Rekord i antal öppna webbläsarfönster och flikar?

Permalänk
Medlem

ser man mmindre än 3 bokstäver på sitens namn är det för många tabbar och dags för nytt fönster. max 5-6 fönster. sen stänger jag automatiskt ner gammalt skit.
Finns bokmärken och nu den nya "grupp" funktionen om man vill spara ner en session... testade göra en grupp för alla mataffärers rabattsidor. smidigt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag har mest flikar på telefonen.
Jag hittar artiklar som jag vill läsa, eller kollar upp en sak snabbt. Och tänker att jag ska "läsa senare". Men i praktiken blir det aldrig så. Så jag har det som en backlog som aldrig tas om hand om.
På datorn är det inte riktigt samma, men nästan.
Där gör jag något projekt, typ sätta upp en server. Då klickar jag upp en miljard flikar för att läsa igenom olika guider och lösningar. Så sitter på typ 50tal flikar. Men när jag inte aktivt håller på med det projektet startar jag ett nytt fönster. Och när projektet är sånär klart, så stänger jag ner det fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ser man mmindre än 3 bokstäver på sitens namn är det för många tabbar och dags för nytt fönster. max 5-6 fönster. sen stänger jag automatiskt ner gammalt skit.
Finns bokmärken och nu den nya "grupp" funktionen om man vill spara ner en session... testade göra en grupp för alla mataffärers rabattsidor. smidigt.

På Firefox visas det alltid mer än 3 bokstäver.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Officiell jultomte

Och jag som tycker det är jobbigt att ha över 7-8st öppna samtidigt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Beror på skärmen. På min 49" ultrawide har jag fler än på min 13" laptop.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Firefox visas det alltid mer än 3 bokstäver.

Vad händer då om du vill ha fler flikar, blir fönstret bredare än din skärm?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Flikarna stannar tills projektet man håller på med är färdigt. Ibland kan det ta månader. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Mitt rekord är ca 4500. Generellt ligger jag på ca 150st.
Jag använder dem som ett slags kö på saker jag ska behandla.
Tex istället för att använda sig av youtubes kassa "titta senare" funktion så bara öppnar jag de videoklipp jag vill titta på i varsin flik, när jag är färdig med nuvarande flik så bara trycker jag på en av mina keybindings på musen så stängs filken och nästa öppnas och börjar spelas upp automatiskt och endast när jag vill det.

Permalänk
Medlem

Vad händer då om du vill ha fler flikar, blir fönstret bredare än din skärm?

Man får en möjlighet att stega vänster och höger i tablisten. Se > till vänster om + i menyn

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Man får en möjlighet att stega vänster och höger i tablisten. Se > till vänster om + i menyn
https://i.imgur.com/bukAHZk.png

Intressant. Tänker mig att det blir jobbigt att hålla koll över "överblick" vilka tabbar som ligger x steg vänster eller höger när man öppnat fler så ändras väl vad som ligger var till viss del. om du är på 3:e "sidan" och öppnar fler flikar efter 15:e fliken så kommer ju allting förskjutas över de nästa "sidorna" tabbar, det som var flik 25 då är flik 38 nu exempelvis.

men man kanske vänjer sig? oavsett coolt med mer än en lösning på hur flikar för plats ute.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Mamma Mia... Kanske en dum fråga, men om man stänger av datorn stängs inte webbläsaren och alla flikar då? (I Firefox kan man iofs välja 'Återställ föregående session', men det lär ju ta tid.) Eller förstod jag rätt?

Det fungerar inte helt perfekt för mig att använda "Återställ föregående session", det fungerar okej. Men kan inte stänga av båda mina webbläsarfönster, utan får stänga av med dessa öppna för den ska återställa flikarna och dessa fönster

Hade som värst runt 70/80 stycken flikar öppna, men tror det är runt 30 stycken. Bokmärken är bara en röra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vet inte, det är många iaf, använder mig av tree style tabs, stängde ner 550 stycken jag inte använde och inte hade någon nytta av längre för någon dagsen.

Men där är fortfarande mer än vad jag kan räkna. även med träden kollapsade så kan jag scrolla ett tag i flik listan

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

11 Fönster, 800 flikar här i Floorp (firefox-fork)
över 200 i telefonen
Mitt rekord på gamla Firefox 3.5/4 var 400st på Windows XP med 4GB ram

Men om man använder Floorp då? (eller webbläsare/tillägg) där man får som minimum 5 bokstäver per flik?

Skrivet av cyklonen:

Flikar är nog det sämsta som kunde hända webbläsare. Många verkar ju helt ha missuppfattat hur de ska användas, och använder dem i stället för bokmärken. Helt sinnessjukt.

Det är inte så konstigt. Det är mer bekvämt och du får mer info än bara ett namn och en url då vissa webbläsare och tillägg ger dig förhandsvisning av flikar när man pekar på dem eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bokmärken är värdelösa för min del, de är alldeles för osmidiga att arbeta med och sparar ingen kontext; enbart en url räcker inte långt.

Ta en titt på linkding, vetja. Jag använder tjänsten och jag har tusentals bokmärken som jag har hashtaggat och ändrat titel för bäst organisation. Kan enkelt hitta ett gammalt bokmärke från 2022 med sökmotorn, mycket tack vare hashtaggarna.

Om du inte har någon server som du kan installera tjänsten på, så kan jag erbjuda ett konto på min server. Skicka i sådana fall ett PM till mig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Intressant. Tänker mig att det blir jobbigt att hålla koll över "överblick" vilka tabbar som ligger x steg vänster eller höger när man öppnat fler så ändras väl vad som ligger var till viss del. om du är på 3:e "sidan" och öppnar fler flikar efter 15:e fliken så kommer ju allting förskjutas över de nästa "sidorna" tabbar, det som var flik 25 då är flik 38 nu exempelvis.

men man kanske vänjer sig? oavsett coolt med mer än en lösning på hur flikar för plats ute.

jag har sällan så många flikar att det blir ett problem men om du t.ex. öppnar en länk i en ny flik genom att hålla ner CTRL + klick så lägger den sig direkt till höger om din aktuella flik så den "fladdrar" inte iväg till sist i listan. Så jag brukar göra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Har en mapp i bokmärkesfältet som jag klickar på med mittenknappen på musen så öppnas allt jag dagligen vill gå igenom upp. Därefter stänger jag ned dem en efter en Har aldrig någon flik som alltid är öppen. Sparar alltid bokmärket i en egen temporär mapp på bokmärkesfältet. Behöver jag hoppa tillbaka så är det bara att gå in där

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ta en titt på linkding, vetja. Jag använder tjänsten och jag har tusentals bokmärken som jag har hashtaggat och ändrat titel för bäst organisation. Kan enkelt hitta ett gammalt bokmärke från 2022 med sökmotorn, mycket tack vare hashtaggarna.

Om du inte har någon server som du kan installera tjänsten på, så kan jag erbjuda ett konto på min server. Skicka i sådana fall ett PM till mig.

Och vad är skillnaden med att göra ett bokmärke?
Visserligen syncar jag mina bokmärken till ett nextcloud-konto, men det har ju inget att göra med en massa flikar öppna.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att öppna nya tabbar varje gång jag klickar på en länk. Siffran på antal tabbar i chrome i mobilen har varit ":D" så länge som jag kommer ihåg.

:D
Permalänk
Medlem

Har 2fönster uppe med flikar i båda men bara så många att man ser alla

Permalänk
Medlem

Den största frågan för mig är hur hon lyckas att hitta tillbaka till en specifik flik?😅
Finns den någon app med sökfunktion?

Själv har jag två eller kanske tre flikar öppna.

Permalänk
Medlem

Att ha massor med flikar igång är motsvarigheten till att låta alla verktyg ligga framme på arbetsbänken. Ju fler saker som ligger där och skräpar ju mindre yta har man att jobba på och ju längre tid tar allt man gör.

Själv har jag sällan fler flikar än 5-6 stycken, ibland har jag två fönster bredvid varandra när jag vill jämföra, tex olika produkter vid köp.

/ B

Permalänk
Medlem

Känner igen mig och jag skapade för övrigt ett inlägg i ämnet. Se mitt inlägg.

Det var inte förrän jag satt där med 1800 tabbar som jag på allvar förstod att det började bli ett problem. Det finns nog flera förklaringar till att man hamnar där. Dels så beror det på att bookmarks inte funkar särskilt bra i dagens browsers. Ett tag använde jag gratisstjänsten Delicious som hade en bra Chrome extension där man kunde skapa taggar och spara alla sina länkar i molnet. Funkade smidigt tills de stängde ner tjänsten. Idag finns andra liknande tjänster, men jag har inte fastnat för någon. Rent krasst så finns det nog en djupare och allvarligare förklaring. I takt med att man bli äldre, får sämre minne och samtidigt försöker ha få många intressen levande, så får man lite panik då flödet av nyheter, youtube videos och annat har exploderat. Plötsligt hinner man inte att konsumera i samma takt som tidigare och saker lägs på hög. Flickar blir öppna i väntan på att man ska få tid som aldrig blir. Sedan finns det säkert en del som lider av ångestrelaterade tillstånd där flikarna blir en trygghet på samma sätt som folk fyller sina hus med gamla tidningar tills de knappt kan ta sig fram.

Kortfattat kan man nog säga att det är ett resultat av den enorma mängden information som sköljer över oss i olika kanaler och som många av oss inte klarar av att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och vad är skillnaden med att göra ett bokmärke?
Visserligen syncar jag mina bokmärken till ett nextcloud-konto, men det har ju inget att göra med en massa flikar öppna.

Du kan organisera bokmärken och du har inte "miljontals" flikar öppna som käkar både plats (alltså, "fysisk" plats bland alla flikar) och arbetsminne.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Bokmärken funkar alldeles utmärkt, precis som förr. Inget har ändrats. I praktiken ger bokmärken samma resultat som en omladdad flik, men utan massa resursslöseri och svårnavigerad webbläsare.

När det gäller Youtube så lägger jag alla "den ska jag se på senare"-videor i en särskild spellista just för det ändamålet. Sen betar jag av den när jag känner att tiden är rätt. Inte alla blir kollade på, men så är det nog för de flesta. Den lösningen kostar inga resurser alls i systemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fler än fem känns sällan rimligt.

Permalänk
Medlem

Man kan också använda scrollhjulet för att gå till höger o vänster. Personligen gillar jag mycket mer att man i Firefox kan se bokstäver på fliken än inga bokstäver alls som det är k Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Usch nej, får jag för många öppna flikar, säg 10, så stänger jag webbläsaren och börjar om, pallar inte ha får många.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du kan organisera bokmärken och du har inte "miljontals" flikar öppna som käkar både plats (alltså, "fysisk" plats bland alla flikar) och arbetsminne.

Så.. ingen skillnad mot bokmärken i Brave då m.a.o.?
Har ju mappar man kan organisera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bokmärken funkar alldeles utmärkt, precis som förr. Inget har ändrats. I praktiken ger bokmärken samma resultat som en omladdad flik, men utan massa resursslöseri och svårnavigerad webbläsare.

När det gäller Youtube så lägger jag alla "den ska jag se på senare"-videor i en särskild spellista just för det ändamålet. Sen betar jag av den när jag känner att tiden är rätt. Inte alla blir kollade på, men så är det nog för de flesta. Den lösningen kostar inga resurser alls i systemet.

Jag skulle säga att bokmärken inte alls fungerar. Om det inte finns stöd för taggar så måste du först bygga upp en struktur för hur du ska sortera. Med taggar behövs inte det. Kanske finns någon bra browser med stöd för taggar eller någon extension som lägger till det.

Tänker fortare än jag skriver
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Känner igen mig till 100%.
Själv har jag nog 1400 som mest öppet i div sorterade webfönster.

1400, vad är syftet om jag får fråga?