MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Medlem

Haha herregud vilket skräpkort, slår ju inte ens vanliga 4080..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Jag tycker ni förklarade det bra med texten i sammanfattningen om förväntad prestanda.

Ta inte åt er av den oförtjänta kritiken.

Permalänk
Medlem

Mycket underligt att inte jämföra mot 4070Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker att Sweclockers/redaktionen ibland får orättvist hård kritik för vissa av sina recensioner, men efter att ha sugit på karamellen en stund så måste jag genuint ifrågasätta beslutet att ge detta kortet utmärkelsen "Bra Produkt".

Vad exakt är "bra" med kortet? (Inte "inte dåligt" utan "bra"?)

Det är nog mera betygsskalan du stör dig på då. Bra produkt är 3/5, som också kunde heta "Mellanmjölk" istället.

1/5: Undvik
2/5: Missar målet
3/5: Bra produkt
4/5: Utmärkt produkt
5/5: Toppklass

Jag tycker inte att 3/5 låter inte som ett orimligt betyg. Om det säljs till MSRP kan det rent av vara det rimligaste valet för många inkl mig, så det största problemet är väl att det verkar bli långt dyrare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

I det tidigare betygssystemet tilldelades vissa produkter utmärkelser, men i den senaste iterationen tilldelas samtliga produkter en ikon - bra som dåliga. Tekniskt sett skulle då "Missar Målet", eller "Undvik" också vara en utmärkelse i det nya betygssystemet, så den termen är inte längre applicerbar. Måhända behövs ytterligare gradering på skalan! Som min kollega tidigare nämnt tas det upp för intern diskussion.

Tack, då vet jag var skon klämmer: i Sweclockers nya betygssystem betyder helt enkelt "bra produkt" egentligen inget alls längre förutom att produkten "inte är dålig" - till skillnad från hur det tidigare faktiskt betydde just "BRA produkt".

Känns definitivt som att ni behöver lägga till lite fler graderingar på skalan (eller skriva om vissa nuvarande), som t.ex. "OK produkt" eller varför inte "En produkt", just för produkter som detta 5070 Ti-kort som ni själva jämför med mellanmjölk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Och hur länge kommer de kosta 10690 i svenska butiker? Eftersom du vet allt.

Hur ska jag veta det? Och vad har det för relevans till vilket pris faktiskt MSRP ligger på. Och priset är 10579 SEK.

Och sänk din attityd, förstår att du har svårt att greppa fakta men du skämmer bara bort dig.

Permalänk
Medlem

Det är en "meh" produkt. Och jämförelsen ska självklart göras mot 4070 Ti Super, för att uppnå korrekt nivå av "meh".

Skrivet av Linus K:

Den drar mer ström men presterar sämre än RTX 4080 i 1440p?!? Känns som ett misslyckande.

Ja, det är bara pinsamt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Hur ska jag veta det? Och vad har det för relevans till vilket pris faktiskt MSRP ligger på. Och priset är 10579 SEK.

Och sänk din attityd, förstår att du har svårt att greppa fakta men du skämmer bara bort dig.

Msrp är hittepå och som sagts innan så gäller det bara x antsl från samtliga aib. Varit så sedan 30 serien.

Jag använder samma attityd som dig.

Permalänk
Medlem

När inte 70 slår gamla 80. När det till och med står Ti bakom...

Då är det över med grafikkortsmarknaden.

Jag känner verkligen så. 70-korten var riktigt vettiga kort förr i tiden, prisvärda, kapabla. (3.5GB 970 dock).

Och nästan samma sak med 60-serien. Man blev nöjd av dem. Det var bra kort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så den presterar sämre än ett 4080 men drar mer ström? Najs utveckling.

Precis min tanke, nä det här såg inte kul ut alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Oväntat att årethundradets största fjant, tillika Nvidia och Intel-hatare Steve från GN snackar goja som alltid.
Finns nog ingen värre cry baby än honom inom tech-världen.

Inte alls. Han är hårt kritisk mot allt och alla, det är det som är bra (även om det ibland kan upplevas gnälligt).

Han är likt Louis Rossman kräkless på företagens jävla skitbeteenden. När de beter sig som skit så förtjänar de skit.

Inget mjäkigt medhårsstrykande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Msrp är hittepå och som sagts innan så gäller det bara x antsl från samtliga aib. Varit så sedan 30 serien.

Jag använder samma attityd som dig.

Nej, MSRP är inte ”hittepå”.

Det är ett pris satt av Nvidia. Det är ett faktum. Sen om partners väljer att sälja över det priset är upp till dom och har inget att göra med det första jag svarade på som du skrev som helt enkelt var fel.

Det var det där med fakta igen nu då 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Skrivet av wly:

Det stämmer i usa. Msrp är i usd.

Skriker varg du menar som du?

Ja och de säljer precis som under 30 och 40 serien bara en handfull i ca 2 veckor innan priserna höjs med tusenlappar.

4070ti /s har ju funnits för msrp för alltid? Vissa modeller höjdes som tuf men långt ifrån alla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Oväntat att årethundradets största fjant, tillika Nvidia och Intel-hatare Steve från GN snackar goja som alltid.
Finns nog ingen värre cry baby än honom inom tech-världen.

5070 Ti känns som 5080, lite smått "Meh" om man sitter på 4070 eller bättre men helt ok uppgradering om man sitter på 3070 eller sämre.

Arg för att han faktiskt har rätt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så den presterar sämre än ett 4080 men drar mer ström? Najs utveckling.

@IKEA Billy Bokhylla

Risk för brända kontakter då kanske?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte vad folk förvänta sig att 5070ti skulle vara bättre än 5080? Hur tänker ni nu?
Den ligger helt rätt i prestandan jämnfört med 5080 och priset

90% av dom negativa omdömen är från personer som inte ens var intresserade från börjar. Tycker dom har prickat ganska bra. Strax under 4080 i både pris och prestanda.

Vet inte vad folk väntar sig vid varje nysläpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

7900 XTX slår den konstant? Den här nya generationen är utan tvekan en besvikelse. Får bli att avvakta 9070 och hoppas AMD kan visa upp ngt intressant. Alternativt se om nuvarande generation kan reas ut ngt till våren sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Här kommer vi till de förväntningar man har på kortet som sådant, vilket vi inledde vår sammanfattning med. I recensionen tar vi upp att om du igår kunde köpa ett RTX 4070 Ti, kan du idag få den direkta ersättare RTX 5070 Ti för samma summa. Bättre prestanda utan ytterligare kostnad. Kortet gör vad det skall och presterar rimligt. Däremot förväntar sig vissa att det rakt av skall prestera bättre än RTX 4080, och har man den ingångsvinkeln kan viss besvikelse infinna sig.

I det tidigare betygssystemet tilldelades vissa produkter utmärkelser, men i den senaste iterationen tilldelas samtliga produkter en ikon - bra som dåliga. Tekniskt sett skulle då "Missar Målet", eller "Undvik" också vara en utmärkelse i det nya betygssystemet, så den termen är inte längre applicerbar. Måhända behövs ytterligare gradering på skalan! Som min kollega tidigare nämnt tas det upp för intern diskussion.

I just sammanhanget grafikkort är detta dock en otroligt lågt satt måttstock för om ett kort är "bra" eller inte.
4070 är snabbare än 3090
3070 är snabbare än 2080Ti
2070 är INTE snabbare än 1080Ti (men 2000-serien var då i mina ögon nvidias sämsta launch, 2070S är snabbare)
1070 är snabbare än 980Ti
970 är snabbare än 780Ti
770 är snabbare än 680
670 är snabbare än 580
570 är snabbare än 480

I över 15 år har alltså standarden varit att xx70-kortet är snabbare än föregående xx80Ti/90-kort (så länge de har funnits och varit singel-gpu), ofta med ganska bra marginal, och samtidigt ofta betydligt billigare. Att vi då ger "bra produkt" till ett nytt kort som är "marginellt" bättre än föregångaren till "samma" pris känns otroligt smaklöst.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är ingen kommentar som kommer åldras, det är ett konstaterande vad MSRP ligger på i Sverige.🇸🇪

Låg inte RTX 4000-serien på MSRP också? Tills de chockhöjde pga. att "Nvidia-rabatten" försvann hos de flesta återförsäljare? Vill minnas att så var fallet.. och om jag kommer ihåg korrekt så är det extremt naivt att tro att inte samma sak kommer hända med RTX 5000-serien vilket inkluderar RTX 5070TI.

Skrivet av SpaceAce:

Problemet är inte persons attityd utan det är att du yttrar dig som du visste priset när det i praktiken inte är satt ännu och är dessutom inte orubbligt. För Nvidia har tyvärr visat tidigare att MSRP är något som bara gäller kort efter lansering sedan börjar de ta rikligt betalt.

Skrivet av Knotvillage:

90% av dom negativa omdömen är från personer som inte ens var intresserade från börjar. Tycker dom har prickat ganska bra. Strax under 4080 i både pris och prestanda.

Var personligen intresserad att köpa ett RTX 5070 Ti eftersom mitt RTX 3060 Ti var tidigare menat att vara temporärt men pga. Nvidias prissättning så skippade jag 4000-serien. Kan ju säga att jag nu börjat undra om det ens är värt att vänta på 5070-Ti med tanke på priset och prestandan. Att de inte presterar bättre än RTX 4080 är ju extremt beklagligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

AMD har verkligen öppet mål nu med RDNA4 som kommer nästa fredag den 28e.
Att 5070ti inte ens slår 4080 i de flesta titlar fast de trycker på att 5xxx har markant ökad hårdvara för rt och dlss...
Nvidia har blivit en sån besvikelse!
Så för mig blir det antingen ett nytt RDNA4-kort eller ett 7900xt/xtx inom kort.

Man ska nog inte ha få stora förhoppningar här för problemet med grafikkortsmarknaden är inte bara Nvidia. AMD har saknat relevanta produkter under lång tid eller rättare sagt saknat relevanta features. Alla kan tycka vad man vill om DLSS, men det är en feature som MÅSTE finnas på ett kort idag om det ska vara relevant för "vanliga" konsumenter. Nu råkar det finnas många native "purister" här på Sweclockers, men det är inte representativt. Nvidia har varit herre på täppan länge nu och det märks verkligen att de saknar konkurrens.
Så visst har AMD öppet mål, men det hjälper ju inte om de sitter kvar på avbytarbänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är ett pris satt av Nvidia. Det är ett faktum. Sen om partners väljer att sälja över det priset är upp till dom och har inget att göra med det första jag svarade på som du skrev som helt enkelt var fel.

Msrp är rekommenderat pris. Inget mer. Det betyder som sagt inte att alla modeller kommer kosta msrp. Troligen är det bara fe som kostar msrp. Prime kostar nog under ett enstaka antal i msrp sedan höjs de precis som alltid.

Du och ditt "fakta". Betyder ingenting om priserns inte är det som du påstår är fakta.

Skrivet av Swedishchef_90:

4070ti /s har ju funnits för msrp för alltid? Vissa modeller höjdes som tuf men långt ifrån alla

4070ti fanns inte i lager för msrp i sverige efter 2v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är ingen kommentar som kommer åldras, det är ett konstaterande vad MSRP ligger på i Sverige.🇸🇪

MSRP är irrelevant, det som är relevant är faktiska priset när folk försöker köpa det. Vem bryr sig om någon teoretisk value över faktisk value? Samma i USA där MSRP är fantasi för majoriteten av folk som kommer försöka köpa de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Var är jämförelsen mot 7900XT? Har den inte hunnit in i nya testriggen ännu? Ett kort med motsvarande raster-prestanda som är 2000kr billigare i nuläget känns vettigt att jämföra mot.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

kanske det normala prestandahopp som satts med varje generation i 15 år?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Om det inte är en förbättring som man kan förvänta sig med tanke på att det har gått 2 år sedan förra generationen så ska det inte ha betyget "bra produkt". Då är det något fel med ert betygssystem. Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Om det inte är en förbättring som man kan förvänta sig med tanke på att det har gått 2 år sedan förra generationen så ska det inte ha betyget "bra produkt". Då är det något fel med ert betygssystem. Gör om, gör rätt.

Känns som betygsystemet behöver en genomgång faktiskt eftersom det verkar sakna lite nyansering tack vare att det finns för få "betyg" att få och därigenom blir det kraftig inflation när det kommer till betygen till slut.

Exempel är den höga skillnaden mellan betyg bra produkt och de nedre betygen eftersom det mer eller mindre verkar krävas att korten totalfloppar för att de inte skall få betyget "bra produkt".

Skrivet av SpaceAce:

Nej. Det är det rekommenderade priset Nvidia satt på produkten vid lansering. Att sedan partnertillverkarna ökar priset för att Nvidia ökar priset borde ju inte vara en nyhet för herrn eftersom det skett i stort sett konstant sedan lanseringen av RTX-2000 serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kass rubriksättning med tanke på att RTX 5070 marknadsförs med påståendet att det ska prestera som ett RTX 4090 vilket innebär att RTX 5070 ti borde utprestera det. Att påstå att kortet "gör vad det ska" är således helt felaktigt.

"Corporateclockers" spelar corporate Nvidia i händerna. 👍

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Förbannat. Hoppades på åtminstone snarlik 4080 prestanda här. Nu känns hela 5000-serien förutom uber 5090 som en "refresh"
5090 drar så kolossalt mycket mer ström att det blir så osexigt i sig.

Bra recension dock!

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Och gällande 32bit physx som de tagit bort stödet för

About 60 games requiring GPU PhysX to perform well, including populair games like Borderlands TPS/2, Alice: Madness Returns, The Batman series, Metro, Unreal Tournament 3. If you run those game with PhysX on the CPU the performance goes from like 180 FPS to 40 FPS in worst case scenarios. It's basically an FPS drop as if you turned on Ray Tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kass rubriksättning med tanke på att RTX 5070 marknadsförs med påståendet att det ska prestera som ett RTX 4090 vilket innebär att RTX 5070 ti borde utprestera det. Att påstå att kortet "gör vad det ska" är således helt felaktigt.

"Corporateclockers" spelar corporate Nvidia i händerna. 👍

glömde det!
Vänta bara vilken spark i bollarna/AMD det blir på alla när de släpper 5070 för $450 som FAKTISKT slår 4090 i performance XD
#hoppetlever

Visa signatur