Microsoft Edge får automatisk scareware-blockering

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge får automatisk scareware-blockering

Kan känna igen typiska tecken på att en webbplats försöker lura besökaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller så tillåter man inte popups om man inte explicit sagt ja till det för sidan. Och helskärmsläge ska bara bort helt. Sen kan de slänga sin dyra AI nånstans.

Antar att man godkänner att de tränar på din data också när man aktiverar det här? (Spekulationer från mig nu bara)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Kontot avslutas

Körs det enbart lokalt i Edge så låter det spontant som en användbar funktion. Alla har inte netiketten att vara försiktig utan man går in varsomhelst och gör vad som helst, och inte ens dubbelkollar adressen man är på.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så tillåter man inte popups om man inte explicit sagt ja till det för sidan. Och helskärmsläge ska bara bort helt. Sen kan de slänga sin dyra AI nånstans.

Antar att man godkänner att de tränar på din data också när man aktiverar det här? (Spekulationer från mig nu bara)

Står ju i nyheten "Scareware-blockerarens modell körs lokalt på användarens dator så ingenting skickas till Microsoft-servrar."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Undras om google total-blockeras då, av Edge
..eftersom 99 % av allt skräp kommer därifrån.

Permalänk
Medlem

En bra sak med edge på mobilen numera är att man äntligen kan ha adressfältet längst ned. Saknat det sen Windows phone-tiden.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Vettig funktion. Finns mycket scareware som säkert kan lura den med dålig koll.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står ju i nyheten "Scareware-blockerarens modell körs lokalt på användarens dator så ingenting skickas till Microsoft-servrar."

Det är klart att Microsoft gör ett undantag att skicka "telemetry"-data i just det här fallet för de har ju sagt så och de lovar dyrt och heligt att allt de säger är sant.

Jag vet att många svenskar inte är det längre, men hur blåögd får man vara?

Permalänk
Medlem

Får man upp det här meddelandet när microsoft spoofar Google.com i Edge också?
Känns som MS har förlorat lite trovärdighet på det här området.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är klart att Microsoft gör ett undantag att skicka "telemetry"-data i just det här fallet för de har ju sagt så och de lovar dyrt och heligt att allt de säger är sant.

Precis.. en liten "bugg" och allt "råkas" skickas till MS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För själva AI analysen ja. Det utesluter inte att de sparar ner allt du gör för att förbättra sin AI bot framöver. Jag litar helt enkelt inte på stora företag som säger saker. Det har gång på gång visat sig att de gör tvärt om efter en tid.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Då får du ta fram en källa på det, ni som hatar Microsoft borde ha enkelt o ta fram en sån källa i så fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då får du ta fram en källa på det, ni som hatar Microsoft borde ha enkelt o ta fram en sån källa i så fall

Måste väl leva under en sten för att inte ha läst om all telemetri-data som Microsoft vill ha från användaren.

Detta axplock om Edge:

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/research-find...

https://learn.microsoft.com/en-us/deployedge/microsoft-edge-p...

Sen... hur kan man hata ett företag? Är det som i fotboll, att Pyttemjuk är någon form av tävlingsinriktat team som kämpar mot motståndarsidans ack så magra (*nix) team? Att inte tycka om är inte samma sak som att hata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Måste väl leva under en sten för att inte ha läst om all telemetri-data som Microsoft vill ha från användaren.

Detta axplock om Edge:

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/research-find...

https://learn.microsoft.com/en-us/deployedge/microsoft-edge-p...

Sen... hur kan man hata ett företag? Är det som i fotboll, att Pyttemjuk är någon form av tävlingsinriktat team som kämpar mot motståndarsidans ack så magra (*nix) team? Att inte tycka om är inte samma sak som att hata.

Jag syftade på denna funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag syftade på denna funktion.

MS kommer att vilja ha telemetri även från denna funktion, hur ska de annars veta att den fungerar eller används? Varför skulle den få ett undantag från övrig telemetri som Edge skickar?

Permalänk
Medlem

Jag känner inte att jag behöver funktionen men för rätt målgrupp är det en jättebra funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är ett spekulativt påstående, men helt i linje med bolagets övriga agerande, så det känns inte som ett överdrivet långsökt antagande.

Sedan känns "saknar förtroende" som mer relevant än "hatar", och att folk saknar förtroende känns som en i grunden sund och verklighetsförankrad reaktion baserat på hur de mer allmänt agerar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den nya Edge-funktionen använder en maskininlärningsmodell tränad på verkliga scareware-sajter och kontrollerar alla nya sajter användaren besöker. Om den ser tecken på att sajten kan vara bedräglig gör programmet flera saker. Först stoppar den uppspelningen av media i fliken i fråga och lämnar helskärmsläget om det har aktiverats. Den placerar sedan en skärmavbildning i en ruta under en stor varning om att sajten verkar misstänkt.

Scareware-blockerarens modell körs lokalt på användarens dator så ingenting skickas till Microsoft-servrar. Om användaren väljer att blockera en sida programmet har varnat för finns dock möjlighet att rapportera den till Microsoft, som då lägger till den i Defender Smartscreen-funktionen som automatiskt blockerar skadliga sajter för alla användare.

Om det fungerar tillräckligt pålitligt (dvs ofta känner igen "scareware" och i princip aldrig ropar varg i onödan) så är ju idén rent principiellt kanon.

Själva tanken på att ens röra vid Edge bär dock emot av integritetsskäl.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ett spekulativt påstående, men helt i linje med bolagets övriga agerande, så det känns inte som ett överdrivet långsökt antagande.

Sedan känns "saknar förtroende" som mer relevant än "hatar", och att folk saknar förtroende känns som en i grunden sund och verklighetsförankrad reaktion baserat på hur de mer allmänt agerar.

Den personen/användaren klagar i princip på allt som MS lanserar, därav hatar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den personen/användaren klagar i princip på allt som MS lanserar, därav hatar

Linuxskäggen verkar lida av någon form av tvångstankar och vanföreställningar som gör att de måste spamma sönder alla nyheter som handlar om MS eller MS-produkter. Otroligt tröttsamt och jag orkar inte läsa dravlet längre. Tyvärr gör det ju dock att man faktiskt kan missa saklig och relevant kritik mot MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Linuxskäggen verkar lida av någon form av tvångstankar och vanföreställningar som gör att de måste spamma sönder alla nyheter som handlar om MS eller MS-produkter. Otroligt tröttsamt och jag orkar inte läsa dravlet längre. Tyvärr gör det ju dock att man faktiskt kan missa saklig och relevant kritik mot MS.

Ja, jag känner mycket så också. Och om man är positiv till MS eller Windows så får man också klagomål från dom typ, så jag brukar begränsa mig hur jag skriver när det gäller MS/Windows nyheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är lika jobbigt att läsa när folk gör en "reach around" och runkar upp microsoft oavsett vad de gör.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Funktionen är till för att skydda boomers. Inte ultrahackersysdevelopermasters som du.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Själva tanken på att ens röra vid Edge bär dock emot av integritetsskäl.

Ja, helst kör man Firefox. Men Edge är ju en helt okej andra webbläsare att ha på sin dator för de få extremt få fall man behöver något som kräver Chromium och inte funkar med Gecko.

Har själv dessa två webbläsare installerade på min PC. Firefox för 99% av fallen, och Edge i princip bara i undantagsfall. Chrome går tyvärr bort då det scannar hårddisken i bakgrund efter "malware" (något som en webbläsare inte ska hålla på med.)

(Inte för att det spelar någon roll, men jag kör Linux på min PC.)

Oavsett är detta med scareware-skydd, om funktionen fungerar som utlovat med att det körs lokalt på datorn, bara bra. Men inget som skulle få mig att byta till Edge som daily-driver direkt.