Utvecklare tar fram PC-emulator för NES

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare tar fram PC-emulator för NES

Fort går det inte när en Intel 8086 emuleras på NES:ens långsamma CPU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Can it run crysis?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk

Nja det bör gå att göre en kassett som man kör det på.

NES är ju konstruerad så att man kunde lägga in stödchipp på spelkasetterna man släppte spel på. Det fanns spel med eget ljudchipp och att lägga in mer Ram skulle inte förvåna mig om det hände då redan på den tiden "back in the days".

En sån kassett som EverDrive N8 kan lite mer förutom att just bara gör så att man kan lägga in en mängd spel till maskinen. man kan ju i princip sätta i en dator i den här kassetten och det måste man om man vill kunna emulera exat alla spel från åttiotalet om man vill kunna spela samma ljud som var till just det spelet, Bara för att den var med ett ljudchipp i den kassetten i orginalspelet. Det finns några äldre liknade kassetter som everdrive som inte är lika utvecklade. Ett sånt spel kan köras men man får inte samma ljud som på originalet.

har själv nån kinavariant av en sån här kassett som är mycket billigare. Man åker ju även på frakt och efter detta TULL + MOMS och ger mig fan på att momsen dras efter frakt och tull inte tvärt om förlåt för sidospår... kjnavarineten är inte lika kompetent som Everdrive men jag anser att jag kan stå ut

Det finns liknade på flera konsoler. Finns ett projekt till Vectrex som gör den till 32 bit... Wow

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Grymt projekt!

Då kan jag ta med mig NES:en på jobbet och dra igång Teams.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det är bra att vi har kreativa och drivna personer här i världen!
Tack!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Det finns folk för allt! Men så coolt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Fanns en PC emulator till Atari ST, tro den gick i 0,5 mhz i 8086 läge ( Då tickade 68000 runt i 8 Mhz 9)(

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att lära sig och bli bättre på saker är egna projekt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?