Veckans fråga: Vilka moderna spelmaskiner har du?

Permalänk
Medlem

Playstation 5, PS1 classic.
Sen är jag osäker på om jag fortfarande har en RetroPIE kvar

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

En Xbox Series S för att streama spel från PC:n till tv:n i 4k 120 hz, samt en Ally X och en liten billig Anbernic för retrospel.

Edit: Och en Odin 2 Pro...

Edit2: Och en Quest 3, om det räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Räknas "modern retrokonsoll" som typ något från Miyoo eller Anbernic? För jag har beställt en Anbernic RG35XX

Jag räknar med dem. Har själv två Miyoo Mini Plus och är sugen på en Retroid Pocket 5.

Räknas surfplatta så har jag det också, samt ett Switch men vet inte om jag skulle räkna det som modernt

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Steam link. Funkar bra att spelar någon med tjejen då och då.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

MiSTer Pi. Mycket roligare än så kan man inte ha med en handkontroll och en skärm

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Kul fråga! Den här gubben har endast en modern konsol: Switch, i gott sällskap av följande inte fullt lika moderna spelmaskiner:

(1985) Commodore 128
(1986) Nintendo NES
(1990) Super Famicom
(1990) Sega Mega Drive
(1990) Neo Geo AES
(1990) Neo Geo MVS
(1994) Playstation 1
(1999) Neo Geo Pocket Color
(2000) Playstation 2
(2001) Xbox original
(2005) Playstation Portable
(2006) Nintendo Wii
(2012) Nintendo Wii U
(2016) Xbox One S
(2017) Nintendo Switch

Mini/modernt retro
(2012) Neo Geo X
(2019) Neo Geo Mini
(2023) Anbernic RG35XX

Permalänk

Som vanligt är svarsalternativen för få... Saknar:
- Mobiltelefonen
- Surfplattan
- "Inget"

Känns som om Sweclockers mer och mer blir en spelsajt.
Genererar väl mer klick?

Permalänk
Medlem

Series X och Switch.

Använder även mobilen och TV:n som spelmaskin.
TV:n i sovrummet har retroarch installerat med en 8bitdo SNES-kontroll kopplad till den (upp till SNES). TV:n i vardagsrummet är förberedd med en 4K HDMI docka där jag kan ansluta mobilen som också har retroarch installerat (upp till Switch).

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hittepånamn:

- Mobiltelefonen
- Surfplattan
- "Inget"

Genererar väl mer klick?

Precis dom svaren hade jag behövt.

Men annars är det PC som gäller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har en PS5:a jag fick när jag bytte internetabonnemang, men den ligger fortfarande ouppackad kvar i kartongen och kommer att få ligga kvar där tills GTA 6 lanseras.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem

PS4 Pro är det "modernaste" jag har i spelkonsolväg.
Allt nyare än så har för höga prislappar för att jag ska skaffa dem.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har en PS5:a och sen har brorsan en Steam Deck som jag får låna, ganska schysst! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av hittepånamn:

- Mobiltelefonen
- Surfplattan
- "Inget"

Genererar väl mer klick?

Håller med.
Sen är det som vanligt med mig; spela gör jag på en dator, med mus och tangentbord, inget annat.

Sen att det ligger ett par game & watch nånstans på vinden...
🤷‍♂️

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion Go som min primära spelenhet för närvarande, jag gillar den bra mycket mer än jag väntade mig, bekvämt och på nått vis ger en "närhet" till spelet, som ger mig en spelupplevelse jag numer tydligen uppskattar mer än, pc+skärm/konsoll+tv alternativen.

Permalänk
Medlem

Nvidia shield om det räknas

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Enda moderna är väl datorn. Annars är det Xbox One, xbox360 och en ps2 slim man har.. ps3an har man gjort sig av med.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Räknas Meta Quest 3? Annars bara massa äldre grejer.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ps5, Ps4 Pro med PSVR, Switch, Rog Ally nånting, Quest 2 och 3, Sega Megadrive, nån ny konsol som tar gamla Nes/Sega-spel .. Men spelar väl främst på datorn o mobilen.

Permalänk
Medlem

Den enda som jag använder aktivt är PS5:an. Men jag har äldre maskiner (PS4, PS3, PS2 m.m.) liggandes också, som inte används för tillfället.

PC och PS5 täcker allt jag är intresserad av i spelväg just nu.

Permalänk
Medlem

iPhone 15 pro max. + 32 tum asus rog skärm

allt annat är bara slöseri med pengar. *change my mind*

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Switch är väl inte samma generation som ps5 och series x?
Isf borde PS4 och Xbox One va på listan också

Switch hamnade ju lite mittemellan. Xbox One och PS4 kom 2013, XSX, XSS och PS5 kom 2020. Switch kom 2017, och ligger därmed i tid närmare dagens generation är den förra.

Permalänk
Medlem

Utöver Playstation och Switch, så en MisterFPGA

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

NATO (none of the above)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var väl ändå Sega Mega Drive, eller Genesis som den kallas i Amerika som kom med de reklamerna.

Sega Mega Drive / Genesis släpptes före Super Nintendo, så Sega passade på att jämföra Genesis mot NES. För att visa hur överlägsna Segas 16bit Genesis är mot Nintendo 8 Bit NES.
Vilket ju var sant... men senare släppte Nintendo SNES och då, för det mesta, så kunde SNES göra vad Mega Drive gjorde.

https://www.youtube.com/watch?v=k7nsBoqJ6s8

Mja. Men vanligast bar nog ändå att ingen av dem vanligtvis gjorde vad den andra gjorde. Att "samma" spel oftast var om inte var ett fullständigt annat spel egentligen, så var både de tekniska lösningarna och slutresultatet oftast väldigt olika.

Vilket som var bäst på den tiden var verkligen lika oftast närmast subjektivt.

Det har blitt tråkigare sen dess helt klart. (subjektivt faktum)

Skrivet av Fenix:

Nvidia shield om det räknas

Skrivet av xpanterx:

Räknas Meta Quest 3? Annars bara massa äldre grejer.

Har de ett eget fortfarande aktivt ekosystem och är senaste modellen från företaget, ja då är det väll nu-gen hur gamla de än är.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Game & Watch: Super Mario Bros.
Game & Watch: The Legend of Zelda
NES Mini
SNES Mini
Playstation 4
Nintendo Switch OG
Nintendo Switch Lite
Xbox One X
iPhone 15 Pro (RetroArch)
iPad Mini 7 (RetroArch)

Sen en hel del äldre konsoler med 3DS, DSi, DS, PSP, GBA, GBC, Gameboy... PS1, PS2, PS3, 360, Xbox One...

Permalänk
Medlem

Mini-Nes, mini-Snes, Xbox gen 1 och PlayStation 3.

Tillägg
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 222631.4830|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk

Gamla så många nya så ps5 och switch.

Problemet är att tiden går fortare ju äldre man blir. Det leder till att jag inte ens startar dem. Dessutom känns vissa spel som knep och knåp, man ska klura och lösa problem, ja, det är inte det jag vill göra när jag ska koppla av.

Permalänk
Medlem

Inte så många moderna egentligen. Se min signatur Har väl det mesta som var relevant i Europa från Sega Saturn och framåt. Saknar PS4 Pro och PS5 Pro dock och säkert något mer jag inte kan komma på just nu.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

PS4, hittad i grov-soprummet förra helgen. Provar den först innan den säljes billigt eller ges bort.
Ev. kan disken tas ur för lagring.