SweClockers-profil vann Postkodmiljonären

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Grattis @Alling!

Permalänk

Imponerande! Grattis! Jag googlade vad "katamorfism" betydde och jag förstår fortfarande inte vad katamorfism betyder

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det beror på hur man beskattas, det står att vinsten beskattas som inkomst av tjänst.

Här är ett exempel från skatteverket

Slogantävling - presentkort högre än beloppsgränsen – betala skatt
Anna deltar i en slogantävling som hon hittar på internet. Hon har lämnat den bästa motiveringen och vinner ett presentkort på 2 000 kronor som inte kan lösas in mot pengar. Anna ska deklarera och betala skatt på vinsten som inkomst av tjänst eftersom värdet är högre än beloppsgränsen.

Fyfan då blir det inte mycket över om man har en hög lön redan.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Silken legend!

Stort grattis!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Extremt imponerande!

Gratulerar till en titel extremt få innehar!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Imponerande. Grattis!

Permalänk
Medlem

Grattis.
Älska också din referens till den bästa Youtube gruppen 🤣.
Det var epic men också kul hur du lyckades snurra in dig där lite i ditt svar 😎. Kan du ta tjänstledig så slipper du skatta bort de mesta av din vanliga lön? Eller avsätta max mot tjänstepension resten av året?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Grattis !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag frågade exakt vad de menade med 15, och de bekräftade för mig att det inte inkluderar Vem vill bli miljonär, utan bara Postkodmiljonären. Därtill är det nämnvärt att det alltså är 15 miljonfrågor som besvarats korrekt, varav en av två tävlande i par, som givetvis hade fått dela vinsten mellan sig om de inte hade tävlat till förmån för en organisation.

Nåja, det där får du nog allt ha en källa på.

Vinsten betalas ut den 25:e i månaden efter inspelning, och det dras 30 % preliminärskatt. Detta framgår bland annat av en helt vanlig, kruttorr lönespecifikation som damp ner i brevlådan igår.

Hehe, så himla kul med en lönespec efter du varit med i en tv-tävling Vad fick du för titel på ditt "arbete" på TV4? Ser fram emot att få höra hur utvecklingsamtalet gick när det väl är dags för det "Du skulle kunna ha svarat lite långsammare på frågorna så vi kunde fått ut 4-5 avsnitt från dig och inte bara 3 som det blev nu."

STORT GRATTIS till vinsten! Alltid kul att se när folk är duktiga på något!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Grattis.
Älska också din referens till den bästa Youtube gruppen 🤣.
Det var epic men också kul hur du lyckades snurra in dig där lite i ditt svar 😎. Kan du ta tjänstledig så slipper du skatta bort de mesta av din vanliga lön? Eller avsätta max mot tjänstepension resten av året?

Hälften är väl lite av en överdrift om Alling inte har ruggigt hög lön, särskilt sedan "värnskatten" togs bort. Om jag tittar i skattetabell 32, som exempel, och dividerar vinsten över årets månader och sedan antar att han har lika mycket i lön för experimentets skull, så blir skillnaden i total preliminärskatt 34 % istället för 43 %*. Nu har det ju redan betalats ut lön i år, men för antagandets skull att den enda inkomsten skulle vara vinsten i tv-programmet. Tar man tjänstledigt så får man ju inga pengar alls, så det är ju världens sämsta sätt att spara in skatt på, eftersom pengarna då inte finns att tillgå för senare utbetalning. Det blir en ren förlust, en rätt stor sådan, även om man betalar mindre skatt. Sedana kanske man tycker sig föredra en inkomstmässigt dyr långsemester, men det är lite av en annan fråga.

Att Alling enligt annat inlägg fått 30 % i skatteavdrag på "lönespecen" på vinsten torde bero på att den har klassats som sidoinkomst där preliminäravdraget är 30 %. Dock kommer ju detta att justeras efter deklarationen, men vad det blir beror förstås på andra inkomster och eventuella avdrag mm.

*Detta stiger förstås ytterligare vartefter lönen stiger. För att komma upp i 50 % måste man dock tjäna nästan 7,2 miljoner om året i år med den exemplifierande skattetabellen.

Permalänk
Medlem

Härligt, bra jobbat @Alling! 😃

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Grattis @Alling :3

Visa signatur

M1 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Wow verkligen enormt imponerande allmänbildning!
Grattis, välförtjänt! 👍

Jag fick upp ett inlägg om dig från någon lokalgrupp i Skene. Så visste att du är därifrån hehe. (Besökt en bar där en gång för övrigt).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Coolt! Grattis @Alling!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ztenlund:

Hälften är väl lite av en överdrift om Alling inte har ruggigt hög lön, särskilt sedan "värnskatten" togs bort. Om jag tittar i skattetabell 32, som exempel, och dividerar vinsten över årets månader och sedan antar att han har lika mycket i lön för experimentets skull, så blir skillnaden i total preliminärskatt 34 % istället för 43 %*. Nu har det ju redan betalats ut lön i år, men för antagandets skull att den enda inkomsten skulle vara vinsten i tv-programmet. Tar man tjänstledigt så får man ju inga pengar alls, så det är ju världens sämsta sätt att spara in skatt på, eftersom pengarna då inte finns att tillgå för senare utbetalning. Det blir en ren förlust, en rätt stor sådan, även om man betalar mindre skatt. Sedana kanske man tycker sig föredra en inkomstmässigt dyr långsemester, men det är lite av en annan fråga.

Att Alling enligt annat inlägg fått 30 % i skatteavdrag på "lönespecen" på vinsten torde bero på att den har klassats som sidoinkomst där preliminäravdraget är 30 %. Dock kommer ju detta att justeras efter deklarationen, men vad det blir beror förstås på andra inkomster och eventuella avdrag mm.

*Detta stiger förstås ytterligare vartefter lönen stiger. För att komma upp i 50 % måste man dock tjäna nästan 7,2 miljoner om året i år med den exemplifierande skattetabellen.

Intressant! Jag kan inte mycket om skattetabeller, utan jag gick helt enkelt in på Skatteverkets sida Räkna ut skatt och fyllde i följande:

Klicka för mer information

Vilket inkomstår avser beräkningen?

2025

Vilket år är du född?

1994

Bosättningsuppgifter till grund för skattesats

Jag är bosatt i Sverige hela 2025

Kommun där du var folkbokförd den 1 november 2024

Göteborg

Medlem i Svenska kyrkan eller något annat trossamfund den 1 november 2024.

Fyllde inte i något här då jag ansåg att det vore missvisande att inkludera sådant.

Visa mer

För att få fram representativ och allmängiltig information valde jag ut tre exempelinkomster: ingen alls (0 kr), medianlön (427 200 kr, baserat på 35 600 kr/mån för 2023), samt brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr för 2025).

För vardera av de tre exempelinkomsterna lät jag Skatteverkets formulär räkna ut skatten för

• exempelinkomsten i fråga samt

• exempelinkomsten plus en miljon kronor.

Differensen däremellan betraktade jag som skatten på miljonvinsten. Jag fick då fram följande siffror:

Exempelinkomst

Skatt utan miljonvinst

Skatt med miljonvinst

Skatt på miljonvinst

Ingen inkomst

0 kr

346 796 kr

346 796 kr (34.7 %)

Medianlön

90 098 kr

572 755 kr

482 657 kr (48.3 %)

Brytpunkt statlig skatt

158 020 kr

686 950 kr

528 930 kr (52.9 %)

Skatteverket har då räknat med 32,6 % kommunalskatt och 0,293 % begravningsavgift.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Älskar att @Alling vägrar lägga pengar på grafikkort med vinstpengarna. Kan känna igen mig i det och kommentaren kring skatt haha, kan dock inte känna igen mig i allmänbildningen dessvärre.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Grattis

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Så som han dividerar fram namnet på huvudstaden kan jag helt klart relatera till!

Dock är det när jag har tappat bort typ glasögonen.
Men fortfarande relaterbart!

Grattis! Eller säger man grattis när man har förtjänat det?
Bra jobb!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Intressant! Jag kan inte mycket om skattetabeller, utan jag gick helt enkelt in på Skatteverkets sida Räkna ut skatt och fyllde i följande:

Klicka för mer information

Vilket inkomstår avser beräkningen?

2025

Vilket år är du född?

1994

Bosättningsuppgifter till grund för skattesats

Jag är bosatt i Sverige hela 2025

Kommun där du var folkbokförd den 1 november 2024

Göteborg

Medlem i Svenska kyrkan eller något annat trossamfund den 1 november 2024.

Fyllde inte i något här då jag ansåg att det vore missvisande att inkludera sådant.

Visa mer

För att få fram representativ och allmängiltig information valde jag ut tre exempelinkomster: ingen alls (0 kr), medianlön (427 200 kr, baserat på 35 600 kr/mån för 2023), samt brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr för 2025).

För vardera av de tre exempelinkomsterna lät jag Skatteverkets formulär räkna ut skatten för

• exempelinkomsten i fråga samt

• exempelinkomsten plus en miljon kronor.

Differensen däremellan betraktade jag som skatten på miljonvinsten. Jag fick då fram följande siffror:

Exempelinkomst

Skatt utan miljonvinst

Skatt med miljonvinst

Skatt på miljonvinst

Ingen inkomst

0 kr

346 796 kr

346 796 kr (34.7 %)

Medianlön

90 098 kr

572 755 kr

482 657 kr (48.3 %)

Brytpunkt statlig skatt

158 020 kr

686 950 kr

528 930 kr (52.9 %)

Skatteverket har då räknat med 32,6 % kommunalskatt och 0,293 % begravningsavgift.

Jag avsåg skattesatsen på hela summan, med antagandet om en hyfsat hög årslön på en miljon, inte marginalskatten på vinsten. Detta mot bakgrund av "förslaget" att ta tjänstledigt ett år för att hålla ned skatten, vilket blir en ren Ebberöds bank. Lönen kan ju inte tas ut senare när man inte har arbetat något. När man skulle kunna göra så är mer om man driver eget AB och sätter sin egen lön, men det beror förstås på vilken lön man brukar ta ut, hur det kommer att påverka utdelningsutrymmet i fåmansbolag osv. Pengarna finns ju i det läget dock kvar i bolaget och kan används till framtida lön eller investeringar. Dock får man också ta hänsyn till att det kommer att öka vinsten i bolaget det året, vilket då måste hanteras så att man inte bränner av en del av pengarna i företagsskatt.

Du har skattetabell 33 med den skattesatsen. Skattetabellen är en lång lista över det preliminärskatteavdrag en arbetsgivare ska göra (om det inte är jämkat) för en viss månadslön. Upp till en viss gräns står det i kronor och över det är det lite mer grovhugget och står i procent. Utifrån detta kan man enkelt se ungefär vad slutskatten kommer att bli utan avdrag, fastighetsavgift osv.

Mitt antagande var ju en miljon i årslön förutom en miljon i vinst, för att ta en hyfsat hög lön som inte var helt stratosfärisk. Med tabell 33 blir det då 35 % och 44 % istället i total skatt på en miljon respektive två miljoner. Marginalskatten på den extra miljonen (vinsten) blir 53 %. Min poäng var dock att resultatet av att vara tjänstledig blir att man "går back" på affären. Man kommer förvisso minska skatten på miljonvinsten, men inkomsten efter skatt minskar ju mycket mer.

1 000 000-(1 000 000*0,35)=650 000

2 000 000-(2 000 000*0,44)=1 120 000

Det är 470 000 som man sänker inkomsten med och då aldrig kommer att se igen, plus att man kan väl ana att den som tar tjänstledigt vill göra annat än att bara äta knäckebröd, så den ekonomiska kalkylen blir säkert sämre än så bara för att slippa betala skatt. Sedan kan man förstås göra det för att man har möjlighet, men det är något annat.

Sedan kan man förstås räkna på olika lön, men mitt antagande var att du åtminstone låg runt skiktgränsen. Tar man typ 60 tkr/mån (istället för 83 333) så är det enstaka procentenheter på den totala skattesatsen i fallet lön+vinst.

Permalänk
Medlem

Väl det här är väl ett sätt att har råd med ditt nya 5090 kortet XD

Permalänk
Medlem

Grattis @Alling!

Skönt att inte någon "gammal knarr" vann. Jag tittar sällan på vinst program eftersom det inte sällan är äldre personer som vinner.

De brukar oftast saga: "Jag ska köpa en biljett och åka på kryssning". Skönt att pengarna kommit in och att de ska gå till en burk, server och ett hus 🏡 😃.

Grattis 🎊 och lev väl.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Betala skatt? Trodde alla lotterivinster var skattefritt i Sverige? Dåligt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Grattis 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Betala skatt? Trodde alla lotterivinster var skattefritt i Sverige? Dåligt.

Som redan har framgått i tråden tidigare ä det inte att betrakta som en lotterivinst att svara rätt på 15 frågor med stigande svårighetsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som redan har framgått i tråden tidigare ä det inte att betrakta som en lotterivinst att svara rätt på 15 frågor med stigande svårighetsgrad.

Ja men det är ju endå en del av postkodlotteriet.
Trisslotteriets TV vinst är ju skattefritt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Ja men det är ju endå en del av postkodlotteriet.
Trisslotteriets TV vinst är ju skattefritt.

Det är inte vem som ligger bakom som styr, utan om det är någon sorts prestation som styr om man vinner eller inte. Jag länkade till Skatteverkets sida om detta tidigare i tråden:
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Distinktionen är om det är vad som i skattehänseende kallas spelvinst, t ex lotteri, eller en tävlingsvinst, vilket det här är. Notera dock att det även finns fall där spelvinster ska beskattas, t ex pga avsaknad av licens i Sverige (se vidare hos SKV).

Permalänk
Medlem

Grattis @Alling! Nu kan du ju nästan köpa ett RTX 5090 med hyfsat gott samvete

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Grattis @Alling

Visa signatur

Viktor Sääv

Permalänk
Medlem

Fantastiskt prestation! Tycker inte "Grattis" gör susen haha.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.