Krönika: När blir artificiell intelligens bra på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är man nybörjare bör man enligt mig vara försiktig. AI kan producera väldigt mycket men vet man inte om hur saker måste genereras så kommer man producerar mycket skit som sedan måste göras om.

Jag skulle inte vilja spendera tid med att rätta AI genererad skitkod

Exakt, det som AI genererar behöver inte vara rätt, användaren måste kunna verifiera, kan man inte göra det så bygger man korthus som i förlängningen kan bli mycket förödande. Detta är enda anledningen till varför inte Senior sparkas ut med huvudet före. Frågan man kan ställa sig är när AI kommer till punkten då man kan vara säker på det den genererar är korrekt, och det tror jag ligger långt in i framtiden. Man har försökt ta "genvägar" genom att låta AI utvärdera sina egna svar flera gånger för att hitta en 'sanning', men det är fortfarande inte 100% tillförlitligt och kräver dessutom mer tid och resurser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är glaset halvfullt eller halvtomt?... Tycker ChatGPT och bild generatorer är rätt stabila. Jag är fortfarande förundrad att det faktiskt går att göra, även om jag inte ens använder det så mycket. Sen kommer det som kan göras förmodligen göras och det som folk vill ha kommer komma och användas. Som med sociala medier egentligen. Först var det lite trevande... Nu är det vad det är. Instagram, doom scrolling, fake news, influencers och allt. #YOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Inkorrekt. Utvecklare kommer det alltid att finnas behov för. Det är yrken som förare, monterare, och dylikt som ligger i riskzonen. Yrken som är lättare att automatisera.

Jag skriver på intet sätt att utvecklare kommer försvinna

Men det är en yrkesgrupp som ändras i grunden nu. Från att vara Stockholms vanligaste jobb för män (För kvinnor är det Sjuksköterskor) kommer utvecklare nog att behöva jobba stenhårt på kompetensutveckling för att hänga med kommande åren.,

De som hänger med kommer fortfarande ha en god arbetsmarknad. De som bara vill "sitta och koda lite" kommer att få ett brutalt uppvaknande

Kolla bara på hur lätt en arbetslös utvecklare har att få jobb i Sthlm idag.
Hint. Det är brutalt svårt om du inte är senior.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är klart det finns behov av utvecklare men inte alls lika många

Ta enklare CRUD (Create, read, update and delete) lösningar. Många utvecklare sitter med sådant idag, det ser jag som ett ormåde som helt kommer försvinna

Ja. Den förändringen pågår redan nu.

Det jag ser i tråden och artikeln är även att folk fokuserar på "privatpersoners" behov.

Det är sekundärt. Det stora just nu händer inom det professionella. Även om "chatmodeller" och assistenter verkar vara det som folk orkar ta till sig.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Mest imponerande är helt klart den kreativa sidan. Text, bild, ljud etc. Vet inte riktigt hur nya artister kommer få betalt i framtiden när Håkan på bageriet kan smälla ihop sitt nya marknadsblad själv.
Eller något så enkelt som ett bokomslag. Om du har en mindre titel, varför skulle du betala en artist? Vad ska du med en översättare till när mobilen tar det automatiskt (inte riktigt där ännu)?

Den övre skalan där man betalar miljoner för att få visa reklamen kommer det finnas personer anställda för då de är en liten kostnad. Vet dock inte hur de kommer bli tränade om de inte gör det gratis i flera år. Så kanske blir att lönerna för de få som är kvar om 30 år glider uppåt.

Som sökmotor är de också bra, de har fel hälften av gångerna men att testa går oftast snabbt. Mycket lättare än att gå in i ett forum och läsa post 5 för något som bara borde fungerat men är fel i mjukvara man använder. Där man vill veta att om man inte använder standardfunktionen men gör så här istället så funkar det. Inte direkt senior developer jobb, men det de flesta som inte är utvecklare på ett kontor stöter på då och då.

Och så klart customer support, vilket till stor del är att agera sökmotor baserat på input.

Bortanför det har jag inte sett något imponerande ännu. Men det kommer nog.

Permalänk
Medlem

Utvecklare kommer absolut finnas kvar i någon form, men det kommer sannolikt inte alls vara lika brett som idag. Marknaden för utvecklare kommer vara mycket mindre.

Men det är långt ifrån bara utvecklare som kommer drabbas av detta. Redan nu ser man att grafiker ersätts på bred front med AI-genererat material. Man kämpar naturligtvis mot utvecklingen, men det går inte att stoppa. Företagen kommer satsa på det som är effektivt, både produktionsmässigt och ekonomiskt.

Man kan troligen göra vissa liknelser med tidigare brytpunkter i vår historia, t.ex. industrialiseringen, där många kämpade emot men till slut tvingades välja en ny inriktning i livet. Datorns utveckling under 80- och 90-talet påverkade också stort, där många jobb försvann.

Även om jag jobbar inom en hårt AI-drabbad bransch, så tror jag det är fel att kämpa emot. Bättre är att anpassa sig tidigt och hitta nya vägar. Vill man t.ex. idag fortsätta som programmerare, så måste man anpassa sig till AI, annars har man ingen framtid inom branschen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Kolla bara på hur lätt en arbetslös utvecklare har att få jobb i Sthlm idag.
Hint. Det är brutalt svårt om du inte är senior.

Det är anställningsstopp hos många företag och inte direkt högkonjunktur, det är inte konstigt att det är svårt. Du skulle behöva visa att det är pga AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man kan troligen göra vissa liknelser med tidigare brytpunkter i vår historia, t.ex. industrialiseringen, där många kämpade emot men till slut tvingades välja en ny inriktning i livet.

Tror AI är bra mycket större och det beror på att tekniken inte går att kontrollera. Väntar bara på att AI bubblan skall spricka.

Kina har tydligen redan billiga robotar som kan hjälpa till med diverse enklare sysslor i hemmet.
Tror inte det är många år kvar innan man kan ha en hjälpreda i hemmet som städar, lagar frukost och kanske annan måltid. Eventuellt hjälper till med att vattna växterna så de slipper torka ut, håller koll på bostaden för att inte det skall inbrott och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Utvecklarna allra mest. Nu har vi haft en bubbla i Sverige som brustit vad gäller kodare. Men shit vad jag hör om utvecklare i Sthlm som står utan jobb. De seniora verkar än så länge sitta trygt men de med mindre än 10 års erfarenhet bör vara väldigt snälla på jobbet.
Som jag förstår det är det väldigt mycket av det som gjorde av de mindre erfarna som prototyping med mera som nu kan läggas över på de seniora som helt enkelt kan få mer gjort på mindre tid.

Seniora utvecklare kommer att få fler arbetsuppgifter, men sen leder utveckligen till att det, även för dessa, kommer att bli mer konkurrens om jobben, vilket inte är det bästa för löner och löneutveckling precis.

"Men det var ju inte mitt jobb AI skulle ta bort, det var ju de andras jobb!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är man nybörjare bör man enligt mig vara försiktig. AI kan producera väldigt mycket men vet man inte om hur saker måste genereras så kommer man producerar mycket skit som sedan måste göras om.

Jag skulle inte vilja spendera tid med att rätta AI genererad skitkod

Man skall nog inte bara klistra in och köra sql queries i en produktionsmiljö. Men det är ingen risk om man håller på och lär sig koda i något nytt språk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag satt nån timme igår med ChatGPT och skapade ett tillägg till Brave/Chrome som läser in alla länkar på sidan man är på rätt in i minnet innan jag klickat på dem. När jag surfar på t.ex. sweclockers och klickar på en länk så öppnas den omedelbart. AI har gjort att en person som jag kan skapa applikationer och tillägg m.m. utan att blanda in professionella programmerare.
AI är en gigantisk revolution som helt kommer förändra vårt sätt att leva och integrera med varandra.
Bara fantasin sätter ju gränsen nu. Helt otroligt asså.

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Jag satt nån timme igår med ChatGPT och skapade ett tillägg till Brave/Chrome som läser in alla länkar på sidan man är på rätt in i minnet innan jag klickat på dem. När jag surfar på t.ex. sweclockers och klickar på en länk så öppnas den omedelbart. AI har gjort att en person som jag kan skapa applikationer och tillägg m.m. utan att blanda in professionella programmerare.
AI är en gigantisk revolution som helt kommer förändra vårt sätt att leva och integrera med varandra.
Bara fantasin sätter ju gränsen nu. Helt otroligt asså.

Jag minns när folk sa samma sak om internet och hur gick det? Jag själv känner ingen som ens har använt internet de senaste 20åren..

Ai som mycket teknik har utmaningar, det positiva för Ai skull är att folk ej behöver köpa ny dyr hårdvara för att använda det. Så steget för att börja använda är lågt. Ett problem är folk förväntar sig så snabb utveckling.
Liksom multimediadatorn från år 1994 ersätte inte folk tv-apparater, VHS vidieo och stereoanläggningar från dag 1. Det tog lite tid. Samma med Ai, när vi pratar LLM se den som en bollplank med brister.

Sedan kommer hur många som helst förlora pengar på Ai, vi hade en it krasch början av 2000 talet och samma kan hända med Ai. It kraschen början av 2000talet ledde inte till att folk i all framtid slutade använda datorteknik, detsamma tror jag kommer gäller Ai kraschen om den kommer.

Permalänk
Medlem

Mitt svar: "Kanske aldrig."

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

[...] när vi pratar LLM se den som en bollplank med brister.

Precis, det är i dagsläget bara ett (skevt) bollplank som ibland faktiskt kan vara till verklig nytta. Mer än sällan har det dock helt åt skogen fel, och slösar ens tid genom att lura ned i kaninhål som i slutändan visar sig inte leda någonstans alls. Småspik här och var i planket, som smygpunkterar bollarna och det kan ta tid innan man märker det.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Jag gissar att de flesta av mina kollegor fortfarande kämpar med att utföra sitt arbete utan AI. Själv betalar jag för bästa modellerna som jag numera bemästrar. Det gör att jag kan välja – antingen göra jobbet på halva tiden eller prestera dubbelt så bra som jag skulle gjort annars. Just nu kollar jag också på hur jag kan automatisera mer och effektivisera arbetsflödet.

Samtidigt märker jag att jag har blivit bättre på att zooma ut och se helheten, men jag tappar tyvärr också en del detaljkontroll.

Nej, mina vänner, för några år sedan var det svårt att köpa grafikkort till rimliga priser eftersom de användes för att "trycka pengar". Nu ser vi en ny våg av efterfrågan – återigen är det svårt att få tag på grafikkort till rimliga priser, men den här gången är det för att chippen kan hjälpa oss att arbeta smartare och snabbare!

Permalänk
Medlem

Jag är med på vad trådskaparn skaparen till artikeln vill dra det hela och det behöver ju inte vara något konstigt. Jag själv är väldigt mån om mitt privatliv och data därinring så jag skulle bli galen om någon AI installerade demon baserat på vad jag kollat på dör videos på youtube.

Men alla är olika och jag håller med om att en standardisering i mångt och mycket är bra men samtidigt vill jag inte ha alla ägg i en och samma korg (företag), speciellt inte som läget är idag. Där svängningar mellan demokratier och diktaturer sker från en dag till en annan.

Bli inte ledsen nu (skaparen av artikeln) men fan va de låter trist när du skriver att du har arbetsintervjuer med AI och vill att AIn skall boka möten med dina vänner.

Det var säkert en metafor men släpp tangentbordet! Kör intervjuerna med frugan eller ungarna (småttingarna har ofta väldigt bra ideer som man själv inte tänkt på). Ring upp kompisarna och snacka med dem!

Haha jag skulle bli galen om någon av mina kompisars AI skickade en mötesförförfrågan till mig. /quit på de umgänget 😂

Permalänk
Medlem

Bästa genomgång jag sett om hur AI "tas fram". Tekniken är simpel

Permalänk

När blir artificiell intelligens bra på riktigt?
Börja med att uppnå artificiell intelligens, så kan vi sen diskutera vad som gör den bra. Omdöme, situationsanpassad medvetenhet, förmåga att på riktigt lära sig (som i att studera hur dess agerande påverkar omvärlden och dra slutsatser om positiva och negativa konsekvenser).

Ett verktyg som har alla förutsättningar för att vara intelligent har också alla förutsättningar att lära sig använda verktyg för att uppnå sina mål. Att olika tillverkare ligger bakom dem spelar ingen roll så länge de logiskt och fysiskt kan interagera med varandra. Jag hoppas bara att om vi skulle komma till en punkt där AI existerar, att det kommer att finnas öppna/fria implementation som i likhet med den öppna webben och de fria operativsystemen låter oss använda sådana verktyg/partners utan att binda oss till storföretags vinstönskemål och framtida politiska nycker.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av SuperNova:

Jag är med på vad trådskaparn skaparen till artikeln vill dra det hela och det behöver ju inte vara något konstigt. Jag själv är väldigt mån om mitt privatliv och data därinring så jag skulle bli galen om någon AI installerade demon baserat på vad jag kollat på dör videos på youtube.

Men alla är olika och jag håller med om att en standardisering i mångt och mycket är bra men samtidigt vill jag inte ha alla ägg i en och samma korg (företag), speciellt inte som läget är idag. Där svängningar mellan demokratier och diktaturer sker från en dag till en annan.

Bli inte ledsen nu (skaparen av artikeln) men fan va de låter trist när du skriver att du har arbetsintervjuer med AI och vill att AIn skall boka möten med dina vänner.

Det var säkert en metafor men släpp tangentbordet! Kör intervjuerna med frugan eller ungarna (småttingarna har ofta väldigt bra ideer som man själv inte tänkt på). Ring upp kompisarna och snacka med dem!

Haha jag skulle bli galen om någon av mina kompisars AI skickade en mötesförförfrågan till mig. /quit på de umgänget 😂

Det har jag gjort också förstås, men det har också funnits gott om tillfällen när de varit upptagna. Antingen kunde jag rulla tummarna, eller göra något vettigt av tiden.

Sen kan man hitta på precis vilket scenario som helst när ens ai inte kan koppla ihop två tjänster, vilket blir helt ointressant. Jag är inte ute efter multipla silo-upplevelser. Siri skall kunna prata med Google, som kan prata med ChatGPT, som kan prata med Steam. Eller vad man nu känner för. Med opt-in som ledord. Så vi behöver både en standardisering av såväl protokoll som integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

När blir artificiell intelligens bra på riktigt?
Börja med att uppnå artificiell intelligens, så kan vi sen diskutera vad som gör den bra. Omdöme, situationsanpassad medvetenhet, förmåga att på riktigt lära sig (som i att studera hur dess agerande påverkar omvärlden och dra slutsatser om positiva och negativa konsekvenser).

Det kommer dröja, riktig AI är något helt annat än det som används nu.

Permalänk
Medlem

Problemet är att AI är tränad till att ge ett "bra" svar. där "bra" oftast är vad frågeställaren vill höra, Inte vad som är korrekt.
Om AI'n inte kan hitta några referenser så har den inga problem med att hitta på något för att kunna leverera ett "bra" svar.
AI tränades på att vara kreativ från början, bilder, video, ljud, etc, och den modellen är vad vi har nu. För att få till en riktigt bra AI så behöver man börja om, och se till att den är korrekt som prioritet,, sen kan man trimma det till vad man nu vill använda den till.

Men, det kostar pengar, så det lär vi inte få se på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Siri skall kunna prata med Google, som kan prata med ChatGPT, som kan prata med Steam.

Varför? Berätta varför Siri ska kunna prata med ChatGPT?

Maskiner kan prata med varandra redan, så det är ju inte ett problem vi behöver lösa.

Jag läser i tråden om utvecklingen av C++, och tycker den är ganska intressant.

Jag tycker det är dags att vi börjar se på AI (LLM) just som ett språk, eftersom det då blir så uppenbart vilka brister det har, och varför det inte är någon universell lösning på problem.

Permalänk
Medlem

Redan nu, använder de hela tiden. Så mycket bättre än sök motorer. Slår även alla andra rättstavningsprogram. Kan antingen bara rätta stavning, eller hjälpa med meningsbyggnad och förslag på bättre synonymer och allt. Sen kan den skapa program åt dig på datorn. Gjorde igår en klick backup.py program och en klick auto sortera filer program. Så allt kommer dit det ska utan massa krångel.

I arbetet använder jag det ofta med för att ta fram extra arbetsblad till elever, eller när jag i min hobbie snabbt vill förbättra eller göra snabb ändringar i bilder. Har även lekt med musik ai för att höra hur sånna där dumma lyrics man snabbt kommer på ibland faktiskt skulle låta och även där är de fantastiska. Slår tyvärr 90% av alla artister redan.

Sen från iden i artikeln att AI kommer bli låst och så vidare (som streaming tjänster) ser jag inte som ett problem heller (men man kan alltid bli överaskad förstås), då de flesta ai på samma nivå nästan kan göra sama saker. Lite mer tid kommer alla kunna göra samma och lite till så finns tillräkligt starka modeller som open source för att faktiskt göra allt på egen dator, där du själv kan ändra den efter ditt behov ifall företagen blir tokiga.

Kan man inte få använding av AI idag är det inte pågrund av AIn. Dock så håller jag med om att de kommer bli ännu bättre som många säger när man kan ha agenter på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Sen från iden i artikeln att AI kommer bli låst och så vidare (som streaming tjänster) ser jag inte som ett problem heller (men man kan alltid bli överaskad förstås), då de flesta ai på samma nivå nästan kan göra sama saker. Lite mer tid kommer alla kunna göra samma och lite till så finns tillräkligt starka modeller som open source för att faktiskt göra allt på egen dator, där du själv kan ändra den efter ditt behov ifall företagen blir tokiga.

Jag tror @Rosenvik menar att du ska kunna ”skjuta in data” från en tjänst med hjälp av AI:n där till en annan tjänst. Exempelvis be Apples Siri boka ett möte i en Google-kalender och inte bara i Apples kalender. För vi använder ju alla olika tjänster även om tjänsterna i sig har liknande funktioner.

Jag håller med om att detta hade varit bra, men det känns som det kanske inte händer i första taget. Det skulle vara om de olika företagen vars tjänster vi vill interagera med via AI släpper API:er för detta, så att i alla fall viss interaktion kan göras sinsemellan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jag tror @Rosenvik menar att du ska kunna ”skjuta in data” från en tjänst med hjälp av AI:n där till en annan tjänst. Exempelvis be Apples Siri boka ett möte i en Google-kalender och inte bara i Apples kalender. För vi använder ju alla olika tjänster även om tjänsterna i sig har liknande funktioner.

Jag håller med om att detta hade varit bra, men det känns som det kanske inte händer i första taget. Det skulle vara om de olika företagen vars tjänster vi vill interagera med via AI släpper API:er för detta, så att i alla fall viss interaktion kan göras sinsemellan.

Som jag skrev ovan: kan du göra det, kan vilken som helst intelligent entitet göra det om den har tillgång till fungerande inloggningsuppgifter. Problemet idag är att det som kallas AI inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Redan nu, använder de hela tiden. Så mycket bättre än sök motorer.

Jag håller iofs inte med, för generell informationssökning, men det kan säkert finnas andra användningsområden för sökningar där dessa chatmotorer kan prestera bättre. Men det beror nog inte på att chatmotorerna är så fantastiska, utan för att Google m fl radikalt försämrat sökmotorerna under det senaste årtiondet. För femton år sen var det superlätt att hitta information om nästan vad som helst bara genom att välja ett par relevanta nyckelord som söktermer. I dag är 99 procent av träffarna länkar till sidor som säljer nåt, eller helt irrelevanta baserade på (avsiktligt eller oavsiktligt) felaktiga antaganden om vad jag "egentligen" försökte söka efter. Det är oerhört frustrerande att se att det en gång så öppna och tillgängliga internet nu i princip blockeras genom komplett odugliga sökmotorer. Tyvärr hjälper inte chatmotorerna till för det, för de hittar på saker lika gärna som de hittar rätt svar, och det går inte att lita på informationen ett endaste dugg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Precis! Merparten av den AI jag använder idag är olika typer av verktyg. Text, bild, meme-countrysånger med mera. Det är verktyg. Jag ser inget behov av att mitt vinkelpass och min gummihammare skall kunna jobba tillsammans. De har sina respektive funktioner.

Men med just assistenter vill jag se en framtid där de faktiskt kan samköra och förstå varandra. Inte att jag måste ha en uppsjö av assistenter som var och en bara förstår en del av mig och min personlighet, och inte kan ta in information som jag delgivit en annan assistent.

Permalänk
Medlem

Man trycker hårt på att AI-agenterna ska ta över, har än så länge inte själv sett till någon demonstration. Men kan tänka mig att så snart vi har AI-agenter som både förstår modulerna/applikationerna och kan jobba mellan dem, då kommer en stor del arbeten att försvinna inom flera olika nivåer. Det är trotts allt inte helt sällan som människan agerar huvudsakligen limmet mellan olika interface\applikationer\moduler där själva jobbet i sig ganska enkelt kan utföras av dagens AI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej! Ah jo i Apple speciellt är det väll större chans för det. Dock tror inte vi får appar som låser sig ute från AI använding i windows, speciellt inte utan ett enkelt sätt att kringå det, liknande tror jag på android, då det kommer precis som appar gå att sätta in vad man vill. Men ja AI inbyggd i mobilen är hittils av det jag testat mest som gimmick. Kanske om man behöver spela in möten kan den vara bra med summery. Sist jag testa röst översättningen med var den ok, men rätt bugging, men när den förbättras med alla språk och inte blir så tokig kan jag defenetivt se använding för den på bland annat jobbet där man inte har en dator som kan göra det bättre.
Men ja, jag hoppas de får ordning på enklare agenter, men hittils får man köra appar och annat som att sortera ens notes och sånt. Vilket fortfarande är en klar förbättring från hur det var innan.

Skrivet av cyklonen:

Jag håller iofs inte med, för generell informationssökning, men det kan säkert finnas andra användningsområden för sökningar där dessa chatmotorer kan prestera bättre. Men det beror nog inte på att chatmotorerna är så fantastiska, utan för att Google m fl radikalt försämrat sökmotorerna under det senaste årtiondet. För femton år sen var det superlätt att hitta information om nästan vad som helst bara genom att välja ett par relevanta nyckelord som söktermer. I dag är 99 procent av träffarna länkar till sidor som säljer nåt, eller helt irrelevanta baserade på (avsiktligt eller oavsiktligt) felaktiga antaganden om vad jag "egentligen" försökte söka efter. Det är oerhört frustrerande att se att det en gång så öppna och tillgängliga internet nu i princip blockeras genom komplett odugliga sökmotorer. Tyvärr hjälper inte chatmotorerna till för det, för de hittar på saker lika gärna som de hittar rätt svar, och det går inte att lita på informationen ett endaste dugg.

ja beror ju på vad du söker och hur mycket du vet om det. men samma gäller ju google med. Som ifall du klickar dig in i en sida som reddit eller 4chan och försöker hitta hjälp med hur du ska laga din hårddisk kommer du snabbt få svar som delete system32 och dra en magnet över den. Ingen skillnad där. Kunde man inte se att det var ett dåligt svar, så då ja då kanske AI inte är så bra heller, men de var ju inte google då heller enligt mig.

Några exemple:

"Find a site were I can try DeepSeek R1 671b?"

"To experience DeepSeek R1 671b, head to the official chat platform at chat.deepseek.com. First, you'll need to sign up for a free account, which is quick and easy. Once logged in, look for the "DeepThink (R1)" button below the chat prompt and click it to enable the full reasoning capabilities of the 671 billion parameter model."
- Okay, tack och klar, är jag inte nöjd säger jag bara ge mig fler, eller vill ha något utan inloggning och så vidare.

"I'm running daz3d on windows 10 and can't find this folder, what could be wrong: C:/Program Files/DAZ 3D/DAZStudio4/plugins."

-Ett fel google inte hade en chans på men som efter ett par frågor fick mig att hitta felet, har glömt vad det var, men den ledde mig till en mapp där jag såg felet. (Kort och gott, mappen var inte alls där den skulle och tror möjligen att den även hette något annat).

"I have quite a few harddrives and like to do back ups, but it's annoying to copy the folders I want to save everytime.
Could you create a program that automatically copies selected floders into a destination folder every time I start the program?"

- Klart, fick en python kod och hur den ska användas, kunde sen berätta hur jag ville ha den ändrad/förbättrad så var det färdigt.

________

'Bild på en lax - "Kan den eller ska den här värmas?"

- Ditt val pucko, den är varmrökt. (ja jag var trött men den svara).

_________

"WARNING: A newer version of conda exists. <==
current version: 24.11.3
latest version: 25.1.1

Please update conda by running

$ conda update -n base -c conda-forge conda

where do i do this"

- Berätta exakt hur jag skulle göra och det blev fixat.

*Prata med en kompis och vi kom in på versioner av custom windows utan bloatware och adds, men glömde vad den hette. Fråga AI.

- Fick en lista med olika modeller och kopisen var rätt säker på att de var Ghost Spectre.

Sen kan jag inte hålla med om argumment Google var bättre för då de var mindre data och skit på internet. Ja AI'n hade säkert var bättre då med, men nu behövs bättre system för att sortera bort allt fluff.

Plus du kan alltid fråga AI om källor om du är osäker. Låter som det var ett tag sen du faktiskt använde de starka modellerna.

(Också ja jag vet att man kan söka på svenska, är bara så van att söka på engelska då det ofta ger bättre svar i sökmotorer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

ja beror ju på vad du söker och hur mycket du vet om det. men samma gäller ju google med. Som ifall du klickar dig in i en sida som reddit eller 4chan och försöker hitta hjälp med hur du ska laga din hårddisk kommer du snabbt få svar som delete system32 och dra en magnet över den. Ingen skillnad där. Kunde man inte se att det var ett dåligt svar, så då ja då kanske AI inte är så bra heller, men de var ju inte google då heller enligt mig.

Några exemple:

"Find a site were I can try DeepSeek R1 671b?"

"To experience DeepSeek R1 671b, head to the official chat platform at chat.deepseek.com. First, you'll need to sign up for a free account, which is quick and easy. Once logged in, look for the "DeepThink (R1)" button below the chat prompt and click it to enable the full reasoning capabilities of the 671 billion parameter model."
- Okay, tack och klar, är jag inte nöjd säger jag bara ge mig fler, eller vill ha något utan inloggning och så vidare.

"I'm running daz3d on windows 10 and can't find this folder, what could be wrong: C:/Program Files/DAZ 3D/DAZStudio4/plugins."

-Ett fel google inte hade en chans på men som efter ett par frågor fick mig att hitta felet, har glömt vad det var, men den ledde mig till en mapp där jag såg felet. (Kort och gott, mappen var inte alls där den skulle och tror möjligen att den även hette något annat).

"I have quite a few harddrives and like to do back ups, but it's annoying to copy the folders I want to save everytime.
Could you create a program that automatically copies selected floders into a destination folder every time I start the program?"

- Klart, fick en python kod och hur den ska användas, kunde sen berätta hur jag ville ha den ändrad/förbättrad så var det färdigt.

________

'Bild på en lax - "Kan den eller ska den här värmas?"

- Ditt val pucko, den är varmrökt. (ja jag var trött men den svara).

_________

"WARNING: A newer version of conda exists. <==
current version: 24.11.3
latest version: 25.1.1

Please update conda by running

$ conda update -n base -c conda-forge conda

where do i do this"

- Berätta exakt hur jag skulle göra och det blev fixat.

*Prata med en kompis och vi kom in på versioner av custom windows utan bloatware och adds, men glömde vad den hette. Fråga AI.

- Fick en lista med olika modeller och kopisen var rätt säker på att de var Ghost Spectre.

Sen kan jag inte hålla med om argumment Google var bättre för då de var mindre data och skit på internet. Ja AI'n hade säkert var bättre då med, men nu behövs bättre system för att sortera bort allt fluff.

Plus du kan alltid fråga AI om källor om du är osäker. Låter som det var ett tag sen du faktiskt använde de starka modellerna.

(Också ja jag vet att man kan söka på svenska, är bara så van att söka på engelska då det ofta ger bättre svar i sökmotorer.)

Som jag trodde handlade dina sökningar om väldigt aktuella saker och mest konkreta frågor eller problem. Där kan jag tänka mig att chatmotorerna kan göra nytta. Men det är inte det jag menar.
Här är ett exempel på en sak jag sökte på för några år sen: "cogar liom"
Det är två iriska ord och jag ville få sökträffar där de orden fanns tillsammans i text. Totalt omöjligt. Google ignorerar helt vad jag skriver och ger bara sökresultat som om jag hade skrivit "cougar lion". Innan det blev totalt bajs av hela Googles sökmotor kunde man fortfarande sätta citattecken runt ord eller grupper av ord för att tvinga sökningen till exakt det man skrivit, men det försvann nån gång för 7-8 år sen och fungerar inte alls längre.
Duckduckgo, som väl har Bing och en del andra som underliggande sökmotorer, ger visserligen träffar på det jag skrivit in, men bara en handfull, och alla utom en är länkar till företag där orden råkar finnas med i nån titel. Samma sökning för tio år sen hade resulterat i en hel rad träffar i texter.
Förr gjorde jag sökningar på ord eller grupper av ord och fick nästan alltid relevanta sökresultat, som gjorde att jag kunde lära mig nya saker och upptäcka nya saker eftersom jag kunde hamna lite var som helst och då fick andra saker "på köpet". Det är helt borta så som framför allt Google fungerar i dag. Och chatmotorerna är som moderna Google på steroider i det avseendet. NOLL kringinformation eftersom man får ett destillat serverat, utan en hel sida eller sajt att råka se och läsa på. Det dummifierar nåt oerhört att internet, denna närmast outsinliga källa till information, mer och mer blir till en snål rännil, helt styrd av säljoptimerade sökmotorer och färdigtuggade chatmotorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag trodde handlade dina sökningar om väldigt aktuella saker och mest konkreta frågor eller problem. Där kan jag tänka mig att chatmotorerna kan göra nytta. Men det är inte det jag menar.
Här är ett exempel på en sak jag sökte på för några år sen: "cogar liom"
Det är två iriska ord och jag ville få sökträffar där de orden fanns tillsammans i text. Totalt omöjligt. Google ignorerar helt vad jag skriver och ger bara sökresultat som om jag hade skrivit "cougar lion". Innan det blev totalt bajs av hela Googles sökmotor kunde man fortfarande sätta citattecken runt ord eller grupper av ord för att tvinga sökningen till exakt det man skrivit, men det försvann nån gång för 7-8 år sen och fungerar inte alls längre.
Duckduckgo, som väl har Bing och en del andra som underliggande sökmotorer, ger visserligen träffar på det jag skrivit in, men bara en handfull, och alla utom en är länkar till företag där orden råkar finnas med i nån titel. Samma sökning för tio år sen hade resulterat i en hel rad träffar i texter.
Förr gjorde jag sökningar på ord eller grupper av ord och fick nästan alltid relevanta sökresultat, som gjorde att jag kunde lära mig nya saker och upptäcka nya saker eftersom jag kunde hamna lite var som helst och då fick andra saker "på köpet". Det är helt borta så som framför allt Google fungerar i dag. Och chatmotorerna är som moderna Google på steroider i det avseendet. NOLL kringinformation eftersom man får ett destillat serverat, utan en hel sida eller sajt att råka se och läsa på. Det dummifierar nåt oerhört att internet, denna närmast outsinliga källa till information, mer och mer blir till en snål rännil, helt styrd av säljoptimerade sökmotorer och färdigtuggade chatmotorer.

Okej, nu fattar jag. Men ofta "" inte funkar för exakta sökningar längre... så länge sedan jag testa det.
Yes, det är synd att det inte fungerar och, ja jag gillade när internet var mer öppet och inte bara styd av vinst. Där man kunde hitta gamla sidor och dokument med mer från hur länge sen som helst. Med stor variation av sidor som var kul att vara på. Men för att vara optemistisk så är den tiden körd, dock en vältränad AI sökmotor i framtiden med alla böcker, artiklar och allt man kan tänka sig borde kunna igen få bort allt onödigt brus om den görs rätt. Och igen för min använding har de hittils förbättrat mitt sökande rejält.

Vet att de var inte din poäng, men bara för att jag var nyfiken så testa jag sökningen i en AI, stackarn behövde över en minute att hitta resultat.

"There are results with "cogar" and "liom" in the same text, but not as "cogar liom." For instance, "Cogar, thaitin do CV liom" has them separately, with "cogar" as an exclamation.
Hmm, that's interesting—the first result mentions "Lyrics containing the term: Cognar," but the content shows "cogar liom" in lyrics. It seems like there might be a typo in the title.
The lyrics page shows "cogar liom" in song lyrics, which fits the search. I'm thinking this could be the right spot for the user.
Currently looking for "cogar liom" as a phrase, using quotes to narrow it down. I'm hoping to find exact matches for the user."

Men tillsut hitta den dessa:

Gissar på att de inte heller va det du kolla efter då?

Sen är ju frågan finns det ens längre just de två orden brevid varandra i en text, eller har det tagits bort?

Tillagt testade: "cogar liom" gick fortfarande att söka med "" för exakt match där med...

Om det var inte så du menade kanske jag missuppfatta något.

Men ja för att få alla träffa så vann google fortfarande på den sökningen.