Helgsnack: Vilken uppgradering ångrar du mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vadå 2k? Du menar nog 1440P.
2k är 2048*1080

Visst, 1440p (2560x1440 isf). Det skulle vara 2.5K

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Inte jättenöjd efter senaste CPU-bytet, vet ej varför men känns inte bara bra.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Under mititen av 00-talet köpte jag en Mac.

Musen-accelerationen kändes fel, och gick inte att ändra. Tog reda på att tredjepartsmöss till Mac brukade komma med egna drivrutiner för att komma runt Apple's accelerationskurva, men det fanns ingen sån till min.
Detta ar också innan "retina displays". Jag tänkte använda min CRT. Suddig text.
Den kändes inte bra att använda.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag köpte en 5700X istället för en 5800X3D till min nuvarande dator. Ganska stor skillnad i pris men jag skulle nog ge en del i de spel jag spelar. Kanske kan hitta en begagnad framöver någon gång.

Ångar också att jag uppgraderade en gammal dator till en SLI setup. Funkade väl ok men inte värt pengarna.

Inte en uppgradering, men ångar att jag köpte en MS Surface Pro 2. Tänkte att jag skulle använda den som surfplatta och bärbar spelmaskin. Funkade bra att spela vissa spel från Steam med touch (t ex Civ 5), men batteritiden var rätt usel och ganska otymplig som surfplatta, så kostade många kronor per använd timme.

Köpte också en Valve Index. Jag kanske inte ångrat köpet som så, men jag har inte ens spelat igenom Half-Life Alyx. Blivit några timmar Beatsaber dock, men inte använt den senaste året.

Permalänk
Medlem

Hm, lite ånger att jag köpte en kompletts "uppgraderingskit" senast jag skulle bygga dator (ett och ett halvt år sedan). Hade varit ifrån datorsvängen ett par år och valet föll på ett i5 13400f med tillhörande moderkort. Vad jag inte tänkte på var att kortet var ddr4 samt ganska budgetutformat (bara 3 fläktuttag bla).
Allt har funkat finfint i spel (grym processor som funkar fint till ett rx 6750xt i 1440) så egentligen har jag inget att klaga på men det skaver lite att ha köpt en gammal plattform ....

När jag runt 2019/2020 bytte mitt 1060 mot ett 2060 super.. Märkte ingen större skillnad .. Det var onödigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Har du ÄGT alla dessa? 😅

Det har blivit en hel del hårdvara genom åren, några är förstås köpta begagnade på swec, nh, techsweden marknad. Men ändå 😀

Permalänk
Avstängd

Köpte en färdigbyggd på SIBA med av betalning 3 år för 14k som innehöll
Pentium III Celeron & inbyggt grafikkort i moderkortet runt 98-99.
Trevlig med DVD-läsare, men den var ju redan för gammal när Elder scrolls III: Morrowind släpptes 2002, vilket rullade som diabilder på den.

Jag lärde mig dock en god läxa så min nästkommande dator byggde jag själv runt 2003, med en Pentium 4 & GeForce FX5200, den höll iaf till 2009, men levde kvar som reservdator ända till 2016.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Väldigt få uppgraderingar jag ångrat. Men jag ångrade att jag uppgraderade från K6/2 300 till en 350 för en massa år sedan. Den senare var inte alls lika villig att överklockas.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Brukar väldigt sällan ångra något då jag läser på en hel del före och köper elektronik ganska sällan

Men köpte en HTC One S runt 2012-2013 som var katastrofal (i efter hand så skulle det nog inte förvåna mig om det var ett måndagsex). Vid minsta lilla belastning så blev den stekhet att hålla i och fruktansvärt obehaglig att ringa med då man blev ganska svettig på kinden efter bara några sekunder. Har nog aldrig hatat en telefon så mycket som jag gjorde då 😅

Använde den som reserv då och då får några år sedan, men slutade med att batteriet svullna till och fick skärmen att bukta utåt. Tror fästanordning som höll i skärmen small lite till och med. Så det var bara att skrota, något som egentligen skulle ha gjorts långt före 😮‍💨

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ ~1875 @ 850mV · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Ångrar att man inte köpte en ordentligt M2 disk 2020 när man byggde datorn. "Snålade" och köpte en WD Blue SN550 1TB 2 400 MB/sek. Nu i efterhand borde man köpt en 2TB minst med 7000mbs för DirectXstorage.

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • Reference Radeon RX 6800XT
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → Steelseries Arctis Nova 7 Wireless

Permalänk
Medlem

Köpte ett professionellt ljudkort någon gång i början av 2000-talet som var perfekt för mina behov (jag var musikskapare på den tiden).

Sedan upptäckte jag till min stora förfäran att dess drivrutiner totalt saknade stöd för standby, det gick inte att väcka upp det, och eftersom jag alltid använde standby istället för shutdown (och det gör jag fortfarande, bara bytt till hibernate istället), så var det en total dealbreaker.

Blev tvungen sälja kortet med stor förlust (kunde inte skicka tillbaka pga att det inte var något egentligt fel på produkten, och returrätten var sämre på den tiden - den som påstår att "det var bättre förr" har nästan alltid fel).

Fan vad det sög, blir sur bara jag tänker på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Köppt en x56 rhino hotas som inte alls var lika bekväm som min x52. inte så mycket pengar i sig, men det är lite störande o se den stå o samla damm.

Permalänk
Medlem

Jag jag bara ärlig så ångrar jag min uppgradering från ryzen 2600 till 7600, med allt så behövdes (inklusive böjda pins på moderkortet ifrån NetOnNets returprodukt, så har bara en minneskanal...). Skulle ha köpt en beggad 5900, eller nåt, istället.
Tanken var att inte behöva byta moderkort närmsta 10(?) åren, men tji gick jag..

Permalänk
Medlem

På sistone inte så mycket faktiskt, men en gång i tiden så byggde jag en dator med RD-Ram som var det hetaste på minnesfronten då. Kort därefter lanserades DDR som var dubbelt så snabbt med halva prislappen och jag satt med en plattform som saknade uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

När jag köpt 7900xtx.

Varför ångrar du köpet av 7900xtx? Av de spelen jag spelar så har jag hittils bara stött på två spel som använder sig av ray tracing. Det ena spelet har ganska lätt raytracing så hade fortfarande liknande fps som min polare som hade ett 4080. FSR/DLSS försöker jag undvika då jag gillar att spela native. Anser att det är ingen idé att köpa ett grafikkort för att kunna köra max inställningar, för att sedan försämra bildkvaliten med fsr eller dlss. Det är la typ de enda anledningarna jag kan komma på till varför någon skulle ångra köpet, men är inte många scenarion där jag känt att jag påverkats av detta. Känner att det är fler scenarion där jag påverkats positivt av att ha väldigt bra raster istället.

Är väldigt nöjd med mitt köp. När jag köpte 7900xtx så skiljde det flera tusen mellan 7900xtx och 4080, även om 7900xtx raster är snabbare.

För att återgår till tråden.

De köpen jag ångrar är steam deck, knappt använt skiten.
Ångrar också att jag köpa ett gtx titan, året efter kom 780ti som var lika snabbt och betydligt mkt billigare.
Köpte även en dator med 2060 super och amd 3700x som åldrades väldigt fort.

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

alla mina datorer som jag har haft sen 3700x/gigabyte b550itx. så många att jag spyr helt i onödan.

edit, den största besvikelsen am5.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Den uppgradering jag ångrar allra mest var när jag runt år 2002 gick från en grym 19" CRT-skärm från LG till en jävla pissig TN-skärm på 15" från Samsung. Jag tänkte att en plattskärm måste ju vara skitcoolt och överlägset, och mycket lättsammare att släpa med på LAN. Sålde min CRT för att ha råd med plattskärmen, och bildkvalitén sög utav bara helvete, och den hade dessutom pixelfel där en pixel alltid lös rött. Den fick jag dras med i några år, tills jag införskaffade mig en ViewSonic VX2025wm som var ett rejält kliv uppåt från den där sunkiga skitskärmen från Samsung. Men jag saknar min fina, underbara CRT än idag 😢

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag ångrar ingenting.
"Je ne regrette rien" , som tyskarna brukar säga.
( Edith Piaf, sjunger bättre än jag.)
Ett varmt tack, till säljarna jag träffat.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis när jag provade att köra via bärbar. Men å andra sidan fick jag erfarenheten att det inte är min melodi. Skulle nog snarare säga när jag köpte nya högtalare (Polk Audio ES20) nu i december och lite för sent insåg att de var lite något för stora i min lägenhet. Tråkigt då de låter kalas. Så nu ligger de i sin låda och väntar på att jag ska sälja dem på blocket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte ångrat mycket men när jag testade triple crossfire med 3st ATI 4890 var inte det bästa köpet. Visserligen var två korten begagnade men ändå.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Lite halv ångest var det när jag ägde en i7-6850K och uppgraderade mig till en 6950x för 2.5K helt ny oanvänd från Ebay.

Kände att prestandan inte vart så revolutionerande som jag trodde.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

Jag ångrar ingenting.
"Je ne regrette rien" , som tyskarna brukar säga.
( Edith Piaf, sjunger bättre än jag.)
Ett varmt tack, till säljarna jag träffat.

som denna katt. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfc9IGs...

Det är mest felköp av småprylar jag själv gör. Som när man ska beställa en tryckknapp och insåg man beställde en momentan. Det är inte mycket pengar att beställa igen, men minsta order 500kr och man får beställa mer.

Om jag bara hade fått känna på alla småprylar jag köper så hade nog min teknikbudget halveras. En sådan enkel sak som skruvar kan man beställa, när man tar paketet ur lådan så undrar man var det verkligen dessa man beställde. Samtidigt har man ej oändlig tid på att granska varenda småpryl heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

som denna katt. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfc9IGs...

Det är mest felköp av småprylar jag själv gör. Som när man ska beställa en tryckknapp och insåg man beställde en momentan. Det är inte mycket pengar att beställa igen, men minsta order 500kr och man får beställa mer.

Om jag bara hade fått känna på alla småprylar jag köper så hade nog min teknikbudget halveras. En sådan enkel sak som skruvar kan man beställa, när man tar paketet ur lådan så undrar man var det verkligen dessa man beställde. Samtidigt har man ej oändlig tid på att granska varenda småpryl heller.

Beklagar ditt elände. Små enkla prylar borde kosta.
,.. lite. Elfa . se är mitt Mecka för udda prylar.
Hämta nytt i lagret, om man inte är nöjd, vid besök.
Bor i Huvudstaden, vilket är ett plus.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har ett 5080 i ett skåp. Men det är kanske för en god sak, när sonen ärver gamla datorn. Men 16 k för 10%? Nja.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk

Inget direkt men det jag kommer på är DDR5, gav 5500 för 32gb när det var nytt, kostar typ 1800 idag men finns med samma spec för typ 1200.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-P35C-DS3R moderkort med stöd för både DDR2 och DDR3 till min Core 2 Duo E6600, helt onödig funktion som aldrig användes.

Edit. Fast då var ju moderkort så pass billiga att pengar i sig inte var problemet, jag syftar mest på det onödiga stödet för både DDR2 och DDR3 när jag ändå bara kört DDR2 genom hela plattformens livstid.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Fasiken, mitt minne sviker mig något, men jag vill minnas att när det begav sig kunde köpa man dedikerade kort för att spela upp DVD-filmer i "DVD-kvalitet". Det var svindyrt. Dessvärre fick jag aldrig kortet att fungera som det skulle. Filmerna blev riktigt snygga men det var något som gjorde att bilden blev alldeles för mörk - oberoende av inställningar.

Sedan köpte jag Creatives fyra små kubhögtalare med subbas för "3D-ljud". Alltså, det var varken surround eller vidare välljudande. De fanns i vitt/beige och svart, det svarta var fetare men jag var för fattig för att köpa den versionen.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Och vilket rikare liv man hade levt istället för att ha spenderat så ofantligt mycket tid framför den där dumburken.

Kan ibland få lite ångest när jag hamnar framför en riktigt gammal dator, typ från 1995-2010. Därför att jag inser att jag spenderade så mycket av den bästa tiden i livet framför så medioker teknik. Tänk om man fått uppleva dagens teknik som ung, vilken potential att utforska den digitala världen. Att skruva på motorcyklar eller bilar från samma tidsperiod känns inte alls på samma sätt, de är ju ännu "moderna".

Permalänk
Medlem

Inga komponenter, vad jag kan komma på, så här på rak arm iallafall. Jag är i regel inte en sån som köper på impuls.

Men tillbehör däremot har det blivit ett par som jag ångrar lite, även om det inte rört sig om några jättestora pengar. Jag köpte t.ex. en portabel (USB) DVD spelare/brännare till min förra dator för att jag trodde att jag skulle få användning för den, men jag har inte kopplat in den en enda gång. Jag köpte och provade även mekaniskt tangentbord till min förra burk och kom ganska snabbt fram till att det är väldigt överskattat, speciellt när man slår ut det på hur mycket mer det generellt kostar. Har inget emot mekaniska tangentbord i sig, men är väl inte beredd att betala en massa extra för det.

Permalänk
Medlem

2060 6gb 6 månader innan super och 5700xt kom. Kändes också goofy att gå ner 2GB från r9 390 men trodde det skulle räcka. Det misstaget görs inte om. Är glad att de flesta på Swec idag förespråkar åtminstone 12GB om du är annat än 1080p spelare.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.