Första dator till 9-åring
Hej
Sonen önskar sig en gamingdator i present och behöver lite hjälp för att hitta rätt nivå på ingående komponenter.
Både dator och skärm måste inhandlas och tänkt budget är total ca 20k.
Han spelar idag fortnite, minecraft, FC24/FC25 på sitt switch samt en del på sin padda men kompisarna börjar spela alltmer på dator men ännu inga tunga spel men det lär väl komma om några månader/år.
Jag tänker att en 27" 1440p skärm eller möjligen en 34" med 1440-upplösning är vad som är aktuellt.
Gällande datorn så är hans enda önskemål RGB-belyning i massor, han varken förstår eller är mer intresserand än så just nu.
Jag gissar att AM5 är ganska säkert kort och 2tb lagring och 32 gb i ram borde väl räcka till en början.
AIO-kylare är mer nice-to-have än och kanske overkill i detta bygge.
Val av grafikkort är min stora huvudvärk. kan troligen inte vänta på att rätt RTX 5000-modell släpps i rätt prisklass då datorn behöver finnas hemma fullt fungerande i slutet på februari.
Skulle säkert kunna spara in byggkostnaden och win11 och lösa det själv men då tiden inte medger strul så önskar jag helst att datorn kommer helt startklar. Detta kan motivera att priset blir lite högre i slutändan.
Vad tror ni om detta?
https://www.inet.se/datorbygge/b1617336/grabbens-forsta-dator
Vad bör jag ändra för att motsvara mina/sonens förväntningar?