
4. Du anser att man inte borde få ha en åsikt i sak om man inte handlat från Temu, och i samma mening framför du att du aldrig handlat där själv och presenterar din åsikt?
5. Du menar att ideologiskt avståndstagande från Kina är något du kan stå bakom? Samtidigt får vi skylla oss själva nu?

Permalänk

Bara de ger fan i AliExpress. De andra butikerna skiter jag i för där finns bara skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Låter som att en del här behöver bli av med sitt jobb till förmån för lägre avlönade arbetare i annat land, för att förstå att detta inte enbart handlar om att skydda oss mot farliga produkter.
Ska allting produceras i Kina och köpas från Kina så har vi ingen ekonomi kvar här längre.

Exakt hur tillför det något till Sveriges export eller potential till export att ha en massa onödig intern service?
Och när har det någonsin tillverkats någon elektronik i Sverige eller Europa i stort som var mer advancerad än vakuumrör och enkla transistorer? Och nej, ABC-80 räknas inte, alla chipp var importerade från USA eller Japan, plåten i chassit var säkert bockad i Sverige dock.

Skrivet av mhult:

Jag tror att den billiga posthanteringen från Kina styrs av ett internationellt regelverk som hanteras av FN-organet Universal Postal Union, där postverken i vissa utvecklingsländer ska få sina paket transporterade gratis, utan att de behöver betala postverken i mottagarländerna. Kina är något felaktigt klassificerat som ett sådant utvecklingsland. Detta behöver korrigeras, men det är ingenting som Postnord eller något annat enskilt postföretag kan göra. Det måste hanteras av FN.

Antingen är dessa subventioner till Kina redan avvecklade, eller under gradvis avveckling sen några år tillbaka. Fraktpriserna från AliExpress har blivit märkbart dyrare.

Skrivet av mhult:

Vi har en representativ demokrati, där vi röstar på partier. Politikerna arbetar för oss, och vill håller dem ansvariga genom hur vi röstar. Om du vill ha mer direkt påverkan kan du engagera dig i ett parti, eller bli någon annan form av opinionsbildare. Skriv en artikel eller bok om hur du tycker att Sverige ska utvecklas. Om dina idéer är bra kan du få uppmärksamhet och inflytande.

Eller har du några andra praktiskt genomförbara förslag till hur vi kan förändra vårt styre som ger oss mer inflytande utan att behöva engagera oss på heltid i tusentals frågor?

Eller skulle det kännas bättre med diktatur, som ger oss absolut noll inflytande?

Det finns länder man kan flytta till som har det så.

Sverige är ett av de absolut bäst fungerande länderna i världen, avseende demokrati. Men ingenting är givetvis perfekt. Allt går att förbättra. Det enda som leder till förbättring är engagemang och hårt arbete.

Så kavla upp ärmarna och sätt igång!

Jag kan inte minnas att jag var med och utformade det svenska politiska systemet, var du det? Vi har inte haft en revolution på över 500 år, det nuvarande systemet har ärvt beståndsdelar från en absolut monarki, och gränserna härrör också från den tiden.
Och vad baserar du ens påståendet "ett av de absolut bäst fungerande länderna"? De höga skatterna säger mig inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

Och vad baserar du ens påståendet "ett av de absolut bäst fungerande länderna"? De höga skatterna säger mig inte det.

Du ifrågasätter mitt påstående "Sverige är ett av de absolut bäst fungerande länderna i världen, avseende demokrati." genom att trunkera det, alltså förvanska det, och få det att handla om skatter??? Det kan uppfattas som en illvillig argumentationsteknik. Men du kanske bara läste slarvigt?

Sverige rankas i den absoluta toppen i flera demokratiindex.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_indices

Skatterna är höga, men vi får väldigt mycket service för pengarna. Många vet inte hur bra vi har det med exempelvis subventionerad barnomsorg. I UK kan en förskoleplats kosta lika mycket som en förälder får i nettolön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

Jag kan inte minnas att jag var med och utformade det svenska politiska systemet, var du det? Vi har inte haft en revolution på över 500 år, det nuvarande systemet har ärvt beståndsdelar från en absolut monarki, och gränserna härrör också från den tiden.

Demokratin utvecklas hela tiden, inom ramen för det demokratiska styret. Vi har alla möjligheten att engagera oss och bidra till den utvecklingen. Det har hänt ganska mycket under de senaste decennierna. Går det snabbt? Nej, men det ger en viss trygghet. Personligen tror jag inte det skulle vara så praktiskt, eller bra för samhället, om vi hade revolution följd av återuppbyggnad en gång per generation, så att alla fick uppleva att de var med och utformade det politiska systemet från grunden. Det skulle vara kaotiskt och förödande för alla långsiktiga satsningar.

För min del kan vi gärna avskaffa monarkin. Den är verkligen otidsenlig och har ju delvis börjat avskaffa sig själv, med personer som frivilligt avsäger sig arvsrätt till tron och titlar, både i Sverige och andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skillnaden är att då är de testade och godkända så de inte innehåller giftiga eller farliga ämnen. Och skulle det vara något fel så är det butikens ansvar att återta produkten.

Köper du från Temu och Shein så är du privatimportör och granskningen ligger på dig som importerar varorna att de inte är skadliga.
Det lägger ansvaret på individen och inte butiken.

Bullshit.

CE märkning görs av företagen själva.

Bara kolla på biltema som om o om igen åker dit på att ha förbjudna ämnen i deras grejer.

Det funkar inte och kommer aldrig fungera. Förbjud BPA? Oj, nu är det BPB.. Eller BPC, Eller BPD..
Listan på kemikalier som gör exakt samma sak men inte formellt är samma sak är oändlig.

Med det sagt så är det inte menlöst att jobba mot det, men att svenska/europeiska företag skulle vara några helgon köper jag inte.

Laddare och batterier som bränner ner hus? Köpt på jula, biltema eller valfri svensk lågpriskedja. Laddaren må vara CE märkt men är knappast testade av elsäkerhetsverket. Folk riskerar sina liv när dom snålar och inte köper kända märken som samsung och apple, men en sån laddare är ju 5ggr dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Bullshit.

Bara kolla på biltema som om o om igen åker dit på att ha förbjudna ämnen i deras grejer.

Det funkar inte och kommer aldrig fungera. Förbjud BPA? Oj, nu är det BPB.. Eller BPC, Eller BPD..
Listan på kemikalier som gör exakt samma sak men inte formellt är samma sak är oändlig.

Med det sagt så är det inte menlöst att jobba mot det, men att svenska/europeiska företag skulle vara några helgon köper jag inte.

Laddare och batterier som bränner ner hus? Köpt på jula, biltema eller valfri svensk lågpriskedja. Laddaren må vara CE märkt men är knappast testade av elsäkerhetsverket. Folk riskerar sina liv när dom snålar och inte köper kända märken som samsung och apple, men en sån laddare är ju 5ggr dyrare.

Apple har historiskt också återkallat laddare p.g.a. konstruktionsfel där laddaren kan bli farlig, d.v.s något de själva ritat. Ibland är det säkrare att köpa in grejer från leverantörer som t.ex. bara gör laddare...

Då talar vi ändå en produkt ovan som fanns i USA, där FCC åtminstone kräver att konstruktionen redovisas vilket inte sker på en laddare som t.ex. bara finns i EU.

Elsäkerhetsverket kan titta på det när det redan är lite för sent och eventuella skador kan redan ha skett innan de får in anmälningar.

Permalänk
Skrivet av K0DD4Z:

Du tycks inte vara helt nöjd med vårt nuvarande politiska system, som för övrigt tillämpas på liknande sätt i hela den civiliserade västvärlden... Vilket system vill du ska bli gällande genom en revolution, och vilka ärvda beståndsdelar av monarkin tycker du påverkar det nuvarande systemet på ett negativt sätt? Vad är det för gränser du avser? Landsgränserna...? Vad har i så fall de med saken att göra? Hur vill du reformera det svenska skattesystemet? Genuint intresserad av dina svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Bullshit.

vilket väl åter är en anledning att höja rösterna för att t.ex CE-märkning skall göras bättre (dvs få till stöd inom EU för att få CE-märkningen att fungera som den gamla SE-märkningen) men inte ett argument för att tillåta än mer skit från Temu och Shein.

Det blir alltid så konstiga argument i sådana här trådar, att två saker är fel innebär inte att vi per automatik måste fortsätta att tillåta både två och det innebär inte heller att förbjuda det ena på något vis skulle göra att det andra inte kan ifrågasättas/ändras.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Nu finns det en artikel om Shein på Aftonbladet.

Reportage Aftonbladet.

Permalänk

Inför det på allt inte bara från dessa sidor..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt bra. Kan inte förstå hur man ens kan vilja beställa från dessa skitsidor.

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det är tydligen viktigt för många att kunna handla billigt skräp.. Nåja vi lever ju i ett konsumtionssamhälle där den som har flest prylar när han dör vinner ^_^
Nu väntar jag bara på kommentarer i stil med "men den här prylen finns minsann inte i sverige och den måste jag bara ha hurrdurr" jaja intala dig det.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kom ihåg att det som vanligt är sakfrågan som är öppen för diskussion och spår som leder långt i i andra politiska ämnen kan komma modereras, särskilt om det avhandlar sådant som dras upp precis varje gång det finns en vag koppling till ekonomi, eller Kina, eller regeringen och så vidare

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt det här snacket fick mig att bli sugen att handla på Temu - ses om en stund.

Permalänk
Medlem

Jag köper från Temu och kommer fortsätta göra det, jag har sparat en väldans massa pengar tack vare Temu, för en som inte kan arbeta heltid och har taskig inkomst och ej har råd att köpa ifrån vanliga sidor.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Kvalitet före kvantitet

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på när man hittar en hylsnyckelsats med 300 delar för en femtiolapp!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Det är tydligen viktigt för många att kunna handla billigt skräp.. Nåja vi lever ju i ett konsumtionssamhälle där den som har flest prylar när han dör vinner ^_^
Nu väntar jag bara på kommentarer i stil med "men den här prylen finns minsann inte i sverige och den måste jag bara ha hurrdurr" jaja intala dig det.

Det är ganska trevligt att pengarna räcker längre faktiskt Det som är tråkigt är att det ofta är svårt att avgöra om det uppfyller miljökraven som vi ställer.

Permalänk
Medlem

Klart vi ska betala överpriser i svenska butiker istället för att kunna köpa billigt.....

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av dool:

Klart vi ska betala överpriser i svenska butiker istället för att kunna köpa billigt.....

Det handlar inte så mycket om priset egentligen. Konkurrens är bra om det sker på lika villkor. Det är kvaliteten på produkten som spelar roll om du frågar mig.

Jag köpte en powerbank från wish. Jag hade på känn att det skulle va att kasta pengarna i sjön och rätt fick jag men även en otrevlig överraskning på köpet. Den höll långt ifrån den utlovade kapaciteten, kanske en femtedel. Men efter två, tre laddningar svällde batteriet upp och gick sönder. Jag hade tur. Den hade kunnat fatta eld istället.

Att köpa en hyslnyckelsats för en billig peng från temu kommer knappast bränna ner huset om de inte håller måttet. Men de kan vara tillverkade under bristfälliga förhållanden med stor miljöpåverkan lokalt. För att sen flygas hem till din brevlåda för att du ska spara ett par hundralappar. Om de håller måttet dvs! Går de sönder eller har för grova toleranser har du inte sparar en spänn.

Billiga kläder från shein kommer heller inte att bränna ner ditt hus, men samma sak där. Tunga kemikalier används vid tillverkning av textiler som skadar både människor som tillverkar dem, vattnet runt fabrikerna och eventuellt även personen som bär dem. Detta gäller även textiler från svenska märken och butiker som bekant... Men dem kan granskas och tvingas till förbättring för att följa svensk eller europeisk lag att uppfylla krav på kemikalienivåer i den färdiga produkten som du ska bära in på skinnet. Sen är det trevligt om de håller för att bäras mer än en gång men där får man använda skallen.

Vi ska inte ta för givet att allt vi köper är säkert, hållbart eller att det tillverkas under drägliga omständigheter. Men skulle ändå påstå att saker du köper i butik i Sverige är lägre risk än från en kinesisk (ultra)lågpriskedja. Och blir det problem kan du åtminstone reklamera produkten.

Jag undrar om ett försäkringsbolag hade hjälp mig om min powerbank från wish hade bränt ner huset. Eller om sladden från temu du köper orsakar en kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

Undrar om detta ens kommer ha en effekt i långa loppet.

De flesta kinesiska återförsäljare kringgår detta genom så kallad "triangle shipping". Först skickas varorna oftast till en hamn i nederländerna, får en ny stämpel , och sedan transporteras vidare till sverige.

Jag har handlat elektronik från Kina tre gånger de senaste åren och inte behövt betala varken moms eller tull.

Första köpet skeppades från Kina till Luxemburg med något Kinesiskt fraktbolag och sen klistrade ett företag i Luxemburg på en fraktsedel från Luxemburg Post och paketet kom till mitt Postnord ombud, när man spårade sändningen så ser man bara att den är skickad från Luxemburg så fanns inga spår av att den kom från Kina.

Andra köpet kom till Malmö där ett föregat klistrade på en Postnord fraktsedel och skickade vidare till mig.

Och tredje köpet var för några veckor sedan, det kom genom Frankrike till Malmö där ett företag klistrade på en varubrev fraktsedel och skickade vidare till mig.

Har aldrig handlat från Temu och tror inte jag kommer göra det i framtiden heller då kvaliteten varierar och man vet inte om man får skräp eller något ok för priset och skulle det visa sig vara skräp så är det inte värt att returnera.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB