PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur ser boot menu ut, F8, kan du ta bild på den?

Mvh

Nu ser den ut så med CSM avstängt. Har testat med på och då ser du föregående bild jag lade upp hur det ser ut.

Har testat bootat med på eller av spelar ingen roll. Har klickat på allt

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem

Lider med dig OP. Tror jag har andrahandshuvudvärk av att läsa dina bekymmer. Hade man bott närmare så hade jag erbjudit mig.

Jag slog en sökning på ditt senaste problem och hittade en tråd på MS.com hade en lösning du kan prova:

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Lider med dig OP. Tror jag har andrahandshuvudvärk av att läsa dina bekymmer. Hade man bott närmare så hade jag erbjudit mig.

Jag slog en sökning på ditt senaste problem och hittade en tråd på MS.com hade en lösning du kan prova:

<Uppladdad bildlänk>

Tack men fungerade ej.
Satte på CSM, får upp alternativ om legacy,uefi eller båda ihop. Valde uefi på allt men möts av ”uppfyller ej krav”

Kan inte förmedla nog för er på forumet hur fruktansvärt trött, stressad och hopplöst allt känns just nu haha

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Tack men fungerade ej.
Satte på CSM, får upp alternativ om legacy,uefi eller båda ihop. Valde legacy på allt men möts av ”uppfyller ej krav”

Kan inte förmedla nog för er på forumet hur fruktansvärt trött, stressad och hopplöst allt känns just nu haha

Det fanns inget UEFI only läge där alltså?
Förstår din trötthet. Kan söka vidare lite mer det är piss att skrolla forum och annat på telefon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det fanns inget UEFI only läge där alltså?
Förstår din trötthet. Kan söka vidare lite mer det är piss att skrolla forum och annat på telefon.

Jo ber om ursäkt. Satte allt på uefi* menade jag.

Tyvärr ej skillnad.

Fattar inte hur jag ska lösa det här nu och det värsta är att även om jag skulle lyckas installera w11 på nya disken på något sätt så är det inte säkert det fixar mitt tidigare problem med datorn.

Känner inga här i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig irl.

Känns så satans p1$* just nu

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

PCH-FW. PTT ska vara enablat. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jo ber om ursäkt. Satte allt på uefi* menade jag.

Tyvärr ej skillnad.

Fattar inte hur jag ska lösa det här nu och det värsta är att även om jag skulle lyckas installera w11 på nya disken på något sätt så är det inte säkert det fixar mitt tidigare problem med datorn.

Känner inga här i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig irl.

Känns så satans p1$* just nu

Sista grej kika så allt stämmer:
Secure Boot: OFF
CSM: OFF

Boot Mode: UEFI Only
TPM Enable 2.0 eller 1.3

Sen kanske en paus vore på sin plats. Huvudet orkar bara så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det enda jag ser på pch fw. Den varit på enable tpm hela tiden

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

8 sidor senare och fortfarande inte löst problemet, låter surt,

Permalänk
Medlem

På secure boot är detta det jag ser

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

<Uppladdad bildlänk>

Det enda jag ser på pch fw. Den varit på enable tpm hela tiden

Kanske testa välj discrete istället för FW tpm?
https://premioinc.com/blogs/blog/differences-between-ftpm-vs-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Handlar det om att jag borde ha satt in nya driven på ett annat slot medan gamla m2an satt kvar och sedan formatera/klona.

Det är ju något jag ej velat göra (klona) utan jag vill ha helt ren installation på tidigare aldrig använt drive. Men funkar ju inte alls nu

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Handlar det om att jag borde ha satt in nya driven på ett annat slot medan gamla m2an satt kvar och sedan formatera/klona.

Det är ju något jag ej velat göra (klona) utan jag vill ha helt ren installation på tidigare aldrig använt drive. Men funkar ju inte alls nu

Klona disken kan du absolut prova om det misstänks vara hårdvaruproblem med original-disken. Så länge det lirar vill säga.

Surt för jag har bara installerat W11 en enda gång från scratch och det flöt på utan problem så har noll erfarenhet av hur BIOS ska vara inställt. Var standard inställningar och rulla för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testade nyss men samma problem

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Testade nyss men samma problem

Attans.... Jag bor i Stockholm iofs men kan enbart bistå med en w10 för vi har influensan här hemma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Attans.... Jag bor i Stockholm iofs men kan enbart bistå med en w10 för vi har influensan här hemma

Kanske inte så "enbart" ändå. Om OP installerar W10 eller W11 är ju orelevant så länge han kan installera och prova om stutters finns kvar. Behöver inte aktiveras för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Planen nu:

Öppna datorn:
Stoppa in gamla m2 i nedan Slot och låta nya driven vara kvar vid den närmst CPU.

Se om jag ens kan boota till w11.

Om jag lyckas nå skrivbordet, vad bör jag göra då?

Formatera den NYA disken, så att det är
Därför den på något sätt har en spärr att ens göra något med?

Eller typ installera om w11 media tool på
USB och testa igen, men denna gång med båda drivesen i?

Bör jag testa formatera i boot med w11
Installationen om jag når så långt ens?
Alltså formatera båda diskarna samtidigt eller enbart den nya?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Planen nu:

Öppna datorn:
Stoppa in gamla m2 i nedan Slot och låta nya driven vara kvar vid den närmst CPU.

Se om jag ens kan boota till w11.

Om jag lyckas nå skrivbordet, vad bör jag göra då?

Formatera den NYA disken, så att det är
Därför den på något sätt har en spärr att ens göra något med?

Eller typ installera om w11 media tool på
USB och testa igen, men denna gång med båda drivesen i?

Bör jag testa formatera i boot med w11
Installationen om jag når så långt ens?
Alltså formatera båda diskarna samtidigt eller enbart den nya?

Om du gjorde allt korrekt med MediaCreationTool så ser jag inte varför det skulle hjälpa att göra om det.
Jag hade lurat på att klona gamla disken till nya. Sist jag gjorde det använde jag ett gratisprogram Macrium Reflect. Var väldigt enkelt att lösa det. Då märker man också om det är hårdvarurelaterat problem eller mjukvara eftersom det sistnämnda borde följa med till nya disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Om du gjorde allt korrekt med MediaCreationTool så ser jag inte varför det skulle hjälpa att göra om det.
Jag hade lurat på att klona gamla disken till nya. Sist jag gjorde det använde jag ett gratisprogram Macrium Reflect. Var väldigt enkelt att lösa det. Då märker man också om det är hårdvarurelaterat problem eller mjukvara eftersom det sistnämnda borde följa med till nya disken.

Okej 👍🏻 Snälla säg att det räcker med att jag låter nya disken vara kvar i det primära slotet och att jag således slipper röra gpun igen?

Alltså in med gamla driven i nedan slot som är enklare att meka med

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Okej 👍🏻 Snälla säg att det räcker med att jag låter nya disken vara kvar i det primära slotet och att jag således slipper röra gpun igen?

Nu är jag inte helt 1000% men klonar du disken bör du enbart behöva byta boot order i BIOS till nya disken. Så ja. Den gamla kan sitta kvar.

Edit nu läste jag knasigt är också trött kanske. Men mitt svar stämmer fortfarande. Svar ja.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Ja det borde räcka för att klona

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är den gamla driven i + tillsammans med den nya MEN den nya syns inte alls!

Den nya är där den tidigare driven var (närmst cpu)
Den gamla är nederest i mb.

Är detta en ledtråd. Alltså, min NYA disk syns EJ som en drive överhuvudtaget.

Är detta det fenomen man sett folk prata om? Där jag först måste lokalisera nya SSD:n / formatera med diskverktyget och sedan kan man använda den?

Tänker om jag nu får den nya driven "att synas" , så kanske jag sen kan ta ut den gamla, därefter boota med W11 och testa installera igen på nya driven?

Hoppas ni förstår hur jag menar..

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

<Uppladdad bildlänk>

Nu är den gamla driven i + tillsammans med den nya MEN den nya syns inte alls!

Den nya är där den tidigare driven var (närmst cpu)
Den gamla är underst i MB.

Är detta en ledtråd. Alltså, min NYA disk syns EJ som en drive överhuvudtaget.

Är detta det fenomen man sett folk prata om? Där jag först måste lokalisera nya SSD:n / formatera med diskverktyget och sedan kan man använda den?

Tänker om jag nu får den nya driven "att synas" , så kanske jag sen kan ta ut den gamla, därefter boota med W11 och testa installera igen på nya driven?

Hoppas ni förstår hur jag menar..

Syns den i Diskhantering? Den behöver formateras för att synas i windows. Macrium Reflect borde dock inte bry sig så du kan strunta i att formatera den om den hittas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså, som ni ser där så syns den ej / okänd.
Om jag får detta o funka och sen återgår till att enbart ha nya driven i, lär det gå att installera w11 på?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Inne i Windows behöver du allokera disken först för att den ska synas i Utforskaren. Kika i diskhanteraren.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Inne i Windows behöver du allokera disken först. Kika i diskhanteraren.

Precis.

Min uppfattning var att jag EJ behövde göra detta.

Jag tänkte:

Jag har en dator,
köper ny disk jag ersätter = tar ut gamla ssdn och in med nya.

Vid boot borde jag direkt då kunna installera W11 till nya disken men uppenbarligen funkade detta ej.

Alltså måste man ha 2 drives i först, för att kunna initiera den överhuvudtaget som en giltig drive (?)

Så nu bör jag alltså kunna enbart ha min nya drive och boota med w11? iomed nu har jag "aktiverat" den

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Nu är den allokerad (men störigt nog benämnd D trots den ligger på m1, men antar går o fixa sen)

Så nu, stänger av datorn. Monterar bort gamla driven (C) och bootar med enbart (D) och W11 på stickan. Det lär nu gå?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Precis.

Min uppfattning var att jag EJ behövde göra detta.

Jag tänkte:

Jag har en dator,
köper ny disk jag ersätter = tar ut gamla ssdn och in med nya.

Vid boot borde jag direkt då kunna installera W11 till nya disken men uppenbarligen funkade detta ej.

Alltså måste man ha 2 drives i först, för att kunna initiera den överhuvudtaget som en giltig drive (?)

Så nu bör jag alltså kunna enbart ha min nya drive och boota med w11? iomed nu har jag "aktiverat" den

Tyvärr inte relaterat problem den här gången. Eftersom när man gör en ny installation på en disk så sköter Windows installationsmedia detta arbete nämligen. Ser ut som en mer "basic diskhanteraren" vid ett av stegen i installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du även göra om W11 USBn och ta bort checken för hårdvara, då ska det gå att installera oavsett. Kan göras med Rufus, se t.ex denna guide: https://www.makeuseof.com/rufus-bypass-tpm-secure-boot-requirements-windows-11/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tyvärr inte relaterat problem den här gången. Eftersom när man gör en ny installation på en disk som inte initierats så sköter Windows installationsmedia detta arbete nämligen. Ser ut som en mer "basic diskhanteraren" vid ett av stegen i installationen. https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.minitool.com%2Fimages%2Fuploads%2Ffr%2Farticles%2F2019%2F10%2Finstaller-windows-10%2Finstaller-windows-10-13.png&f=1&nofb=1&ipt=34975d895f0f2753f919ece25923b31820380b384b20e7c340e16cd083822e5

Yes, detta känner jag igen.

Men ok, föreslår ni nu då att jag klonar min gamla drive till nya (som ej har W11 på)

Ska jag använda programmet nu nämnde för en stund sedan och sedan bör allt rulla på på den nya driven? Om stuttringen fortsätter så vet vi ju då att problemet ej ligger på disken.

Visa signatur

i7-12700f