Betalvägg i Anteckningar och Microsoft Paint

Permalänk
Melding Plague

Betalvägg i Anteckningar och Microsoft Paint

Nya funktioner i de anrika programmen kräver Microsoft 365-abonnemang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kommer det säkert någon nedladdningsbar klon som man kan installera enkelt dagens alternativ som jag sett är inte lika smidiga om man är van vid det enkla i dessa program och man inte vill behöva lära sig något nytt

Permalänk
Medlem

Nya anteckningar avinstallerade jag och körde in gamla versionen istället, ms konto nej har inget, inte 365 heller, kör office 2021, program som man måste premunera på, och alla molnbaserade program är banlyst..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

One word.... Notepad++ 😎

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara låta anteckningar vara vad det ska vara, en simpel app för att skriva anteckningar?

Allt AI trams kan de lägga in i Word

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

paint.net och PSPad (eller nöttepad++ kanske, PSPad är dock bättre)

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Måste precis allt i Windows bli skyltfönster för prenumerationstjänster?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Då kommer det säkert någon nedladdningsbar klon som man kan installera enkelt dagens alternativ som jag sett är inte lika smidiga om man är van vid det enkla i dessa program och man inte vill behöva lära sig något nytt

Sökte nu och det finns ett sätt att öppna den gamla notepad, testade själv och det fungerade och den gamla med menyer kom fram istället för den nya. https://allthings.how/how-to-restore-old-notepad-without-ai-o...

Man måste göra en egen genväg till den gamla, men den finns kvar i Windows 11 iaf.

Jag tycker den nya är rätt okej, men när den uppdateras till denna version som vi ser i nyheten så blir det ett annat program. Paint rykte nu också för ett tag sedan och Ms Office har också rykt från min dator fast jag betalar till december. Ingen AI här inte

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Är detta i Windows 11, eller kommer galenskaperna drabba W10 också?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Notepad snart blir oanvändbart.
Då kan man lika väl ha VS Code som standard.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Står inte om det bara gäller 11:an varken här eller på Windows Central.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men... har du aldrig hört talas om pengar?

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa kontokrav.
Borde väl kunna köra AI-funktioner lokalt eller genom att hämta ner något slags paket med färdigtränat.
Men det här med AI verkar vara ytterligare ett sätt för MS att i allt högre grad kräva konto, för att kunna koppla samman individ med maskin och data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men... har du aldrig hört talas om pengar?

Jag har hört rykten om pengar, men alla mina pengar dras direkt varje månad för att betala alla världens prenumerationer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Allt eftersom företag växer så måste de hitta på nya sätt att tjäna mer pengar på. Prenumation på det mesta nuförtiden, allt från rattvärmare i bilen till notepad i windows alltså nu. Undrar vart gränsen går egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Allt eftersom företag växer så måste de hitta på nya sätt att tjäna mer pengar på. Prenumation på det mesta nuförtiden, allt från rattvärmare i bilen till notepad i windows alltså nu. Undrar vart gränsen går egentligen...

Gränsen går när folk i allmänhet inte går med på det och faktiskt skippar tjänsten istället för att gnälla lite men betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varje dag överväger jag allt mer att återgå till Windows 7 för vardagligt bruk. Då slipper man i alla fall de här dumheterna, permanent.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det ger intryck av att gälla de nya versionerna som uppdateras genom Microsoft Store-repot.

Dvs, de som kommer förinstallerade i Windows 11 men där Windows 10 har någon variant på de "klassiska" applikationerna. Vet inte om de nya möjligen går att installera i Windows 10 också...

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

AI-krediter och begränsat bruk av funktioner känns väldigt 2000tal när man betalade per SMS eller med Internetuppkopplingar som betalades per MB eller timma istället för flatrate abonnemang.

Maximal mjölka medan det är nytt för att tjäna tillbaka investeringar antar jag men känns kontraproduktivt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

AI-krediter och begränsat bruk av funktioner känns väldigt 2000tal när man betalade per SMS eller med Internetuppkopplingar som betalades per MB eller timma istället för flatrate abonnemang.

Maximal mjölka medan det är nytt för att tjäna tillbaka investeringar antar jag men känns kontraproduktivt.

Om man nu ska leverera något beräkningstungt som en centraliserad tjänst så blir det ju rimligt på sitt sätt att ha begränsningar hur mycket varje användare kan använda detta.
Det är väl just att man bestämt "måste" leverera det som en centraliserad tjänst som är det tveksamma.

Det skulle kunna vara en fallback istället; om din dator inte har en tillräckligt kapabel NPU eller GPU så kan du köpa molnkrediter istället, typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Well ingen vill ju pröjsa för operativet så degen måste in någonstans.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Azure, AWS, Google Cloud mm håller inte med.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Well ingen vill ju pröjsa för operativet så degen måste in någonstans.

De vill ju dock inte heller sälja versionen av operativet som inte innehåller allt junk annat än i enterprise-sammanhang... så jag anser iaf att det är tydligt att målet är att folk ska köpa prenumerationer, inte "om ni inte vill köpa Windows så måste vi hitta på något annat", de *vill* ju tydligt hitta på annat istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir mycket man får använda andra program för i framtiden misstänker jag. Detta är nog bara början.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Windows bättre än Linux, men Microsoft gör det allt lättare för mig att ta steget till Linux. Kör även en del på min Macbook men nu har Apple också börjat trycka in sin AI lite överallt om än inte lika agressivt. I framtiden kommer datorn stå i ett hörn och göra allt arbete helt på egen hand medan vi tiktokar oss till en för tidig död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Våga vägra prenumerationstjänster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varje dag överväger jag allt mer att återgå till Windows 7 för vardagligt bruk. Då slipper man i alla fall de här dumheterna, permanent.

Dock får du då använda "specialversioner" av mjukvarorna för att de ens ska fungera. När jag testade Windows 7 virtuellt, kunde jag inte installera Firefox för att Windows 7 är "föråldrat". Var tvungen att ladda hem Firefox Legacy. Jag personligen saknar dock Windows 7, om inte än mer Windows XP SP2.

Nä, välj ett annat operativsystem system, som Microsoft inte hanterar.

Uppdatering
Mozilla har en utökad supportversion av Firefox, kallat för ESR. Läs mer: #20784677

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag kör W7 (MS peak OS IMO) dagligen i en VirtualBox under W11. Efter jag bootat och tryckt CTRL-F i min W7 VM så det körs i fullskärm så märker jag inte av W11, du kan ju gissa vilket OS jag spenderar mest tid i

Med det sagt så tycker jag W11 24H2 är OK efter man lyckats tukta det med Classic Shell startmeny + avstängda updates + debloatat i stort sett alla MS "appar" + lokalt konto etc.

Det är MS idiotiska pushande för featueres ingen frågat efter (hej Recall och MS konto!) och deras konstanta fipplande med småsaker som UI/Notepad/taskbar/start menu/etc som driver mig från Windows (lägg sedan till alla W11 buggar).

Eftersom denna "enshitification" pågått i många år nu så har jag även kört Linux med KDE Plasma desktop i en annan VM så jag är redo när/om min gräns för MS BS slutligen nås

Kört Windows i 35+ år och skulle gärna fortsätta med det men inte till vilket pris som helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Våga vägra prenumerationstjänster!

Det där påminde mig om en tischa som jag sett men som inte finns mer. Här en bild dock:

😂

Jag är av uppfattningen att mjukvara ska man ha och äga inte behöva prenumerera. Förövrigt är det larvigt att AI ska kosta extra när det finns gratistjänster som förmodligen är minst lika bra. I min Samsung mobil så kostar AI funktionerna inget extra. AI är en självklar del i vår framtid, ska inte räknas som nått lyxigt premium. I alla fall inget så grundläggande som det är frågan om här. Det finns en oro hos mig att dessa prenumerationsdelar i förlängningen innebär att hela Windows blir endast en prenumerationstjänst. Får verkligen hoppas att det bara är en farhåga och inte blir så.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kan de inte bara låta anteckningar vara vad det ska vara, en simpel app för att skriva anteckningar?

Samt för att tvätta urklippt text från formatering

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro