Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k?si=KoIIsIj4Pgc3oHrV

MFG verkar tyvärr vara riktigt dåligt.. Många artefakter och ännu högre latens jämfört med 1x FG.

Vad oväntat att Linus tech tips förhandstitt vad köpt och värdelös. Att det är högre latens och mer artefakter jämfört med 1xFG är ju självklart (vem har föreställt sig något annat?) frågan är hur dåligt det kommer se ut.

Permalänk
Medlem

Sammanfattningen av multiframe generation är att det är en bra teknik att använda i single player spel ifall du redan har en hög utgångsfps och har en 240 hz skärm eller högre. Du får ökad latens, fler artefakter och minskade antal ursprungliga bilder som visas som gör det problematiskt att använda det vid lägre utgångsfps och med långsammare skärmar.

Men om man redan har en hög utgångsfps, kanske man inte behöver öka den ytterligare så tekniken betyder inte så mycket? Där det hade kunnat betyda mycket som i klenare system får du mycket mer problem. så jag antar att tekniken i de klenare 5000-seriekorten kommer vara ännu mindre användbar?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Observera "PCIe + EPS". Det är alltså effekt för GPU och CPU tillsammans de mäter (för att få med CPU-overhead samt det faktum att snabbare GPU -> högre FPS -> högre CPU-effekt).

Men att kontakten var 80 C i en recension (GN?) är helt jäkla sanslöst, och i mina ögon rätt oroväckande. Runt 65 är väl smärtsamt att röra under en sekund?
Om den är 80 när den är rätt kopplad, inte är nött, inte är måndagsex... hur varm blir den när något inte är helt rätt?

Det är jättevarmt och även om det är inom spec som du säger, noll marginal. Rent effektmässigt verkar man överstiga spec på kontakt, bara temp som är "safe". Hade 90 varit safe, 100?, det uppnår man lätt med lite dammig pc eller i annat klimat.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har en lägenhet där elen ingår i hyran.
5090 + AC, NU KÖR VI!!!

...for now...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

...for now...

Kanske borde förtydligat med en "/s"

Permalänk
Medlem

7800x3D gjorde min dator till ett tordön med 3080 så jag är inte så otroligt sugen på bränna 250w till

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Sammanfattningen av multiframe generation är att det är en bra teknik att använda i single player spel ifall du redan har en hög utgångsfps och har en 240 hz skärm eller högre. Du får ökad latens, fler artefakter och minskade antal ursprungliga bilder som visas som gör det problematiskt att använda det vid lägre utgångsfps och med långsammare skärmar.

Men om man redan har en hög utgångsfps, kanske man inte behöver öka den ytterligare så tekniken betyder inte så mycket? Där det hade kunnat betyda mycket som i klenare system får du mycket mer problem. så jag antar att tekniken i de klenare 5000-seriekorten kommer vara ännu mindre användbar?

Ja för spekulanter på 5070 eller lägre så känns det ju lite tveksamt hur mycket nytta de flesta kommer ha av MFG, kan tänka mig att de flesta av dem antingen sitter på 144-165Hz-displayer eller om de har 240Hz+ så är de först och främst e-sportsspelare.

Håller med Tim, MFG är mer FG, med allt det innebär av för- och nackdelar. Skulle därför inte se MFG som ett viktigt köpargument för 50-serien i stort, mer som en trevlig bonus för dem som kan nyttja funktionen och betydligt mer nischat än "vanlig" FG eller uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spelet har väl inte fått det officiellt så kanske är därför? Hardware unboxed har ju gjort lite tveksama videos senaste månaderna, speciellt Arc med typ 4 videos som egentligen behövde 1...

Yes, förhoppningsvis kan det bli bättre med uppdateringar.
Kan hålla med om att deras videos på Arc inte var det bästa dom gjort.
Tycker dom visade ganska bra hur MFG presterar i den här videon. Tydliga exempel osv.

Skrivet av happy_per:

Fast Daniel Owen var ju hyfsat positiv till MFG..
https://m.youtube.com/watch?v=MhRK-OWZ0_8

Yes, såg den igår. Tycker HUBs video gav lite tydligare exempel på hur det faktiskt presterar och det var sjysst att få se lite fler spel också.

Skrivet av Maximo:

Vad oväntat att Linus tech tips förhandstitt vad köpt och värdelös. Att det är högre latens och mer artefakter jämfört med 1xFG är ju självklart (vem har föreställt sig något annat?) frågan är hur dåligt det kommer se ut.

Jag hade inte jättehöga förhoppningar men hade ändå inte förväntat mig så stor skillnad som det var i vissa spel.

Nvidias marknadsföring är ju ganska missvisande också.

Att gå från under 30fps till +200 lär ju funka sådär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ja för spekulanter på 5070 eller lägre så känns det ju lite tveksamt hur mycket nytta de flesta kommer ha av MFG, kan tänka mig att de flesta av dem antingen sitter på 144-165Hz-displayer eller om de har 240Hz+ så är de först och främst e-sportsspelare.

Håller med Tim, MFG är mer FG, med allt det innebär av för- och nackdelar. Skulle därför inte se MFG som ett viktigt köpargument för 50-serien i stort, mer som en trevlig bonus för dem som kan nyttja funktionen och betydligt mer nischat än "vanlig" FG eller uppskalning.

Jobbigt för Nvidia eftersom det är typ den enda anledningen till att uppgradera. Tidigare generationer får övriga fördelar med DLSS 4 och ökningen prestanda/pris ser inte ut att bli så bra. Blir spännande att se recensioner på dom billigare grafikkorten i 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Yes, förhoppningsvis kan det bli bättre med uppdateringar.
Kan hålla med om att deras videos på Arc inte var det bästa dom gjort.
Tycker dom visade ganska bra hur MFG presterar i den här videon. Tydliga exempel osv.

Yes, såg den igår. Tycker HUBs video gav lite tydligare exempel på hur det faktiskt presterar och det var sjysst att få se lite fler spel också.

Jag hade inte jättehöga förhoppningar men hade ändå inte förväntat mig så stor skillnad som det var i vissa spel.

Nvidias marknadsföring är ju ganska missvisande också.
<Uppladdad bildlänk>

Det är inte bara lite missvisande, utan ren och skär lögn faktiskt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Det kommer nog funka ganska bra ändå. DLSS performance lär ju få upp spelets "Native" rendering till typ 80fps+ vilket är en bra startfps för FG. Att spela i uppskalad 1080p och max FG kommer dock inte kännas så premium som ett grafikkort för 30k kanske borde göra men men... man kan ju alltid spela med DLSS quality utan FG och få stabila 60fps istället om man vill, det blir en smaksak.

Permalänk
Medlem

20% Efficiency Boost by RTX 5090 Power Target
Tweaking by der8bauer
https://youtu.be/kdjOfKPt51s?si=9KX4JQC3WlGVo8j4

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

det ska vara 48 för rtx6000. En typo.

men jag drollar redan på det nya ADA. 96GB!!!!

https://www.techpowerup.com/331484/nvidia-rtx-blackwell-gpu-w...

En typo till, nya blackwell menar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

HUB gillar inte Nvidia FG, var likadant när förra versionen släpptes. Gillar jag vanlig FG så kommer jag nog gilla 4xFG också.

Ungefär som Daniel Owen visar. Överlag fungerar det bra alltså.

Det man undrar är ju hur grabbarna på HUB överhuvudtaget kan spela på ett AMD kort utan Reflex, måste ju vara en enorm latency för deras snabba fingrar. Mycket skitsnack som inte håller ihop där.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Det man undrar är ju hur grabbarna på HUB överhuvudtaget kan spela på ett AMD kort utan Reflex, måste ju vara en enorm latency för deras snabba fingrar. Mycket skitsnack som inte håller ihop där.

Rätt få singleplayer-spel har väl Reflex-stöd för nvidia, så jag ser inte riktigt logiken där. De flesta spelen har bra latens vid 100 fps utan Reflex och oavsett GPU-märke.
Sen upplevde jag själv att de främsta klagomålen över latency i videon var när det handlade om 100+ ms (oftast vid 30 -> 120 fps med 4x FG), resten var mer uppläsande av siffror.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

HUB gillar inte Nvidia FG, var likadant när förra versionen släpptes. Gillar jag vanlig FG så kommer jag nog gilla 4xFG också.

Jag som inte ser mig som särskilt latenskänslig gillar inte FG generellt. I förstaperson känns kontrollerna såsiga och i tredjeperson så är det konstant artefakter runt karaktären. När FPSen är tillräckligt hög för att FG ska funka hyfsat så föredrar jag nästan att bara lira utan för då är jag uppe i ca 80 fps ändå.

Ska väl tilläggas att jag inte har en skärm med 240Hz eller över (4K 120Hz). Jag tror det finns ett case för FG i långsammare storytunga spel om man vill ha mer än 200 fps. Nvidias case med att ta CP2077 Overdrive från 28 fps till över 200 är bara absurd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad menar du köpt, om jag förstod rätt så hade en liten stund att spela och visa upp för youtube kanalen. Ingen djupare analys, och som många sagt tidigare så är FG bra under bra förhållande så kan du utveckla vad du menar mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nvidias case med att ta CP2077 Overdrive från 28 fps till över 200 är bara absurd.

Fast det är inte vad dom visar, dom visar upskalning till kanske 65fps och sedan 4XFG på det. Borde nog fungera bra. Högre FPS och mindre latens än jag har spelat igenom spelet på mitt 4090 iallafall. Och det fungerade bra för mig då.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Reddit verkar vara helt golvade av DLSS 4.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag kan ju i och för sig förstå varför dom inte gillar FG när det ser ut som det gör. Dom säger också att det fungerar bra om man går från ca 120fps och kör FG så det är inte bara negativt.
Såg riktigt illa ut ibland och jag hade förmodligen också valt att inte använda det vid lägre fps.

Vad menar du med att dom spelar på AMD-kort? Tänker du på recensionerna då? Dom har gett AMD en hel del kritik också.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Rätt få singleplayer-spel har väl Reflex-stöd för nvidia, så jag ser inte riktigt logiken där. De flesta spelen har bra latens vid 100 fps utan Reflex och oavsett GPU-märke.
Sen upplevde jag själv att de främsta klagomålen över latency i videon var när det handlade om 100+ ms (oftast vid 30 -> 120 fps med 4x FG), resten var mer uppläsande av siffror.

Finns FG finns reflex vad jag vet då det är automatiskt på. Har för mig Starfield har reflex iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Jag tror det finns ett case för FG i långsammare storytunga spel om man vill ha mer än 200 fps. Nvidias case med att ta CP2077 Overdrive från 28 fps till över 200 är bara absurd.

Fast för att vara rättvis är det väl snarare att ta det från 28fps till typ 60fps med upskalning, och sedan ta det från 60 fps till 200+ med frame gen. För även om du genererar 3 extra frames för varje "riktig" frame i 30fps så innebär ju det en teoretisk maxgräns på 120fps.

Utan att ha testat det så får jag säga att jag faktiskt tycker det låter intressant. 60fps med DLSS uppskalning istället för 30fps native känns som ett rätt självklart val, och jag skulle tro att 240fps med 4x FG istället för 60fps utan vore en bättre upplevelse för mig med en 240hz monitor, även om jag inte skulle förvänta mig att det vore lika responsivt som en e-sport shooter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag kan ju i och för sig förstå varför dom inte gillar FG när det ser ut som det gör. Dom säger också att det fungerar bra om man går från ca 120fps och kör FG så det är inte bara negativt.
Såg riktigt illa ut ibland och jag hade förmodligen också valt att inte använda det vid lägre fps.

Vad menar du med att dom spelar på AMD-kort? Tänker du på recensionerna då? Dom har gett AMD en hel del kritik också.

Jag menar att typ samtliga nya spel har Reflex iomed att dom har DLSS3 och kanske aningen lägre latency på ett NVidia kort (om man nu slår på Reflex vilket inte brukar vara standard). Men det är liksom ingen som bryr sig, det är inte viktigt. Men så fort man kör kör lite FG då tar det hus i helvete med latenserna. Jag tycker det är konstigt. Det är ju ganska visat nu att det rör sig om 10ms eller något om man har normala framerates att börja med (typ 60) eller så. Kanske ungefär det man får tillbnaka med Reflex alltså.

Personligen tycker jag latens är hyggligt viktigt men det är bara en parameter, lägsta möjliga latens är inte det absolut viktigase när jag spelar Cyberpunk eller Indiana Jones. FPS och bildkvalitet är andra minst lika viktiga parametrar.

Att man skulle behöva 120FPS innan FG, det tycker jag är rent skrattretande. EFter 50 i singleplayerspel börjar det bli dimishing returns skulle jag säga, iallafall på ett Nvidiakort. Har inte provat AMD men det fungerar sälkert bra där också.

Har kört igenom t.ex Returnal med FG och det är ett rätt snabbt spel, tycker inte det påverkar hur bra jag spelar. Samma sak med Remnant 2 som jag klarat på svåraste nivån och det är rejält timingkänsligt ibland. Inte heller några problem. Dock lite högre framerate i dessa spel då jag nog fick 150-200 FPS med FG. Men dom är som sagt väldigt annorlunda spel som Cyberpunk ock Indiana Jones.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Tror ni att rx 9070 kommer bli snabbare än 4080 super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Absolut inte.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej icke XT versionen kommer nog logga på runt 4070Ti nivå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan93:

Vad menar du köpt, om jag förstod rätt så hade en liten stund att spela och visa upp för youtube kanalen. Ingen djupare analys, och som många sagt tidigare så är FG bra under bra förhållande så kan du utveckla vad du menar mer?

Han stog och drog kommentarer som "jag som är supertechguru kan se små defekter om jag kollar noga och vet vad jag letar efter men spelare kommer inte märka skillnad, så bra är det!".

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Nej icke XT versionen kommer nog logga på runt 4070Ti nivå.

Även det är tveksamt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En typo till, nya blackwell menar du.

hehe, jag är helt fokuserad på minnesstorlek. Om jag ska vara ärlig, skulle jag ha köpt en 3090 med 96 GB också.

Jag kan köra 16B parameter med min 3080 men inget mer :/

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Han stog och drog kommentarer som "jag som är supertechguru kan se små defekter om jag kollar noga och vet vad jag letar efter men spelare kommer inte märka skillnad, så bra är det!".

Såg vi samma video?
Slutsatsen för MFG-sektionen är

Citat:

Our take on multi-frame gen right now is that it has the same key flaws before [sic]. It's a win-more feature that works the best when it makes the least sense to use, which means it's definitely not the silver bullet that NVIDIAs graphs make it out to be.

Resten tycker jag också nämner väldigt tydligt att det är mycket artefakter och sådär...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS