Nvidia tappar över 6 biljoner kronor på börsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det är en öppen modell som du kan ladda ner o köra lokalt eller på valfri molntjänst. Ingen tvingar en att använda deras app som suger information ut allt.

Kör det lokalt nu, behövde aktivera GPU-acceleration för att 32b(20+GB) skulle fungera, 7b(4.7GB) fungerar bra på CPU(7950X)

Har även Ollama 3.3 installerad, den är på ~50GB och aningen trög ....

Som ni ser konsumerar jag 20.7GB så det hade definitivt gått fortare med ett RTX4090

När jag frågar den lokala modellen om Tiananmen:

Visa signatur

|| 9950X3D MSI PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96GB-6000c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64GB-3600c16 Gear.1 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || 7950X MSI B650 GAMING PLUS WIFI 32GB-6000c32 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32GB-3600c18 Gigabyte RTX3080 G. OC || 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || P16s Gen 2 PRO 7840U 32GB-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Samtidigt i Kina:
2024 byggdes 40+ nya kolkraftverk, så....yeah 😑

Exakt. Man har ersatt mycket gammal kolkraft med modern kolkraft så en förbättring helt klart. Det hade såklart varit ännu bättre om de inte hade haft någon kolkraft alls men likväl en stor förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Exakt. Man har ersatt mycket gammal kolkraft med modern kolkraft så en förbättring helt klart. Det hade såklart varit ännu bättre om de inte hade haft någon kolkraft alls men likväl en stor förbättring.

Man får ge Kina att deras regering investerar i landet iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får ge Kina att deras regering investerar i landet iaf

Minst sagt. Det har skett väldigt mycket när det gäller infrastruktur och byggande. Dock känns deras bostadsbyggande som ett pyramidspel med väldigt mycket spekulation.

De 15 senaste åren har jag varit runt 50 gånger i kina och det har hänt otroligt mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Låter ju ändå lite konstigt att Nvidias värdering ska droppa ordentligt av att Deepseek använder Nvidia kretsar för sin AI.

Om valet står mellan att använda Nvida eller använda Nvidia så borde väl det vara gynsamt för Nvidia ?

Mmm. Jag skulle kanske beskriva det lite annorlunda.
De senaste åren har mantrat snarare varit:
nu går AI-racet. Slappanar du av så hamnar du efter. Det krävs mer beräkningskraft för att vara i fronten. Konstant behövs mer - och konkurrensen hårdnar.
Det här sätter ett konstant köptryck för nvidia eftersom de är bäst på området. Alla behöver deras drog just nu.

Det som hänt här var att någon visade att det där stämmer ju inte. Man behöver inte alls spendera mest för att vinna.
Kolla här!

Det handlar väl mer om att en vedertagen sanning som visade sig inte stämma. Och mycket av den sanningen är det som gjort nvidia så oerhört lönsamt.

Jag vet. Det kommer behövas nvidiakort ändå. Men undrar man varför det skakade så handlade det alltså om en verklighetsuppfattning som alla gemensamt kände till och var överens om - som plötsligt behövde omvärderas.

En annan del är att värderingen av nvidia har blivit väldigt hög. Orimligt? Jag lägger ingen värdering i det - men värdeökningen är oavsett markant senare år. Nerverna sitter utanpå hos många på området.
Någon gång är det dags för vinsthämtning. 2021 tappade ju aktien 50-60% vilket alltså bara var enstaka år sedan. Det där kan hända igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Jag skulle kanske beskriva det lite annorlunda.
De senaste åren har mantrat snarare varit:
nu går AI-racet. Slappanar du av så hamnar du efter. Det krävs mer beräkningskraft för att vara i fronten. Konstant behövs mer - och konkurrensen hårdnar.
Det här sätter ett konstant köptryck för nvidia eftersom de är bäst på området. Alla behöver deras drog just nu.

Det som hänt här var att någon visade att det där stämmer ju inte. Man behöver inte alls spendera mest för att vinna.
Kolla här!

Det handlar väl mer om att en vedertagen sanning som visade sig inte stämma. Och mycket av den sanningen är det som gjort nvidia så oerhört lönsamt.

Jag vet. Det kommer behövas nvidiakort ändå. Men undrar man varför det skakade så handlade det alltså om en verklighetsuppfattning som alla gemensamt kände till och var överens om - som plötsligt behövde omvärderas.

En annan del är att värderingen av nvidia har blivit väldigt hög. Orimligt? Jag lägger ingen värdering i det - men värdeökningen är oavsett markant senare år. Nerverna sitter utanpå hos många på området.
Någon gång är det dags för vinsthämtning. 2021 tappade ju aktien 50-60% vilket alltså bara var enstaka år sedan. Det där kan hända igen.

Dock, som alltid, brukar de sista % svida i plånboken...
Sen tränar de på en modell som redan finns.
Nu verkar ju dock nvidia återhämta sig +6.77% idag och jag tror inte att mina versionen kommer få nvidia på fall. Speciellt om ryktet stämmer om deras 50k H100 gpuer som gjort grund jobbet stämmer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Kör det lokalt nu, behövde aktivera GPU-acceleration för att 32b(20+GB) skulle fungera, 7b(4.7GB) fungerar bra på CPU(7950X)

<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser konsumerar jag 20.7GB så det hade definitivt gått fortare med ett RTX4090

<Uppladdad bildlänk>

Med den lokala modellen så svarar den ju på frågor om himmelska fridens torg 1989 om man "kräver" det.

Fråga kring RTX4090: ungefär hur många tokens/s blir det där?
På M3/M4 Pro/Max går det att klämma in 70b modellen förutsatt att man har 64 GB RAM eller mer.

Är segt men ändå användbart på en M3 Max med ca 6 tokens/s och time-to-first-token på 1-2 sekunder (om man aktiverar "Flash Attention", en funktion som är i beta än, utan den tar det betydligt längre till första token).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lessismore:

Kina leder inte alls, kanske inom miljöförstöring. Kina är som bäst 2a, har aldrig varit 1a och kommer aldrig vara. Man kan inte påstå sig leda, om allt man gör är stjäla, kopiera.

Kanske dags för oss i väst att inse fakta: precis som japan börjande med att kopiera väst, för att efter ett tag bli ledande på en lång rad områden har samma sak nu hänt med kina.

För är lite svårt för något som bara "kopierar" att lyckas med detta

"Over the past few years, China has significantly increased its contribution to high-impact scientific research. As of July 2024, Chinese researchers had published 2,071 “hot papers,” accounting for 48.4% of the global total, making China the top contributor in this category."

Ett "hot paper" är en publikation som ovanligt många andra refererar till, något som tas som indikation på att de upptäckter man gjort håller hög klass.

AI och "deep-tech" är en av de hetaste forskningsområdena och det som hänt de senaste dagarna är nog lite av en kalldusch från insikten kring just hur långt fram kina är, trots försök från oss i väst att bromsa utvecklingen.

Kina är också världens största producent av förnybar energi, de står för 1/3 av världens produktion, det med 17 % av världens befolkning.

Inte minst EU behöver rycka upp sig, vi måste bli långt bättre på att hänga med i high-tech!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Haha, vilken finkänslig censur. Kina har blivit bättre

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Drakarna hoppade av tåget blixtsnabbt och ersätts nu av småspararna som hoppas att Nvidia kommer att repa sig.
Än en gång kommer många småsparare att få se sina tillgångar gå upp i rök.

Permalänk
Medlem

Frågade min lokala Deepseek hur mycket minne som behövs för 32b-modellen som ju verkar fungera OK på min dator, svaret var en bekräftelse så det var ju trevligt!

"**Ideal RAM and GPU Memory Specifications for DeepSeek's 32B Model**

1. **RAM Requirements:**
- For inference purposes, a minimum of **32GB of RAM** is recommended.
- If training is intended, increasing to **64GB or more** would be beneficial due to the additional computational demands.

2. **GPU Memory (VRAM) Considerations:**
- A single high-end GPU with at least **16GB of VRAM** could suffice for inference.
- For training, especially in full precision, two GPUs with **16GB of VRAM each** might be necessary to distribute the workload effectively.

3. **Optimization Techniques:**
- Utilizing mixed-precision training (e.g., FP16) can significantly reduce memory usage and improve efficiency.

4. **Purpose (Training vs. Inference):**
- Training requires more resources, while inference is less intensive.
- Ensure that the chosen setup aligns with whether you need to train the model or only run it for predictions.

5. **Hardware Context:**
- For a personal computer, aim for at least **32GB RAM** and a high-end GPU with **16GB VRAM**.
- In a server cluster environment, higher specifications can be considered for scalability and future-proofing.

6. **Framework Considerations:**
- Be mindful of how different frameworks (e.g., TensorFlow, PyTorch) handle memory allocation and utilization.

7. **Precision Settings:**
- Running the model in lower precision (e.g., FP16) can reduce VRAM requirements but may necessitate adjustments to training procedures.

8. **Scalability and Future-Proofing:**
- Consider potential future needs, such as scaling up to larger models or running multiple tasks simultaneously.

By taking these factors into account, you can configure a system that effectively supports DeepSeek's 32B model while balancing performance, cost, and scalability."

Visa signatur

|| 9950X3D MSI PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96GB-6000c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64GB-3600c16 Gear.1 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || 7950X MSI B650 GAMING PLUS WIFI 32GB-6000c32 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32GB-3600c18 Gigabyte RTX3080 G. OC || 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || P16s Gen 2 PRO 7840U 32GB-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Eftersom börsen är ren fantasi-ekonomie som har ingen som helst verklighetsrelation så heja ja på samtliga företag att det ska gå dåligt när dem leka med folks pengar där.

Börsen är ett spel som går att styra med pengar, det krävs att någon förlorar för att någon annan ska vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Börsen är ett spel som går att styra med pengar, det krävs att någon förlorar för att någon annan ska vinna.

Nej så funkar det inte.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

De har inte förlorat något förutom lite "confidence dollars" som jag hörde någon säga.

Hela aktiemarknaden är ju helt bananas, finns ingen rim och reson på vad saker är värda längre.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Absolut, så är det, och är aktören en stat kan man trycka mer pengar men då kan det bli inflation osv osv det är i slutändan ett rätt komplext samspel mellan många olika aktörer. Och inte helt lätt att förutsäga, för då skulle den smartaste de facto äga allt även om dom smartaste redan äger nästan allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det som fått aktievärdet att rasa är just att det krävs tusentals gånger mindre hårdvara för samma uppgift/resultat/upplevelse som tidigare, det är klart att det påverkar aktievärdet även om det nu teoretiskt skulle gå att göra tusentals gånger mer kraftfulla modeller(om det inte vore för att det i praktiken för närvarande slår i ett tak)

Nu måste jag fråga. Hur mäter man att den gör ’samma’ här? Vad betyder ens det i det här sammanhanget?

Deep learning är ju massor med ’svart låda’ och statistik, och osäkerhet, och massa annat. Hur vet man om detta är ’samma’ eller inte? Och dessutom: om det nu är så effektivt så kan väl de med bra hårdvara köra ännu mer gigantiska modeller och träning och springa ifrån alla plebs ändå?

Jag fattar inte riktigt hotet förutom att många fler kan köra modeller med bra resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske dags för oss i väst att inse fakta: precis som japan börjande med att kopiera väst, för att efter ett tag bli ledande på en lång rad områden har samma sak nu hänt med kina.

För är lite svårt för något som bara "kopierar" att lyckas med detta

"Over the past few years, China has significantly increased its contribution to high-impact scientific research. As of July 2024, Chinese researchers had published 2,071 “hot papers,” accounting for 48.4% of the global total, making China the top contributor in this category."

Ett "hot paper" är en publikation som ovanligt många andra refererar till, något som tas som indikation på att de upptäckter man gjort håller hög klass.

AI och "deep-tech" är en av de hetaste forskningsområdena och det som hänt de senaste dagarna är nog lite av en kalldusch från insikten kring just hur långt fram kina är, trots försök från oss i väst att bromsa utvecklingen.

Kina är också världens största producent av förnybar energi, de står för 1/3 av världens produktion, det med 17 % av världens befolkning.

Inte minst EU behöver rycka upp sig, vi måste bli långt bättre på att hänga med i high-tech!!!

I fråga om forskning är Kina förvisso ledande vad gäller bedrägeri och falska rapporter. Jag tror inte det är ett så bra exempel.

Nu spelar det inte så stor roll för sakfrågan. Kina rusar framåt medan vi trampar vatten. De utökar sin makt och sitt inflytande och fortsätter det såhär lever vi snart i en högteknologisk autokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu måste jag fråga. Hur mäter man att den gör ’samma’ här? Vad betyder ens det i det här sammanhanget?

Deep learning är ju massor med ’svart låda’ och statistik, och osäkerhet, och massa annat. Hur vet man om detta är ’samma’ eller inte? Och dessutom: om det nu är så effektivt så kan väl de med bra hårdvara köra ännu mer gigantiska modeller och träning och springa ifrån alla plebs ändå?

Jag fattar inte riktigt hotet förutom att många fler kan köra modeller med bra resultat

Hotet är ekonomiskt eftersom det stora AI aktörerna hade satt upp nice betalmodeller för sina tjänster, nu ger Kina bort i stort sett samma saker mer eller mindre gratis samt att det går att köra på medioker hårdvara i sammanhanget.

Det är ett helt marknadssegment som i ett slag blev mycket mindre lönsamt, dyra tjänster+dyr hårdvara, däremot är det av allt att döma lysande för slutanvändarna och bör göra tillgången till AI tjänster mer jämnt fördelad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ser tydligt att de flesta som investerat i nVidia inte förstår ett skit. Vad är nVidia? Säljer dom AI? Sen läser man att det är samma sak här på sweclockers. Eh 🤔 Bubblan spricker och alla ska sälja! Dagen efter, när man tänkt efter lite, så förstår man att det här är precis tvärtom och horden köper på sig aktien igen. Detta är BRA nyheter för AI-industrin! Deepseek r1 är imponerande - Dessutom Open-source till skillnad från OpenAI.

Jevons Paradox som Satya tvittrade om igår ..

Permalänk

De pratar om Deekseek på var enda program nu på Tv. Det kan vara positivt för att få upp intresset av Ai.
Jag tror många är lite tröttna på LLM ofta är så dåliga, de behöver bli extremt mycket bättre och det traditonella sättet hade lett till extrem strömförbrukning.

Jag har själv ofta frågat en LLM en fråga och får svar att denna produkt ej har släpps än och produkten släpps ej före ett datum som var förra året. LLM faktagranskar inte ens om den anger ett kommande datum som redan har passeras för länge sedan.

Med det sagt så anser jag LLMer behöver bli extremt mycket bättre, om det sedan går att skala upp Deeksek blir intressant.

Permalänk
Medlem

För övrigt är DeepSeek V3 förra årets nyheter egentligen men appen blev viral i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hotet är ekonomiskt eftersom det stora AI aktörerna hade satt upp nice betalmodeller för sina tjänster, nu ger Kina bort i stort sett samma saker mer eller mindre gratis samt att det går att köra på medioker hårdvara i sammanhanget.

Det är ett helt marknadssegment som i ett slag blev mycket mindre lönsamt, dyra tjänster+dyr hårdvara, däremot är det av allt att döma lysande för slutanvändarna och bör göra tillgången till AI tjänster mer jämnt fördelad.

Ja, men vem som helst kan ju sätta upp en chattbot, den måste ju leverera funktioner och kvalitet som lever upp till en duglig nivå också. Vad är det denna kan som är nytt eller överskrider de andras?

Permalänk
Medlem

6 biljoner Oo

För mycket pengar i omlopp.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Var inte bara Nvidia som tappade!

Nära på ALLA tech företag tappade i varierande omfattning...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Att folk förlorar pengar i överhypade aktier är lite roande. Alla pengar man investerar ska man vara beredd att förlora.

Ja hemskt vad kul! :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

För övrigt är DeepSeek V3 förra årets nyheter egentligen men appen blev viral i helgen.

Det är inte v3 som är den stora nyheten utan r1, denna släpptes i år

Permalänk
Medlem

Jag hade en chattbot i terminalen vid millennieskiftet ungefär: den pratade massa strunt om vad som helst som man ’lärde’ den

https://en.wikipedia.org/wiki/MegaHAL

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

I fråga om forskning är Kina förvisso ledande vad gäller bedrägeri och falska rapporter. Jag tror inte det är ett så bra exempel.

Nu spelar det inte så stor roll för sakfrågan. Kina rusar framåt medan vi trampar vatten. De utökar sin makt och sitt inflytande och fortsätter det såhär lever vi snart i en högteknologisk autokrati.

Vad du hävdar här är i princip: världens forskare är idioter. För uppenbarligen kan inte de heller fatta att kina bara skapa stora mängder "falska rapporter". Grejen är ju att kina dominerar vad det gäller rapporter som, av övriga forskningsvärlden, anses ha störst vetenskapligt värde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Man ser tydligt att de flesta som investerat i nVidia inte förstår ett skit. Vad är nVidia? Säljer dom AI? Sen läser man att det är samma sak här på sweclockers. Eh 🤔 Bubblan spricker och alla ska sälja! Dagen efter, när man tänkt efter lite, så förstår man att det här är precis tvärtom och horden köper på sig aktien igen. Detta är BRA nyheter för AI-industrin! Deepseek r1 är imponerande - Dessutom Open-source till skillnad från OpenAI.

Jevons Paradox som Satya tvittrade om igår ..

Äntligen en vettig kommentar.
Det var rea på aktiemarknaden den här veckan. Självklart går värderingar upp och ner men långsiktigt är AI här för att stanna. Efterfrågan på hårdvara kommer inte förändras bara för att mjukvara körs mer efficient.
Samhällsnyttan med AI är för stor vad gäller forskning, industriell plannering självkörande bilar etc.
Chatprogram och bildgenerering är biprodukter i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, men vem som helst kan ju sätta upp en chattbot, den måste ju leverera funktioner och kvalitet som lever upp till en duglig nivå också. Vad är det denna kan som är nytt eller överskrider de andras?

Inget nytt annat än att den gick att träna utan tillgång till Nvidias värsta chipp samt att den går att använda utan att betala prenumeration. Rent tekniskt går den att köra på en potatis.

Varför är den bättre än en chattbot från 20 år tillbaka? Till exempel kan den skriva koden för ett helt fungerande dataspel som du hittar på, på någon minut. Det kan inte en "chattbot". I det avseendet är "the skys the limit" dvs användarens fantasi att be den lösa problem.

Visa signatur