Permalänk
Medlem

speedtouch 510 + dlink 614

En av mina vänner skaffade sig bostream och fick ett speedtouch 510 och han har ett d-link 614 trådlöst nätverk. Han får inte modemet att fungera med den trådlösa. Är det ngn som vet vilka konfigurationer som skall göras (modemet fungerar mot en dator direkt och linjen är ok)

Är det ngn som har detta fungerande?

Visa signatur

mob

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det så att modemet och routerns inställningar "krockar" med varandra. Prova med att stänga av DHCP-tilldelning och brandvägg i modemet (alternativt i routern) så borde det fungera.

/Erik

Permalänk
Medlem

Installerades 510-modemet via en CD-skiva?
Om så är fallet ligger det DHCP och NAT i 510.

Kör en fabriksåterställning av modemet och använd D-linken för att logga in via PPPoE istället så kommer det att fungera perfekt. Fabriksåterställning borde stå i manualen hur Du gör.

Har en bekant som jag satte upp exakt samma lösning för och vi körde modemet i fabriksläge (installerade aldrig m.h.a. skivan) och satte upp PPPoE-klienten i hans router bakom modemet=fungerar perfekt

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2g0d
Installerades 510-modemet via en CD-skiva?
Om så är fallet ligger det DHCP och NAT i 510.

Kör en fabriksåterställning av modemet och använd D-linken för att logga in via PPPoE istället så kommer det att fungera perfekt. Fabriksåterställning borde stå i manualen hur Du gör.

Har en bekant som jag satte upp exakt samma lösning för och vi körde modemet i fabriksläge (installerade aldrig m.h.a. skivan) och satte upp PPPoE-klienten i hans router bakom modemet=fungerar perfekt

Medveten om att jag tar upp en gammal tråd, men har fått samma problem när jag skulle installera den här kombinationen hos en kompis.

Jag hittar inte var man gör en fabriksåterställning på modemet?
Behöver man verkligen det? Räcker det inte att ställa in inställningarna manuellt i webinterfacet?
Fabriksinställningarna finns ju med i slutet av manualen:
http://www.speedtouchdsl.com/pdf/510/st510_guide_se.pdf

Permalänk
Medlem

finns under Advanced -> Setup -> Restore Defaults
om det är rätt eller ej vet jag ej. jag har ingen lust att testa annars finns det ju mycket mer information om du telnet:ar till den.. dvs telnet 192.168.0.254 och skriv bara in lösenordet så kommer du också in.. skriv help för att få fram menyn eller nått..

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Medveten om att jag tar upp en gammal tråd, men har fått samma problem när jag skulle installera den här kombinationen hos en kompis.

Jag hittar inte var man gör en fabriksåterställning på modemet?
Behöver man verkligen det? Räcker det inte att ställa in inställningarna manuellt i webinterfacet?
Fabriksinställningarna finns ju med i slutet av manualen:
http://www.speedtouchdsl.com/pdf/510/st510_guide_se.pdf

Om Du skall köra med en router "bakom" modemet så installerar Du inte modemet med CD-skivan utan låter modemet vara just ett modem.
Därefter konfigurerar Du upp routerns PPPoE-klient med anv.namn och lösen.

Om Du kört CD-skivan och installerat modemet så ligger DHCP och NAT "aktivt".
bör Du göra en fabriksåterställning (som Du hittar på s.47 i den manual Du länkar till).
Därefter blir modemet just ett modem och Du sätter upp PPPoE-klienten i routern.

Hoppas jag förstod Dig rätt och svarade på Din fråga

P.S Visst går det att sätta en ruoter bakom det installerade modemet som då kör NAT, men jag förstår inte varför man skall göra det då man i det läget har 2 routrar i serie... D.S

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2g0d
Om Du skall köra med en router "bakom" modemet så installerar Du inte modemet med CD-skivan utan låter modemet vara just ett modem.
Därefter konfigurerar Du upp routerns PPPoE-klient med anv.namn och lösen.

Om Du kört CD-skivan och installerat modemet så ligger DHCP och NAT "aktivt".
bör Du göra en fabriksåterställning (som Du hittar på s.47 i den manual Du länkar till).
Därefter blir modemet just ett modem och Du sätter upp PPPoE-klienten i routern.

Hoppas jag förstod Dig rätt och svarade på Din fråga

P.S Visst går det att sätta en ruoter bakom det installerade modemet som då kör NAT, men jag förstår inte varför man skall göra det då man i det läget har 2 routrar i serie... D.S

Jao..dom har nog kört skivan eftersom dom kör utan d-link-routern vanligtvis. Har bara haft och göra med Telia´s adsl-modem, så inga webinterface eller telnet-servrar hitintills

Dessutom missade jag ju informationen om fabriksåterställning i manualen. Tack för uppmärksamheten där! Ska testa senare i veckan så får vi se...