Snart kan Limited Edition-omslag vara ett minne blott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lite larvigt, men med miljarder varor som produceras blir det ju enorma mängder material, alltså så där mycket att man inte kan föreställa sig.

Tycker också plastkorken är larvig, men det säljs 600 miljonet PET-glaskor med pant om året i sverige. Andelen flaskor utan pant är ju många gånger större.

Blir ju en hel del korkar som kan hamna på villovägar.

Undra hur mycket 600+ miljoner plastkorkar väger?

Jag har börjat köpa bland-saft istället för dessa 3-pack saft-tetror.

funyoh (eller hur den stavas) sitter korken kvar, medans på funlight så är korken fortfarande lösa, så det är inte ens konsekvent där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad spelar detta för roll när miljonärerna och miljardärerna flyger 300 flyg per år? Detta gör absolut ingen skillnad alls förutom att irritera. Ungefär som den idiotiska korken som sitter fast i allt idag. Idioti.

Du har en poäng, men är du verkligen upprörd för att du får mindre plast i förpackningar?

Detta är bra, all onödig plast i minsta förpackning man köper är rent äcklig. Däremot håller jag helt med om att det är dumt för specialutgåvor som varken utgör en större volym eller risk att hamna i naturen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ganska många produkter som säljs i onödigt påkostade och svåråtervunna förpackningar.

Behövs det 2 kvadratmeter fyrfärgstryck på en tv-kartong?

Eller en låda stor som två mjölkpaket till en cpu?

Mer bulk och mindre kartong. Onödigt att bränna pengar utöver vad som behövs för att transportera produkten rationellt och säkert.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Om inget ska göras för att någon är värre så blir det inte mycket framsteg här i världen

Det handlar väl mer om hur pinsam och patetisk miljöagendan är.
Men visst dra ner på livskvaliten medan de som behöver förändra inte bryr sig ett skit.
När regeringen börjar förbjuda onödigt skräp som Facebook/Google/Amazon-servrar som äter upp Sveriges kraftnät så skickar det en signal att det är allvar. Framtills dess kommer jag se allt miljötjat som trams och en anledning till högre skatter och högre vinster för företag.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Boxen för många LE/CE spel jag köpt är en del av varan jag betalar för och det slängs inte så ser inte hur detta kommer påverka.
Vill jag köpa en stor box så ska jag få köpa en stor box.
Sen har nästan alla dessa varit kartong eller metall. Ytterst lite har varit plast. Så om jag av någon konstig anledning skulle vilja slänga/återvinna dessa någon dag så är dom av den bättre sorten av material redan.

Med det sagt, är boxen inte en "del av varan" så visst, kör färglös papp. Köper jag en dammsugare så räcker det med modellnamnet på lådan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Vi har även en ecotrend som gör att företag kan skicka med mindre utrustning för samma pris och säga det är bra för miljön, varvid kunderna säger superbra! Laddare till mobil var en sådan sak.
Jag har även sett ecoförpackning på hårdvara, innan så en enkel vit låda med lite text inget märkvärdigt. Nu ofärgad papplåda och det känns billigt.
Men jag kan till viss del hålla med att det är onödig förpackning. Det jag mest förvånades över var Apples senaste Macmini. Apple är ett företag som verkligen går in för att minska förpackningen, hur tänkte de då genom att ha 50%högre låda än vad som behövs? Min gissning är att de hade inne praktikanter från grundskolan som både fick designa lådan och lägga startknappen på undersidan.

Min åsikt är billiga saker bör ha billiga lådor, dyra produkter kanske kan extrabeskatas eller något? Liksom köper någon en Rolexklocka som kostar som en ny bil, så kanske tillverkaren kan ha en bättre förpackning än en plastpåse, men tillverkaren får betala lite för det. Exakt samma sak gäller grafikkort för. 30 000kr, tillverkaren betalar lite extra skatt för att få ha en exklusiv låda. Det är mer rimligt än ett förbjud med minimal naturfärgad låda.

Permalänk
Medlem

Effektivare förpackningar för att dels få plats i låsta brevlådor av olika format och dels frakta mindre luft hade varit nice överlag, låter inte som det är vad som är fokuset här dock.

Permalänk
Medlem

När de ändå håller på kan väl EU införa medborgaruniform så kan klädproduktionen standardiseras. Lika bra att förbjuda hemlagad mat och reglera vad, var och när vi får äta också så kan vi minska allt svinn. Vore faktiskt jättesmidigt om EU styrde alla våra liv i detalj så att vi bara behövde fokusera på timmarna i fabriken.

Permalänk
Medlem

Från paragraf 35 i texten ser det ju ut som att vi kan få en förpackningsskatt, det kommer nog att bli populärt...

Är det någon del av befolkningen i EU som faktiskt efterfrågar detta? Seriös fråga, för jag har träffat folk som vill minska användningen av plast men detta paket av trams ser jag inte riktigt en bra grund till i vardagliga diskussioner.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Mataffärer är sprängfyllda med plastinslagen mat.
Men detta är viktigare. Fy F*n. Ännu en härlig dag i sovjet unionen 2.0!!

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Sötast

Än en gång, slå ner på var och en persons nöje och ta bort unika saker.
På samma gång, ge företagen beröm för att de reducerade just den posten med 0.02% av den totala försäljningen med 100% ooooooch i samma veva tillåta de poster som förstör miljön globalt. För det är ju just det, politik. Inte att faktiskt skapa förändring.

Att reducera svinn och främja återvinning är 100% rätt väg att gå.

Men att börja med limited edition paket.... seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Det handlar väl mer om hur pinsam och patetisk miljöagendan är.
Men visst dra ner på livskvaliten medan de som behöver förändra inte bryr sig ett skit.
När regeringen börjar förbjuda onödigt skräp som Facebook/Google/Amazon-servrar som äter upp Sveriges kraftnät så skickar det en signal att det är allvar. Framtills dess kommer jag se allt miljötjat som trams och en anledning till högre skatter och högre vinster för företag.

Skrivet av Bobiri:

Nu görs ju dock inget mot de som förstör mest så spelar ingen roll.

Det är inte en regel för att mobba stackars entusiaster av speciellt datordelar och inget annat och då Sverige exporterar el så är det heller inget problem.
Det handlar om att få bort det onödiga på en förpackning vilket påverkar alla som köper den sortens varor oavsett inkomst.
Tex en tandkrämstub behöver inte vara i en pappersförpackning med plast på utsidan, tuben i sig räcker.
Med tanke på fördelningen av miljadärer vs medel-Svensson så även om miljadärer köper mer och gör mer per person så är mängden avfall från "normalt" folk enormt. Miljadärer köper kanske 20-30 tv apparater men medel-Svensson köper tusentals.

Vissa saker behövs och de får vara kvar, det är det onödiga som de vill få bort. Inte raketforskning direkt...
Oavsett vad så finns det alltid någon/något värre, vi kan inte påverka andra men vi kan göra vår del och att ha mindre skräp att slänga har jag svårt att se som ett stort problem.

Fascinerande att folk är egoister förutom när det gäller sånt här, då är det plötsligt gruppen som gäller och individualismen får sitta vid sidan om.

The rules aim to minimise the quantities of packaging and waste generated while lowering the use of primary raw materials and fostering the transition to a circular, sustainable and competitive economy.

By replacing the PPWD, the new regulation harmonises national measures further - strengthening the internal market - notably for secondary raw materials, manufacturing, recycling and reuse.

It aims to:-

Prevent and reduce packaging waste, including through more reuse and refill systems.
Make all packaging on the EU market recyclable in an economically viable way by 2030.
Safely increase the use of recycled plastics in packaging.
Decrease the use of virgin materials in packaging and put the sector on track to climate neutrality by 2050.
The new rules include:-

Restrictions on certain single-use plastics, such as pre-packed fruit and veg weighing less than 1.5 kg and individual portions of condiments, sauces, and sugar in hotels, bars and restaurants.
Minimising the weight and volume of packaging and avoiding unnecessary packaging.
2030 and 2040 targets for a minimum percentage of recycled content in packaging.
A requirement for take-away businesses to offer customers the option to bring their own containers at no extra cost.
Minimising substances of concern, including restrictions on packaging containing per- and polyfluorinated alkyl substances (PFAS) if they exceed certain thresholds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Mataffärer är sprängfyllda med plastinslagen mat.
Men detta är viktigare. Fy F*n. Ännu en härlig dag i sovjet unionen 2.0!!

Glöm inte en del tandkrämstuber i plats, i pappkartong dessutom.

Eller papperssugrör i plast påklistrad på dessa saft-tetror

Permalänk
Medlem

Bra. En förpackning är bara en jävla förpackning. Innehållet är det enda som spelar någon roll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Eller så kan vi sluta vilseleda och skuldbelägga människor som knappt kan andas och hålla sig flytande, och istället förbjuda exempelvis skit som detta:

https://youtu.be/vBpQ1SlfVtU?si=Jjad9JtOs1zlhdEv

https://youtu.be/0DaMUhgcAqo?si=y4NfzWN4bV_uY4JQ

https://youtube.com/shorts/eK2Z5JxSnHM?si=8q_3QTxSWkftSmKB

Eller privatjet, dvs alla rika människor, kändisar osv kan flyga reguljärt som alla andra.

Debatten är så hjärndöd idag, men vem det än är som håller i trådarna skall de ha beröm för att de har lyckats vända vanliga människor mot varandra. Främst genom identitetspolitik, så att de istället är fokuserade på triviala grejer såsom samkönade toaletter samtidigt som deras länder plundras på skattemedel och priserna stiger varje dag.

Det finns så otroligt många andra miljöförstörande saker som händer varje dag som ingen överhuvudtaget har något intresse av att förbjuda, det är helt vansinnigt att den lilla människan ständigt ska beläggas med mer restriktioner och förbud, samtidigt som de med pengar och inflytande gör precis vad de vill

https://i.abcnewsfe.com/a/97bd93af-1482-43c8-b08e-9a7fd00e82fd/donald-trump-36-gty-gmh-250211_1739307099975_hpMain.jpg

Mvh

Givetvis!

Man kan alltid tipsa EU om företeelserna, har man tur så "kanske" där kommer något som stoppar, samtidigt som 10 andra skriker högt då dom inte kan se sin favorit trasch video längre.

Bäst är nog ändå att låta bli att sprida videorna ihop med att låta bli att titta på sådana!
Tar tillräckligt många det beslutet så har youtuber-slösa inte inkomsten som supportar idiotin (som jag ser det).

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att göra samlarutgåveförpackningen till produkt (Att det inte är en förpackning alltså) och ha en tråkig förpackning runt den. Så problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Är det bara jag som börjar tycka mindre och mindre om EU? Vi gick ju med i EU för att få fri handel, fritt resande och en friare arbetsmarknad. Inte för att få 500.000 regler att följa.

Det ena är avhängigt av det andra om vi nu ska ha en union. Frihet för varor, människor och kapital hade vi kunnat ha utan en union, det hade bara blivit mycket svårare med handeln.

Permalänk
Medlem

Intressant att så många blir upprörda, låter man så triviala saker som möjligen begränsat utbud av formgivning av förpackningar påverka såpass att man yttrar vad som uppfattas vredgat så kanske man ska se över sina prioriteringar.

Sen ifrågasätter jag starkt titeln på artikeln som (i vanlig ordning nuförtiden) verkar vara designad att skapa interaktion snarare än att förmedla information.

Nu har jag genat och bett en AI beskriva lagen i generiska termer och det som presenteras verkar inte begränsa hur utformning får se ut. Snarare vilka typer av material som får användas för att minsa nyttjandet av skadliga material. Om företagen vill skapa exklusiva förpackningar så kommer det nog vara fullt möjligt efter detta träder i kraft, bara på ett annat sätt. Om man nu ska vara så vågad kan man se att detta kan leda till positiv innovation, men nejnej "MAH PACKAGEZZZ" verkar vara responsen.

Responsen som uppstår när man läser en titel, inte bryr sig om innehåller och aktivt väljer att applicera den bild som bäst motsvarar vad man tycker är ett worst case scenario.

Löjliga reaktioner på en löjlig artikel. Men rätta mig gärna om jag har fel, jag funderar om artikelskaparen har bemödat sig att förstå lagen öht, eller tolkat den på ett sätt som gör det möjligt att skapa en artikel vilken driver interaktion och reaktion.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Det här är trams som syftar till att få dig att lyda och acceptera. Först är det småsaker som det här som du accepterar, sedan utökas det mer och mer till att gälla mer allvarliga saker, som du kommer att acceptera för att du redan accepterat sådana här lagar tidigare. Det är precis samma mekanism som med den ökande onlinecensuren.

Är du på riktigt? Nej det handlar inte om att få folk att lyda och acceptera, du är ju helt absurd med det påståendet. Det handlar om onödiga förpackningar för produkter som borde kunna använda identiska förpackningar med övriga i samma serie, när innehållet inte skiljer sig.

Här är ett exempel:

Varför i hela friden behövde den här förpackningen vara så groteskt enorm när själva innehållet i sig inte skiljer sig nämnvärt från övriga CPU:er i samma serie? När jag jobbade med att bygga datorer på beställning så fanns det inte end enda jävla kund som ville ha den här jävla skitförpackningen när vi ville inkludera den vid leverans av datorn. Inte en enda. Men dom tog upp enormt mycket lageryta, och kostade mer att transportera för speditörer, vilket i slutändan kostade oss mer.

Ni får fan sluta larva er med era konspirationsteorier och börja tänka på varför såna här direktiv tas fram. Det här är fullt rimligt, punkt jävla slut.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som saknade en liten sammanfattning av vad direktivet egentligen gäller för att det ska dras så stora växlar att "LE är hotat"?
Håller med, minskad plast och nya material är bra, och för LE måste ju allt räknas som produkt.

Eller förbjuder direktivet extravaganta omslag till tex spel/film?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Var det bara jag som saknade en liten sammanfattning av vad direktivet egentligen gäller för att det ska dras så stora växlar att "LE är hotat"?
Håller med, minskad plast och nya material är bra, och för LE måste ju allt räknas som produkt.

Eller förbjuder direktivet extravaganta omslag till tex spel/film?

Tyvärr drar SweClockers (som alla andra) allt mer mot click bait journalistik. Det genererar fler kommentarer och det ser bra ut på framsidan med ett högt kommentarsnummer.

Kan man känna sig stolt över att generera sånt innehåll?
Det kanske bara är pengarna som spelar roll, hur man genererar dem är inte så viktigt...

Thor spikade det rätt bra

Skrivet av Thor:

Sen ifrågasätter jag starkt titeln på artikeln som (i vanlig ordning nuförtiden) verkar vara designad att skapa interaktion snarare än att förmedla information.
...
Löjliga reaktioner på en löjlig artikel. Men rätta mig gärna om jag har fel, jag funderar om artikelskaparen har bemödat sig att förstå lagen öht, eller tolkat den på ett sätt som gör det möjligt att skapa en artikel vilken driver interation och reaktion.

Permalänk
Medlem

Konsums Blåvitt, blev ju en riktigt lyckat... eller nått.

Permalänk
Medlem

Den här lagen riktar sig inte specifikt mot limited edition produkters förpackningar. Det handlar om förpackningar överlag.
Det är sweclockers skribent som lite otydligt drar parallelen (samt clickbaitar) att eftersom limited edition produkter ofta har extra stora förpackningar så blir det slut på dessa speciella förpackningar.

Däremot finns inget som kommer hindra speciella förpackningar på limited edition produkter, sålänge som de inte använder onödigt mycket materiel

Permalänk
Medlem

Banta ner EU already.. Feta byråkrater som tjänar fett med flis bara på att jävlas med medlemsländernas invånare med löjliga hitte-på regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

I så fall kan de väl förbjuda alla leksaker också, de är ju väldigt onödiga och mest gjorda av plast.

Är det bara jag som börjar tycka mindre och mindre om EU? Vi gick ju med i EU för att få fri handel, fritt resande och en friare arbetsmarknad. Inte för att få 500.000 regler att följa.

Låter som en alldeles utmärkt idé att förbjuda leksaker, ärligt talat. De består till 99% av plast och bidrar inte med något vettigt. Eller kommer alla barn i Europa självdö om de inte får leka med kinesisk plast?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nog för att jag kan tycka en reglering av onödiga produkter kan vara bra, men en "limited edition"-utgåva av något var väl fan inte det viktigaste att slå ned på först.

Fast det gör de ju inte, det är en generell regel gällande emballage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Tyvärr drar SweClockers (som alla andra) allt mer mot click bait journalistik. Det genererar fler kommentarer och det ser bra ut på framsidan med ett högt kommentarsnummer.

Journalistiken anpassas till/riktas mot en viss del av publiken...

De går utmärkt för många att läsa en click-bait-artikel och sen kunna diskutera den utan att gå i taket.

Men sen finns det de som går igång som ett aftonbladet-drev...

Permalänk
Medlem

Superbt EU

EU känns som den vuxna i rummet; gör det världen behöver, inte bara det vi vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Gud förbjude att gemene man, kreti och pleti, lyckas lägga vantarna på några speciella samlarutgåvor under sin livstid. Samtidigt som diverse influencers, politiker, och superrika människor konsumerar och slänger i överflöd utan någon somhelst påföljd

Mvh

Precis detta som stör en mest. Vi lever verkligen i något konstigt samhälle där gemene man blir nedtryckta på alla sätt möjliga men dessa begränsningar gäller inte vissa andra människor. Alltså det händer väldigt sakta men om man kollar på hur det såg ut på 90 talet och idag så är man inte förvånad att människor födda 2000 och framåt rent generellt ser mörkt på framtiden och är deprimerade. Vi äldre hade helt andra förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Emballaget är ju en del av produkten… låter som ett konstigt förslag