Bredbandspriserna ökade med 8 procent förra året

Permalänk
Melding Plague

Bredbandspriserna ökade med 8 procent förra året

Tele2 och Telia ska höja sina priser i mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Funderar allvarligt på att byta till 5G i stugan där vi ändå har fiber. Betala 500+ kr i månaden för nåt man använder några helger i månaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

För att kunna fortsätta förbättra vårt nät samt säkerställa hög kvalitet i våra tjänster, ser vi årligen över våra priser.

+20 kronors höjning för mitt 600/50 via Tele2.

Ironin är att dom hävdar att det är för att "fortsätta föbättra" när det bara blir dyrare och dyrare, och jag på min höjd är nöjd så längre bredbandet inte blir sämre...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag spår en framtid när grannar börjar dela på internet i större omfattning. 1gbit räcker väl för en hel trappuppgång.

Rimligen borde priserna börja sjunka nu när mycket är utbyggt och de flesta inte behöver mer fart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har Telia via bostadsrätten och tror det blev bundit i 10 år sist dom förnya det, som var 5 år sen kanske...
Betalar 169 kr i månaden för 1Gbit, TV och telefoni.

Men ja, får gärna höja lite om dom faktiskt bygger ut nätet så vi kan få 10Gbit. Är väl bara Bahnhof som erbjuder det hittills?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Blev en höjning på 16%, 429 till 499 för mig : /
Bahnhof 100/100.

Permalänk
Medlem

Nu höjer dom för att de kan, inte för att de behöver. Det har spårat fullständigt.

Farsan fick erbjudande från Telia på 100/100 för 449kr/mån. Ren idioti.

Permalänk

Kan inte någon starta ett bredbandsföretag för folket med minimal avkastning, bra villkor och vettiga priser?

Permalänk
Medlem

Har både bredband och telefon genom Tele2, och har haft dubbel hastighet på bredbandet som förmån av att ha det samlat. Har betalat 429 kr/mån för 600 Mbit, och från och med mars blir det att betala 399 kr/mån för 250 Mbit, eller 499 kr/mån för 500 Mbit. Känns ju jävligt fräscht...

Kommer byta abonnemang på telefonen, och satsa på något som är bra mycket billigare. Sen ska jag gå och muttra argt ute på gården över att samfälligheten avbröt planerna på att koppla upp alla bostader mot stadsnätet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PressToWin:

Kan inte någon starta ett bredbandsföretag för folket med minimal avkastning, bra villkor och vettiga priser?

Tror inte du förstår vilket jobb det är med "bredbandsföretag" som du skriver.
Bara support är en sjukt stor kostnad.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har själv sänkt till 100/100 på grund av höjningarna, betalar nu 289 kr...Helt ärligt så räcker 100/100 mer än väl för mig som bor själv och inte hostar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PressToWin:

Jag kan inte lagen på detta fullt ut, men företag ska ha vinstsyfte för att få F-skatt. Om ett av målen är att minimera vinsten är frågan om definitionen av "Vinstsyfte" efterlevs. Således är det kanske inte längre ett företag man bedriver.

Sen kan man såklart sätta konkurrenskraftiga priser, men det förutsätter också att det finns utrymme för det.

Hade man ägt sitt egna bredbandsnät har man underhåll och driftansvar på kablar och stationer. Här behöver man också ha högt i tak om något allvarligt skulle inträffa eller för att ha råd att bygga ut nätet. Äger man inte sina egna kablar måste man hyra in sig på andras och då tappar man snabbt sina konkurrensfördelar jämfört andra företag som gör samma sak.

Lättaste sättet att förhandla är att slå ihop sig. Det vi sett i tråden för bredbandspriser på Sweclockers är ju att Bostadsrättsföreningar och Samfälligheter som haft styrelse som orkat förhandla, lyckats få 1Gbit Internet för runt 100kr/mån.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 2080 Super
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Vi har ju haft väldigt hög inflation, varför skulle inte leverantörernas omkostnader ha ökat markant så att en höjning är oundviklig? Sen om ursäkterna är felaktiga är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Har inte haft bredband för "ordinarie" pris senaste typ 5 åren. Kampanjpriser är det enda som är överkomligt prismässigt typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Vi har ju haft väldigt hög inflation, varför skulle inte leverantörernas omkostnader ha ökat markant så att en höjning är oundviklig? Sen om ursäkterna är felaktiga är en annan sak.

Finns inte så mycket i bredbands infrastrukturen som har inflation? Visst några switchar men de sitter ju där i 20år.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag spår en framtid när grannar börjar dela på internet i större omfattning. 1gbit räcker väl för en hel trappuppgång.

Rimligen borde priserna börja sjunka nu när mycket är utbyggt och de flesta inte behöver mer fart.

Skrivet av Bobiri:

Nu höjer dom för att de kan, inte för att de behöver. Det har spårat fullständigt.

Verkligen. Nu när dom har "mättat" utbyggnaden så är det ju bara börja höja. Vad ska man göra?
Kommunikationsoperatören kan ju börja ta 1000:- i månaden av bredbandsleverantörerna, dom har ju mig vid bollarna eftersom jag inte har något alternativ.
Likadant med leveransen av el. Vi har Vattenfall, inte direkt så att jag "byter" till Eon om jag är missnöjd.

Skrivet av basn:

Tror inte du förstår vilket jobb det är med "bredbandsföretag" som du skriver.
Bara support är en sjukt stor kostnad.

Till saken hör att, iaf enligt dom bredbandsleverantörer jag pratat med, så tar min "kommunikationsopertör" Open Infra "den största delen av pengar".
Det är ju även Open Infra som höjde priserna mot operatörerna förra året, precis som det står i artikeln. Så problemet är ju att man är fucked hur som helst.

Riktigt jävla idiotiskt system att låta vinstdrivande "kommunikationsoperatörer" installera fiberuppkopplingar som dom sen har "monopol" på in i fastigheten.

Mitt enda alternativ är ju att få hit en annan kommunikationsoperatör, men det går ju inte för ingen vill ju koppla upp 1 kund i ett område där en annan operatör redan härjar....

Permalänk
Medlem

Påminde mig om att ringa leverantören och fixa nyteckningspris i 12 månader igen. 459Kr för 500Mbit. Fortfarande alldeles för dyrt men ändå klart billigare än andra operatörer här (kör på Comviq).

Lustigt när jag kollade andra leverantörer och de flesta kan inte ens erbjuda 500Mbit på adressen. Bredband via stadsnät och kapacitet ska finnas för i varje fall 1Gbit. En leverantör jag haft tidigare erbjuder numera bara 100Mbit, trots att jag tidigare haft 250Mbit från dem.

Verkar alltså som de blir både dyrare och sämre.

Permalänk
Medlem

allt e sjukt.. tele 2 avskedar folk.. gör en bättre vinst iår än förra året... ÄNDÅ ska priserna höjas. skit företag. bara aktieägarna e nöjda så e det bra. pissar på vanligt folk-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns inte så mycket i bredbands infrastrukturen som har inflation? Visst några switchar men de sitter ju där i 20år.

Ok? El, personal, underhåll när hårdvara behöver bytas, nya licenser och säkert massa mer. Men, jag är inte jätteinsatt i branschen så du kanske har rätt och de inte har några ökade kostnader trotts att alla andra har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Varför skulle företagen vilja sänka priserna när folk mer eller mindre är villiga att betala/inte har mycket till val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Har själv sänkt till 100/100 på grund av höjningarna, betalar nu 289 kr...Helt ärligt så räcker 100/100 mer än väl för mig som bor själv och inte hostar något.

Bättre pris än för mig där 100/100 kostar 399kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

allt e sjukt.. tele 2 avskedar folk.. gör en bättre vinst iår än förra året... ÄNDÅ ska priserna höjas. skit företag. bara aktieägarna e nöjda så e det bra. pissar på vanligt folk-

Finns en lag ABL. Enkelt uttryckt - ett aktiebolags enda syfte är att generera vinst till sina aktieägare. Sen får resultatet justeras med tanke på inflationen som varit väldigt hög de senaste 2 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Ok? El, personal, underhåll när hårdvara behöver bytas, nya licenser och säkert massa mer. Men, jag är inte jätteinsatt i branschen så du kanske har rätt och de inte har några ökade kostnader trotts att alla andra har det.

El är inte så dyrt.. Och mycket börjar bli passivt.
personal kör de UE på upphandling och pressar oftast priset under lägsta lön. Licenser vet jag inget om dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Verkligen. Nu när dom har "mättat" utbyggnaden så är det ju bara börja höja. Vad ska man göra?
Kommunikationsoperatören kan ju börja ta 1000:- i månaden av bredbandsleverantörerna, dom har ju mig vid bollarna eftersom jag inte har något alternativ.
Likadant med leveransen av el. Vi har Vattenfall, inte direkt så att jag "byter" till Eon om jag är missnöjd.

Till saken hör att, iaf enligt dom bredbandsleverantörer jag pratat med, så tar min "kommunikationsopertör" Open Infra "den största delen av pengar".
Det är ju även Open Infra som höjde priserna mot operatörerna förra året, precis som det står i artikeln. Så problemet är ju att man är fucked hur som helst.

Riktigt jävla idiotiskt system att låta vinstdrivande "kommunikationsoperatörer" installera fiberuppkopplingar som dom sen har "monopol" på in i fastigheten.

Mitt enda alternativ är ju att få hit en annan kommunikationsoperatör, men det går ju inte för ingen vill ju koppla upp 1 kund i ett område där en annan operatör redan härjar....

Kan ju börja titta på mobilt bredband, 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Har Telia via bostadsrätten och tror det blev bundit i 10 år sist dom förnya det, som var 5 år sen kanske...
Betalar 169 kr i månaden för 1Gbit, TV och telefoni.

Men ja, får gärna höja lite om dom faktiskt bygger ut nätet så vi kan få 10Gbit. Är väl bara Bahnhof som erbjuder det hittills?

Samma avtal hos min förening
Riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Precis skaffat Sappa Villafiber 250/250mbit för 299kr/mån.
Fattade det som man gick förbi att vara mellanhand på den öppna fibern.. och därför kan man gå ner i pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det var ju billigt, pisstelia ska ha 649kr för 150/150 (vilket är det billigaste abonnemanget de erbjuder vår BRF via Telia fiber)

F.ö - Om någon Telia-representant ser eller läser detta - Jag kommer göra mitt yttersta resten av livet för att aldrig någonsin behöva använda eller ens ha samröre med Telia på grund av maffiametoderna som är Telia Fiber. Avråder alla jag pratat med att undvika den skiten som är Telia

(Och ja, det är BRF styrelsens fel i första början för de verkar ha Sverige sämsta avtal, men de visste nog inte bättre)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja gå ihop som förening, vi betalar 100kr för 600/600mb + basutbud tv/telefoni

Permalänk
Medlem

Alla är fast i nätägarnas klor. Antigen tar du det du får eller så ingenting.
Nätägarna kan höja hur mycket dom vill för det finns ingen konkurrens.
Ska en ny operätor gräva nya fiberkablar? Nej. Så då är det bara o mjölka vilket pris som helst.
När Nätägaren höjer måste ju ISP höja mot kund.
Det har spårat ur helt o hållet. O säger man att måste regleras så blir man väl kallad kommunist.
Dom har grävt ut fibern med hjälp av massor med stöd från staten plus 20-50k av varje villa. Det borde rimligtvis ha betalat sig för länge sen. Ändå ska dom fortsätta mjölka. För att dom kan....
Va ska man göra?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

I vår förening ingår 100/100 hos Telia i föreningsavgiften. Stört vilka avtal vissa föreningar har lyckats förhandla igenom.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro