Helgsnack: Vilken uppgradering ångrar du mest?

Permalänk

Inte datorrelaterat men att byta till en Samsung S24 var det sämsta jag gjort efter att i åratal kört med OnePlus-telefoner.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen från mitt ASUS GTX 1080 till ett Zotac RTX 2080ti. Högljutt kort, med kass möjlighet till fläktstyrning och ett sjujäkla spoltjut till och från. Visst, ett lyft i prestanda, men inget jag egentligen behövde.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Mitt andra 6800gt för att köra SLI.....de flesta spel fungerade bättre med ett.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

När jag köpte GeForce 2 MX kring millennieskiftet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Skulle inte säga att jag ångrar det men uppgraderade till en i7 13700K några månader innan 14 generationen.
No big deal tänkte jag. Väntar några generationer med att uppgradera.
Men nu ska dom byta socket så lär ju bli nytt moderkort också nästa gång.
Förhoppningsvis håller 13700k ett bra tag till

Permalänk
Skrivet av Noob_To_Computers:

Skulle inte säga att jag ångrar det men uppgraderade till en i7 13700K några månader innan 14 generationen.
No big deal tänkte jag. Väntar några generationer med att uppgradera.
Men nu ska dom byta socket så lär ju bli nytt moderkort också nästa gång.
Förhoppningsvis håller 13700k ett bra tag till

Det måste man lära sig. Har man Intel krävs alltid nytt moderkort vid CPU byte, oftare än så är riktigt onödigt att byta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

När jag köpte GeForce 2 MX kring millennieskiftet

Jag hade ett sådant! 2002 bytte jag ut det mot ett Geforce 4200ti vilket var en enorm skillnad.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag köpte ett HP Reverb mixed reality VR-headset, som Microsoft nu stänger av möjligheten att använda i Win 11 24H2 eftersom mixed reality är en del av operativsystemet och därför inte har egna drivrutiner.

Synd att behöva slänga bort en annars fullt fungerande produkt som jag bara haft i två år. Kommer använda den så länge det kommer uppdateringar till 23H2.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta köp var en Pentium 4 32 bit när AMD kommit i en 64 bits version med två kärnor.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Inte datorrelaterat men att byta till en Samsung S24 var det sämsta jag gjort efter att i åratal kört med OnePlus-telefoner.

Jag gjorde samma fast S22.. skiten funkade inte ens när jag fick den och Samsung var en jävla mardröm att ha att göra med. Nu har jag köpt en OP13 och är glad igen.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

Att man köpte Asus rx 5700xt kort som dom sket fullständigt i genom o montera kylaren med för långa skruvar så den tappa all kontakt med kortet och spel krascha direkt efter nån minut.

Och Asus brydde sig inte om den jätte stor blundern utan man fick själv beställa nya skruvar för o få det fixat eller skicka de till dom någonstans i Europa men bara efter att alla stora youtubers gav dom skit för hur dom skötte de hela. Tog bra stund innan dom kommentera det hela med ett meh svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag hade ett sådant! 2002 bytte jag ut det mot ett Geforce 4200ti vilket var en enorm skillnad.

Coolt, jag bytte också ut det mot ett 4200ti Vet precis hur du menar 😁

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

från 27 tums till 32 tums skärm.

Hade mellan 2012-2019:
https://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x1...

införskaffade 2019:
https://rog.asus.com/se/monitors/27-to-31-5-inches/rog-strix-...

Ser fram emot dagen denna går sönder så jag kan byta ner mig igen, har även bytt bort den extremt fula foten mot en mer stilren och vuxen modell.

Varför? för stort vid ett vanligt skrivbord, problem med flimmer med freesync på AMD kort och nu på senare år blivit otroligt mycket backlight bleed i hörnen samt väldigt onaturliga färger på panelen.

Den kostade 6790kr...

Precis vad jag skulle skriva.
27" är klart sweetspot på vanligt skrivbord. Allt över behöver ha en nishad funktion, eller pga synskada, för att vara användbart imo.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NcLr:

27" är klart sweetspot på vanligt skrivbord. Allt över behöver ha en nishad funktion, eller pga synskada, för att vara användbart imo.

*Gråter när jag läser detta på min 42”*

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Bra att du la till "imo" där.

Permalänk
Medlem

Ville prova Radeon grafikkort men efter ett år av usla drivrutiner med artifakter och micro stuttering gav man upp. Tror det var 2st HD 6970 kort. Har inte köpt några fler efter den erfarenheten.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Rent allmänt så uppträder viss ånger när man lagt x slantar på något och inser att "x+lite till" hade gett mycket mer för pengarna bara nån vecka senare.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Och jag åkte på glasögon sådär 2 år efter jag skaffade denna skärmen så den kanske till och med orsakar synskada

Ångrar även mitt nybilsköp i Januari 2024, som tur är köpte jag den kontant för 329 tusen så inga dyra lån bara ett djupt hål på sparkontot men den är just nu värderad till 240 tusen och nu går miljövindarna över Europa igen och min bil är "bara" en mildhybrid som har en snittförbrukning på 0,66 sen ny, förhoppningsvis landar jag ett nytt jobb snart så jag slipper köra 3000+ mil om året (står just nu på sådär 3600 mil) och för tillfället har jag löst det med en gammal manuell diesel pendelbil som jag kan nöta mil i då sambon behövde något att ta sig med inom staden för jobb.

Och nej kan tyvärr inte ladda hemma för jag bor i lägenhet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kringutrustning

Jag har varit ganska nöjd med många produkter jag köpt, men en av dem jag ångrar är en mus jag sitter med just nu som resmus/laptopmus. En Razer Diamondback 3G.
Den kostade mig 599 kr tror jag, men några år senare köpte jag en logitech g400 som är mig kär och kostade runt 250 kr.

Innan jag köpte G400 provade jag dock en G500 som var helt tokig, pekaren hoppade runt, konstigt lagg...
Synd för G500 var en ganska snygg mus har jag för mig och jag tror jag kunde sätta in vikter i den samt låsa och frilägga scrollhjulet med en knapp.

Ljudkort

Jag ägde ett Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro, en tjusig produkt med alldeles för långt namn.
Jag visste inte vad jag köpte riktigt.
Jag ville ha ett PCI ljudkort för att det inbyggda realtekljudet slutat fungera på min Pentium 4 Prescott hempc.

Ljudkortet var dyrt, kanske kostade mellan 500-800 kr, vet inte riktigt och drivrutinerna var dåliga.

När allt funkade var dock ljudet riktigt bra. Produkten kom på XP tiden och var väl som bäst då.
Det hade XRAM på 64 MB som skulle ge extra prestanda i utvalda titlar som t ex DOOM3, marginellt i praktiken.
Det bästa var väl dock om man kunde få EAX att fungera.
Alla spel blir häftigare med EAX och "directional sound".

Grafikkort

Många grafikkort har funkat bra, jag hade ett 290X som helt sonika slutade funka på DVI utgångarna. HDMI utgången fungerade men med begränsad upplösning och grafiska artefakter och dessutom fick jag blåskärm efter en stund oavsett vald ingång.
Ok kort utöver det.

Nu har jag ett 6950 XT som jag köpte för 8000 och fick last of us på köpet.
Skälet till att jag köpte kortet var mest för HDMI 2.1 så att min LG OLED på 48'' skulle gå att köra i 4k utan att vara begränsad till, var det 60 fps tror jag?
Kopplar jag in min laptop blir 4k begränsad till 30 fps.

Jag är inte helt säker på om jag tycker 6950 XT var värt 8000 kr, men jag tvivlar på att jag hade velat lägga pengarna på något annat kort heller.

Laptop

Jag hade en Ideapad 330S som höll i kanske 2 år innan tangenter slutade funka, jag skulle nog inte rekommendera dem utom i nödfall

Chassi

Jag har ett gammalt Cooler Master Elite som är plåtigt men det var billigt och gick väl an.

Dock är jag mer orolig över att jag inte kommer vara nöjd med mitt senaste, ett vitt Phanteks NV5 som jag endast packat upp för att undersöka men inte börjat bygga i.
Jag läste inte recensionen av @JonasT ordentligt för att förstå att det är ett showcase chassi som inte passar mig som fortfarande använder mekaniska hårddiskar, inte bryr mig om RGB och att jag mest nappade på de positiva omdömena kring chassit och att det skulle vara praktiskt att bygga i.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Konsollköp e det enda jag riktigt ångrar & även mitt apple köp

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss ett par aktiva högtalare till datorn.
Ljudet var jättebra men grannarna klagade.
Var tvungen att sälja dom.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Jag köpte nyss ett par aktiva högtalare till datorn.
Ljudet var jättebra men grannarna klagade.
Var tvungen att sälja dom.

Så nu har du istället ett par passiva högtalare?

Grannarna: – "Du måste själv välja vilket slutsteg du ska använda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NS-10M:

Så nu har du istället ett par passiva högtalare?

Grannarna: – "Du måste själv välja vilket slutsteg du ska använda"

Hehe. Nu är det vanliga datorhögtalare.
Fick en bra vecka med högtalarna i alla fall.
Underbart är kort!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Blir ju inte direkt kopplat till komponenter men här är min lista:
När jag bytte ut min mus till en Logitech G Pro wireless 2019. Den led av det ökända dubbelklickandet men hade inte mage att uppgradera förrän för ca en månad sen. Fattar inte hur jag inte skickade den åt helvete tidigare. Så skönt att slippa de problemen.

Ångrar även halvt att jag bytte ut min Samsung Galaxy S7 Edge till en Note 9. Hade bara Note 9 i lite mer än ett halvår innan jag gick över till Apple så var en dålig investering. Varför halvt? Jag hjälpte en familjemedlem som behövde en ny telefon efter att deras gick sönder så skänkte min S7 Edge.

Köpte även en Bluetooth 4.0 dongel. Helt klart en sämre investering på den tiden än att bara köpa en 5.0 direkt. Numera väljer jag moderkort som har bluetooth inbyggt istället.

Bytte ut min mikrofon från en Röde Procaster till en Shure SM7B. Med facit i hand så vet jag inte om det ens kan räknas som en uppgradering.

Det är iaf några axplock av det jag kan komma på nu.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Väldigt få uppgraderingar jag ångrat. Men jag ångrade att jag uppgraderade från K6/2 300 till en 350 för en massa år sedan. Den senare var inte alls lika villig att överklockas.

För min del var det från en AMD K6/2 450 till 500... Blev långsammare flera fall då det inte gick att köra FSB lika fort på 500:an som 450:an.
Försökte få tag på en K6/3 men var nog för sent ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

För min del var det från en AMD K6/2 450 till 500... Blev långsammare flera fall då det inte gick att köra FSB lika fort på 500:an som 450:an.
Försökte få tag på en K6/3 men var nog för sent ute.

Tro det eller ej, men det är fortfarande inte för sent! Jag har en K6/3 400 du kan få köpa billigt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Att man valde Gigabyte RTX 3090. Sämre RMA-upplevelse får man leta efter. Att gå från en high-end IPS skärm till first-gen OLED monitor för 10k var ju också fett ovärt i efterhand.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz GPU: EVGA SC ACX 2.0 Geforce GTX 980 Moderkort: Asus Maximus VII Hero Z97 RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600Mhz SSD: Corsair SandForce 120GB, Intel 430 Series 120GB PSU: Evga Supernova G2 750W Chassi: Corsair 600T Vit Kylning: Custom vattenkylning 240mm + 120mm radiator

Permalänk
Medlem

2021 - GPU - Zotac 3080ti Trinity för 16 500kr
Hade suttit och kollat efter GPU under ganska lång tid och såg 3080ti för samma pris som alla scalpers skulle ha för sina 3080.
Semestern skulle börja om 1 vecka och blev ganska desperat på att ha något fungerande.

Nu när man ser tillbaka och jämför med dagens priser så var det inte så mycket pengar men denna GPU kommer nog få leva ett bra tag till... Ska nog försöka byta ut pasta+kuddar på den då den är hyfsat varm.

(Sökt runt på just denna version av kortet och flera andra tycker även att tillverkarna har skimpat på kvalitet när det gäller kuddarna för minnen på kortet.)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skriva om en upplevelse som var tvärtom. I stället för att lägga 2700 kr på 64MB i RAM till en dator som hamnade på skroten för 20 år sedan så köpte jag ett par fina högtalare till min stereo som jag forfarande använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan ibland få lite ångest när jag hamnar framför en riktigt gammal dator, typ från 1995-2010. Därför att jag inser att jag spenderade så mycket av den bästa tiden i livet framför så medioker teknik. Tänk om man fått uppleva dagens teknik som ung, vilken potential att utforska den digitala världen. Att skruva på motorcyklar eller bilar från samma tidsperiod känns inte alls på samma sätt, de är ju ännu "moderna".

Men samtidigt har tekniken blivit så mycket mer komplex så vill man sätta sig in i detaljerna hur tekniken fungerar så är det nu mycket större tröskel än förr.

Processorerna som 8080, Z80, 6502 etc var ju rätt enkla att förstå hur de fungerade jämfört mot dagens. Ta tex den senaste Arduino R4, användarmanualen på processorn är över 1400 sidor.

När jag köpte min första hårddisk med kontroller så följde det med en manual med alla kommandon till kontrollern och till och med exempel på drivrutiner i Z80 assembler - och de var inte mer komplexa än att koden fick plats på ett par sidor.

Så för egen del har jag inga problem med att jag kört på "gamla" system stor del av livet.