Permalänk
Medlem

Router stänger uppkopplingen

Hej!

Håller på bli tokig på detta. Försöker använda en router som accesspunkt utan framgång.

Har flyttat in i ett nytt hus med en sån plåtlåda typ mediacentral där ström och nätverk kommer in i huset.
I det skåpet sitter en fiberomvandlare från Umeå Energi. Bredband2 levererar fiberuppkoppling.
I samma skåp har jag en Netgear R6220 som jag tänkte skulle vara utmärkt för att skicka vidare trådbundna signaler till resten av huset. Den har alla SSID avstängt.
Det är 3 enheter som ansluter via kabel. 2st datorer och 1st router i AP-läge för wifi; Asus AC1300, min privata dator, tjejens arbetsdator från arbetsgivaren.
På trådlöst via kör vi diverse hemmaenheter, 4 mobiltelefoner, en chromecast, och min arbetsdator från arbetsgivaren.
Det är alltså 10 enheter, vilket är hälften av vad R6220 ska klara.

1-2 gånger under arbetsdagen blir det strul med anslutningen. Microsoft teams funkar men andra anslutningar slutar fungera. En omstart löser det, men vill ju undvika att det händer. Speciellt frustrerande när vi båda försöker jobba hemma och nätverket börjar strula mitt i ett möte som någon av oss håller.
Nu sist så bröt anslutningen till hemmadatorn och AP-routern och jag blir verkligen inte klok på det. Anslutningen kommer bara tillbaka efter en omstart.

Någon som har erfarenhet av sånt här?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Kolla så att NAT är aktiverat på R6220 och inaktiverat på AC1300. AC1300 ska vara "bryggad" m.a.o.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Microsoft teams funkar men andra anslutningar slutar fungera.

Gissning:
Något i nätverket överstyr de korrekta DNS-inställningarna. Något som redan har gjort sina DNS-uppslag och upprätthåller anslutningar till bakomliggande IP-adresser fortsätter fungera, men alla nya anslutningar som försöker göra uppslag mot DNS misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Kolla så att NAT är aktiverat på R6220 och inaktiverat på AC1300. AC1300 ska vara "bryggad" m.a.o.

Kollat det nu.
AC1300 verkar inte ha något alternativ för NAT när jag kör den i AP-mode.
R6220 har ett alternativ för NAT-filtrering, som är tillslaget med etiketten "säkrad"
R6220 har ett alternativ under NAT-filtrering som heter "Avaktivera SIP ALG" som inte var checkat. SIP-ALG verkar vara något som påverkat NAT-inställningarna eller i alla fall driften.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gissning:
Något i nätverket överstyr de korrekta DNS-inställningarna. Något som redan har gjort sina DNS-uppslag och upprätthåller anslutningar till bakomliggande IP-adresser fortsätter fungera, men alla nya anslutningar som försöker göra uppslag mot DNS misslyckas.

Just nu är netgear routern inställd att automatiskt hämta DNS medan ASUS routern ska vara inställd att inte hämta, d.v.s. få det från netgear routern, som jag förstår det.

Kan det hända att någon av våra arbetsdatorer ställer till det?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Använde du dessa enheterna innan du flyttade också, eller vad är det som är ändrat?

Har du problem med både trådade och trådlösa enheter?

Blir det någon förbättring med dörren till skåpet öppen? En del routers är väldigt känsliga för värme, och när routern står i skåpet så kommer ju inte värmen någonstans.

Vilken port från Asus-routern är kopplad till Netgear routern? De bör vara en LAN-port.

En sak du kan prova är att pinga ett känt IP när problemet har uppträtt. Går det att pinga 8.8.8.8 så är det ett DNS-problem. Går det inte att pinga så har hela uppkopplingen troligen lagt ner. Du kan också prova att logga in på Netgears webgränssnitt när problemet uppträder. Då kan du troligen få information om ifall den tycker att uppkopplingen uppströms fungerar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Upplever faktiskt liknande sen jag blev tvångsbytad till Bredband2 (dom köpte upp min befintliga ISP), är så illa att jag den 28e byter ISP igen. Säger inte att det måste vara problemet här, men det kan vara värt att tänka på.

EDIT: Grova packetlosses, t.o.m helt bryt ett par sekunder några ggr per dag. Nån gång varannan vecka kan det slockna 4-5min.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Använde du dessa enheterna innan du flyttade också, eller vad är det som är ändrat?

Har du problem med både trådade och trådlösa enheter?

Blir det någon förbättring med dörren till skåpet öppen? En del routers är väldigt känsliga för värme, och när routern står i skåpet så kommer ju inte värmen någonstans.

Vilken port från Asus-routern är kopplad till Netgear routern? De bör vara en LAN-port.

Jag hade kopplat ihop dom fast med ombytta roller före vi flyttade från tjejens lägenhet till hus.

Jag hade Asus routern före vi flyttade ihop och sen försökte jag köra bara den från skåpet men då blev wifi signalerna fast på hallen där skåpet är. Skåpet har lufthål nertill och upptill borde ge lite luftströmning, men kan testa. Fiberomvandlaren är varmare än routern när jag känner på dom.

Alla trådlösa enheter blir påverkade för att asus routern tappar uppkopplingen. Försöker lista ut vilken av enheterna som stör ut, men svårt att felsöka med 1-2 feltillfällen per dag.

LAN-port som i 1 av 4. Det har jag inte gjort. Testar det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drickz:

Alla trådlösa enheter blir påverkade för att asus routern tappar uppkopplingen. Försöker lista ut vilken av enheterna som stör ut, men svårt att felsöka med 1-2 feltillfällen per dag.

Så enheter som är inkopplade med sladd fungerar som de ska hela tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så enheter som är inkopplade med sladd fungerar som de ska hela tiden?

Alla enheter får problem med uppkopplingen när det inträffar, både sladd och trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har din Asus-router för IPnr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har din Asus-router för IPnr?

Nu när den kör i AP-läge har den 10.0.0.8. Tilldelat från netgear routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Befintliga uppkopplingar som fungerar medan nya uppkopplingar inte är möjliga kan tyda på problem med CG-NAT (eller NAT i routern).

En omstart av routern kan då hjälpa eftersom det tar en stund och det gör att man hamnar närmre noll anslutningar i ISP:ns CG-NAT-burk och då kan det funka en stund till. Det borde dock också gå att vänta ut, men det kan bero på vad enheter gör utan användarinteraktion och hur tålmodig man är.

En ny uppkoppling kan i det här fallet till och med vara ett DNS-uppslag över UDP, även för sådana behöver CG-NAT-burken hålla tillstånd, åtminstone en kort stund.

Det är i alla fall en hypotes som är enkel att falsifiera genom att kolla om Netgear:ens IP på WAN-sidan är i 100.64.0.0/10.

I annat fall är det bara att börja felsöka, lite som föreslagits ovan. Pinga Asusen på IP. Pinga Netgear:en på IP. Pinga närmsta gatewayen på IP. Pinga Netgearens tilldelade DNS på IP. Gör ett DNS-uppslag (nslookup i Windows). Pinga resultatet av uppslaget. Gör en TCP-uppkoppling på IP till resultatet av uppslaget med till exempel netcat, Windows telnet-klient eller ”openssl s_client” — eller kika i nätverksfliken i webbläsarens utvecklingsverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Befintliga uppkopplingar som fungerar medan nya uppkopplingar inte är möjliga kan tyda på problem med CG-NAT (eller NAT i routern).

Skrivet av Drickz:

Bredband2 levererar fiberuppkoppling.

Be om en publik IP, breband2 är notoriska för att vara snåla med portar i deras CGNAT.

Permalänk
Medlem

DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET
Senaste felmeddelandet i webbläsare.
Anslutningen bröts till båda arbetsdatorer samtidigt. Ena kör kabel från netgearen och den andra kör wifi från asusen.
Startade om netgearen och började felsöka.

Skrivet av KAD:

En omstart av routern kan då hjälpa eftersom det tar en stund och det gör att man hamnar närmre noll anslutningar i ISP:ns CG-NAT-burk och då kan det funka en stund till. Det borde dock också gå att vänta ut, men det kan bero på vad enheter gör utan användarinteraktion och hur tålmodig man är.

En ny uppkoppling kan i det här fallet till och med vara ett DNS-uppslag över UDP, även för sådana behöver CG-NAT-burken hålla tillstånd, åtminstone en kort stund.

Det är i alla fall en hypotes som är enkel att falsifiera genom att kolla om Netgear:ens IP på WAN-sidan är i 100.64.0.0/10.

I annat fall är det bara att börja felsöka, lite som föreslagits ovan. Pinga Asusen på IP. Pinga Netgear:en på IP. Pinga närmsta gatewayen på IP. Pinga Netgearens tilldelade DNS på IP. Gör ett DNS-uppslag (nslookup i Windows). Pinga resultatet av uppslaget. Gör en TCP-uppkoppling på IP till resultatet av uppslaget med till exempel netcat, Windows telnet-klient eller ”openssl s_client” — eller kika i nätverksfliken i webbläsarens utvecklingsverktyg.

Kan inte hitta någon IP som är 100.64.0.0/10 på någon av sidorna i netgearen.

nslookup funkar ibland och ger svaret 10.0.0.1. Ibland ger den svaret "routerlogin.com can't find nslookup non-existent domain". och ibland ger den svaret "dns timeout"
ping till asusen som är tilldelad 10.0.0.5 ger också "can't find ping non-existent domain"
När jag försöker pinga olika adresser ger den "can't find adress for server www.google.com: non-existent domain".

Är det något skumt med DNS alltså..
Överväger att dom två routrarna får byta roll, om det gör någon skillnad. Problemen började nog som mest när jag satte netgearen i mediaskåpet istället för att ha asusen, eftersom asusen gav dålig täckning i mediaskåpet själv.
Har bytt roller på dom två nu. ASUSen (IP 192.168.1.1) som DHCP (range 192.168.1.03--.256 tilldelare med radion avstängd.
Netgearen i AP mode med IP satt till 192.168.1.2 som hanterar alla trådlösa anslutningar och bryggar vidare.

Får fortsatt liknande svar från att köra pings och tracert.

Skrivet av varget:

Be om en publik IP, breband2 är notoriska för att vara snåla med portar i deras CGNAT.

Tack för förslaget. Får titta på den möjligheten om jag inte lyckas lösa det lokalt.

Visa signatur