Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Som vanligt när det är rea på (PS5) spel på webhallen så har de 10 kvar i lager vilket resulterar i att spelen är slut innan man ens hunnit fylla i sina kortuppgifter. Vad är poängen ens?

Var hittade du att det är rea? Vilket spel var du ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Var hittade du att det är rea? Vilket spel var du ute efter?

Här, den för PS5 är borttagen eftersom den var slut direkt:

Skrivet av jungleboss:

Produkt: Sonic X Shadow Generations (Switch)
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/372120-Sonic-X-Shadow-Ge...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13238054
Pris: 99 kr

SLUT!

Skrivet av jungleboss:

Produkt: Sonic X Shadow Generations (Xbox Series X|S)
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/372119-Sonic-X-Shadow-Ge...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13238056
Pris: 99 kr

SLUT! (till ovan pris)

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Som vanligt när det är rea på (PS5) spel på webhallen så har de 10 kvar i lager vilket resulterar i att spelen är slut innan man ens hunnit fylla i sina kortuppgifter. Vad är poängen ens?

Var han du ens se det, hade webhallen en stream eller lägger dom ut erbjudanden på ett visst klockslag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Webhallens kampanjer där det faktiskt är ett unikt bra pris är ofta ett skämt när det gäller tillgänglighet och fungerar nästan enbart som lockpris för att driva trafik. Personligen väljer jag att köpa det jag behöver någon annanstans när priset är likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Här, den för PS5 är borttagen eftersom den var slut direkt:

Har du checkat priserna på versionerna för Xbox och Switch?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

LG verkar ha sänkt sina priser ytterligare till inloggad medlem och med nedan rabattkod:

BENI25_ALLALG

55" B4 inloggad på LG och med ovan rabattkod = 9 693,18 kr

Länge sedan jag såg en 55" OLED <10k så rätt bra pris!

Till samtliga modeller går det också att köpa till Soundbar-paketet LG NS90TY för cirka ~2000kr.
För priset så verkar det vara ett bra paket överlag. Ingen flagship-modell men strax under.

Finns det någon bra orsak att *inte* slå till på detta för någon som letat TV? Behöver lite anti-motivering... Är det rimligt att vänta på något mer "bang-for-the-buck" inom snar tid?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magicanz:

Behöver lite anti-motivering...

Det är nog bäst att inte svara på övriga frågorna isåfall.

Jag tror inte det blir någon bättre deal på 55" OLED på länge. Speciellt inte så mycket bättre att det ska vara värt att vänta och hoppas på.

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog bäst att inte svara på övriga frågorna isåfall.

Tack för ärligheten

Men ja, blir nog kanske ett köp ändå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Finns det någon bra orsak att *inte* slå till på detta för någon som letat TV? Behöver lite anti-motivering... Är det rimligt att vänta på något mer "bang-for-the-buck" inom snar tid?

Jag kommer aldrig mer köpa LG tv sedan dom började tvinga på en reklam i sina TV.
Vet inte om det är något du bryr dig om, men det kanske räcker som anti-motivering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Jag kommer aldrig mer köpa LG tv sedan dom började tvinga på en reklam i sina TV.
Vet inte om det är något du bryr dig om, men det kanske räcker som anti-motivering?

Är definitivt ingen rolig tanke... Är dock fullt medveten om att orsaken varför Smart-TV kan vara så "billigt" som det är är just all data de samlar in och de annonser de visar. Lite nätverks-mojo borde ju kunna hjälpa iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Vilka tillverkare har inte det?
Jag vet att både Samsung och Philips har det iallafall.

Permalänk
Medlem

5080/5090 fyndvaror lägger jag inte upp i fyndtråden mer innan kontakten är åtgärdad.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Vilka tillverkare har inte det?
Jag vet att både Samsung och Philips har det iallafall.

Hmm. Visste inte att det kommit till Sverige redan. Detta skulle jag också vara intresserad av att veta - om det finns några tillverkare eller modeller som inte har det.

Jag har en såpass gammal (drygt 10 år) TV, att den inte har reklam ännu, men också så gammal att jag måste vara beredd på att ganska snabbt skaffa en ny.

Och hur funkar reklamen? Mest intressant: Finns det nåt sätt att inte få reklam?
Jag har en HTPC, så TVn själv är inte uppkopplad, och jag kör ingenting via TVns inbyggda appar. Räcker det?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lincoln:

Och hur funkar reklamen? Mest intressant: Finns det nåt sätt att inte få reklam?
Jag har en HTPC, så TVn själv är inte uppkopplad, och jag kör ingenting via TVns inbyggda appar. Räcker det?

Jag har själv inte ens tänkt på att den är där, och jag hatar reklam.
Tror det kan vara på hemskärmen, som man inte måste besöka. Som du kör lär du inte se något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Önskar man fortsätta diskutera LGs OLED TVs, tillhörande webOS, reklam etc så kan det med fördel göras i den dedikerade stortråden!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680248-samlingstrad-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Är du ute efter en ny TV och OLED tror jag inte det kommer bli så mycket billigare i närtid eller om ens alls framåt. Speciellt med rabattkoden.

Visst, C-serien erbjuder bättre ljusstryka i primärt HDR, bättre processor och något snabbare panel (144Hz vs 120Hz) men det senare är enbart relevant för PC-gaming.

Skulle det skilja någon tusenlapp eller två skulle jag kanske välja C4-serien men som det är idag där C-serien inte är på rea och det skiljer 5000-10000kr beroende på storlek är det en no-brainer att välja B4.

Finns hur mycket jämförelser som helst så bara kolla in Youtube eller recensioner på "B4 vs C4".
Sedan har dessa recensioner en tendens att vara väldigt nitty-gritty-picky och "leta fel" på den enklare modellen så ha det i åtanke.

B4 är trots allt en väldigt bra "bas-OLED". Är det den bästa OLED:en i klassen? Nej, självklart inte men mil bättre än standard-segmentet och icke-OLEDs, dvs "vanliga" LCDs/QLED/Mini-LED osv.

Kommer C4-serien på rea framåt våren och sommaren igen? Garanterat! Exakt när, mer oklart!

Har man tid och vill vänta, gör det. Men förvänta dig inte att C4 55" kommer kosta <10k, det tror jag absolut inte. 65", bästa fall ~16k, 77" ~20-22k.

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Finns det någon bra orsak att *inte* slå till på detta för någon som letat TV? Behöver lite anti-motivering...

Funkar din nuvarande TV? Är den dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Funkar din nuvarande TV? Är den dålig?

Fungera är ett starkt ord, lite som att stirra på en färgstark zebra efter en olycka vid byte av backlight. Nog minst 10 år gammal också.

Skrivet av edson:

Är du ute efter en ny TV och OLED tror jag inte det kommer bli så mycket billigare i närtid eller om ens alls framåt. Speciellt med rabattkoden.

Visst, C-serien erbjuder bättre ljusstryka i primärt HDR, bättre processor och något snabbare panel (144Hz vs 120Hz) men det senare är enbart relevant för PC-gaming.

Skulle det skilja någon tusenlapp eller två skulle jag kanske välja C4-serien men som det är idag där C-serien inte är på rea och det skiljer 5000-10000kr beroende på storlek är det en no-brainer att välja B4.

Finns hur mycket jämförelser som helst så bara kolla in Youtube eller recensioner på "B4 vs C4".
Sedan har dessa recensioner en tendens att vara väldigt nitty-gritty-picky och "leta fel" på den enklare modellen så ha det i åtanke.

B4 är trots allt en väldigt bra "bas-OLED". Är det den bästa OLED:en i klassen? Nej, självklart inte men mil bättre än standard-segmentet och icke-OLEDs, dvs "vanliga" LCDs/QLED/Mini-LED osv.

Kommer C4-serien på rea framåt våren och sommaren igen? Garanterat? Exakt när, mer oklart!

Har man tid och vill vänta, gör det. Men förvänta dig inte att C4 55" kommer kosta <10k, det tror jag absolut inte. 65", bästa fall ~16k, 77" ~20-22k.

Lycka till med valet!

Tack för din ingående genomgång, är mycket hjälpsam

Slog till igårkväll, så är skönt att få sitt val "confirmed"!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Produkt: Gigabyte 32" AORUS FO32U2P OLED 4K 240 Hz DP 2.1
Länk: https://www.inet.se/produkt/2225453/gigabyte-32-aorus-fo32u2p...
Kategori: Gamingskärm
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13097498
Pris: 12 990kr

Nån som vet om detta är "äkta" DP 2.1 på denna monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jepp

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 4070 Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Ja, det var den första. UHBR20 är termen som spelar roll.

Värt att ha koll på att du måste ha en bra kabel, om den medföljande är kort, annars kan du få sämre bildkvalitet pga chroma subsampling.
RTX 5000-grafikkort krävs för att få ut full bandbredd, av de som finns på konsumentmarknaden just nu.

Videos om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=-lfL8JRBXHk
https://www.youtube.com/watch?v=WS5CAb6s5j8
https://www.youtube.com/watch?v=aQpxlQJJVnc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kanonpriser!

55" C4 = 12 591:-
65" C4 = 16 191:-
42" C4 = 8991:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kanonpriser!

Jag är så jädrans nöjd med min 42" C4 som PC skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kunde inte hålla mig, varit lite sugen på nya 32 OLED skärmarna men dragit mig pga pris, så blev ett köp av 42" för samma ändamål.

Blir väl lite omställning att gå från 32" UW, och lite meck med kablar, kvm osv.

Jag skulle nog behöva sätta den på en bordsmonterad arm eftersom att den är något bredare än nuvarande skärm. Funderar på/letar efter lämplig gasarm, men då behöver jag nog även Vesa adapter.

Kanske landar på samma pris som ny 32" OLED ändå mtp alla omständigheter... 🤔

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Fungerar det bra?

Skrivet av shugge:

Kunde inte hålla mig, varit lite sugen på nya 32 OLED skärmarna men dragit mig pga pris, så blev ett köp av 42" för samma ändamål.

Blir väl lite omställning att gå från 32" UW, och lite meck med kablar, kvm osv.

Jag skulle nog behöva sätta den på en bordsmonterad arm eftersom att den är något bredare än nuvarande skärm. Funderar på/letar efter lämplig gasarm, men då behöver jag nog även Vesa adapter.

Kanske landar på samma pris som ny 32" OLED ändå mtp alla omständigheter... 🤔

Återkom gärna med uppdatering 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Fungerar det bra?

Gick på 42" C4 vid Black Friday, och det är riktigt trevligt. Nackdelen är förstås att eftersom det är en TV, så startar skärmen inte av att datorn startar, utan man får dra igång den manuellt (Fjärr eller knapp på undersidan), samma med avstängning. Finns lösningar, men jag har inte mekat med det själv ännu.
Drog en aktiv HDMI-kabel mellan datorn och skärmen, då jag inte fick vanliga kopparkablar att vilja samarbeta stabilt med HDR, VRR, 4k@120Hz osv osv.
Skärmen är på ett 140x80cm skrivbord, 24" 16:10-skärm vid sidan.

Kan bara rekommendera att testa om man känner att det är värt pengarna, särskilt om du spelar eller tittar mycket film/serier/etc vid datorn. Powers pris på 8990kr för 42" är bra.

EDIT: Bra tråd där vi hade liknande ide-bollande inför Black Friday, med flera OLED-skärmar, fördelar/nackdelar osv.: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726371-oled-skarm-und...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Fungerar det bra?

Fungerar toppen! Tipset är att ladda ner Power Toys och lägga lite tid på bra snapping layouts.

Jag har min backgroundsbild till hel svart, sen så "skär" jag ut de skärmarna jag vill. För ickespel använder jag Fancy Zones via Microsoft power toys där jag satt upp lite bättre layout för snapping. Tar 30 min att fixa till, super enkelt.

För spel kör jag i windowed mode och sätter resolution till det som passar spelet. Lirar 3840*2160 från sängen, baldurs gate kör jag i 3840*1600 (wide screen) och FPs kör jag 2560*1440.

Gör mig är det verkligen som att jag skär ut den skärmen jag behöver för stunden.

Permalänk
Skrivet av edson:

Kanonpriser!

Fantastiska priser, men gud vad det stör mig att du inte tog 65", 55" och 42" i ordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Fungerar det bra?

Även jag köpte en 42" C4 på Black Friday och jag är grymt nöjd. Gick ifrån 32" Samsung. Det enda negativa som jag kan komma på är att man måste starta den med fjärrkontrollen. Men inget större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken91:

Även jag köpte en 42" C4 på Black Friday och jag är grymt nöjd. Gick ifrån 32" Samsung. Det enda negativa som jag kan komma på är att man måste starta den med fjärrkontrollen. Men inget större problem.

Som nämndes ovan finns det lösningar för att slippa starta / stänga av den.

Windows: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion
Linux: https://github.com/Faceless3882/LG_Buddy

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA