Datorn med fläcktar mm startar. Men inte windows.

Permalänk

Datorn med fläcktar mm startar. Men inte windows.

Hej ! har hållt på ett tag med detta nu. Jag får inte till det. Min dator startar som vanligt men utan att sparka igång windows 11. Får stänga av och på flera gånger tills win helt plötsligt sätts igång. Datorn funkar utan problem annars. Jag spelar en del. Sen när jag startar igen dagen efter så är det samma sak.

Jag har återställt datorn/windows och lossat på minnen. Byt batteri i moderkortet. Uppdaterat bios.

Har ett (moderkort) rog strix z370 -e gaming. När jag startar så lyser (diod) orange sen tänds en röd men släcks snabbt. Då startar inte windows. Men när orange lyser och röd tänds och släcks samt att det blir en vit diod som tänds så startar win och allt funkar som det ska tills datorn står över natten. Då börjas det om igen.

Nån som har tips hur jag kan fixa detta ?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Skriv fullständig lista på komponenter, gärna ålder på dem också.

Det du kan testa till att börja med:

1. Prova med 1 ram minne
2. Kör en kontroll på din disk som du använder som boot drive så inte den mår dåligt.

Här har du vad de olika LED betyder:

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att problemet uppstått spontant och inte efter byte av komponent? Kommer du ihåg om det hände direkt efter en windowsuppdatering?

Det intressanta är att datorn funkar som vanligt när den startar, så kan man utesluta CPU och RAM problem?

Om det uppstått spontant eller på grund av en win-update kan jag misstänka:
- Boot disken är trasig
- Sladd sitter löst eller kontaktyta till boot-disken glappar
- Moderkortets självtest kastar upp error med RAM eller CPU och kan därför inte gå vidare till VGA testet? Osäker på vad dioderna betyder, test OK eller test fail?

Är det något mönster i hur många omstarter som behövs eller är det helt random?

Jag minns också ett problem med Asus från denna tiden: Autoinstallerande Armory Crate som man måste stänga av i BIOS.

https://www.asus.com/support/faq/1043788/

EDIT: Kan du förtydliga om den vita dioden lyser konstant sen när datorn har startat?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Jag utgår från att problemet uppstått spontant och inte efter byte av komponent? Kommer du ihåg om det hände direkt efter en windowsuppdatering?

Det intressanta är att datorn funkar som vanligt när den startar, så kan man utesluta CPU och RAM problem?

- Boot disken är trasig
- Moderkortets självtest kastar upp error med RAM eller CPU och kan därför inte gå vidare till VGA testet? Osäker på vad dioderna betyder, test OK eller test fail?

Jag minns också ett problem med Asus från denna tiden: Autoinstallerande Armory Crate som man måste stänga av i BIOS.

EDIT: Kan du förtydliga om den vita dioden lyser konstant sen när datorn har startat?

Hej ! tack för svar. Den vita dioden lyser en liten stund. Sen släcks den. Då går windows igång.
Det är lite olika hur det blir. Jag brukar alltid stänga av strömmen till datorn helt när jag inte använder den. Då blir så alltid att win inte går igång. Därför så lät jag strömmen vara på för då hoppade det igång. Men nu så går den inte igång även när jag låter ström vara på till datorn.

Permalänk
Skrivet av Vivace:

Skriv fullständig lista på komponenter, gärna ålder på dem också.

Det du kan testa till att börja med:

1. Prova med 1 ram minne
2. Kör en kontroll på din disk som du använder som boot drive så inte den mår dåligt.

Här har du vad de olika LED betyder:

<Uppladdad bildlänk>

Inte nya grejer !

Mkort Rog strix z370- e gaming
gkort Rog strix 2080ti
Intel core i7- 8700k processor
corsair vengeance rgb ddr4 3000mhz 2x8
samsung 960 pro 512 m.2 ssd
Seagate firecuda 1tb sshd
corsair tx 750m 750 w
corsair hydro h100 kylare gamla modellen från 2019

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

- Boot disken är trasig

Ja efter uppdateringen till win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torakso73:

Hej ! tack för svar. Den vita dioden lyser en liten stund. Sen släcks den. Då går windows igång.
Det är lite olika hur det blir. Jag brukar alltid stänga av strömmen till datorn helt när jag inte använder den. Då blir så alltid att win inte går igång. Därför så lät jag strömmen vara på för då hoppade det igång. Men nu så går den inte igång även när jag låter ström vara på till datorn.

Menar du att du slår av strömbrytaren på nätaggregatet eller skarvdosa?

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av torakso73:

Ja efter uppdateringen till win 11.

Det kan inte ha att göra med TPM 2.0? Man måste ju aktivera det manuellt på äldre moderkort. Du kan söka på "activate tpm 2.0 on asus (moderkortets namn)" så man vet var inställningen finns.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vivace:

Menar du att du slår av strömbrytaren på nätaggregatet eller skarvdosa?

Har en skarvdosa som skyddar mot blixneslag mm. Har testat utan den också.

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Det kan inte ha att göra med TPM 2.0? Man måste ju aktivera det manuellt på äldre moderkort. Du kan söka på "activate tpm 2.0 on asus (moderkortets namn)" så man vet var inställningen finns.

Ok. Ska googla på det. Tack !

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Den var aktiverad redan. Men tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torakso73:

Ok. Ska googla på det. Tack !

När jag tänker efter så borde Windows sagt till redan under installationen ifall TPM inte är aktivt, men jag vet att det kan vara ett problem när man uppgraderar till Win11.

Det kan också vara att en komponents drivrution verkligen inte lirar med Win11. Intel Driver Assistant är ett bra verktyg för att hitta drivrutiner för ditt moderkort till exempel.

En kontroll du kan göra är ju också att gå tillbaka till Win10 igen och se om problemet försvinner.

Visa signatur

Permalänk

har exakt samma problem jag, trodde att jag var den enda.
för mig började det hela helt omotiverat, jag stängde av datorn på kvällen när jag skulle sova och startade på morgonen och då hade jag samma problem som TS.
datorn är typ 2 år gammal och har alltid haft win 11

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

TS + @mangemani
Prova dessa och se om det blir någon skillnad. : 1. BIOS Load defaults 2. Slå av XMP tillfälligt 3. Ta ur och sätt i grafikkortet en gång. (nya kontaktytor, någon pinne har kanske fått något skräp på sig.)

Om Windows bara startar när den vita dioden syns så verkar det vara någonting innan/på initieringen av grafiken. Men hur är det när du vill gå in i BIOS, har du någonsin några problem då? Jag tolkar in att den biten alltid fungerar felfritt?

Ljusspelet på felsökningsdioderna sker väl alltid före bootloadern startas, vilket i så fall borde utesluta Windows i sig. (Annat än att hitta boot-informationen.) Gå in och ändra lite i boot-ordnins-menyn så att den informationen skrivs in på nytt...