Permalänk
Medlem

Kanske off-topic men... vilket headset ska man skaffa om man ska köpa nytt idag? Har Oculus CV1 och det har väl hänt än del sen dess.
Tänker främst PCVR. Är väl nice om det går att köra fristående men hellre än bättre upplevelse även om det kräver att jag är kopplad med sladd till en PC och sätter upp någon typ av basstationer/kameror.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Kanske off-topic men... vilket headset ska man skaffa om man ska köpa nytt idag? Har Oculus CV1 och det har väl hänt än del sen dess.
Tänker främst PCVR. Är väl nice om det går att köra fristående men hellre än bättre upplevelse även om det kräver att jag är kopplad med sladd till en PC och sätter upp någon typ av basstationer/kameror.

Quest 3 eller PSVR2.
Sen blir det bara dyrare och dyrare men inte nödvändigtvis bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sitter på en reverb g2 som snart kommer sluta fungera i Windows. Ska man försöka vänta på nya Deckard eller köpa en Quest 3 nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 3 eller PSVR2.
Sen blir det bara dyrare och dyrare men inte nödvändigtvis bättre

Har en PS5 men är nog mer sugen på PCVR, tänker att utbudet är större där.
Hur funkar Quest3 att koppla till PC och använda den istället för den inbyggda mobilkretsen? Något nämnvärt "lagg" eller annat jämfört med ett som endast ansluts till PC? Prismässigt är ju Quest 3 ganska lockande.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.

Permalänk
Medlem

Ett beg Valve Index ligger väl ganska vettigt i pris plus att du får ett av de bättre på marknaden just nu. Köpte ett bg själv för några månader sedan bara för att få spela HL Alyx igen och det är häftigt alltså =D

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Hur funkar Quest3 att koppla till PC och använda den istället för den inbyggda mobilkretsen? Något nämnvärt "lagg" eller annat jämfört med ett som endast ansluts till PC? Prismässigt är ju Quest 3 ganska lockande.

Jag använder nästan Quest 3 dagligen med PC och jag ansluter till den trådlöst med Virtual Desktop.
Det funkar bra, så länge du inte planerar att bli världsmästare i Beat saber eller annat rythm-spel typ.

PSVR2 fungerar på PC också med PC-adaptern som finns att köpa, sen måste man komplettera med en DP kabel och en Bluetooth dongle om ens dator inte har bluetooth.

Så varje headset get dig tillgång till 2 plattformar.
Quest 3 - Quest Standalone och PCVR
PSVR2 - VR på PS5 och PCVR

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar9o:

Sitter på en reverb g2 som snart kommer sluta fungera i Windows. Ska man försöka vänta på nya Deckard eller köpa en Quest 3 nu?

Quest 3.
vill du komma billigt undan bara för PCVR kan du köra med Quest 3S. Räkna dock inte med att känna att du uppgraderat från HP Reverb med 3S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Har man både pc och PS5 skulle jag välja PSVR2 på grund av oled och alla features du får med PSVR2 som t ex eye tracking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Med din dator Quest 3.
Jag får hem psvr2 imorn förmodligen och ska jämföra dessa 2 mot varandra.

Visa signatur

🖥️ 5090 Rtx FE | Ryzen 7800x3D | G.Skill Trident Z Neo 6000Mhz 2x32 GB | Asus ROG Crosshair X670E Gene | Corsair AX1200i | Samsung 990 Pro 2x 2TB |

🥽 Nuvarande VR | Quest 3 / Pimax 8KX (Används som Valve Index Controller Hub)

Tidigare VR | Oculus DK2 | HTC Vive | Oculus Rift | HTC Vive Pro | Samsung Gear VR | HP Reverb G2 | HTC Vive Pro 2 | Meta Quest Pro | Pimax Crystal | PlayStation VR 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Med din dator Quest 3.
Jag får hem psvr2 imorn förmodligen och ska jämföra dessa 2 mot varandra.

Visste inte att PSVR2 funkade till PC. Vore väldigt intressant att höra din erfarenhet av dom båda när du testat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Har man både pc och PS5 skulle jag välja PSVR2 på grund av oled och alla features du får med PSVR2 som t ex eye tracking.

Men eye tracking funkar inte på PC vill jag minnas.
(Eller har det ändrats?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Molotov:

vill du komma billigt undan bara för PCVR kan du köra med Quest 3S. Räkna dock inte med att känna att du uppgraderat från HP Reverb med 3S

Eller begagnad Q2 för att komma undan ännu billigare, inte mycket vinst med Q3S för PCVR.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men eye tracking funkar inte på PC vill jag minnas.
(Eller har det ändrats?)

Men det funkar ju till PS5. Och det ger rejält förbättrad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Eller begagnad Q2 för att komma undan ännu billigare, inte mycket vinst med Q3S för PCVR.

Nej inte stor skillnad men du kan köra Wifi6e och nån codec som inte funkar på Quest 2 tror jag bla när du ska köra trådlös PCVR.
Jag upplever Quest 3 bättre än Quest 2 vad gäller trådlös pcvr streaming. precis som jag upplevde Quest 2 bättre än Quest 1 på trödlös streaming, men då var skillnaden än större

Sen har du bättra passthrough och smidigare kontroller.
Sen så som för dom flesta blir det endå att man skaffar saker standalone och då är Q3 bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer, vad tror ni om Pico 4 ultra? Jag kollar för fullt nu på youtube.

Men det lutar nog mot en Quest 3 och deras pancake-lenses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar9o:

Tack för era kommentarer, vad tror ni om Pico 4 ultra? Jag kollar för fullt nu på youtube.

Jag hade nog också kört på Quest 3 om du ska spela på pc. En liten åtanke bara är om du har tänkt spela många spel som är mörka. PSVR2 har ju oled och det är ju en stor fördel i mörka spel. Vill man dock spela VR på PS5 är såklart psvr2 ett måste.

Men Quest 3 erbjuder så mkt mer än gaming. Jag är faktiskt själv sugen på att köpa ett headset till. Men väntar kanske till Quest 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar9o:

Jag har inte testat pico men på papper ser dom identiska ut.
Med Quest 3 får du iaf tillgång till deras portabla spel.

Visa signatur

🖥️ 5090 Rtx FE | Ryzen 7800x3D | G.Skill Trident Z Neo 6000Mhz 2x32 GB | Asus ROG Crosshair X670E Gene | Corsair AX1200i | Samsung 990 Pro 2x 2TB |

Tidigare VR | Oculus DK2 | HTC Vive | Oculus Rift | HTC Vive Pro | Samsung Gear VR | HP Reverb G2 | HTC Vive Pro 2 | Meta Quest Pro | Pimax Crystal | PlayStation VR 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Oscar9o:

Blir dåligt med källanvisningar och detaljer här nu utan mer "trust me bro", men tldr; jag hade personligen inte valt en Pico 4 Ultra.

Jag köpte en Quest 2 helt ny, returnerade på grund av att en kontroller fick problem väldigt snabbt och Metas hantering var, i min mening, skit. De fick tillbaka det hela istället.
Köpte därefter en Pico 4 som var ny då och absolut hade några bra punkter, men överlag rätt mycket sämre helhetsupplevelse än redan då rätt gamla Quest 2, returnerade.
Köpte en Quest 2 igen, begagnad här på Swec denna gång, och därefter i ett svagt ögonblick på rea, en Quest 3.
Kollade "givetvis" också vad som skedde på Pico-fronten och gjorde en hel del research och måste säga att jag blev besviken där, Pico 4 Ultra känns som ett väldigt litet steg uppåt från Pico 4 som, i min mening, redan var efter Quest 2.
Hade förhoppningar om att de skulle höja sig, några betydande och intressanta framsteg och mer konkurrens till Meta hade varit bra, men tyckte det föll platt.

På YouTube fick jag även bilden av att väldigt mycket kring Pico är köpt marknadsföring snarare än riktiga recensioner, så var lite på vakt, oavsett vilket spår du fördjupar dig i. Meta har givetvis en hel del sponsorskap osv. men det kändes betydligt lättare att hitta faktiskt bra videos. Dock liten brasklapp att jag inte letat efter nya videos igen efter beslutet togs.

Min personliga slutsats var i alla fall i princip att Pico 4 Ultra kanske hade varit ett alternativ, till typ halva priset. Till priset nu? Quest 3 alla dagar i veckan.

Tappade ett ord.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Visste inte att PSVR2 funkade till PC. Vore väldigt intressant att höra din erfarenhet av dom båda när du testat!

Det krävdes inte mer än några minuter att se att Quest 3 är mycket bättre.

Komforten är bättre på psvr2 ur kartong jämfört med Quest 3. Men med en aftermarket strap som bobovr s3 är dom snarlika.

Display
Skärpa: quest 3, inte ens nära.
Sweetspot: väldigt liten jämfört med hela linsen i Quest 3.
Färger: Här trodde jag psvr2 skulle va mycket överlägsen men skillnaden var knappt märkbar.
Fov. Samma som quest 3. Jag kör dock utan faceplate.
Det ser ut som ett smutsigt filter över hela bilden, förmodligen för att försöka gömma pixlarna.
Binocular overlap. Samma som quest 3.

Kontrollerna var bra men helt ärligt finns ingen anledning att köpa denna över Quest 3. Verkligen inte.

Blev väldigt besviken med denna. Då körde jag ändå båda med samma upplösning på runt 4200x4200 samt ett sharpening filter på psvr2 för att få en mer detaljerad jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Komforten är bättre på psvr2 ur kartong jämfört med Quest 3. Men med en aftermarket strap som bobovr s3 är dom snarlika.

Display
Skärpa: quest 3, inte ens nära.
Sweetspot: väldigt liten jämfört med hela linsen i Quest 3.
Färger: Här trodde jag psvr2 skulle va mycket överlägsen men skillnaden var knappt märkbar.
Fov. Samma som quest 3. Jag kör dock utan faceplate.
Det ser ut som ett smutsigt filter över hela bilden, förmodligen för att försöka gömma pixlarna.
Binocular overlap. Samma som quest 3.

Kontrollerna var bra men helt ärligt finns ingen anledning att köpa denna över Quest 3. Verkligen inte.

Blev väldigt besviken med denna. Då körde jag ändå båda med samma upplösning på runt 4200x4200 samt ett sharpening filter på psvr2 för att få en mer detaljerad jämförelse.

Jag tycker snarare att de båda har tydliga för- och nackdelar. Spela och jämför i ett mörkt spel. Där kommer PSVR2 ha mycket bättre svärta och kontraster. Filtret och bristande skärpa du upplever handlar mycket om att optimera inställningarna för headsetet. Det tog tid för mig att få det rätt. Det måste vara optimerat. PSVR2 är känsligt med det. Det är trots allt en rejäl nackdel med PSVR2. T ex blir det svårt att dela headset med andra, att spela tillsammans med ett headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Blir dåligt med källanvisningar och detaljer här nu utan mer "trust me bro", men tldr; jag hade personligen inte valt en Pico 4 Ultra.

Jag köpte en Quest 2 helt ny, returnerade på grund av att en kontroller fick problem väldigt snabbt och Metas hantering var, i min mening, skit. De fick tillbaka det hela istället.
Köpte därefter en Pico 4 som var ny då och absolut hade några bra punkter, men överlag rätt mycket sämre helhetsupplevelse än redan då rätt gamla Quest 2, returnerade.
Köpte en Quest 2 igen, begagnad här på Swec denna gång, och därefter i ett svagt ögonblick på rea, en Quest 3.
Kollade "givetvis" också vad som skedde på Pico-fronten och gjorde en hel del research och måste säga att jag blev besviken där, Pico 4 Ultra känns som ett väldigt litet steg uppåt från Pico 4 som, i min mening, redan var efter Quest 2.
Hade förhoppningar om att de skulle höja sig, några betydande och intressanta framsteg och mer konkurrens till Meta hade varit bra, men tyckte det föll platt.

På YouTube fick jag även bilden av att väldigt mycket kring Pico är köpt marknadsföring snarare än riktiga recensioner, så var lite på vakt, oavsett vilket spår du fördjupar dig i. Meta har givetvis en hel del sponsorskap osv. men det kändes betydligt lättare att hitta faktiskt bra videos. Dock liten brasklapp att jag inte letat efter nya videos igen efter beslutet togs.

Min personliga slutsats var i alla fall i princip att Pico 4 Ultra kanske hade varit ett alternativ, till typ halva priset. Till priset nu? Quest 3 alla dagar i veckan.

Det du nämner om köpt marknadsföring på YouTube tycker jag i allra högsta grad gäller även Meta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Toppen, tack för att du testade och återkopplade!
Låter som att Quest3 är det vettigaste för tillfället. Relativt rimligt prissatt också. Får börja leta efter ett sån't...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker snarare att de båda har tydliga för- och nackdelar. Spela och jämför i ett mörkt spel. Där kommer PSVR2 ha mycket bättre svärta och kontraster. Filtret och bristande skärpa du upplever handlar mycket om att optimera inställningarna för headsetet. Det tog tid för mig att få det rätt. Det måste vara optimerat. PSVR2 är känsligt med det. Det är trots allt en rejäl nackdel med PSVR2. T ex blir det svårt att dela headset med andra, att spela tillsammans med ett headset.

Nja, du har ju inte mycket att optimera med förutom supersampling och ljusstyrka.

Jag provade både ljusa o mörka spel.
För mig var det ingen större skillnad jämfört med Quest 3.
Speciellt inte med reshsde och cabc

Men vr är högst individuellt med ansiktsform osv.
Jag kan dock inte gå tillbaka till fresnel linser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Nja, du har ju inte mycket att optimera med förutom supersampling och ljusstyrka.

Jag provade både ljusa o mörka spel.
För mig var det ingen större skillnad jämfört med Quest 3.
Speciellt inte med reshsde och cabc

Men vr är högst individuellt med ansiktsform osv.
Jag kan dock inte gå tillbaka till fresnel linser.

Jag märkte att det blev mycket bättre om man verkligen tar sig tid att optimera inställningen med att experimentera med headsetet. Sedan måste hjärnan välja sig vid linserna. Med tiden blir det bättre. Men jag ska inte dra det så långt att säga att Meta inte är bättre på denna punkten. Men jag upplever inte en extremt stor skillnad.

Däremot i mörkare spel märker jag stor skillnad. Där är PSVR2 mkt bättre än Meta Quest 3. Om det där håller jag inte alls med dig. Det är exakt motsvarande skillnad när man går från gammal panelteknik till oled med TV/bildskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tack, det blev trust me bro och beställde en Quest 3 nu med lite tillbehör.

Permalänk
Medlem

Flera av de stora nya VR-spelen har fått blandade omdömen. Det är tråkigt. För VR måste spelen nå ut.

En annan tanke:

Jag har tänkt att eventuellt köpa pc för VR och moddar till VR-spel. Hur funkar dessa moddar? Är det ”bara” en bildskärm på näsan i spelen eller transformerar de hur man interagerar med spelen? Om det är sistnämnda blir jag lite mindre sugen. Då kanske jag överväger en krökt ultra-wide-skärm istället.

Permalänk
Medlem

Finns det något kul VR spel om man inte gillar skräck men ändå vill ha lite pang-pang?

Jag lirade half-life 2 vr modden och det var väldigt kul. Spelade även Alyx men Jeff-kapitlet fixade jag inte, fuskade och hoppade över det, i övrigt så gillade jag Alyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Flera av de stora nya VR-spelen har fått blandade omdömen. Det är tråkigt. För VR måste spelen nå ut.

En annan tanke:

Jag har tänkt att eventuellt köpa pc för VR och moddar till VR-spel. Hur funkar dessa moddar? Är det ”bara” en bildskärm på näsan i spelen eller transformerar de hur man interagerar med spelen? Om det är sistnämnda blir jag lite mindre sugen. Då kanske jag överväger en krökt ultra-wide-skärm istället.

Problemet är att dom flesta VR-spel görs för att funka native på Questen för att nå tillräckligt stor spelarbas. Det gör att
PCVR-versionen blir lidande.

Dock finns UEVR på PC som gör att många spel baserade på UE-motorn går att köra i VR. Det är dock lite meck att få igång.
Hur bra det funkar varierar _stort_ beroende på spel. Här kan du se en lista av spel och sortera efter t.ex. 6DOF motion controls om du vill kunna använda alla kontroller fullt ut. https://uevr-profiles.com/

Bäst har spel funkat som har rena VR-moddar att ladda ner och inte använder UEVR-injector. T.ex. Subnautica.
Ska prova Portal 2 någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Finns det något kul VR spel om man inte gillar skräck men ändå vill ha lite pang-pang?

Jag lirade half-life 2 vr modden och det var väldigt kul. Spelade även Alyx men Jeff-kapitlet fixade jag inte, fuskade och hoppade över det, i övrigt så gillade jag Alyx.

Finns moddar till HL-Alyx, t.ex. Gunman Contracts med fler som är ren pangpang. Du laddar ner dom i spelets workshop på Steam. https://www.realityremake.com/articles/17-amazing-half-life-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Crossfire sierra och sniper elite.

Möjligtvis after the fall som är väldigt likt l4d.

Visa signatur