Asus kan lansera NUC med AMD-processor

Permalänk
Melding Plague

Tulldeklaration avslöjar ny modell med AMD:s snabbaste systemkrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det som är lite förvånande här är ju inte att Asus producerar en sådan dator, de har ju byggt AMD-baserade minipc-varianter tidigare, utan just att dealen med Intel angående NUC-varumärket tillåter att den heter NUC.

(Om detta nu stämmer)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det inte bara namnbyte från deras egna 'minipc' serie dom hade innan dom tog över NUC?

https://www.inet.se/produkt/2222979/asus-minipc-barebone-pn53...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Låter som en perfekt liten "konsol" att köra Steam OS / Bazzite på.
Särskilt om den kan slå 4070 Mobile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charanko:

Låter som en perfekt liten "konsol" att köra Steam OS / Bazzite på.
Särskilt om den kan slå 4070 Mobile.

Slår den 4070 mobile och inte kostar ohyggligt mycket så känns den riktigt het som diskret stationär gamingdator tycker jag. Kanske rentav nedgraderar för att få bort lite techprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Slår den 4070 mobile och inte kostar ohyggligt mycket så känns den riktigt het som diskret stationär gamingdator tycker jag. Kanske rentav nedgraderar för att få bort lite techprylar.

Håller med! Kanske kan bli en trevlig spelmaskin om man inte behöver extrem prestanda

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller med! Kanske kan bli en trevlig spelmaskin om man inte behöver extrem prestanda

Eller om Steam släpper en version av Steam OS som är samma version som i steamdeck - så hade det varit sjukt trevligt 😍

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nucs med bra GPU har väl alltid haft dålig price/performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Dedikerad GPU ja de har varit väldigt dyra sett till prestanda. Får se vad AMDs nes APUer kan erbjuda för pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt såna här smådatorer.
Gillar designen som den på bilden, går lätt att gömma.
Har själv en NUC från Intel. Använder den som min HTPC.

Jag undrar om en AMD-processor med integrerad GPU klarar av att köra PC spel bättre än Intels.
Kör äldre spel men haft strul med att få det att funka på min nuvarande NUC.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har spanat på någon sådan variant senaste två månaderna.

Som ersättare till vanlig stationär.
Men också art testa LLMs på. En del av dessa mini pcs kommer med GDDRminne för hel systemet (eller vad det nu kallas - snbbare än vanligt minne verkar det vara iaf). 64 gig sådant till grafiken så har man en rätt bra AI-burk tror jag.

Kollade på mac mini under hösten men de är lite vingklippta med just minnesmängd.
Med en del av de här AMDmaskinerna verkar man kunna få allt (för en rimlig peng).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon som hittar ett pris? 👌

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

om kinamaskiner med "höga" specs kostar 999 usd lär inte denna kosta mindre. men blir gärna överraskad!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ryktet säger ju att åtminstone 395-varianten ska göra det (beroende på konfigurerad TDP antar jag):

https://wccftech.com/amd-ryzen-ai-max-395-strix-halo-apu-rade...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Ja, eftersom AMD (intel kan vi ignorera i frågan) alltid valt att kombinera sina bästa integrerade grafikkretsar med väldigt kraftfulla (läs dyra) processorer. Vad som hade behövts skulle varit att de hade kombinerat den nya GPU-delen med en enklare processor, typ en 7600X med dess 6C/12T.

Permalänk
Hedersmedlem

HP har en variant på gång.
https://www.hp.com/us-en/workstations/z2-mini-a.html
https://liliputing.com/hp-z2-mini-g1a-is-a-workstation-class-...

Skrivs om att den kommer kosta från 1500$. Så från 20.000:- och upp.
Kommer billigare varianter än HP? Antagligen.

Men det här ser ut att vara rätt kraftfulla små maskiner. Jag skulle inte bli förvånad om de också kostar lite mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Gillar skarpt såna här smådatorer.
Gillar designen som den på bilden, går lätt att gömma.
Har själv en NUC från Intel. Använder den som min HTPC.

Jag undrar om en AMD-processor med integrerad GPU klarar av att köra PC spel bättre än Intels.
Kör äldre spel men haft strul med att få det att funka på min nuvarande NUC.

Presterar den bättre än HX370 så börjar den bli riktigt kompetent för spel speciellt om man kan tänka sig att köra med FSR 3.
https://youtu.be/4dGn8DQI5pM?si=WmQ-RIPSNuaHMYfp&t=263

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som är lite förvånande här är ju inte att Asus producerar en sådan dator, de har ju byggt AMD-baserade minipc-varianter tidigare, utan just att dealen med Intel angående NUC-varumärket tillåter att den heter NUC.

(Om detta nu stämmer)

Du upprepade i stort sett första stycket i artikeln

För två år sedan var det en het potatis att ASUS köpte varumärket NUC av Intel (rent juridiskt en helsikes massa licensavtal, men i praktiken blev de "ägare"). Och redan då var de tydliga med att de i framtiden (efter gen 13 intel) skulle utveckla fler varianter.

Från ASUS hemsida för 1,5 år sedan:

"On July 18, 2023, Intel and ASUS announced that they had agreed on a term sheet for a non-exclusive license for ASUS to manufacture, sell, and support 10th to 13th Gen NUC systems. ASUS will be responsible for NUC sales distribution for 10th to 13th Gen NUC systems. For 13th Gen NUC and future generations, ASUS will select and create new ASUS NUC SKUs."

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

HP har en variant på gång.
https://www.hp.com/us-en/workstations/z2-mini-a.html
https://liliputing.com/hp-z2-mini-g1a-is-a-workstation-class-...

Skrivs om att den kommer kosta från 1500$. Så från 20.000:- och upp.
Kommer billigare varianter än HP? Antagligen.

Men det här ser ut att vara rätt kraftfulla små maskiner. Jag skulle inte bli förvånad om de också kostar lite mer.

Tror det är $1200 för Z2 Mini G1 och och $1500 för laptop.

Undrar hur mycket RAM som följer med då. Vet inte vilken modell av Deepseek man kan nöja sig med. Distilled 14B kanske? 64 Gigabong RAM.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Tror det är $1200 för Z2 Mini G1 och och $1500 för laptop.

Undrar hur mycket RAM som följer med då. Vet inte vilken modell av Deepseek man kan nöja sig med. Distilled 14B kanske? 64 Gigabong RAM.

Ha! Så var det kanske ;). Tack för det klargörandet.

Ja det lär väl inte vara 64gig som minsta RAMmängd där. Jag

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hur som haver. Är det någon hårdvara jag ska köpa i år så är det antagligen en sådan mini pc av nå slag.

Tycker de ser roligare ut än någonsin.

Här hopas jag på fler nyheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Framtiden ser ljus ut, för handhållen gaming.