Tidigare Playstation-chef: PS6 kommer om tre år

Permalänk
Skrivet av V5er:

Ganska enkelt, är man beredd på att vänta några år på spelen kan man lika gärna köra på PC. Annars får man skaffa en konsol, gäller både PS5 såsom PS6.

Vad tog de för spider man 2 komma ut på pc? Var la under 6 månader? Jag äger både series x och ps5 men idag enda gången jag spelar nått spel på dom är om jag hittar något jätte nedsatt spel i affär eller födelsedagspresenter. Så personligen tror jag konsoller kommer ha de svårt framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hårdvaran räcker till men optimeringer verkar dött, trenden är att slå på uppskalning och framegen som en krycka.

Aha, ok. Då förstår jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Vad tog de för spider man 2 komma ut på pc? Var la under 6 månader? Jag äger både series x och ps5 men idag enda gången jag spelar nått spel på dom är om jag hittar något jätte nedsatt spel i affär eller födelsedagspresenter. Så personligen tror jag konsoller kommer ha de svårt framöver

Det tog 15 månader för SM2 att ta sig till PC så det var ju ganska snabbt men tyvärr blev ju porten inte så bra.

Permalänk

Mycket bra. Min PS5a (ej Pro) kan rendera jättesnygg grafik med hög bilduppdatering. Klarar mig jättebra med den i 3 år till.

Permalänk
Medlem

Sen kommer ps5 leva i typ två år till efter att ps6 släpps när typ alla spel fortfarande stödjer den gamla konsolen. Vi såg ju samma fenomen i övergången till ps5. Var ju inte någon stor anledning att byta från tex ps4 pro till ps5 där första tiden, när god of war, horizon mfl fortfarande kom ut på båda

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sen kommer ps5 leva i typ två år till efter att ps6 släpps när typ alla spel fortfarande stödjer den gamla konsolen. Vi såg ju samma fenomen i övergången till ps5. Var ju inte någon stor anledning att byta från tex ps4 pro till ps5 där första tiden, när god of war, horizon mfl fortfarande kom ut på båda

Mer än två år, PS4 lever ju för fullt fortfarande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Med rådande PC klimat tror jag konsoller har en lysande framtid...

Permalänk
Medlem

Det bör nog ta längre än så ifall man vill ha någon avsevärd prestandökning som med de andra lanseringarna. Med playstations stordriftsfördelar och hur mycket eg. ps3 och ps4 sålt efter lanseringen av efterträdaren kanske det rent av är mer värt för dem att bara fortsätta med ps5 och sänka kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Är mest nyfiken kring vad skulle köp argumentet vara för de? Ps5an har i princip inga exklusiva sprl kvar. Enda ps5an gjort för mig är stt i princip maxa ut ps4a spel vilket jag endå är okej med men ps6..?

Man kan väl se moderna PS som en speldator för de som inte vill ha en dator? En PS5 Pro för de som inte gillade den som släpptes, etc

Det kan finnas poänger, men precis som du så ser jag inte riktigt någon stor marknad

Permalänk

Känns som att grafikkort utvecklingen har planat ut och dom nya generationerna bara ger en liten prestanda ökning, samma med mobiler också.

Bättre att vänta några extra år med PS6 så den kan få en rejäl uppgradering, annars blir PS6 en upphottad PS5 PRO med aningen snabbare GPU och en bättre CPU samt nya SW features.

Och en konsol får nog knappast en GPU som drar 600W och kostar 15000kr heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mer än två år, PS4 lever ju för fullt fortfarande.

Beror kanske lite på vad man spelar. Senaste AAA titlarna kommer ju inte på ps4 längre

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För mig får de gärna vänta till 2030 för att vi garanterat ska få en redig uppdatering mot PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Känns som att grafikkort utvecklingen har planat ut och dom nya generationerna bara ger en liten prestanda ökning, samma med mobiler också.

Bättre att vänta några extra år med PS6 så den kan få en rejäl uppgradering, annars blir PS6 en upphottad PS5 PRO med aningen snabbare GPU och en bättre CPU samt nya SW features.

Och en konsol får nog knappast en GPU som drar 600W och kostar 15000kr heller

Trött på dessa diskussioner. GPU-prestandan hänger direkt på vilken tillverkningsnod som används. Samma snack uppstod när RTX 2000-serien släpptes på TSMC 14nm och sen ersattes av RTX 3000, som drog betydligt mer ström. Orsaken? Samsung 8nm – en ineffektiv nod som presterade i nivå med en optimerad TSMC 12nm.

Sen kom RTX 4000 med 50 % bättre prestanda per watt, inte för att Nvidia gjort något magiskt, utan tack vare TSMC 4nm.

Nu har Nvidia ändå lyckats klämma ut runt 10 % extra prestanda per watt vid samma strömförbrukning. Vad tror folk händer när de går från TSMC 4nm till 2nm? Utan att Nvidia ens gör något får vi 30 % bättre prestanda per watt, och om de optimerar själva landar vi på 44 %. Efter det? Allt står still igen tills TSMC når sina ångströmsnoder.

Det är ju också därför nvidia pushar ai så mycket, eftersom tensorcores tar mindre yta och har större möjlighet att skala. Där ligger framtiden.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

År är ett dåligt mått. Bättre är att släppa när det är någon märkbar skillnad. Och ser man på vissa spel så är det inte ens idag gigantisk skillnad på ps4 och ps5 PRO.

Jag tror inte utvecklingen kommer gå så snabbt så det är meningsfullt att snart släppa nästa gen, självklart påverkar konkurenterna. Jag tror dock inte Microsoft släpper någon Xbox snart.

Resonemanget håller ju inte riktigt. Demons souls remake jämfört med Dark Souls 3? Enorm skillnad! En generations skillnad!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är relevant att säga: ”jag behöver inte PS eftersom de flesta spelen kommer till pc”.

Däremot är det larvigt att säga ”Varför skulle någon vilja ha en konsol? Allt kommer ju till pc”.

En stor majoritet som har PS har inte en gaming-dator. De som har båda är inte representativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Du behöver väl inte köpa ps6 på release dagen.
Lär ju dyka upp förbättrade versioner.

Sorry, jag var ironisk, my bad, borde ha skrivit /s. Om jag köper ett PS6 ens så blir det i slutet av dess liv då det kanske finns något att spela på den.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av danskung:

Trött på dessa diskussioner. GPU-prestandan hänger direkt på vilken tillverkningsnod som används. Samma snack uppstod när RTX 2000-serien släpptes på TSMC 14nm och sen ersattes av RTX 3000, som drog betydligt mer ström. Orsaken? Samsung 8nm – en ineffektiv nod som presterade i nivå med en optimerad TSMC 12nm.

Sen kom RTX 4000 med 50 % bättre prestanda per watt, inte för att Nvidia gjort något magiskt, utan tack vare TSMC 4nm.

Nu har Nvidia ändå lyckats klämma ut runt 10 % extra prestanda per watt vid samma strömförbrukning. Vad tror folk händer när de går från TSMC 4nm till 2nm? Utan att Nvidia ens gör något får vi 30 % bättre prestanda per watt, och om de optimerar själva landar vi på 44 %. Efter det? Allt står still igen tills TSMC når sina ångströmsnoder.

Det är ju också därför nvidia pushar ai så mycket, eftersom tensorcores tar mindre yta och har större möjlighet att skala. Där ligger framtiden.

Ja Precis som du säger 10% Per Watt och generation, det är typ inget man märker i prestanda kanske några fler FPS men inget revolutionerande direkt, och konsoler måste hålla sig till en hyfsat strömförbrukning också. Man går inte heller från 1080p ellr 2K till 4K med några 10% ökningar heller.

Släpper någon en ny konsol inom två år så blir det garanterat en besvikelse kanske 20% extra GPU med samma power consumption vilket inte är något speciellt tyvärr.

Det bästa Sony kan göra är att fasa ut vanliga PS5 och låta PS5 PRO bli standard och hålla den vid liv ett par år extra innan man släpper en PS6 med en större uppgradering.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Man kan väl se moderna PS som en speldator för de som inte vill ha en dator? En PS5 Pro för de som inte gillade den som släpptes, etc

Det kan finnas poänger, men precis som du så ser jag inte riktigt någon stor marknad

Tänker mest att säljargumentet för köpa konsoll blir allt mindre. Hade jag vetat om hur allt skulle bli portat i slutändan hade jag nog inte köpt någon ps5a eller xbox. Hade jag kog köpt en rog ally x eller liknande istället.